abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208888446
Hi,

(Niet mijn huis) De tuin gaat verbouwd worden. Klein houten schuurtje gaat er ook uit. Nieuwe tegels etc.
Nu heeft het kleine houten schuurtje een stopcontact.
Wat is het beste plan van aanpak? Zit het stopcontact op een aparte schakelaar? Heb ik lasklemmen nodig om alles veilig te houden? Tijd tussen het verwijderen van het stopcontact en het aanleggen van de nieuwe tuin weet ik niet. Kan dagen of weken zijn.
Of is het handig om het stopcontact te vervangen met een tuinstopcontact zodat alles gelijk weer aangesloten is en veilig.

Ik hoor graag jullie ideeen.

NJ
Sometimes i sneeze so loud, that it sounds like elephant sex
pi_208888482
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 17:53 schreef sweetlake92 het volgende:
Hi,

(Niet mijn huis) De tuin gaat verbouwd worden. Klein houten schuurtje gaat er ook uit. Nieuwe tegels etc.
Nu heeft het kleine houten schuurtje een stopcontact.
Wat is het beste plan van aanpak? Zit het stopcontact op een aparte schakelaar? Heb ik lasklemmen nodig om alles veilig te houden? Tijd tussen het verwijderen van het stopcontact en het aanleggen van de nieuwe tuin weet ik niet. Kan dagen of weken zijn.
Of is het handig om het stopcontact te vervangen met een tuinstopcontact zodat alles gelijk weer aangesloten is en veilig.

Ik hoor graag jullie ideeen.

NJ
Als het voor mezelf was zou ik een lasdoos voor buitengebruik regelen, de kabel van onderen invoeren en op iedere draad tijdelijk een Wago 221 lasklem doen.
De lasdoos dan netjes ergens aan vast zetten, desnoods aan een tijdelijk paaltje, zodat er geen water in kan lopen.

En als het goed is aangelegd kan je natuurlijk weer veilig vanaf die kabel aftakken.
pi_208888501
Zou wel mooi zijn als je schuurtje op een aparte zekering zit, dan kun je deze uitzetten plus bij problemen knalt niet je gehele huis er uit.

En voor de rest wat TheFreshPrince zegt.
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_208888516
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 17:58 schreef Chandler het volgende:
Zou wel mooi zijn als je schuurtje op een aparte zekering zit, dan kun je deze uitzetten plus bij problemen knalt niet je gehele huis er uit.

En voor de rest wat TheFreshPrince zegt.
Een eigen groep is wel handig inderdaad.
Met een schuurtje / vocht / buitenverlichting heb je toch wat sneller kans op een aardlek die eruit vliegt en dan is het wel fijn dat alleen die groep eruit ligt en niet je koelkast in de bijkeuken, bijvoorbeeld.
pi_208888542
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Met een schuurtje / vocht / buitenverlichting heb je toch wat sneller kans op een aardlek die eruit vliegt en dan is het wel fijn dat alleen die groep eruit ligt en niet je koelkast in de bijkeuken, bijvoorbeeld.
*) check! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  Moderator maandag 24 april 2023 @ 18:59:34 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208889102
De schuur hoeft niet per sé op een aparte groep te zitten. Dat is zoals gezegd wel handig, maar je kunt er niet vanuit gaan dat dit in een bestaande situatie ook zo is.

Hoe ziet de leiding naar het schuurtje eruit? Is dit een kabel uit de grond (vrijstaande schuur)? Of een leiding uit de gevel (aanpandige schuur)? In beide gevallen wil je wel meer dan alleen een paar lasklemmen gebruiken.

Als het een grondkabel is deze afwerken in een spatwaterdichte kabeldoos en daarin de lasklemmen. Houd deze doos dan wel vrij van de grond (spatwaterdichte componenten zijn niet geschikt om bijvoorbeeld langdurig in een plas te liggen).
pi_208889877
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 17:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan is het toch niet goed aangesloten?
pi_208890057
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 19:43 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Dat een aardlek eruit vliegt betekent niet automatisch dat er iets verkeerd is aangesloten, wel dat je aardlek het doet.
Een lelijke stortbui en wat harde wind en je kan zo wat vocht in je schuurtje hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-04-2023 20:32:18 ]
  Moderator maandag 24 april 2023 @ 20:08:52 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_208890361
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 19:43 schreef etuiedelapiel het volgende:

[..]
Dat betekend dat je een defect hebt in je installatie en daarom je aardlekschakelaar aangesproken word.
In een schuurtje kan dat betekenen dat je ergens vocht hebt zitten. Heel beknopt werkt een aardlekschakelaar als volgt.

pi_208890558
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 17:53 schreef sweetlake92 het volgende:
Wat is het beste plan van aanpak? Zit het stopcontact op een aparte schakelaar? Heb ik lasklemmen nodig om alles veilig te houden?
automaat uitzetten.
geen idee, dat moet jij weten.
dat kan
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208893587
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als het voor mezelf was zou ik een lasdoos voor buitengebruik regelen, de kabel van onderen invoeren en op iedere draad tijdelijk een Wago 221 lasklem doen.
De lasdoos dan netjes ergens aan vast zetten, desnoods aan een tijdelijk paaltje, zodat er geen water in kan lopen.

En als het goed is aangelegd kan je natuurlijk weer veilig vanaf die kabel aftakken.
Merci
pi_208893589
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 18:59 schreef XanderH het volgende:
De schuur hoeft niet per sé op een aparte groep te zitten. Dat is zoals gezegd wel handig, maar je kunt er niet vanuit gaan dat dit in een bestaande situatie ook zo is.

Hoe ziet de leiding naar het schuurtje eruit? Is dit een kabel uit de grond (vrijstaande schuur)? Of een leiding uit de gevel (aanpandige schuur)? In beide gevallen wil je wel meer dan alleen een paar lasklemmen gebruiken.

Als het een grondkabel is deze afwerken in een spatwaterdichte kabeldoos en daarin de lasklemmen. Houd deze doos dan wel vrij van de grond (spatwaterdichte componenten zijn niet geschikt om bijvoorbeeld langdurig in een plas te liggen).
Weet niet, niet mijn huis, Zal dit weekend even wat vragen stellen. Ga over week of 3 aan de slag daar.
pi_208896476
Bij mij was het wel vrij duidelijk te zien in de meterkast wel kabel afgesplitst werd en via de kruipruimte naar de schuur ging. De rest van de kabels liep het plafond in.

Dus dan kun je hem daar tijdelijk onderbreken tot de verbouwing klaar is.
.
pi_208898393
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 april 2023 12:20 schreef Fer het volgende:
Bij mij was het wel vrij duidelijk te zien in de meterkast wel kabel afgesplitst werd en via de kruipruimte naar de schuur ging. De rest van de kabels liep het plafond in.

Dus dan kun je hem daar tijdelijk onderbreken tot de verbouwing klaar is.
Maar dan nog wil je het uiteinde op de een of andere manier afwerken. Anders heb je straks een roestige grondkabel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')