quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:09 schreef Barret het volgende:
Een maand of 3 geleden heb ik via Marktplaats een 60 jaar oude antieke kast gekocht met 4 deuren. Elke deur heeft een eigen sleutel en gingen voorheen probleemloos open. Echter lukt het sinds kort niet meer om de luik/klepdeur te openen..
Het gaat om een slot die in het houtwerk zit waardoor, wanneer de deur gesloten is, deze als het ware onzichtbaar is. Zo heb ik al geprobeerd de achterkant en bovenkant van de kast los te maken maar op beide manieren is het onmogelijk bij het slot te komen.
Je ziet bij het draaien van de sleutel dat de schoot 1mm beweegt en vervolgens blokkeert. WB40 mocht niet baten en de schoot doorzagen zou erg zonde zijn. Onderstaand heb ik wat foto's toegevoegd, alle tips zijn welkom!
[ afbeelding ]
Uit de OP:quote:Op woensdag 3 mei 2023 10:46 schreef Gibson88 het volgende:
Het sleuteltje lijkt wat verbogen ?
Of eventueel voorzichtig WD40 gebruiken, uiteraard wel voorzichtig met het hout zijn.
quote:WD40 mocht niet baten
Hoe kunnen de schroeven nou losgedraaid worden als het betreffende slot dicht zit?quote:Op woensdag 3 mei 2023 19:51 schreef Cybersijp het volgende:
schroeven los draaien, slot eruit nemen . kijken of nu wel gangbaar . Anders nieuw slot bij weijntjes oid
Ontzettend bedankt voor je reactie! Ik ga me hier even in verdiepen. Onderstaand heb ik nog een foto waar je de scharnier van de deur op ziet, verwacht je dat het doorzagen hiervan een optie zal zijn?quote:Op donderdag 4 mei 2023 10:16 schreef Watuntrik het volgende:
Krijg je het slot op geen enkele manier open zonder dure slotenmaker en wil je toch gaan zagen, dan is het mogelijk gemakkelijker om de scharnieren door te zagen. Mits het geen lange pianoscharnier is, maar daar twijfel ik sowieso aan dat die daar inzit. Maar je weet maar nooit. Ik moet gokken.
Jullie hebben de kast open gehad en misschien de scharnieren wel gezien en weten waar ze zitten.
Dit is op de foto moeilijk te herkennen, maar het lijkt op een scharnier in elke hoek zijkant...
[ afbeelding ]
Als die daar zit is het mogelijk maar een klein pennetje waar je doorheen moet zagen. Of ze zitten onder op de kopse kant, en ook maar dunne plaatjes. Sla dan heel voorzichtig een kleine wig in de naad van de deur zodat je de speling zo groot mogelijk maakt door de deur naar links of naar rechts te dwingen. Dan wordt de naad dus ietsje breder. Neem dan zaagblad metaal van een junior zaag en trek aan 1 kant het pennetje eruit. Maak een klein handvaatje met ducttape aan de kant waar het pennetje nog zit. Stop het blad in de sleuf en zaag heel voorzichtig met weinig kracht zetten. Is de sleuf breed genoeg kun je misschien zaagblad metaal van grote handzaag gebruiken, zolang je maar het hout niet beschadigt.
Zijn de scharnieren door, dan wip je de deur eruit van onderen naar je toe trekken. Of te duwen als de achterkant open kan/is.
Slot repareren/ vervangen en nieuwe scharniertjes erin. Zal minder werk zijn dan de schoot van het slot door te zagen en een nieuw passend slot vinden.
Moeilijk in te schatten vanaf een te oppervlakkige afbeelding dat moet je ter plekke beoordelen. Schijn nu eens met een lampje in de sleuf bij dat scharnier en dan zie je wel of daar een penverbinding in de klep zit op de kopse kant die je eventueel kunt doorzagen. Wanneer ik de foto zie dan lijkt het daar wel op, maar niet alles is wat het lijkt.quote:Op vrijdag 5 mei 2023 13:04 schreef Barret het volgende:
[..]
Ontzettend bedankt voor je reactie! Ik ga me hier even in verdiepen. Onderstaand heb ik nog een foto waar je de scharnier van de deur op ziet, verwacht je dat het doorzagen hiervan een optie zal zijn?
[ afbeelding ]
Ik neem aan dat die klavieren voorzien zijn van veren, om ze in hun ruststand te duwen? Misschien is één van die veren kapot, en staat het betreffende klavier in z'n uiterste stand (door de zwaartekracht). In zo'n geval zou kantelen van het meubel (en daarna de sleutel proberen) misschien helpen?quote:Op donderdag 4 mei 2023 08:14 schreef Watuntrik het volgende:
Dat is een klaviersloten het zal door het vele lange gebruik wel slijtage hebben van of de sleutel of de slotplaatjes/klavieren in het slot. Die worden dan niet meer genoeg opgetild omdat de baard van de sleutel niet meer goed past.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |