abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208986131
Een maand of 3 geleden heb ik via Marktplaats een 60 jaar oude antieke kast gekocht met 4 deuren. Elke deur heeft een eigen sleutel en gingen voorheen probleemloos open. Echter lukt het sinds kort niet meer om de luik/klepdeur te openen..

Het gaat om een slot die in het houtwerk zit waardoor, wanneer de deur gesloten is, deze als het ware onzichtbaar is. Zo heb ik al geprobeerd de achterkant en bovenkant van de kast los te maken maar op beide manieren is het onmogelijk bij het slot te komen.

Je ziet bij het draaien van de sleutel dat de schoot 1mm beweegt en vervolgens blokkeert. WD40 mocht niet baten en de schoot doorzagen zou erg zonde zijn. Onderstaand heb ik wat foto's toegevoegd, alle tips zijn welkom!

Oude foto van Marktplaats

Voorbeeld van slot andere deur

De gesloten deur

Het slot

De schoot

Sleutel

Sleutel

[ Bericht 5% gewijzigd door Barret op 03-05-2023 10:49:29 ]
  woensdag 3 mei 2023 @ 10:13:43 #2
35189 Troel
scherp en bot
pi_208986161
De foto's zijn niet zichtbaar :{
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_208986315
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:09 schreef Barret het volgende:
Een maand of 3 geleden heb ik via Marktplaats een 60 jaar oude antieke kast gekocht met 4 deuren. Elke deur heeft een eigen sleutel en gingen voorheen probleemloos open. Echter lukt het sinds kort niet meer om de luik/klepdeur te openen..

Het gaat om een slot die in het houtwerk zit waardoor, wanneer de deur gesloten is, deze als het ware onzichtbaar is. Zo heb ik al geprobeerd de achterkant en bovenkant van de kast los te maken maar op beide manieren is het onmogelijk bij het slot te komen.

Je ziet bij het draaien van de sleutel dat de schoot 1mm beweegt en vervolgens blokkeert. WB40 mocht niet baten en de schoot doorzagen zou erg zonde zijn. Onderstaand heb ik wat foto's toegevoegd, alle tips zijn welkom!

[ afbeelding ]

Je moet in de OP deze link gebruiken voor de foto: https://i.imgur.com/DVeZncSl.jpeg
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_208986427
quote:
7s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:13 schreef Troel het volgende:
De foto's zijn niet zichtbaar :{
Aangepast, thanks!
pi_208986495
Het sleuteltje lijkt wat verbogen ?
Of eventueel voorzichtig WD40 gebruiken, uiteraard wel voorzichtig met het hout zijn.
  Manager PR/Moderator woensdag 3 mei 2023 @ 10:58:47 #6
269689 crew  Viv
pi_208986604
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:46 schreef Gibson88 het volgende:
Het sleuteltje lijkt wat verbogen ?
Of eventueel voorzichtig WD40 gebruiken, uiteraard wel voorzichtig met het hout zijn.
Uit de OP:
quote:
WD40 mocht niet baten
;)
pi_208986933
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 10:58 schreef Viv het volgende:

[..]
Uit de OP:
[..]
;)
Compleet overheen gelezen 🤦♂
pi_208989275
Kan je niet met een fruitmesje of zo proberen die schoot wat naar beneden te wrikken, gelijktijdig met licht druk op de sleutel. Beetje pielen dus zeg maar. Waarschijnlijk is het slot gewoon versleten.
pi_208992461
Tang op de sleutel en het hele binnenwerk kapot draaien.
pi_208993434
schroeven los draaien, slot eruit nemen . kijken of nu wel gangbaar . Anders nieuw slot bij weijntjes oid
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  woensdag 3 mei 2023 @ 20:01:27 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208993629
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 19:51 schreef Cybersijp het volgende:
schroeven los draaien, slot eruit nemen . kijken of nu wel gangbaar . Anders nieuw slot bij weijntjes oid
Hoe kunnen de schroeven nou losgedraaid worden als het betreffende slot dicht zit?
The love you take is equal to the love you make.
pi_208998061
Dat is een klavierslot :) en het zal door het vele lange gebruik wel slijtage hebben van of de sleutel of de slotplaatjes/klavieren in het slot. Die worden dan niet meer genoeg opgetild omdat de baard van de sleutel niet meer goed past.

Als je naar de sleutel kijkt kun je aan de baard zien hoeveel klavieren ongeveer in het slot zullen zitten. Maar als dezelfde sleutel op de overige sloten past. Haal dan eentje die nog goed is eruit, maak het open en bekijk de constructie van het mechanisme. Dan weet hoe het slot er van binnen dus uitziet. Dan is gelijk duidelijk dat het niet in de sleutel zit maar in het slot.

En dan kun je hier eventueel mee verder

Dat is naast de juiste tools maken of kopen ook wel even friemel werk om elke klavier apart op te zoeken en te voelen of ze nog gangbaar zijn of gangbaar kunt krijgen. Zijn de oude klavieren nog gangbaar en alleen maar te ver uitgesleten krijg je het zo wel open.

Dan krijg je ook het defecte slot eruit en open en kun je kijken of er iets valt te repareren. Bij zo'n oud slotje zul je de nieuwe klavieren dan zelf moeten maken of laten maken. Maar mogelijk is het gewoon vuiligheid, aangekoekte smeer of een braam.
pi_208999106
Krijg je het slot op geen enkele manier open zonder dure slotenmaker en wil je toch gaan zagen, dan is het mogelijk gemakkelijker om de scharnieren door te zagen. Mits het geen lange pianoscharnier is, maar daar twijfel ik sowieso aan dat die daar inzit. Maar je weet maar nooit. Ik moet gokken.

Jullie hebben de kast open gehad en misschien de scharnieren wel gezien en weten waar ze zitten.

Dit is op de foto moeilijk te herkennen, maar het lijkt op een scharnier in elke hoek zijkant...

Als die daar zit is het mogelijk maar een klein pennetje waar je doorheen moet zagen. Of ze zitten onder op de kopse kant, en ook maar dunne plaatjes. Sla dan heel voorzichtig een kleine wig in de naad van de deur zodat je de speling zo groot mogelijk maakt door de deur naar links of naar rechts te dwingen. Dan wordt de naad dus ietsje breder. Neem dan zaagblad metaal van een junior zaag en trek aan 1 kant het pennetje eruit. Maak een klein handvaatje met ducttape aan de kant waar het pennetje nog zit. Stop het blad in de sleuf en zaag heel voorzichtig met weinig kracht zetten. Is de sleuf breed genoeg kun je misschien zaagblad metaal van grote handzaag gebruiken, zolang je maar het hout niet beschadigt.

Zijn de scharnieren door, dan wip je de deur eruit van onderen naar je toe trekken. Of te duwen als de achterkant open kan/is.

Slot repareren/ vervangen en nieuwe scharniertjes erin. Zal minder werk zijn dan de schoot van het slot door te zagen en een nieuw passend slot vinden.
pi_209014245
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 10:16 schreef Watuntrik het volgende:
Krijg je het slot op geen enkele manier open zonder dure slotenmaker en wil je toch gaan zagen, dan is het mogelijk gemakkelijker om de scharnieren door te zagen. Mits het geen lange pianoscharnier is, maar daar twijfel ik sowieso aan dat die daar inzit. Maar je weet maar nooit. Ik moet gokken.

Jullie hebben de kast open gehad en misschien de scharnieren wel gezien en weten waar ze zitten.

Dit is op de foto moeilijk te herkennen, maar het lijkt op een scharnier in elke hoek zijkant...
[ afbeelding ]
Als die daar zit is het mogelijk maar een klein pennetje waar je doorheen moet zagen. Of ze zitten onder op de kopse kant, en ook maar dunne plaatjes. Sla dan heel voorzichtig een kleine wig in de naad van de deur zodat je de speling zo groot mogelijk maakt door de deur naar links of naar rechts te dwingen. Dan wordt de naad dus ietsje breder. Neem dan zaagblad metaal van een junior zaag en trek aan 1 kant het pennetje eruit. Maak een klein handvaatje met ducttape aan de kant waar het pennetje nog zit. Stop het blad in de sleuf en zaag heel voorzichtig met weinig kracht zetten. Is de sleuf breed genoeg kun je misschien zaagblad metaal van grote handzaag gebruiken, zolang je maar het hout niet beschadigt.

Zijn de scharnieren door, dan wip je de deur eruit van onderen naar je toe trekken. Of te duwen als de achterkant open kan/is.

Slot repareren/ vervangen en nieuwe scharniertjes erin. Zal minder werk zijn dan de schoot van het slot door te zagen en een nieuw passend slot vinden.
Ontzettend bedankt voor je reactie! Ik ga me hier even in verdiepen. Onderstaand heb ik nog een foto waar je de scharnier van de deur op ziet, verwacht je dat het doorzagen hiervan een optie zal zijn?

pi_209014598
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2023 13:04 schreef Barret het volgende:

[..]
Ontzettend bedankt voor je reactie! Ik ga me hier even in verdiepen. Onderstaand heb ik nog een foto waar je de scharnier van de deur op ziet, verwacht je dat het doorzagen hiervan een optie zal zijn?

[ afbeelding ]
Moeilijk in te schatten vanaf een te oppervlakkige afbeelding dat moet je ter plekke beoordelen. Schijn nu eens met een lampje in de sleuf bij dat scharnier en dan zie je wel of daar een penverbinding in de klep zit op de kopse kant die je eventueel kunt doorzagen. Wanneer ik de foto zie dan lijkt het daar wel op, maar niet alles is wat het lijkt.

Bij meubelstukken is dat allemaal niet zo'n heavy duty materiaal. Daar zaag je in een paar minuutjes wel doorheen. En grote kans dat je achteraf zelf een nieuw pennetje terug erin kunt zetten. Stukje rondprofiel van messing o.i.d. koop je zo bij de gamma. Maar dat zie je pas als de boel eruit is.

Maar dit slechts in uiterste noodzaak wanneer de klavieren in het slot zo vast zitten dat er geen beweging meer in te krijgen is en permanent vast zit. Daar kan ook wat in het slot gebroken zijn wat de boel verklemt. daar zitten wat bladveren in die kunnen breken en ergens tussen vallen. Maar zoals eerder aangegeven, draai een goed werkend slot even eruit maak het open en bekijk de constructie. Dan zie je hoeveel klavieren het betreft en kun je zo een beeld vormen hoe dat kapotte slot van binnen uitziet en hoe het te pikken. Geheel blind zonder een enkele voorstelling is het alleen maar moeilijker. Ook bij meubeldeurtjes zitten geen zwaar beveiligde moeilijk geconstrueerde sloten. En vaak ziet de sleutel er gevaarlijker uuit dan het slot zelf. Misscien zitten er maar 1 of 2 klavierplaatjes in.

Het eerste filmpje betreft nog een redelijk moeilijk modern klavierslot. Maar antiek en in een meubel zit iets simplers.
Zoals deze...

deze komt nog het meest overeen met wat je nu hebt.

Maar het blijft voor mij een luchtkasteel, ik zie alleen maar foto's van een kast met een sleutelgat.

[ Bericht 9% gewijzigd door Watuntrik op 05-05-2023 13:43:55 ]
pi_209017833
Misschien kan je beide zijdeurtjes openen en proberen de middenstijl iets opzij te werken zodat het scharnier vrijkomt? Niet elegant, maar mogelijk wel effectief.
pi_209023951
Sleutel er in en met een hamertje even tikjes uitdelen terwijl je spanning op de sleutel zet om te openen.
  zaterdag 6 mei 2023 @ 19:15:42 #18
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_209032257
quote:
0s.gif Op donderdag 4 mei 2023 08:14 schreef Watuntrik het volgende:
Dat is een klavierslot :) en het zal door het vele lange gebruik wel slijtage hebben van of de sleutel of de slotplaatjes/klavieren in het slot. Die worden dan niet meer genoeg opgetild omdat de baard van de sleutel niet meer goed past.

[ afbeelding ]

Ik neem aan dat die klavieren voorzien zijn van veren, om ze in hun ruststand te duwen? Misschien is één van die veren kapot, en staat het betreffende klavier in z'n uiterste stand (door de zwaartekracht). In zo'n geval zou kantelen van het meubel (en daarna de sleutel proberen) misschien helpen?
are we infinite or am I alone
pi_209086793
Het is gelukt! Door middel van het losschroeven van een goed werkend slot ben ik erachter gekomen hoe het slot werkt en heb ik gezien dat het maar om één klavier ging. Hierdoor heb ik, door harde neerwaartse druk op de sleutel te geven het slot toch open gekregen. Ontzettend bedankt voor jullie hulp! En Watuntrik, bedankt voor jouw uitgebreide uitleg en uitgebreide informatie, dit waardeer ik ontzettend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')