abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 april 2023 @ 12:17:22 #1
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_208824265


Zondag 23 April staat alweer de laatste grootste voorjaarsklassieker op het programma.
‘La Doyenne’ Oftewel Luik-Bastenaken-Luik.
De oudste klassieker.
Rond de klok van 10:30u klink het startschot in La Cité Ardente (De Vurige Stede).

Vanaf hier gaat het zuidwaarts over glooiende wegen in zuidelijke richting waar rond de klok van 13u Bastenaken/Bastogne wordt bereikt.
Hier gaat het terug noordwaarts naar Luik waar rond 16:45/17u de aankomst verwacht wordt.



Het merendeel van de hellingen ligt in het tweede deel van de wedstrijd met bekende hellingen als de Haute Levee, le Rosier en natuurlijk de Redoute. Bij die laatste is overigens een kleine wijziging, maar daarover later meer. Later deze week zal ik een uitgebreidere route beschrijving maken van deze wedstrijd.


De Laatste 10 winaars.
2022 Remco Evenepoel
2021 Tadej Pogačar
2020 Primo¸ Roglič
2019 Jakob Fuglsang
2018 Bob Jungels
2017 Alejandro Valverde
2016 Wout Poels
2015 Alejandro Valverde
2014 Simon Gerrans
2013 Daniel Martin
Net efkes anges
pi_208824886
En weer terug
gr gr
  woensdag 19 april 2023 @ 21:22:25 #3
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_208830868
Net als vorig jaar wordt het startschot niet meer gelost op de Place Saint Lambert in het hartje van Luik, maar op de Quai des Ardennes in het zuid oosten van Luik. Hier ligt ook de finishstreep getrokken, dus we kunnen letterlijk spreken dat de renners een grote ronde rijden.

Op deze Boulevard (aan de boorden van de Ourthe) lag ook de finishstreep getrokken tijdens de 1e etappe van de Tour de France 2017. Die etappe ging van start in Dusseldorf en kende Marcel Kittel als winnaar. Toen kwamen de renners uit oostelijk richting, nu vertrekken we (geneutraliseerd) richting oosten/zuid oosten).

Dit deel van Luik werd zwaar getroffen door de overstromingen in Juli 2021, grote kans dat we hier langs verlaten huizen en winkels rijden. In Wallonië zijn ze niet zo snel met herstelwerkzaamheden.

We zijn ondertussen op de N30 in deelgemeente Chenee. Nadat we onder het spoorwegviaduct zijn doorgegaan slaan we linksaf. En direct rechts.
De vlag gaat naar beneden en we zijn echt op weg.

Direct gaat de weg omhoog, al staat dit niet als klim in het rondeboek.
Eigenlijk is dat het relaas van deze wedstrijden, continu wegen wat op en af gaan.
We volgen de N30 voor enkele kilometers
In beaufays slaan we op de Y splitsing linksaf om de N62 te volgen
Net voor we aan de afdaling van de Cote des Forges beginnen passeren we het monument van wielrenner Stan Ockers.


Onderaan de Cote des Forges slaan we beneden in Louviegne op de rotonde rechtsaf de N666 richting Remouchamps.
De weg blijft dalen waarbij we onder andere safaripark Monde Sauvage passeren en komen in het dorp waar Philippe Gilbert opgegroeid is. Remouchamps.

We volgen de N weg tot in Aywaille waar we een oude bekende weg opzoeken. De N30.
De laatste jaren ging de route vanuit Aywaille wat meer westwaarts, nu rijden we wat meer parallel aan de autosnelweg. Voor de toeschouwers die de route afsteken betekend dit dat de wedstrijd vaker bekeken kan worden.
De N30 volgen we voor exact 23km tot in Manhay. Zoals eerder geschreven blijven de wegen continu glooiend.
Tussendoor passeren we overigens nog langs een kasteeltje in Harze
Hier trad ‘Phil’ in 2010 in het huwelijk met ‘Patricia’ helaas hield dit huwelijk geen stand.
Patricia haar ouders kwamen overigens uit Nederland, dus Phil was al die tijd ook een beetje van ‘ons’.


Hier slaat het peloton schuin rechts een wat smallere weg in richting Dochamps.
Deze weg blijven we voor een kilometer of 11 volgen, waarna we in het gehucht Samree weer een brede N weg op gaan. De N89.
In 7,5km dalen we van 548mtr boven zeeniveau naar 220mtr. Er kan dus enigszins gerust worden, al zitten er in de afdaling wat listige bochtjes.
We zijn aanbeland in Roche en Ardenne waar we beginnen aan de eerste gecatoriseerde klim van deze dag. De Côte de Roche en Ardenne, 2,8KM a 6,2%. Als we aan deze klim beginnen hebben we er inmiddels 69km wedstrijd opzitten.

Het is vandaag N wegen afstrepen, want nu volgen we de N834 via Ortho en Bertogne.

Waar de wedstrijd andere jaren de N834 volgde tot in Bastenaken, slaan we dit jaar in Bertogne rechtsaf. Via Givry en Champs rijden we over N854 die net voor Bastenaken weer kruist met de N834. 1 kilometer verder passeren we de Bastogne Barracks. Een museum dat (hoe kan het anders in deze streek) over de tweede wereldoorlog gaat.


400mtr komen we op de rotonde ‘La Doyenne’ in Bastenaken uit. Inderdaad vernoemd naar de bijnaam van deze klassieker.
Op de rotonde staan enkele beelden van wielrenners en daarnaast een bord waarop alle winnaars staan vermeldt, inclusief wat info over deze klassieker.


We draaien Linksaf de N30 op en rijden weer noordwaarts. Ruim 8km volgen we deze vrijwel kaarsrechte weg.
Tussendoor passeren we oa het gehucht Foy dat bekendheid geniet doordat het een rol speelde in een aflevering van Band of Brothers.

Na 109,1km koers slaan we bijna haaks linksaf de smalle weg in richting het gehucht Vaux.
Na 4km komen we in het gehucht Mabompre uit dat deel uitmaakt van Houffalize.
Voor de verandering krijgen we wederom een N weg. Ditmaal de N826.
Via deze weg gaan we verder noordwaarts naar Houffalize.
Op de Place Roi Albert slaan we direct 2x rechtsaf, en kunnen we de legertank aanschouwen die hier als monument is geplaatst. Althans, deze is enkele jaren geleden weggehaald tbv renovatie.
Naast deze tank duikt de 2e klim van deze dag op Côte de Saint-Roch een muur van 1000mtr a 11,2%.


Na de top gaat het lichtjes bergaf en komen uit op een N weg. We slingeren ons verder noordwaarts via de N838 via plaatsjes als Tavigny, Limerle en Gouvy. De Luxemburgse grens is nooit ver weg.
In Gouvy komen we ook langs de voormalige woning van de voormalige directrice van Spa-Francorchamps
In de zomer van 2021 werd ze in haar woning doodgeschoten door haar toenmalige partner nadat hij haar had betrapt met een maitresse. Een crime passional, of gewoon een familiedrama.

We slingeren noordwaarts naar Vielsalm waar we via enkele gehuchten in oostelijke richting gaan.
In de komende 25 kilometer krijgen we maar liefst 4 hellingen voor de kiezen.
Vlak voor we de oostkantons bereiken (het duitstalige deel van België) beginnen we als eerste aan de Côte Mont-le-Soie 1,7 km 7,9%
Op de top ligt kennelijk een manage (voor wat het waard is)
We rijden een bos in, en langzaam begint de afdaling over een niet al te brede weg.
Onderaan komen we op de N68 uit, en 180mtr laten duiken we voor de kerk rechts omhoog direct de volgende klim op:
Côte de Wanne 3,6km a 5,1%


Op de top ligt (heel verrassend) een dorpje met de naam Wanne dat volgens de wegwijzer op 480mtr hoogte ligt.
Direct na Wanne begint een smalle technische afdaling die ons naar Stavelot brengt.
Net voor de brug over de Ambleve zien we links een zogenaamde Halftrack staan. Opnieuw een monument ter herinnering aan de 2e Wereldoorlog. Zo als we er vandaag al talloze hebben gezien vandaag.


In de koers is het ook oorlog. We draaien haaks rechtsaf en zien vanuit bijna stilstand een muur voor ons opdoemen. De Côte de Stockeu 1km a 12,5%. We rijden deze omhoog tot het punt waar het monument voor Eddy Mercx staat, vandaar dat deze klim ook als Côte de Stockeu Stèle Eddy Merckx in het rondeboek staat.


Bovenaan haaks linksaf en via een afdaling van de Route de Soumagne komen we weer uit bij de Halftrack onderaan de Stockeu.
Het publiek ziet de renners hier op een afstand van 10mtr 2x passeren.

Dit keer steken we de Ambleve wel over en zien we rechts de Abdij van Stavelot liggen.
Hierin is onder meer het racemuseum van het circuit van Spa-Francorchamps gevestigd.
Het centrum van Stavelot is overigens bedekt met kasseien, al zou dit in Parijs-Roubaix waarschijnlijk een 1 sterrenstrook zijn.


In het centrum begint het al lichtjes te stijgen, en zeker vanaf de Place Prume gaat het flink omhoog.
We beginnen aan de Côte de la Haute-Levee 2,2km a 7,5%.
De meest lelijke klim qua omgeving.
We slingeren ons langs betonnen vangrails, en grindbakken die hier ooit aangelegd omdat in de jaren 80 een vrachtwagen hier met defecte remmen het centrum in donderde met 8 doden tot gevolg.

Na 1,5km hebben we het steilste stuk gehad, al blijft de weg dan wel nog (iets meer dan valsplat) omhoog lopen.
We bevinden ons ondertussen op de N622 de weg tussen Stavelot en Francorchamps.

Ongetwijfeld zal er rond dit punt in de wedstrijd helikopterbeelden volgen van het nabijgelegen racecircuit.


In Francorchamps gaan we (opnieuw) een haakse bocht maken, linksaf de Rue de Neuville op. Vervolgens dalen we in 4,8km van circa 480mt naar een 310mtr.
Een niet hele brede maar wel overzichtelijke afdaling via het gehucht Neuville richting Ruy.
Het was in deze afdaling waar Alaphilippe vorig jaar zeer zwaar ten val kwam.

In Ruy gaan we WEER een haakse bocht om en begint de volgende klim de Col du Rosier (4.4km a 5,9%) een erg mooie klim door een bosrijk gebied.

Nog 60km te gaan.
Net efkes anges
pi_208837471
twitter
  donderdag 20 april 2023 @ 18:17:01 #5
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_208839555
Zou het wat uitmaken?
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 20 april 2023 @ 18:50:09 #6
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_208839938
Voor het eerst in bijna 25 jaar is La Redoute nog eens de beslissende helling geweest en als reactie besluit de ASO om hem direct maar in te korten.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_208841675
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 18:50 schreef Koffieplanter het volgende:
Voor het eerst in bijna 25 jaar is La Redoute nog eens de beslissende helling geweest en als reactie besluit de ASO om hem direct maar in te korten.
Hier dus dit jaar naar rechts ipv links.
https://goo.gl/maps/xe236fwuPop2RtuBA

In mijn gedacht was de T splitsing de top, maar als je links gaat, gaat hij dus nog stukje omhoog.
Werd in het verleden in de ZLM Toer ook gedaan.
Was vorig jaar eigenlijk al de planning, maar door de gevolgen van het hoogwater is dat dus een jaar uitgesteld.
Net efkes anges
pi_208843751
De vrouwen mogen weer een nachtje overslaan of zo. Start om 8.35, klaar om 12.45 ongeveer. Dat kan ook wel stuk later (uur of 3 zelfs). Benieuwd of we dit keer wel beelden krijgen lol...
  donderdag 20 april 2023 @ 22:36:20 #9
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_208844612
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 21:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
De vrouwen mogen weer een nachtje overslaan of zo. Start om 8.35, klaar om 12.45 ongeveer. Dat kan ook wel stuk later (uur of 3 zelfs). Benieuwd of we dit keer wel beelden krijgen lol...
Ik snap het probleem niet zo...de gemiddelde bouwvakker heeft om half 9 al een halve werkdag achter de rug.
pi_208845061
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 22:36 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Ik snap het probleem niet zo...de gemiddelde bouwvakker heeft om half 9 al een halve werkdag achter de rug.
Ik weet niet hoe laat een gemiddelde bouwvakker bij jou begint :D
  donderdag 20 april 2023 @ 22:48:46 #11
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_208845081
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 22:48 schreef Marcoss het volgende:

[..]
Ik weet niet hoe laat een gemiddelde bouwvakker bij jou begint :D
6 uur ofzo :P
pi_208847248
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 22:36 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Ik snap het probleem niet zo...de gemiddelde bouwvakker heeft om half 9 al een halve werkdag achter de rug.
In alle vroegte bunkeren is niet zo heel prettig lijkt me.

Ik zou de vrouwen in de klassiekers lekker op zaterdag laten rijden.
  vrijdag 21 april 2023 @ 10:16:12 #13
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_208849118
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 01:21 schreef wimderon het volgende:

[..]
In alle vroegte bunkeren is niet zo heel prettig lijkt me.

Ik zou de vrouwen in de klassiekers lekker op zaterdag laten rijden.
Ik denk dat het lastig wordt om ook op zaterdag een gedeelte van Luik af te sluiten. Bovendien zou de publieke belangstelling wel ‘s tegen kunnen vallen.

Je kunt beter alles later starten. De mannen finishen al om half 5. Daar zit dus nog wel wat rek in.
pi_208849772
Wat is überhaupt de reden dat de vrouwen zó vroeg starten en finishen? Mannenkoers wordt ook pas een paar uur later interessant, commercieel gezien lijkt het me een no-brainer dat op elkaar te laten aansluiten?
  vrijdag 21 april 2023 @ 13:33:12 #15
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_208851385
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 10:16 schreef Van_Poppel het volgende:

[..]
Ik denk dat het lastig wordt om ook op zaterdag een gedeelte van Luik af te sluiten. Bovendien zou de publieke belangstelling wel ‘s tegen kunnen vallen.

Je kunt beter alles later starten. De mannen finishen al om half 5. Daar zit dus nog wel wat rek in.
Is in feite maar 1 straat wat ze hoeven af te sluiten die prima omzeilt kan worden. In Amstel is dat bv ook het geval.
Op zaterdag is ook de toerversie, dus een dameskoers tussendoor wordt lastig,
Heren Starten 10:30u in Luik en zijn rond de klok van 13u in Bastenaken.

Voor de dameskoers tellen ze 4u (vertrek 08:35u in Bastenaken, aankomst Luik circa 12:30u)
De dames rijden een iets andere route (Col de Maquisard ipv de Cote de Desnie)

Als je dames na passage van de heren laat vertrekken (rond 13:30u) is de finish rond 17:30u
Zou prima moeten kunnen. Desnoods laat je de heren eerder een 15/30min. eerder starten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sjoerd102 op 21-04-2023 20:21:19 ]
Net efkes anges
  vrijdag 21 april 2023 @ 15:01:45 #16
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_208852376
Er wordt regen voorspeld voor zondag met een max. temperatuur van 10 graden in de Ardennen.
Die regen had 2 weken geleden met Roubaix moeten vallen :(
Net efkes anges
pi_208853240
Remco is hard de Redoute opgereden in de verkenning.
pi_208853385
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 16:20 schreef Dale__Cooper het volgende:
Remco is hard de Redoute opgereden in de verkenning.
Moet hij weten
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_208853633
twitter


twitter
pi_208853867
Bijna aan 100%, misschien wel 105? Juist ja
  Moderator vrijdag 21 april 2023 @ 17:28:26 #21
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_208853903
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:25 schreef Marcoss het volgende:
Bijna aan 100%, misschien wel 105? Juist ja
Dit is toch wel een verkapte bekentenis toch? :P
pi_208853942
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 april 2023 17:25 schreef Marcoss het volgende:
Bijna aan 100%, misschien wel 105? Juist ja
Mensen die zoiets zeggen moeten echt geannuleerd worden. Is bijna net zo irritant als "letterlijk en figuurlijk" zeggen terwijl het helemaal niet letterlijk is.
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:02:38 #23
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_208855068


Ergens op de wereld gaat Robert Forstemann staan om te applaudisseren voor deze magnifieke benen. Ik word hier een beetje opgewonden van.

[ Bericht 3% gewijzigd door Koffieplanter op 21-04-2023 19:34:10 ]
Put these foolish ambitions to rest.
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:07:00 #24
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_208855146
Luik O+

Mooiste klassieker _O_

Vast ff kijken om in de stemming te komen :Y

Jalabert die Garzelli uit het wiel rijdt _O_
Hanengevecht op de Redoute _O_
VDBGod _O_
  vrijdag 21 april 2023 @ 19:21:47 #25
502032 Pedante_Mansplainer
Legt het wel eventjes uit
pi_208855320
Tevens Peter Farazijn _O_

Maarten den Bakker _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')