abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208979632
Goedendag forumleden,

Ik wil graag na mijn havo-diploma doorstromen naar het vwo om mijn diploma te halen. Ik overweeg om dit te doen via de vavo van ROC. Heeft iemand hier ervaring mee? Op dit moment sta ik gemiddeld een negen, vier achten, twee zevens en een zes (een 6,3). Ik twijfel of ik het in één jaar moet proberen of in twee jaar moet doen. Ik wil graag tandheelkunde gaan studeren, maar ben bang dat ik niet genoeg kan leren voor de toelatingstoets als ik de versnelde route kies. Heeft iemand advies?
Daarnaast vraag ik me af wat de verschillen zijn tussen havo en vwo.

Met vriendelijke groeten,
Thoekie
pi_208980283
VWO is wetenschapelijker, gaat meer de diepte in en je behandelt meer stof in kortere tijd. Hbo'ers werken met de theorie (zie toegepaste psychogolie bijvoorbeeld), WO'ers bedenken die.
Purr.
  dinsdag 2 mei 2023 @ 18:29:45 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208981143
Waarom zou je de vavo kiezen en niet het 'reguliere' traject 5-6vwo op je huidige school?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208981400
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou je de vavo kiezen en niet het 'reguliere' traject 5-6vwo op je huidige school?
Goede vraag. Ik ben een jaar ouder dan de meeste mensen die nu op de havo zitten. Ik heb zelf psychische/vermoeidheidsklachten gehad (het gaat gelukkig nu wel wat beter), waardoor ik van 5 vwo naar 5 havo ben gegaan. Dus als ik nu naar 5 vwo zou gaan, ben ik twee jaar ouder dan mijn klasgenoten. Dat is niet de hoofdreden. Ik vind dat mijn school organisatorisch niet zo sterk is en ik heb het gevoel dat ik qua volwassenheid uit mijn middelbare school ben gegroeid.
  dinsdag 2 mei 2023 @ 19:02:31 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208981514
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 18:53 schreef Thoekie het volgende:

[..]
Goede vraag. Ik ben een jaar ouder dan de meeste mensen die nu op de havo zitten. Ik heb zelf psychische/vermoeidheidsklachten gehad (het gaat gelukkig nu wel wat beter), waardoor ik van 5 vwo naar 5 havo ben gegaan. Dus als ik nu naar 5 vwo zou gaan, ben ik twee jaar ouder dan mijn klasgenoten. Dat is niet de hoofdreden. Ik vind dat mijn school organisatorisch niet zo sterk is en ik heb het gevoel dat ik qua volwassenheid uit mijn middelbare school ben gegroeid.
Ja, dat kan inderdaad een overweging zijn. Van de andere kant: ten opzichte van andere opstromers ben je maar één jaar ouder. Ten opzichte van andere leerlingen in vwo5 of 6 die ook een keer zijn blijven zitten, ook.

De vavo wordt vooral veel gebruikt door leerlingen die enkele vakken afronden. Danwel omdat ze gezakt zijn op 1 of 2 vakken en dat via de vavo afronden (zodat ze niet op hun oude school het hele jaar over hoeven te doen), danwel omdat ze voor toelating tot een bepaalde opleiding nog een bepaald vak op een hoger niveau nodig hebben dan hun diploma. Het hangt dus van maatwerk voor de aangemelde leerlingen aan elkaar, en dat betekent dat het, ondanks alle goede bedoelingen, organisatorisch nog wel eens rommeliger zijn dan op jouw eigen, kennelijk niet zo sterke, school. Daarnaast vraag ik me ook altijd een beetje af wat daar voor leraren terecht komen, want ze kunnen daar voor de meeste vakken geen hele week volroosteren. Voor 2 jaar volle bak zou ik je de vavo eigenlijk niet willen aanraden - tenzij je met de instelling kan afspreken dat je veel in zelfstudie zou kunnen doen. Gezien je voorgeschiedenis kun je dat wellicht wel aan.

En het verschil tussen havo en vwo? Vwo is voorbereidend Wetenschappelijk onderwijs, en dat betekent dat er veel meer van je wordt verwacht. Niet alleen qua hoeveelheid en snelheid, maar ook qua inzicht en zelfstandigheid. Maar goed, als je van 1 tot ergens in 5 vwo op dat niveau gezeten hebt, dan vertel ik je daarmee als het goed is niks nieuws. Voor de examens kan ik alleen over mijn eigen vak spreken, maar op de havo los je sommen op en op het vwo problemen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_208981766
Als je overspannenheidsklachten hebt gehad zou ik niet een versneld traject aanraden maar eerder een normaal traject. Vavo lijkt me beter dan in een klas vol puberale types zitten.
Purr.
  woensdag 3 mei 2023 @ 12:25:57 #7
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208987852
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 16:46 schreef Purrito het volgende:
VWO is wetenschapelijker, gaat meer de diepte in en je behandelt meer stof in kortere tijd. Hbo'ers werken met de theorie (zie toegepaste psychogolie bijvoorbeeld), WO'ers bedenken die.
Nouja dat laatste is waar, maar niet voor iedere WO'er.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_208988133
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 15:23 schreef Thoekie het volgende:
Daarnaast vraag ik me af wat de verschillen zijn tussen havo en vwo.

Ik snap niet waarom je je dit afvraagt als je van 5 vwo afkomt. Houd je het voor mogelijk dat 6 vwo van een heel ander niveau is?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208988583
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 mei 2023 19:02 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Voor 2 jaar volle bak zou ik je de vavo eigenlijk niet willen aanraden - tenzij je met de instelling kan afspreken dat je veel in zelfstudie zou kunnen doen. Gezien je voorgeschiedenis kun je dat wellicht wel aan.
Bedankt voor je antwoord. Als ik het goed begrijp, raad je aan om het in één jaar te doen, zodat ik een volledig rooster krijg. Ik denk dat het haalbaar is, maar het zal wel heel hard werken worden. Ik ben vooral bang voor de toelatingstoets, omdat de kans om toegelaten te worden tot de opleiding tandheelkunde nihil is. Daarom vraag ik me af of mijn kansen beter worden als ik het in één jaar of twee jaar doe. Zelfs als ik mijn vwo-diploma in één jaar haal en de toelatingstoets niet haal, kan ik het jaar daarop nog steeds de toelatingstoets afleggen. Als ik het niet haal, kan ik het jaar daarop alsnog de toelatingstoets afleggen, terwijl dit anders niet mogelijk zou zijn als ik het in twee jaar zou doen. Het is een dilemma en ik ben er nog steeds niet uit.
pi_208988602
quote:
15s.gif Op woensdag 3 mei 2023 12:52 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Ik snap niet waarom je je dit afvraagt als je van 5 vwo afkomt. Houd je het voor mogelijk dat 6 vwo van een heel ander niveau is?
Dat vraag ik me inderdaad af. Ik heb 4 vwo helemaal meegemaakt en maar een klein stukje van 5 vwo. Ik zie zelf weinig verschillen als ik 5 havo vergelijk met 4 vwo. Voor sommige vakken stond ik zelfs hoger op vwo dan havo.
pi_208989082
quote:
0s.gif Op woensdag 3 mei 2023 13:43 schreef Thoekie het volgende:

[..]
Dat vraag ik me inderdaad af. Ik heb 4 vwo helemaal meegemaakt en maar een klein stukje van 5 vwo. Ik zie zelf weinig verschillen als ik 5 havo vergelijk met 4 vwo. Voor sommige vakken stond ik zelfs hoger op vwo dan havo.
Komt omdat 4 havo en 4 vwo vrijwel hetzelfde programma hebben maar anders worden beoordeeld. 5 en 6 vwo wijkt meer af.
Purr.
  zaterdag 6 mei 2023 @ 19:56:47 #12
436222 Japepk
Padvinder
pi_209032941
Ik heb 10 jaar geleden het tegenovergestelde gedaan. Van 4 vwo naar eindexamen havo via vavo. Ik had de reguliere middelbare al wel uitgespeeld verprutst. Ik deed het in Tilburg. Vavo is inderdaad het bekendst met leerlingen die enkele vakken inhalen, maar bij mij waren er ook klassen vol mensen die het volledige programma volgden. Vrijwel iedereen heeft dus wel een 'verhaal'; ze hebben hun diploma om welke reden dan ook niet op een reguliere middelbare school gehaald. Daar moet je een beetje mee kunnen werken. Ik vond het niveau goed, je werd goed klaargestoomd voor het eindexamen en kreeg ook les op dat niveau. Docenten waren erg betrokken omdat het natuurlijk maar kleinschalige scholen zijn.
't Echte en 't ware!
pi_209215038
Ik heb na mijn eindexamen Havo via Vavo mijn vwo-diploma in 1 jaar behaald en ben daarna tandheelkunde gaan studeren.

Ik heb havo via reguliere school gevolgd en vwo via Vavo en ik heb de Vavo als prettig ervaren: wel lange dagen, maar vooral toegespitst op het einddoel.

Ga eens een gesprek aan met de Vavo en ga eens rondkijken hoe je eea ervaart.

Succes

[ Bericht 0% gewijzigd door Marieke_w op 21-05-2023 05:39:57 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')