abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208848807
Ik wil solliciteren voor een nieuwe baan (middelmanagement financiële sector).

Nou heb ik ook wel gemerkt dat sinds de pandemie het ook in de corporate sector zelden nog gebruikelijk is om een pak te dragen. Ik ga er zelf vanuit dat een sollicitatie daar een uitzondering op is. Echter hoor ik uit verschillende hoeken dat dit echt niet altijd meer het geval is.

Ik heb geen enkel pak waar ik op dit moment nog een beetje in pas (sinds 2020 heb ik nooit meer een pak aangehad), dus ik sta op het punt om een nieuw pak aan te schaffen. Vandaar dat ik even wil pijlen of dit daadwerkelijk nodig is.
pi_208848827
Ik doe het altijd
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208849087
Een nette pantalon en overhemd zou toch ook voldoende moeten zijn?
Ik kan maar heel weinig functies bedenken waar een pak een must zou kunnen zijn
pi_208849135
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 10:12 schreef Moederenkind het volgende:
Ik kan maar heel weinig functies bedenken waar een pak een must zou kunnen zijn
Alle corporate functies..
  vrijdag 21 april 2023 @ 10:32:51 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208849297
In jouw sector zou ik zeker liever te netjes dan te slordig gekleed willen zijn.
Driedelig met stropdas gaat wel te ver, maar ik zou in die branche toch eerder een pak dragen, dan bijv. een colbertje over een nette spijkerbroek, wat ik in mijn branche (IT) afdoende zou vinden.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  vrijdag 21 april 2023 @ 10:49:40 #6
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_208849489
Lol mensen maken zich hier echt druk over?

[ Bericht 2% gewijzigd door PzKpfw op 21-04-2023 11:56:49 ]
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_208849736
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 10:49 schreef PzKpfw het volgende:
Lok mensen maken zich hier echt druk over?
Ik niet, voor mij is een pak een nobrainer
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_208850095
Nette broek en colbertjasje, geen stropdas (voor een middlemanagement functie).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_208850178
In mijn sector is pak+das voor een sollicitatie/belangrijke meeting nog steeds de norm.
Maar ja, als je in jouw sector sinds 2020 geen pak meer gedragen hebt, dan lijkt me niet nodig om voor een sollicitatie een pak te gaan kopen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_208850335
Heeft me ooit een baan gekost: "de dresscode" overschat, ze zagen me meer aan voor een witte boorden crimineel (wat ook niet zo ver bezijden de waarheid is), maar zochten een blauwe boorden crimineel....

Keer daarop, ging ik in jeans en wit overhemd, werd ik opgehaald door de TL in.....oranje veiligheidspak met witte contraststrepen. Nog "overdressed", maar nu loop ik daar ook in....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208850445
Ik heb 1 keer een pak gedragen en volgens mij vooral daardoor de baan niet gekregen. In mijn vak word je niet serieus genomen met een pak. Heb bij bedrijven gewerkt waar je met een gewoon overhemd aan al opmerkingen kreeg als "zo, moet je afdansen vandaag?" _O-
pi_208850610
Ja, tenzij het voor een baan is waarvoor het irrelevant is, of overdressed.
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
  vrijdag 21 april 2023 @ 12:27:31 #13
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_208850669
Hangt af waar en waarvoor je solliciteert. Als je accountmanager van een bank wil worden is het wel een pre. Als je systeembeheerder bij een verpleegtehuis wil worden is het wellicht wat overdreven.,
  vrijdag 21 april 2023 @ 13:39:59 #14
8252 mvdejong
pi_208851479
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:07 schreef Farenji het volgende:
Ik heb 1 keer een pak gedragen en volgens mij vooral daardoor de baan niet gekregen. In mijn vak word je niet serieus genomen met een pak. Heb bij bedrijven gewerkt waar je met een gewoon overhemd aan al opmerkingen kreeg als "zo, moet je afdansen vandaag?" _O-
Zelfs in de 90er jaren waren er al problemen met de culturen tussen verschillende bedrijfstakken.
Ik werkte toen bij een grote IT-detacheerder, die was ontstaan uit de fusie van 2 verschillende grote detacheerders. Ik kwam van de meer relaxede kant, maar de verhalen van voor de fusie van de jongens van de meer formele kant :
• Een van de collega's op een project had het tijdens zijn interne opleiding gewaagd om op een dag niet in pak te komen opdraven, maar in een net colbertje op een nette spijkerbroek, met stropdas. Hem werd te verstaan gegeven dat, als hij dat de volgende dag zou herhalen, hij op staande voet eruit zou vliegen (hij zat nog in zijn proeftijd). Op het project, een in-house klus, liep hij in een afgetrapte spijkerbroek rond, een heerlijk gevoel van vrijheid voor hem.
• Een andere collega was netjes in driedelig, begeleid door zijn account-manager, bij een klant op intake geweest. De klant was enthousiast over deze collega, maar volgens de klant moest hij wel gewoon in spijkerbroek komen, anders zou hij niet lekker in de groep vallen. De collega had er geen probleem mee, de account-manager wel, want medewerkers van ****** liepen altijd in (driedelig) pak.

Maar ook jaren later kwamen we nog cultuur-verschillen tegen. Ik zat op een ander on-house project, en de team-leider had een dagje vrij. Toen werd hij plotseling opgetrommeld voor overleg, en verscheen dus in een spijkerbroek met afgeknipte pijpen, en een T-shirt met de speekselvlekken van zijn baby-dochtertje die hij net aan het voeden was. Handig gezien het weer, het was tegen de 30oC. Wat ze vergeten waren te vertellen was dat ze na het interne overleg vervolgens naar de hoofd-aannemer van het project moesten om daar verder te praten. Dus hij verschijnt in diezelfde outfit in een vergaderzaal met allemaal mensen in pak en das, de meesten driedelig. Ze waren zo cool om toe te geven dat ze stinkend jaloers op hem waren.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  vrijdag 21 april 2023 @ 14:01:30 #15
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_208851722
Ik ben corporate recruiter voor de hogere echelon banen (HBO & Uni) binnen de rijksoverheid. Niemand behalve de directie draagt pakken (zonder stropdas). En spijkerbroek met overhem en jasje is prima. Binnen de ICT bij ons is zelf trainingpak acceptabel op de werkvloer.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  vrijdag 21 april 2023 @ 14:08:28 #16
8252 mvdejong
pi_208851802
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:01 schreef trigt013 het volgende:
Ik ben corporate recruiter voor de hogere echelon banen (HBO & Uni) binnen de rijksoverheid. Niemand behalve de directie draagt pakken (zonder stropdas). En spijkerbroek met overhem en jasje is prima. Binnen de ICT bij ons is zelf trainingpak acceptabel op de werkvloer.
Trainingspak op de werkvloer acceptabel is lekker, je zit toch niet in een klant-contact situatie. Maar zou je een kandidaat willen die in trainingspak op de sollicitatie verschijnt ?
  vrijdag 21 april 2023 @ 14:09:40 #17
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208851809
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 10:32 schreef mvdejong het volgende:
In jouw sector zou ik zeker liever te netjes dan te slordig gekleed willen zijn.
Driedelig met stropdas gaat wel te ver, maar ik zou in die branche toch eerder een pak dragen, dan bijv. een colbertje over een nette spijkerbroek, wat ik in mijn branche (IT) afdoende zou vinden.
Ik heb er hetzelfde beeld bij ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 21 april 2023 @ 14:11:15 #18
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_208851827
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:08 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Trainingspak op de werkvloer acceptabel is lekker, je zit toch niet in een klant-contact situatie. Maar zou je een kandidaat willen die in trainingspak op de sollicitatie verschijnt ?
Sollicitatie niet, maar ik zit enkel bij het kennismakingsgesprek via teams. Dus ik zie enkel de bovenkant.
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_208851859
Je moet jezelf vooral de vraag stellen, wil ik de cultuur van de pakken dragers hoog houden door mij daaraan te conformeren?
pi_208852147
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 12:27 schreef Hexagon het volgende:
Hangt af waar en waarvoor je solliciteert. Als je accountmanager van een bank wil worden is het wel een pre. Als je systeembeheerder bij een verpleegtehuis wil worden is het wellicht wat overdreven.,
Sowieso dit.

Ik werk momenteel bij een wereldwijd bekend sportmerk, onze dresscode is "als er maar geen zichtbare logo's van een concurrent op staan". Iedereen (tot aan de directie aan toe) draagt hier dus over het algemeen een spijkerbroek, een t-shirtje en sneakers van ons eigen merk.
Zie ook regelmatig mensen niet eens in spijkerbroek en shirt, maar gewoon in trainingspak of andere sportkleding rondlopen, ook degenen met klantcontact, en dat is puur omdat het onze eigen spullen zijn.
Denk ook dat als je bij ons solliciteert dat je best wel kan inschatten dat het logisch is om bij een sportmerk wat meer casual gekleed te gaan en dat een pak niet nodig is.

Ik heb daarentegen in het begin van mijn loopbaan ook bij grote, formele organisaties gewerkt en daar moest ik zelfs als simpele dataklopper op de crediteurenadministratie een pantalon overhemd met lange mouwen aan. En ook dat kan je zelf wel inschatten als je op een functie bij een dergelijk bedrijf solliciteert denk ik.
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 14:55:59 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_208852295
Overheid/gemeente, dus nee. Gewoon nette trui, overhemd of polo met een chino of zo.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_208852406
Nee is voor boomers. ben zelf altijd in een overhemd/polo gegaan met een pantalon.
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:15:56 #23
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_208852575
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 14:40 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Sowieso dit.

Ik werk momenteel bij een wereldwijd bekend sportmerk, onze dresscode is "als er maar geen zichtbare logo's van een concurrent op staan". Iedereen (tot aan de directie aan toe) draagt hier dus over het algemeen een spijkerbroek, een t-shirtje en sneakers van ons eigen merk.
Zie ook regelmatig mensen niet eens in spijkerbroek en shirt, maar gewoon in trainingspak of andere sportkleding rondlopen, ook degenen met klantcontact, en dat is puur omdat het onze eigen spullen zijn.
Denk ook dat als je bij ons solliciteert dat je best wel kan inschatten dat het logisch is om bij een sportmerk wat meer casual gekleed te gaan en dat een pak niet nodig is.

Ik heb daarentegen in het begin van mijn loopbaan ook bij grote, formele organisaties gewerkt en daar moest ik zelfs als simpele dataklopper op de crediteurenadministratie een pantalon overhemd met lange mouwen aan. En ook dat kan je zelf wel inschatten als je op een functie bij een dergelijk bedrijf solliciteert denk ik.
Nice, best een goed idee.
Gaan solliciteren bij Nike met mn exclusive sneakers :o
En mn trainingspakkie

:o
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_208852785
Pakken zijn voor boomers en losers.

Oh en voor festiviteiten, trouwerijen etc.
pi_208852980
Spijkerbroek en tshirt.

Ik word aangenomen om wat ik kan en weet. Als ze mij zo snel beoordelen op mijn kleding dan is het geen plek voor mij. Immers dan is het niet enkel wat je kan en weet.

Ja, dat heeft mij wel eens een job gekost. which is fine
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')