quote:
Op vrijdag 21 april 2023 12:07 schreef Farenji het volgende:Ik heb 1 keer een pak gedragen en volgens mij vooral daardoor de baan niet gekregen. In mijn vak word je niet serieus genomen met een pak. Heb bij bedrijven gewerkt waar je met een gewoon overhemd aan al opmerkingen kreeg als "zo, moet je afdansen vandaag?"

Zelfs in de 90er jaren waren er al problemen met de culturen tussen verschillende bedrijfstakken.
Ik werkte toen bij een grote IT-detacheerder, die was ontstaan uit de fusie van 2 verschillende grote detacheerders. Ik kwam van de meer relaxede kant, maar de verhalen van voor de fusie van de jongens van de meer formele kant :
• Een van de collega's op een project had het tijdens zijn
interne opleiding gewaagd om op een dag niet in pak te komen opdraven, maar in een net colbertje op een nette spijkerbroek, met stropdas. Hem werd te verstaan gegeven dat, als hij dat de volgende dag zou herhalen, hij op staande voet eruit zou vliegen (hij zat nog in zijn proeftijd). Op het project, een in-house klus, liep hij in een afgetrapte spijkerbroek rond, een heerlijk gevoel van vrijheid voor hem.
• Een andere collega was netjes in driedelig, begeleid door zijn account-manager, bij een klant op intake geweest. De klant was enthousiast over deze collega, maar volgens de klant moest hij wel gewoon in spijkerbroek komen, anders zou hij niet lekker in de groep vallen. De collega had er geen probleem mee, de account-manager wel, want medewerkers van ****** liepen altijd in (driedelig) pak.
Maar ook jaren later kwamen we nog cultuur-verschillen tegen. Ik zat op een ander on-house project, en de team-leider had een dagje vrij. Toen werd hij plotseling opgetrommeld voor overleg, en verscheen dus in een spijkerbroek met afgeknipte pijpen, en een T-shirt met de speekselvlekken van zijn baby-dochtertje die hij net aan het voeden was. Handig gezien het weer, het was tegen de 30
oC. Wat ze vergeten waren te vertellen was dat ze na het interne overleg vervolgens naar de hoofd-aannemer van het project moesten om daar verder te praten. Dus hij verschijnt in diezelfde outfit in een vergaderzaal met allemaal mensen in pak en das, de meesten driedelig. Ze waren zo cool om toe te geven dat ze stinkend jaloers op hem waren.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.