Draaiboeken zien er bijna altijd wel anders uit dan de film/serie zelf. Vaak wordt er vrij laat nog besloten om dingen weg te laten of anders te filmen, omdat iets beter werkt, of vanwege tijdgebrek.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:31 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Scherp! Dat is inderdaad zo ongeveer het enige, maar daarom ben ik veel benieuwder naar een heel ander aspect; de originele draaiboeken/scripts. Daar zullen de originele, vergane scènes over de Plaaggeest die gaat lopen spoken, evenals de wellicht missende stukken uit de Sleutel (afl 6/8), de oorspronkelijk bedoeld te draaien stukjes uit de Professor én het volledige Boevenlied-sequence uit De Reis vol Verrassingen nog wel in te vinden zijn.
Lijkt me. In theorie.
Clips worden vrijwel altijd geplaybacked opgenomen. Grote kans dat de audio al opgenomen was ruim voor het filmen. Ook in het kader van plannen ed.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 00:37 schreef Japepk het volgende:
Volgens mij is het niet gefilmd. De reden dat het niet in de serie zit, zou zijn omdat een van de acteurs er moeite mee had zich zo te verkleden
Ik denk dat je daar 100% gelijk in hebt. Eerdere versies van het globale script zouden ook interesant zijn. Maar die te zien krijgen, als ze er nog zijn, is idd een lastige.quote:Op maandag 17 juli 2023 18:31 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Scherp! Dat is inderdaad zo ongeveer het enige, maar daarom ben ik veel benieuwder naar een heel ander aspect; de originele draaiboeken/scripts. Daar zullen de originele, vergane scènes over de Plaaggeest die gaat lopen spoken, evenals de wellicht missende stukken uit de Sleutel (afl 6/8), de oorspronkelijk bedoeld te draaien stukjes uit de Professor én het volledige Boevenlied-sequence uit De Reis vol Verrassingen nog wel in te vinden zijn.
Lijkt me. In theorie.
Het liedje was inderdaad al opgenomen, maar de acteurs wilden de scènes niet spelen.quote:Op dinsdag 18 juli 2023 00:42 schreef Ceviche het volgende:
Maar het zou wel opgenomen (geluid) moeten zijn, als ik het me goed herinner.
Hopelijk komt dat ooit nog boven water.
quote:Om dit 'probleem' te begrijpen moet ik de scène even kort omschrijven. De situatie is als volgt: de boeven worden door Bassie en Adriaan en de politie opgejaagd en vluchten in paniek een gebouwtje in. Dat blijkt een loods te zijn van een toneelgezelschap, die vol ligt met kostuums, pruiken en rekwisieten. Om te kunnen ontsnappen vermommen de boeven zich snel. De ene pakt een Elvis Presley-kostuum met pruik en bakkebaarden, de andere doet een hanenkam-pruik op en schminkt en kleedt zich als een lid van de hardrockband Kiss, en de derde boef vermomt zich als een rocker, met leren jack, kettingen en motorhelm. Met zonnebrillen op en gitaren onder hun arm lopen ze dan langs Bassie en Adriaan, die hen door de vreemde outfits niet herkennen. Ten slotte rijden de boeven weg in een roze Chevrolet-cabrio terwijl ze het lied 'We zullen ze krijgen die Bassie en Adriaan' zingen. Dat liedje had ik al maanden eerder met hen opgenomen.
Toen ik zei: 'Maar zonder vermomming zouden Bassie en Adriaan die boeven toch herkennen' kreeg ik als antwoord: 'Dat is niet ons probleem, we verkleden ons niet.' De Amerika-opnamen waren al weer twee maanden geleden en daardoor was ik bijna vergeten hoe irritant deze acteurs konden zijn. Nu kwam alle boosheid weer boven. 's Avonds pakte ik mijn draaiboek en begon te krassen, te scheuren en te herschrijven. Dat deed ik ook de volgende ochtend en 's middags was ik klaar. Door het liedje eruit te halen, waren de boevenscènes voor en na het liedje niet meer nodig. Ik schrapte nog een paar scènes, waardoor er in totaal vijf opnamedagen vervielen. Voor de Amerika-serie waren dus alle opnamen met de boefjes klaar, en ík was helemaal klaar met de acteurs die de rollen van die boeven speelden.
Ik zie die scene echt niet werken. KISS- en Elvis-vermommingen in Bassie en Adriaan. Past niet alleen niet in Bassie en Adriaan maar past ook totaal niet bij de karakters. Wat een vreemd gebeuren.quote:Op woensdag 19 juli 2023 15:17 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het liedje was inderdaad al opgenomen, maar de acteurs wilden de scènes niet spelen.
Ik citeer uit het boek, twee alinea's omdat het ook mooi laat zien hoe Adriaan het helemaal gehad had met die boevenacteurs.
[..]
Waardeer de paasieve agressie. Jemig zeg, haha.quote:De Amerika-opnamen waren al weer twee maanden geleden en daardoor was ik bijna vergeten hoe irritant deze acteurs konden zijn. Nu kwam alle boosheid weer boven. 's Avonds pakte ik mijn draaiboek en begon te krassen, te scheuren en te herschrijven.
Duidelijk post-rechtzaak geschreven sindsdien hij positief was over ze voor een lange tijd na deze serie.quote:Voor de Amerika-serie waren dus alle opnamen met de boefjes klaar, en ík was helemaal klaar met de acteurs die de rollen van die boeven speelden.
Toen ik het las, was ook niet meteen enthousiast over deze scènes. Het is ook een ongeschreven regel dat alleen Bassie en Adriaan zingen (en dan bijvoorbeeld met ondersteuning van Adjudant van der Steen, Robin of de B&A-boys). Boeven zijn slecht, en gaan dus niet gezellig een liedje zingen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 21:31 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik zie die scene echt niet werken. KISS- en Elvis-vermommingen in Bassie en Adriaan. Past niet alleen niet in Bassie en Adriaan maar past ook totaal niet bij de karakters. Wat een vreemd gebeuren.
Ik snap ook niet hoe dit tijdspad qua opname dan zou moeten lopen. Aad vertelt het alsof de weigering van de acteurs pas ná de opnames in Amerika is gekomen. ''De opnames in Amerika lagen alweer een paar maanden achter ons.'' Had hij dan in Nederland een hele achtervolging, inclusief vlucht in een chevrolet, willen filmen en doen alsof dat in Florida was? Want hij moet zoveel schrappen dat 5 opnamedagen vervallen en de boeven dus ineens klaar zijn met filmen. Raar verhaal, je ziet ook nergens in de serie een soort rare knip waar dit dan in had gemoeten. Bij de clowns is Handige Harry er niet bij, bijvoorbeeld. Las Vegas misschien?quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toen ik het las, was ook niet meteen enthousiast over deze scènes. Het is ook een ongeschreven regel dat alleen Bassie en Adriaan zingen (en dan bijvoorbeeld met ondersteuning van Adjudant van der Steen, Robin of de B&A-boys). Boeven zijn slecht, en gaan dus niet gezellig een liedje zingen.
Overigens vind ik de kwaliteit van de serie bij de Europa- en Amerika-reeks wel omlaaggegaan. Daarvoor waren de boeven nog redelijk serieus en hadden ze Bassie en Adriaan wel eens te pakken. In Europa en Amerika zijn ze nooit een echt gevaar voor Bassie en Adriaan.
Wat dat betreft denk ik dat we deze scène kunnen zien in het licht van de laatste twee series. Het is veel meer op kinderen gericht. En dan heb je dus een 'spannende' achtervolging, waarna de boeven zich gek verkleden, en Bassie en Adriaan dit niet door hebben (en de kinderen die de serie kijken dan weer wel).
Goede vraag wanneer zoiets zou moeten gebeuren.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:23 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe dit tijdspad qua opname dan zou moeten lopen. Aad vertelt het alsof de weigering van de acteurs pas ná de opnames in Amerika is gekomen. ''De opnames in Amerika lagen alweer een paar maanden achter ons.'' Had hij dan in Nederland een hele achtervolging, inclusief vlucht in een chevrolet, willen filmen en doen alsof dat in Florida was? Want hij moet zoveel schrappen dat 5 opnamedagen vervallen en de boeven dus ineens klaar zijn met filmen. Raar verhaal, je ziet ook nergens in de serie een soort rare knip waar dit dan in had gemoeten. Bij de clowns is Handige Harry er niet bij, bijvoorbeeld. Las Vegas misschien?
De opnames in Amerika zijn klaar zoals je zegt. Ik gok dat de opnames in Curacao dan ook achter ze liggen. Dat is dus inclusief het einde met arrestatie. Dus dw scene zou daar niet zitten denk ik.quote:De situatie is als volgt: de boeven worden door Bassie en Adriaan en de politie opgejaagd en vluchten in paniek een gebouwtje in.
En dat ze nooit een gevaar zijn in Europa en Amerika is ook niet waar. In Luxemburg weet de Baron nog wat vriendjes op te trommelen waardoor Bassie en Adriaan wel degelijk moeten vluchten.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:23 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik snap ook niet hoe dit tijdspad qua opname dan zou moeten lopen. Aad vertelt het alsof de weigering van de acteurs pas ná de opnames in Amerika is gekomen. ''De opnames in Amerika lagen alweer een paar maanden achter ons.'' Had hij dan in Nederland een hele achtervolging, inclusief vlucht in een chevrolet, willen filmen en doen alsof dat in Florida was? Want hij moet zoveel schrappen dat 5 opnamedagen vervallen en de boeven dus ineens klaar zijn met filmen. Raar verhaal, je ziet ook nergens in de serie een soort rare knip waar dit dan in had gemoeten. Bij de clowns is Handige Harry er niet bij, bijvoorbeeld. Las Vegas misschien?
Met je redenering ben ik het verder niet eens; voor het verhaal zijn Bassie en Adriaan (en alle boeven omgekeerd ook) de ene keer slimmer of dommer dan de andere keer, qua het herkennen van personen of het doorzien van plannetjes.
Dat zingen ze om Bassie en Adriaan op de hak te nemen.quote:Dat er nooit door de boeven gezongen wordt vind ik ook fijn, maar het is geen stelregel. Dat Adjudant van der Steen zingt, is net zo cringe. Bovendien horen we de boeven op Curacoa ook 'Hallo vriendjes' zingen. Ze zijn dus duidelijk wat olijker dan daarvoor.
Er zijn inderdaad drie opties, of ze filmen het in Nederland en doen alsof het Amerika is, vandaar ook de chevrolet.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:37 schreef Writersright het volgende:
Zou het dan een stuk zijn voor het eerste deel, wat in Nederland afspeelt? Daar heb je volgens mij een deel dat de boeven ontdekt worden. Daar zie ik het ook niet in passen maar lijkt de enige optie.
Doordat deze verkleedscène niet meer hoeft te worden opgenomen, zijn de boevenacteurs klaar met opnemen. Dat betekent dus dat er geen vervangende opnames zijn gemaakt. Dat slaat nergens op. De boeven worden 2x door Bassie en Adriaan en de politie achtervolgd. In Nederland, na de inbraak, en op Sint Maarten, als ze in Florida zijn ontdekt. Maar in beide gevallen is dit nu een 'afgerond' verhaal. Op Curacao weten Bassie en Adriaan niet dat de boeven er zijn, en blijft dat zo. In Amerika is dat ook zo, tot ze in SeaWorld worden ontdekt. Tot die tijd kunnen ze dus niet door B&A en de politie worden achtervolgd. Het enige moment dat dat is, én dat de boeven ontkomen, is dus in Nederland na de inbraak. Raar moment om die verkleedscène in te bouwen. én, we zien de boeven ontsnappen met een speedboot. Inclusief achtervolging waarbij de Baron ''Joop, start de motoren'' schreeuwt. Dat verhaal klopt dus voor geen meter.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:37 schreef Writersright het volgende:
Zou het dan een stuk zijn voor het eerste deel, wat in Nederland afspeelt? Daar heb je volgens mij een deel dat de boeven ontdekt worden. Daar zie ik het ook niet in passen maar lijkt de enige optie.
Zouden de opnames in Nederland dan nog moeten plaatsvinden?
Punt is, we kennen het eindresultaat, maar we weten niet hoe eerdere versies van het verhaal eruit zagen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:45 schreef Japepk het volgende:
[..]
Doordat deze verkleedscène niet meer hoeft te worden opgenomen, zijn de boevenacteurs klaar met opnemen. Dat betekent dus dat er geen vervangende opnames zijn gemaakt. Dat slaat nergens op. De boeven worden 2x door Bassie en Adriaan en de politie achtervolgd. In Nederland, na de inbraak, en op Sint Maarten, als ze in Florida zijn ontdekt. Maar in beide gevallen is dit nu een 'afgerond' verhaal. Op Curacao weten Bassie en Adriaan niet dat de boeven er zijn, en blijft dat zo. In Amerika is dat ook zo, tot ze in SeaWorld worden ontdekt. Tot die tijd kunnen ze dus niet door B&A en de politie worden achtervolgd. Het enige moment dat dat is, én dat de boeven ontkomen, is dus in Nederland na de inbraak. Raar moment om die verkleedscène in te bouwen. én, we zien de boeven ontsnappen met een speedboot. Inclusief achtervolging waarbij de Baron ''Joop, start de motoren'' schreeuwt. Dat verhaal klopt dus voor geen meter.
Dat is het vreemdste vind ik. Ook na die series zijn de boevenacteurs doorgegaan met acteren, in succesvolle producties. Is nooit een dergelijk woord over gehoord dat ze daarin onprofessioneel zouden zijn.quote:Op woensdag 19 juli 2023 23:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bovendien is het niet willen spelen van scènes als acteur wel een doodzonde. Een acteur is er om te acteren, het is dan vreemd om opeens je taken niet meer uit te voeren. Wat dat betreft zou ik het niet gek vinden als het ware verhaal net wat genuanceerder in elkaar steekt.
Toch is er iets gebeurd waar Aad boos over is, en hij heeft de acteurs daarna niet meer laten opdraven (voor een grote productie, in ieder geval).quote:Op woensdag 19 juli 2023 23:27 schreef Writersright het volgende:
[..]
Dat is het vreemdste vind ik. Ook na die series zijn de boevenacteurs doorgegaan met acteren, in succesvolle producties. Is nooit een dergelijk woord over gehoord dat ze daarin onprofessioneel zouden zijn.
Daarbij had Aad zelf op zn site in de jaren 2000 interviews met de 3 staan over dat ze zo fijn samenwerkten en het zo gezellig hadden bij het werken.
Right on the nose! Tot 1980 was geschreven voor de ziekte, Aad heeft het boek toen vele jaren stil laten liggen en heeft verbitterd en wel de pen weer opgepakt rond 2015-2016. Dit deel schreef hij weg (en leest) als een ondersteunend rechtszaak-bewijsstuk.quote:Op woensdag 19 juli 2023 21:31 schreef Writersright het volgende:
[..]
Ik zie die scene echt niet werken. KISS- en Elvis-vermommingen in Bassie en Adriaan. Past niet alleen niet in Bassie en Adriaan maar past ook totaal niet bij de karakters. Wat een vreemd gebeuren.
[..]
Waardeer de paasieve agressie. Jemig zeg, haha.
[..]
Duidelijk post-rechtzaak geschreven sindsdien hij positief was over ze voor een lange tijd na deze serie.
Staat verderop in het boek, Paul die met wat kleinkinderen(?) naar de show kwam en volgens Aad niks meer liet horen.quote:Op woensdag 19 juli 2023 23:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Toch is er iets gebeurd waar Aad boos over is, en hij heeft de acteurs daarna niet meer laten opdraven (voor een grote productie, in ieder geval).
Ik ging vanaf het moment dat ik dit las inderdaad uit van de originele verhaalontwikkeling ná Curacao. Dus de inbraak in Nederland die quasi-plompverloren in het verhaal geschreven staat.quote:Op woensdag 19 juli 2023 22:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad drie opties, of ze filmen het in Nederland en doen alsof het Amerika is, vandaar ook de chevrolet.
Of ze filmen het in Nederland, dan had het in het begin gemoeten, of ergens anders (bijvoorbeeld op het eind), dat verklaart wel waarom het over vijf draaidagen gaat.
Of Aad maakt een foutje in zijn verhaal, en het zou toch in Amerika gefilmd moeten worden. Past wel bij het eerdere verhaal waarbij de acteurs ook eerder vanuit Amerika naar huis gestuurd zijn.
Dat is denk ik de enige verhaaltechnische plek waar het past. Kan me ook voorstellen dat ze eerst de lastiger locatieopnames in Amerika wilden doen en daarna de wat makkelijker in Nederland ivm uitlopen ed,quote:Op donderdag 20 juli 2023 07:38 schreef ArnieAlberts het volgende:
[..]
Ik ging vanaf het moment dat ik dit las inderdaad uit van de originele verhaalontwikkeling ná Curacao. Dus de inbraak in Nederland die quasi-plompverloren in het verhaal geschreven staat.
Lees tussen de regels door, de zin 'dus de opnames zaten erop' was naar mijn idee fout, en die sequence rondom een verkleedruimte (overigens was dat een mooie parallel geweest naar de scène in de verkleedruimte uit De Plaaggeest) werd vervangen door een simpele achtervolging naar Job's speedboat.
Wel lekker hoe dit een discussie op gang brengt
En dan rijden ze weg in een chevrolet. De scène past inderdaad het best in Amerika.quote:Op donderdag 20 juli 2023 13:48 schreef Writersright het volgende:
Aan de andere kant....dat verkleden als Elvis, Gene Simmons en een generieke rocker klinkt ook juist weer wat Amerikaans qua stijl. Daar zou dat ook minder opvallen. Volgens mij hebben ze daar niet veel gefilmd maar in Los Angeles, met name rondom de Walk of Fame, heb je genoeg van die celebrity impersonators. Daar zou het passen maar wellicht te duur zijn om te filmen.
Dan lijkt het me vreemd om dat later in Nederland op te nemen. Als die scene dan verhaaltechnisch ergens in Amerika zou zijn zou ik ook niet weten waar ze dat konden stoppen.quote:Op donderdag 20 juli 2023 19:18 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En dan rijden ze weg in een chevrolet. De scène past inderdaad het best in Amerika.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |