quote:
Op dinsdag 2 mei 2023 18:53 schreef Thoekie het volgende:[..]
Goede vraag. Ik ben een jaar ouder dan de meeste mensen die nu op de havo zitten. Ik heb zelf psychische/vermoeidheidsklachten gehad (het gaat gelukkig nu wel wat beter), waardoor ik van 5 vwo naar 5 havo ben gegaan. Dus als ik nu naar 5 vwo zou gaan, ben ik twee jaar ouder dan mijn klasgenoten. Dat is niet de hoofdreden. Ik vind dat mijn school organisatorisch niet zo sterk is en ik heb het gevoel dat ik qua volwassenheid uit mijn middelbare school ben gegroeid.
Ja, dat kan inderdaad een overweging zijn. Van de andere kant: ten opzichte van andere opstromers ben je maar één jaar ouder. Ten opzichte van andere leerlingen in vwo5 of 6 die ook een keer zijn blijven zitten, ook.
De vavo wordt vooral veel gebruikt door leerlingen die enkele vakken afronden. Danwel omdat ze gezakt zijn op 1 of 2 vakken en dat via de vavo afronden (zodat ze niet op hun oude school het hele jaar over hoeven te doen), danwel omdat ze voor toelating tot een bepaalde opleiding nog een bepaald vak op een hoger niveau nodig hebben dan hun diploma. Het hangt dus van maatwerk voor de aangemelde leerlingen aan elkaar, en dat betekent dat het, ondanks alle goede bedoelingen, organisatorisch nog wel eens rommeliger zijn dan op jouw eigen, kennelijk niet zo sterke, school. Daarnaast vraag ik me ook altijd een beetje af wat daar voor leraren terecht komen, want ze kunnen daar voor de meeste vakken geen hele week volroosteren. Voor 2 jaar volle bak zou ik je de vavo eigenlijk niet willen aanraden - tenzij je met de instelling kan afspreken dat je veel in zelfstudie zou kunnen doen. Gezien je voorgeschiedenis kun je dat wellicht wel aan.
En het verschil tussen havo en vwo? Vwo is voorbereidend Wetenschappelijk onderwijs, en dat betekent dat er veel meer van je wordt verwacht. Niet alleen qua hoeveelheid en snelheid, maar ook qua inzicht en zelfstandigheid. Maar goed, als je van 1 tot ergens in 5 vwo op dat niveau gezeten hebt, dan vertel ik je daarmee als het goed is niks nieuws. Voor de examens kan ik alleen over mijn eigen vak spreken, maar op de havo los je sommen op en op het vwo problemen.