Dan buigen ze niet meer, maar ik had het idee dat probleem van contactloos betalen mogelijk door wrijving met het hoesje kwam (maar zeker weten doe ik het niet).quote:Op zondag 23 april 2023 10:43 schreef ETA het volgende:
Ik gebruik mijn pasje haast nooit meer, ik doe bijna alles met de telefoon.
Ik snap dat je niet afhankelijk wil worden van de je telefoon, maar je kan gewoon beide gebruiken. Voor de dagelijkse kleine uitgaven gebruik je je telefoon, en mocht je die niet werken/niet bij je hebben/groot bedrag, dan pak je je pas erbij. Dan voorkom je al veel in/uithalen van je pas.
Als je perse je pas wil gebruiken, koop dan iets van een harde pasjes wallet, zoals de Secrid of Ridge wallet. Dan buigen je pasjes niet meer.
Bij de Secrid drukken de pasjes niet of nauwelijks op elkaar, dus bij het uitschuiven wrijven ze nauwelijks over elkaar. Ook hoef je je pasje niet volledig uit te schuiven bij een betaling, met het clipje onderaan schuift je onderste pas 1/3 uit, genoeg om een betaling mee te doen.quote:Op zondag 23 april 2023 10:47 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dan buigen ze niet meer, maar ik had het idee dat probleem van contactloos betalen mogelijk door wrijving met het hoesje kwam (maar zeker weten doe ik het niet).
Snap ook niet dat de chip zo open en bloot op de pas moet liggen. Die van de OV-chipkaart zit midden in het plastic en blijft het ook al jaren prima doen.
Al 15-20 jaar ING en nog nooit is een pas kapot gegaan, jullie gaan er blijkbaar op rare wijze mee omquote:Op zondag 23 april 2023 10:43 schreef Elan het volgende:
Ook ING, mijn pas is al zeker 6x kapot gegaan (contactloos betalen) bij SNS nergens last van, terwijl ik die het meeste gebruik.
Die ING passen zijn al dan niet bewust gemaakt van een inferieure kwaliteit.
Hoe wil je betalen met de pas in de pinautomaat als je de chip niet kan zien? Dat is vrij letterlijk hoe dat werkt.quote:Op zondag 23 april 2023 10:47 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dan buigen ze niet meer, maar ik had het idee dat probleem van contactloos betalen mogelijk door wrijving met het hoesje kwam (maar zeker weten doe ik het niet).
Snap ook niet dat de chip zo open en bloot op de pas moet liggen. Die van de OV-chipkaart zit midden in het plastic en blijft het ook al jaren prima doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier hetzelfde, maar dan met de Rabo. Pas welgeteld 1x vervangen in de 30+ jaar dat ik daarbij zit.quote:Op zondag 23 april 2023 11:07 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Al 15-20 jaar ING en nog nooit is een pas kapot gegaan, jullie gaan er blijkbaar op rare wijze mee om(of hebben pech)
En ja, ik betaal er wel gewoon mee
Hoe dan, er staat een geldigheidsduur op?quote:Op zondag 23 april 2023 12:54 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, maar dan met de Rabo. Pas welgeteld 1x vervangen in de 30+ jaar dat ik daarbij zit.
Oh dat zou ook goed kunnen. Laat ook zien hoe lang ie dus meegaat!quote:Op zondag 23 april 2023 13:11 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Hoe dan, er staat een geldigheidsduur op?
Mijn rabo en abn zitten gezellig met zn 2 in 1 vakje van mn foon. De abn begint nu te slijten, plastic laagje laat los maar doet het nog steeds. In september krijg ik weer een nieuwe. Rabo is nieuwer maar ook geen problemen mee.
Ik gebruik de abn zakelijk én privé en haal dat ding dagelijks tevoorschijn.
Heb zo'n vermoeden dat het aan de ing ligt
Omdat ik, als tester zijnde, het contactloos betalen (nog) niet (helemaal) vertrouw.quote:Op zondag 23 april 2023 13:19 schreef trigt013 het volgende:
Waarom gebruiken mensen nog fysieke pasjes?
Sinds ik van twee banken apps hiervoor heb staan werkt het niet meer, ook al maak ik de ING de standaard.quote:Op zondag 23 april 2023 13:19 schreef trigt013 het volgende:
Na de geldigheidsduur doet ie toch niks meer?quote:Op zondag 23 april 2023 13:26 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Oh dat zou ook goed kunnen. Laat ook zien hoe lang ie dus meegaat!
Waarom kan de ov-chipkaart dan ook door de pas tegen de paal te houden meteen de verrekening doen? Daar zie je de chip niet op de kaart liggen...quote:Op zondag 23 april 2023 11:23 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe wil je betalen met de pas in de pinautomaat als je de chip niet kan zien? Dat is vrij letterlijk hoe dat werkt.
Ik kan je garanderen(!) dat je beter contactloos betalen kunt vertrouwen dan je pas elke keer in een automaat drukken en je pincode in moeten toetsen.quote:Op zondag 23 april 2023 13:26 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Omdat ik, als tester zijnde, het contactloos betalen (nog) niet (helemaal) vertrouw.
Zal ook best deels aan mezelf liggen denk ik, maar ik voel me er niet prettig bij. Daarom doe ik het nietquote:Op zondag 23 april 2023 16:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik kan je garanderen(!) dat je beter contactloos betalen kunt vertrouwen dan je pas elke keer in een automaat drukken en je pincode in moeten toetsen.
Ik heb zowel ING als Rabobank, en ik ervaar deze problematiek niet.
Ja, hebben meer mensen. Ik ben betrokken geweest, jaren geleden, bij de implementatie van contactloos betalen (als testerquote:Op zondag 23 april 2023 16:24 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Zal ook best deels aan mezelf liggen denk ik, maar ik voel me er niet prettig bij. Daarom doe ik het niet
Omdat de techniek van contactloos betalen anders is dan die van contactrijk betalen?quote:Op zondag 23 april 2023 14:45 schreef Godshand het volgende:
[..]
Waarom kan de ov-chipkaart dan ook door de pas tegen de paal te houden meteen de verrekening doen? Daar zie je de chip niet op de kaart liggen...
Contactloos met mobiel, zoals bijvoorbeeld ApplePay is ongelimiteerd.quote:Op zondag 23 april 2023 16:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, hebben meer mensen. Ik ben betrokken geweest, jaren geleden, bij de implementatie van contactloos betalen (als tester) bij een van de grote partijen die betalingsverkeer afhandelen in Nederland, en als je pas geskimd wordt én je toetst je pincode in, hebben ze alles wat ze moeten hebben om je rekening te plunderen.
Contactloos is tot 25 of 50 euro maximaal, afhankelijk van of, en zo ja hoe vaak, je tussen de laatste keer je pincode intoetsen iets contactloos betaald hebt.
Omdat een ov-chipkaart alleen contactloos werkt. Met een bankpas moet je ook nog normaal kunnen pinnen.quote:Op zondag 23 april 2023 14:45 schreef Godshand het volgende:
[..]
Waarom kan de ov-chipkaart dan ook door de pas tegen de paal te houden meteen de verrekening doen? Daar zie je de chip niet op de kaart liggen...
Bij onze nieuwe supermarkt is er totaal geen verbinding en werkt m’n Apple Pay niet.quote:Op zondag 23 april 2023 13:19 schreef trigt013 het volgende:
Dat weet ik, maar daar refereerde ik niet aan.quote:Op zondag 23 april 2023 18:28 schreef M1stral het volgende:
[..]
Contactloos met mobiel, zoals bijvoorbeeld ApplePay is ongelimiteerd.
Ik geloof je op je woord, en wellicht draai ik nog wel bijquote:Op zondag 23 april 2023 16:29 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, hebben meer mensen. Ik ben betrokken geweest, jaren geleden, bij de implementatie van contactloos betalen (als tester) bij een van de grote partijen die betalingsverkeer afhandelen in Nederland, en als je pas geskimd wordt én je toetst je pincode in, hebben ze alles wat ze moeten hebben om je rekening te plunderen.
Contactloos is tot 25 of 50 euro maximaal, afhankelijk van of, en zo ja hoe vaak, je tussen de laatste keer je pincode intoetsen iets contactloos betaald hebt.
My bad,quote:Op zondag 23 april 2023 18:47 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat weet ik, maar daar refereerde ik niet aan.
Dat weet ik niet. Ik weet dat het voor betaalpassen een limiet had van 25 of 50 euro wat ook verzekerd was door de bank. Hoe dat inmiddels is weet ik niet. Dat ik er mee bezig was was eind 2014 volgens mij.quote:Op zondag 23 april 2023 19:48 schreef M1stral het volgende:
[..]
My bad,
Echter gebruik je voor ApplePay volgens mij ook gewoon je pasgegevens, welke gecommuniceerd worden d.m.v. een beveiligd protocol via NFC. Een soort van simulatie van contactloos je pas aanbieden dus.
Ik bedoelde in ieder geval dat “contactloos betalen” niet altijd gebonden is aan limieten of pincodes.
de ING passen worden door de zelfde fabrikant gemaakt als die van SNS (en vele anderen)quote:Op zondag 23 april 2023 10:43 schreef Elan het volgende:
Ook ING, mijn pas is al zeker 6x kapot gegaan (contactloos betalen) bij SNS nergens last van, terwijl ik die het meeste gebruik.
Die ING passen zijn al dan niet bewust gemaakt van een inferieure kwaliteit.
Een pasje wordt voor max 5 jaar uitgegeven........quote:Op zondag 23 april 2023 10:54 schreef etuiedelapiel het volgende:
Dit is een keer niet de schuld van de Rabobank, die van mij gaat al 8 jaar mee samen in een vakje met mobiel.
quote:Op zondag 23 april 2023 11:48 schreef Anton91 het volgende:
Mijn ING pas is ook nog nooit kapot gegaan. Maar misschien een tip om zo´n soort aluminium pasjeshouder te bestellen die ook tegen RFID scammers beschermt?Wat sowieso verstandig is als je contactloos betalen aan hebt staan.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zit al mn hele leven bij de ING en mn pasjes werken altijd tot de dag dat ze hem uit zichzelf vervangen. En ik heb die soms zelfs los in een zak, soms in een hoes oid. Gebruik ze regelmatig.quote:Op zondag 23 april 2023 10:39 schreef Godshand het volgende:
Beste mensen,
ING bank N.V. verstrekt bij hun betaalrekening een betaalpas. Op de pas zit een chip geplakt met gegevens van jou, daarnaast zit er nog steeds een magneetstrip op.
Die van mij gaan snel kapot.
Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik de pas in mijn portemonnee deed die ik in mijn kontzak stop. Dus de pas trok krom. Moeten vervangen. Nu maar in het vakje van mobiele telefoonhoesje gedaan. Hij blijft wel werken maar het contact loos betalen stopt er mee. Weer een nieuwe aan gevraagd, betaald, andere pasjes niet meer bij de mobiele telefoon er in gestopt maar toch kapt snel (binnen 3 weken) de chip er mee om contactloos te betalen. Nu geen nieuwe meer gevraagd maar gewoon het ding maar steeds in de gleuf steken en je pin in toetsen bij het betalen. Dat blijft gewoon werken.
Iemand idee hoe dit dan kan? Slijt het de chip te snel als ik de pas steeds in een vakje schuif? Kan je die chip misschien beter af schermen met cellofaan er over of zo? Of kan je hem beter niet opbergen in een mobiele telefoon hoes door het NFC veld van de mobiele telefoon? Kortom, iemand een idee wat de oorzaak is dat het contactloos betalen zo snel de geest geeft?
Ik kan natuurlijk mobiel betalen activeren maar vind dat je dan wel heel afhankelijk wordt van je mobiele telefoon...
Alle pasjes bij mij blijven werken maar bij de ing is het contactloos gebeuren al weer een jaar kapot.quote:Op zondag 23 april 2023 23:33 schreef FF het volgende:
Ik vraag me toch af wat mensen met hun pasjes doen. Net zoals bij de OV-chipkaart.
Ik heb nooit pasjes gehad die het niet meer deden, zowel met pinstrip, chip of NFC er in.
Vroeger had ik ze in mijn portemonnee in mijn kontzak, later in een beurs in mijn binnenzak en tegenwoordig in mijn Secrid.
Wat ik in het OV vaak zag was dat mensen hun pas vasthouden bij het uiteinde (duim op de ene en vinger op de andere zijde) en dan hun pas tegen het apparaat duwden. Hierbij zag je de pas vaak buigen. Doen mensen dat ook bij contactloos betalen?
Zolang mijn nieuwe rijbewijs naast het bankpasje zit werken beide niet contactloos.quote:Op maandag 24 april 2023 11:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat sowieso verstandig is als je contactloos betalen aan hebt staan.
Er zit een maximum aan wat er contactloos gerold kan worden. Dit in tegenstelling tot als je geskimd wordt.quote:Op maandag 24 april 2023 11:49 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Zolang mijn nieuwe rijbewijs naast het bankpasje zit werken beide niet contactloos.
In eerste instantie was ik ook erg bang voor contactloos zakkenrollen. Echter moet dat geld dan toch ergens heen en is de dader vlot te pakken als het meer dan incidenteel gedaan wordt. Het is niet zo dat iedereen zomaar een dergelijk apparaat met bijbehorende bankrekening kan aanschaffen zonder vorm van controle.
Hier ook een Secrid en nooit een kapot pasje gehad. Ik let er wel op dat ik geen chip pasje vooraan schuif want dat schuurt dan wel tegen de wand aan volgens mij.quote:Op zondag 23 april 2023 10:55 schreef ETA het volgende:
[..]
Bij de Secrid drukken de pasjes niet of nauwelijks op elkaar, dus bij het uitschuiven wrijven ze nauwelijks over elkaar. Ook hoef je je pasje niet volledig uit te schuiven bij een betaling, met het clipje onderaan schuift je onderste pas 1/3 uit, genoeg om een betaling mee te doen.
Contactloos skimmen doet het goed in de media maar is mi echt een niet bestaand probleem.quote:Op maandag 24 april 2023 11:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat sowieso verstandig is als je contactloos betalen aan hebt staan.
Met meerdere pasjes bij elkaar is uitlezen toch al niet mogelijk meer. Maak ik me dus niet druk op. Als het al bestaat.quote:Op maandag 24 april 2023 11:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Er zit een maximum aan wat er contactloos gerold kan worden. Dit in tegenstelling tot als je geskimd wordt.
Het bestaat. Als in, de techniek is er gewoon. Maar je leest vrijwel niks over dat het ook ingezet wordt om op die manier te rollen, maar je moet dan ook wel érg dichtbij komen. Maar technisch kan het gewoon.quote:Op dinsdag 25 april 2023 10:29 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Met meerdere pasjes bij elkaar is uitlezen toch al niet mogelijk meer. Maak ik me dus niet druk op. Als het al bestaat.
Maar goed, dan moet dus iemand op centimeters van je kruis met een apparaat, niet onmogelijk maar aangezien ze ook nog eens je pincode moeten krijgen wordt dat al veel lastiger. Warmte foto klinkt leuk maar dat oet wel seconden nadat jij hebt staan pinnen, dan mag er dus niemand tussen staan en sowieso is het nogal verdacht als je in de supermarkt een foto van de pinpad gaat maken.quote:Op dinsdag 25 april 2023 10:33 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het bestaat. Als in, de techniek is er gewoon. Maar je leest vrijwel niks over dat het ook ingezet wordt om op die manier te rollen, maar je moet dan ook wel érg dichtbij komen. Maar technisch kan het gewoon.
Nee hoor, om contactloos geld af te boeken heb je geen pincode nodig, er vanuit gaande dat de eigenaar van de pas nog niet zijn maximum contactloos heeft betaald ná de laatste keer dat hij zijn pincode heeft opgegeven.quote:Op dinsdag 25 april 2023 10:39 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar goed, dan moet dus iemand op centimeters van je kruis met een apparaat, niet onmogelijk maar aangezien ze ook nog eens je pincode moeten krijgen wordt dat al veel lastiger. Warmte foto klinkt leuk maar dat oet wel seconden nadat jij hebt staan pinnen, dan mag er dus niemand tussen staan en sowieso is het nogal verdacht als je in de supermarkt een foto van de pinpad gaat maken.
Ja, technisch lukt het misschien maar in de praktijk heeft het te veel hobbels om het op schaal in te zetten.
En nogmaals, twee pasjes bij elkaar is net zo effectief als dat doosje.
En anders kan je ook nog alufolie om je pasje doen, ja dat helpt echt net zoveel als dat doosje.
In de drukte van een festival of tijdens Koningsdag lijkt me dit toch goed te realiseren.quote:Op dinsdag 25 april 2023 10:42 schreef CoolGuy het volgende:
. De hoofdprijs is dan maximaal 25 euro per persoon, maar het valt op als je bij heel veel mensen in korte tijd heel dichtbij komt en zo.
Technisch kan het, maar in de praktijk is het wat lastig uitvoerbaar zonder op te vallen.
Maar je moet wel écht dichtbij komen, dus als een slachtoffer zijn pas in zijn rechterbroekzak heeft zitten maar jij houdt je apparaatje bij zijn kontzak, dan werkt het al niet, dus je moet ook weten waar op het lichaam zich die pas bevindt.quote:Op dinsdag 25 april 2023 11:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In de drukte van een festival of tijdens Koningsdag lijkt me dit toch goed te realiseren.
Die discussie hadden we al gehad, dan moet de dief dus een anoniem bank account hebben waar dat geld heen gaat, bovendien voordat je daar op mag ontvangen moet je nog eens extra doorgelicht worden. Dat gaat dus niet opschieten.quote:Op dinsdag 25 april 2023 10:42 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee hoor, om contactloos geld af te boeken heb je geen pincode nodig, er vanuit gaande dat de eigenaar van de pas nog niet zijn maximum contactloos heeft betaald ná de laatste keer dat hij zijn pincode heeft opgegeven.
Maar zelfs dan is het praktisch lastig om zó dicht bij mensen te komen, want je wil dat niet bij 1 persoon doen. De hoofdprijs is dan maximaal 25 euro per persoon, maar het valt op als je bij heel veel mensen in korte tijd heel dichtbij komt en zo.
Technisch kan het, maar in de praktijk is het wat lastig uitvoerbaar zonder op te vallen.
En aan dat anonieme bank account om een anonieme pinautomaat te krijgen. Die dingen krijg je als je een bedrijf hebt etc etcquote:Op dinsdag 25 april 2023 18:03 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die discussie hadden we al gehad, dan moet de dief dus een anoniem bank account hebben waar dat geld heen gaat, bovendien voordat je daar op mag ontvangen moet je nog eens extra doorgelicht worden. Dat gaat dus niet opschieten.
Jij reageerde daarop dat skimmen wel kan, dus een pas kopiëren en die vervolgens leegtrekken. Daar reageerde ik weer op.
Nee, bij draadloos wordt ook geen pas gekopieerd, bij draadloos (lees; contactloos) wordt er gewoon een bedrag van je pas afgeboekt zolang dat bedrag maar kleiner is dan 25 euro. Maar als het dan alsnog meer is dan wat het slachtoffer nog contactloos kán betalen voordat de pincode weer vereist is dan heeft de dader alsnog niets, want die afboeking wordt dan niet gedaan maar wordt om de pincode gevraagd.quote:Op dinsdag 25 april 2023 19:00 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En aan dat anonieme bank account om een anonieme pinautomaat te krijgen. Die dingen krijg je als je een bedrijf hebt etc etc
Het geeft zoveel meer hobbels. Het is gewoon een niet bestaand probleem.
Dat iets technisch kan maakt het niet reëel. Draadloos de pas kopiëren, nee daar geloof ik echt niet in.
Ja, alleen ik ontken ook niet dat het technisch niet kan. Maar het is een niet bestaand probleem omdat er zoveel juridische waarborgen rondom pinautomaten etc zitten dat je hier niet (zinnig) mee weg komt.quote:Op dinsdag 25 april 2023 19:55 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, bij draadloos wordt ook geen pas gekopieerd, bij draadloos (lees; contactloos) wordt er gewoon een bedrag van je pas afgeboekt zolang dat bedrag maar kleiner is dan 25 euro. Maar als het dan alsnog meer is dan wat het slachtoffer nog contactloos kán betalen voordat de pincode weer vereist is dan heeft de dader alsnog niets, want die afboeking wordt dan niet gedaan maar wordt om de pincode gevraagd.
Het is erg omslachtig omdat 'in het wild' te doen, maar technisch kan het, want daar is destijds wel degelijk mee getest, met dergelijke opstellingen en het kán, maar er moeten zoveel puzzelstukjes op hun plek vallen op dat ene moment, dat het onwaarschijnlijk is. Daarnaast doe je al die moeite niet voor maximaal 25 euro, dus wil je het zo vaak mogelijk doen, maar de kans dat alle puzzelstukjes tig keer op een dag allemaal op hun plek vallen is nihil.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |