Ok.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:28 schreef Drekkoning het volgende:
Heel erg platgeslagen:
ChatGPT is getrained op een hele grote dataset om het volgende woord in een bepaalde sequentie te bepalen. Een beetje zoals het automatisch aanvullen op je smartphone, maar dan op steroiden.
Tja, hoe lukt het google om het hele internet in een fractie van een seconde te doorzoeken... Kwestie van efficient analyseren, indexeren en opslaan van de data, en heel veel processor-capaciteit.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:32 schreef Kolonel.Schenkstroop het volgende:
[..]
Ok.
En zo lijkt het weer een beetje dom om alles woord voor woord te genereren.
Hoe kringt Chatgpt het voor ekaar om al die talloze stukken tekst, papers enzovoorts te doorzoeken. En al die nodige beetjes informatie te sorteren en dan te duiden in luttele seconden. Is dat gewoon een zeer ingewikkelde algoritme?
En die snelheid dan hoe wordt die behaald?
Er wordt gebruik gemaakt van een complex neuraal netwerk: https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_neural_networkquote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:32 schreef Kolonel.Schenkstroop het volgende:
[..]
Ok.
En zo lijkt het weer een beetje dom om alles woord voor woord te genereren.
Hoe kringt Chatgpt het voor ekaar om al die talloze stukken tekst, papers enzovoorts te doorzoeken. En al die nodige beetjes informatie te sorteren en dan te duiden in luttele seconden. Is dat gewoon een zeer ingewikkelde algoritme?
En die snelheid dan hoe wordt die behaald?
Een soort neurale harddisk?quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:47 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Er wordt gebruik gemaakt van een complex neuraal netwerk: https://en.wikipedia.org/wiki/Artificial_neural_network
Dat neurale netwerk wordt getraind met een enorme dataset aan boeken, wikipedia, etc etc. Daarna kan dat neurale netwerk zelf snel de volgende woorden bepalen, zonder de referentie naar de daadwerkelijke bronnen te gebruiken. Het kan dus ook compleet nieuwe teksten genereren.
Dus het is niet puur informatie uit bronnen halen, het is vooral het begrijpen van patronen en het voorspellen van de volgende woorden in een tekst die voldoet aan de prompt.quote:Prompt: Geef een uitleg over chatgpt voor het fokforum, in 26 zinnen, maar begin elke zin met de eerstvolgende letter in het alfabet.
Aardige FOK!-forumleden, begrijpen jullie hoe ChatGPT werkt? Binnenkort zullen jullie het weten. ChatGPT is een geavanceerd AI-taalmodel ontwikkeld door OpenAI. Denk aan een machine die menselijke taal begrijpt en genereert. Eenvoudig gezegd, het vertaalt tekstinput naar betekenisvolle output. FOK!-forumgebruikers kunnen hiermee dus communiceren en vragen stellen.
GPT staat voor "Generative Pre-trained Transformer". Het systeem is getraind op enorme hoeveelheden tekst. In feite is het gebaseerd op het GPT-4 architectuur. Juist hierdoor kan het model complexe vragen begrijpen en beantwoorden. Kennis en begrip van taal zijn de pijlers van dit model. Leren gebeurt door patronen in tekst te herkennen en voorspellen.
Machine learning is de kern van dit systeem. Nieuwe informatie kan worden verwerkt en toegevoegd aan de bestaande kennis. OpenAI heeft dit model met succes ingezet voor verschillende toepassingen. Pogingen om de AI steeds beter te maken, zijn altijd gaande. Qua kennis is de huidige versie bijgewerkt tot september 2021.
Realiseer je dat ChatGPT geen perfect systeem is. Soms kan het fouten maken of verouderde informatie geven. Toch is het een krachtig hulpmiddel voor het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van taken. Uiteindelijk kan het op FOK!-forum worden gebruikt om discussies te ondersteunen en te verrijken.
Verwacht niet dat ChatGPT alles weet of perfect is. Wees bewust van de mogelijkheid van fouten in de gegenereerde antwoorden. X-factor is belangrijk; ChatGPT zal zich blijven ontwikkelen en verbeteren. Zolang je je bewust bent van de beperkingen, kan ChatGPT een waardevolle toevoeging zijn aan de FOK!-gemeenschap.
Maar dat tij is dus juist redelijk aan het keren de afgelopen jaren met de opkomst van de large language models. En het afgelopen jaar zijn echt grote stappen gezet.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:27 schreef Hiddendoe het volgende:
Mijn conclusie: rekenen is makkelijker voor een computer, taal daarentegen.
Let er maar eens op. Schrijf een willekeurige tekst en laat dan je Word spellingcontrole los.
Je komt niet meer bij van het lachen.
Taal is namelijk dynamisch, rekenen is statisch.
Ik geloof je meteen. Hou het niet meer zo bij eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar dat tij is dus juist redelijk aan het keren de afgelopen jaren met de opkomst van de large language models. En het afgelopen jaar zijn echt grote stappen gezet.
Geen idee, ben erg benieuwd naar de toekomstquote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:35 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ik geloof je meteen. Hou het niet meer zo bij eerlijk gezegd.
Mijn hamvraag in deze is dan: Zou de mens echt zo dom zijn om zijn macht over te geven aan een computer (lees een klein geselecteerd groepje deskundigen) die vervolgens voor de mens gaat bepalen wat en hoe?
Een soort Big Brother (het boek, niet die achterlijke reallife soap), die alles en iedereen kan controleren en besturen?
Ja enerzijds wel maar anderzijds is het nog steeds fake. Wiskunde is exact en staat volledig op zichzelf, maar voor taal heb je altijd een connectie met "de wereld", een context nodig. Chatgpt heeft dat helemaal niet, die kan alleen heel goed doen alsof. Maar daar prik je ook zo doorheen met de juiste vragen.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:31 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar dat tij is dus juist redelijk aan het keren de afgelopen jaren met de opkomst van de large language models. En het afgelopen jaar zijn echt grote stappen gezet.
Ik ook. Maar ik zie het eerlijk gezegd heel somber in.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:36 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Geen idee, ben erg benieuwd naar de toekomst.
Precies. Ik wil het dan niet eens hebben over boeken, schilderijen en andere kunstvormen die nu worden aangepast om maar politiek correct te zijn.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja enerzijds wel maar anderzijds is het nog steeds fake. Wiskunde is exact en staat volledig op zichzelf, maar voor taal heb je altijd een connectie met "de wereld", een context nodig. Chatgpt heeft dat helemaal niet, die kan alleen heel goed doen alsof. Maar daar prik je ook zo doorheen met de juiste vragen.
Nee dat klopt hoor. Het blijft puur een taalmodel, waar wij mensen redeneren vanuit ervaring, emotie, en jawel, bewustzijn.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja enerzijds wel maar anderzijds is het nog steeds fake. Wiskunde is exact en staat volledig op zichzelf, maar voor taal heb je altijd een connectie met "de wereld", een context nodig. Chatgpt heeft dat helemaal niet, die kan alleen heel goed doen alsof. Maar daar prik je ook zo doorheen met de juiste vragen.
Het is al een hele poos geleden dat ik het heb bestudeerd, maar binnen taal hebben taalkundigen wel degelijk structuren ontdekt, die in andere wetenschappen weer als model gebruikt worden.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 23:40 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik mis de Yquote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:50 schreef Drekkoning het volgende:
Voorbeeld van een compleet nieuwe tekst:
[..]
Dus het is niet puur informatie uit bronnen halen, het is vooral het begrijpen van patronen en het voorspellen van de volgende woorden in een tekst die voldoet aan de prompt.
quote:
Hij maakt zich er wel wat makkelijk van af.quote:Prompt: Je bent de Y vergeten. Nu sta ik voor schut voor heel het forum.
Mijn excuses voor de weggelaten Y. Dat was een fout aan mijn kant. Hier is de gecorrigeerde versie:
Aardige FOK!-forumleden, begrijpen jullie hoe ChatGPT werkt? Binnenkort zullen jullie het weten. ChatGPT is een geavanceerd AI-taalmodel ontwikkeld door OpenAI. Denk aan een machine die menselijke taal begrijpt en genereert. Eenvoudig gezegd, het vertaalt tekstinput naar betekenisvolle output. FOK!-forumgebruikers kunnen hiermee dus communiceren en vragen stellen.
GPT staat voor "Generative Pre-trained Transformer". Het systeem is getraind op enorme hoeveelheden tekst. In feite is het gebaseerd op het GPT-4 architectuur. Juist hierdoor kan het model complexe vragen begrijpen en beantwoorden. Kennis en begrip van taal zijn de pijlers van dit model. Leren gebeurt door patronen in tekst te herkennen en voorspellen.
Machine learning is de kern van dit systeem. Nieuwe informatie kan worden verwerkt en toegevoegd aan de bestaande kennis. OpenAI heeft dit model met succes ingezet voor verschillende toepassingen. Pogingen om de AI steeds beter te maken, zijn altijd gaande. Qua kennis is de huidige versie bijgewerkt tot september 2021.
Realiseer je dat ChatGPT geen perfect systeem is. Soms kan het fouten maken of verouderde informatie geven. Toch is het een krachtig hulpmiddel voor het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van taken. Uiteindelijk kan het op FOK!-forum worden gebruikt om discussies te ondersteunen en te verrijken.
Verwacht niet dat ChatGPT alles weet of perfect is. Wees bewust van de mogelijkheid van fouten in de gegenereerde antwoorden. X-factor is belangrijk; ChatGPT zal zich blijven ontwikkelen en verbeteren. Yes, het is een continue proces. Zolang je je bewust bent van de beperkingen, kan ChatGPT een waardevolle toevoeging zijn aan de FOK!-gemeenschap.
ChatGPT is een LLM.quote:Op dinsdag 9 mei 2023 21:21 schreef Kolonel.Schenkstroop het volgende:
Ik probeer te begrijpen wat Chatgpt precies is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |