"Die auto hebben ze geraakt, en die", zegt een bewoonster van de Huygensstraat over de schietpartij bij de ingang van het Sparta-stadion. "Mijn auto is net niet geraakt." Toen de schoten vannacht rond 01:00 uur klonken, ging haar man kijken. Zij niet, vanwege de kinderen. "Het is echt erg. Een wild-wild-west. Ik ben heel erg geschrokken."
Buurtbewoners raken niet uitgesproken over de schietpartij van afgelopen nacht vlak voor de ingang van het voetbalstadion. De politie heeft tot nu toe één verdachte aangehouden. Het gaat om een Rotterdammer van 26 met een aantal schotwonden. De man werd zwaargewond afgezet bij het Erasmus MC, en daar gearresteerd. Hij verkeert volgens de politie niet in levensgevaar.
De bewoonster doet mee aan de ramadan, de islamitische vastenmaand, en toen ze rond 04:00 uur opstond voor de sohor, de ochtendmaaltijd voor de zonsopkomst, was de politie nog volop bezig met het sporenonderzoek. Op een geparkeerde bedrijfswagen zijn op het portier en de motorkap bloedsporen te zien. Dat onderzoek gaat overdag gewoon verder.
"Het waren echt hele harde schoten", vervolgt ze. "Het is gewoon niet normaal. Je hoort weleens wat, maar dit is te erg."
'Tak-tak-tak-tak'
Een andere buurtbewoner die als grote passie bowlen en darten heeft en die al jaren in de wijk woont, vertelt hoe hij net in slaap gevallen was, en ruw wordt gewekt door het geluid van de schoten. Hij is op weg naar zijn werk. "Ik hoorde vijf keer achter elkaar tak-tak-tak-tak-tak-schoten", zegt hij. "Daarna is het heel eventjes stil. Dan wordt er een paar keer geschoten, maar dat ging niet achter elkaar."
Eventjes denkt hij dat hij vuurwerk heeft gehoord, dat zo vaak in Spangen wordt afgestoken. Hij kijkt uit zijn raam, en ziet dat meerdere omwonenden dat doen. Hij kleedt zich aan, gaat naar buiten en hoort van een van de buren dat een 'jongen met een capuchon heeft geschoten'. Gelukkig voor hem is zijn auto ook niet geraakt.
'Een vuilniszak als gordijn. Dat kan toch niet'
"Waar het om gaat is dit", zegt hij dan opeens fel. "Het beleid van de gemeente. Ze stampen alle mensen met een achterstand, met lage inkomens in één wijk. Deze wijk is weer flink achteruit gegaan. Mensen groeten elkaar niet meer. De criminaliteit is flink opgelopen. Het is echt jammer."
https://www.rijnmond.nl/n(...)soort-wild-wild-west