abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 april 2023 @ 23:32:27 #1
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208808107
quote:
Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Corona is naar de achtergrond verdwenen en toch zijn er meer complotdenkers bij gekomen. Eind 2020 noemde 6 procent zich zo, nu is dat 11 procent. Ook wordt er binnen families en vriendengroepen nog altijd flink geruzied over 'alternatieve theorieën'.

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder bijna 30.000 leden van het Opiniepanel. 1 op de 10 herkent zich in het beeld van 'kritisch denker', in veel media ook wel 'aanhanger van alternatieve theorieën' of 'complotdenker' genoemd. Het gaat dan om mensen die twijfelen aan de gangbare verklaring van overheid, media en wetenschappers en die een andere waarheid achter de schermen zien.
quote:
* Ook wel ‘complotdenkers’ of aanhangers van 'alternatieve theorieën’. Het gaat dan om mensen die twijfelen aan de gangbare verklaring van overheid, media en wetenschappers en die een andere waarheid achter de schermen zien.
quote:
De coronacrisis lijkt het vertrouwen in instituties langdurig te hebben beschadigd. Hoewel het vertrouwen in wetenschappers, politie, rechters en journalisten nog altijd groot is, is het beeld bij de groter geworden groep 'kritische denkers' totaal anders. In deze groep is het vertrouwen in alle instituties laag.

Slechts 3 op de 10 complotdenkers hebben vertrouwen in politie, wetenschappers en rechters. Nog minder van hen hebben vertrouwen in journalisten (16 procent). Door een bredere vertrouwenscrisis in de politiek worden Kamerleden niet alleen door complotaanhangers gewantrouwd. Van alle ondervraagden zegt slechts 1 op de 3 te geloven dat Kamerleden de juiste intenties hebben.
quote:
Het geloof in complotten en het wantrouwen in instituties, is een erfenis uit de coronaperiode, maar blijkt met de kwesties die nu spelen springlevend. Vandaag de dag gaan er theorieën rond over de oorlog in Oekraïne, de komst van asielzoekers en de stikstofimpasse: "Met steeds meer problemen heb ik het gevoel alsof we bedonderd worden. Met stikstof bijvoorbeeld, het lijkt wel alsof de rechter het liever wil dan politici zelf", zegt een van de respondenten.
quote:
Nu complotten niet meer weg lijken te gaan, vinden steeds minder mensen dat het zin heeft om te praten met aanhangers ervan. In 2020 vonden nog bijna 4 op de 10 mensen (38 procent) dat men zoveel mogelijk in gesprek moet blijven met zogenoemde kritische denkers. Nu is daar nog maar een kwart (24 procent) van overtuigd.
Niet mijn OP:

https://eenvandaag.avrotr(...)-nu-kritisch-denker/

Deels moet je de oorzaak ook zoeken bij de overheid die het vertrouwen in het landsbestuur niet weet te herstellen. Desondanks verontrustend dat de puriteinse complotdenkers steeds meer vat krijgen op de samenleving. Ze ondermijnen de sociale cohesie en democratie met doodsbedreigingen en laster, en als ik over de grens kijk zijn ze daar regelmatig bereid tot terreuraanslagen. Hopelijk houden we die waanzin buiten de deur.
pi_208808521
Complotdenkers zijn er altijd al geweest. Ze zijn de laatste paar jaar vaak in het nieuws omdat de fragiele informatie die we van zowel wetenschappelijke- als geneeskundige invalshoeken (en combinaties daarvan) hebben gekregen, simpelweg teveel vragen oproept bij zelfstandig (kritisch) denkende mensen die ofwel door hun laaggeschoolde meningsvorming door generalisatie en populisme de wetenschappelijke- en geneeskundige inzichten de nek omdraaien, of door weinig vertrouwen in de beleidsvoerende politiek elders de informatie zoeken.
Google is your friend, abuse your friends
pi_208808529
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 00:51 schreef Metalfrost het volgende:
Complotdenkers zijn er altijd al geweest. Ze zijn de laatste paar jaar vaak in het nieuws omdat de fragiele informatie die we van zowel wetenschappelijke- als geneeskundige invalshoeken (en combinaties daarvan) hebben gekregen, simpelweg teveel vragen oproept bij zelfstandig (kritisch) denkende mensen die ofwel door hun laaggeschoolde meningsvorming door generalisatie en populisme de wetenschappelijke- en geneeskundige inzichten de nek omdraaien, of door weinig vertrouwen in de beleidsvoerende politiek elders de informatie zoeken.
Gvd, wat een zin. _O-
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  dinsdag 18 april 2023 @ 10:03:06 #4
258333 Vis1980
Veni Vidi Vissie
pi_208809971
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 00:51 schreef Metalfrost het volgende:
Ik weet niet of de informatie fragiel was. Het is vele malen makkelijker om simpele one-liners te roepen als je tegen bent, dan een goed onderbouwde analyse van een geleerde geconcentreerd te begrijpen. Voor dat laatste moet je moeite doen en voor het eerste hoef je alleen maar een memeplaatje te zien.
Het antwoord op de belangrijkste vraag van alle vragen? 42!
pi_208811409
Afgelopen weekend begon op SBS6 het programma "Million Dollar Island". Je zag daar precies wat er in de maatschappij gebeurde de afgelopen jaren. Er was geen noemenswaardig eten te vinden op het eiland en de groep met 100 mensen die aankwamen op het eiland begonnen vanzelf groepjes (kampen) te vormen. Vervolgens was er 1 blaaskaak die het verhaal de wereld in hielp dat er 1 kamp was die al het voedsel achteroverdrukt was en ze omkwamen in het voedsel.

Resultaat was dat er een 10-tal meelopers op pad gingen om dit kamp wel even mores te leren. Zeer agressief kwamen ze op dit kamp af. Daar bleek, uiteraard, niets te zijn en de blaaskaak had zich snel achter allerlei mensen verscholen en was weggekropen en probeerde al stotterend te doen alsof hij het allemaal niet zo gezegd had.

Exact dit gebeurde er in de Coronaperiode. Een paar blaaskaken, bijvoorbeeld Willem Engerd, die roepen maar wat en de meelopers weten niet hoe snel ze op het Museumplein "koffie moeten gaan drinken" met bordjes als "Het klopt niet" en weet ik wat nog meer. Puntje bij paaltje was Willem uiteraard nergens te bekennen, er zijn meerdere foto's en filmpjes waarin je ziet dat hij er snel tussenuit knijpt als het spannend wordt. Enig feit is er nooit boven tafel gekomen, niet gek natuurlijk want iedereen weet dat die er niet zijn. Maar Willempie heeft er goed van geprofiteerd, voor zijn dansschooltje lekker Coronasubsidies aangevraagd en de donatieknop op de website doet de rest. Het zou zijn volgers, de completdenkers, wellicht de ogen doen openen als ze deden wat ze constant propageren: eigen onderzoek doen. Want dan hadden ze geweten dat Willempie een uitermate luxe leventje leeft van hun geld en er in Spanje diverse stukken land aangekocht worden om er straks tussenuit te knijpen.

Willem is natuurlijk maar 1 voorbeeld. Een ander goed voorbeeld is de familie Kuit met hun BPOC2020 nonsens. Ze zouden iedereen gaan verhoren, rapporten opstellen en alles een halt toeroepen. Vele mensen, wederom de completdenkers hebben vol enthousiasme hun zuurverdiende centjes overgemaakt. Daar is de familie Kuit uitgebreid van op vakantie gegaan en 3 jaar een luizenleventje kunnen leiden. Wederom geen enkel eigen onderzoek door de complotdenkers, zelfs niet toen nog dubieuzere partijen zoals uitgeverij de Blauwe Tijger en andere oplichters de familie Kuit in de ban deed. Ondertussen zijn ze opgepakt en in afwachting van een proces.

Advocaat Reiner Fuellmich was ook geliefd onder de complotdenkers in Nederland. Ondertussen is meneer verdwenen met miljoenen donatiegeld op zak. Wederom hebben de arme complotdenkers hun zuurverdiende geld overgemaakt en leeft meneer Fuellmich als een Koning.

Eigenlijk kan je maar 1 ding concluderen, complotdenken is een verdienmodel en omdat een deel van de bevolking hier met boter en suiker in gaat is het bijzonder lucratief. Ik ben er van overtuigd dat genoemde voorbeelden hier boven zelf geen splinter geloven van wat ze roepen en riepen.
pi_208811611
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 12:27 schreef GereDathan het volgende:
Afgelopen weekend begon op SBS6 het programma "Million Dollar Island". Je zag daar precies wat er in de maatschappij gebeurde de afgelopen jaren. Er was geen noemenswaardig eten te vinden op het eiland en de groep met 100 mensen die aankwamen op het eiland begonnen vanzelf groepjes (kampen) te vormen. Vervolgens was er 1 blaaskaak die het verhaal de wereld in hielp dat er 1 kamp was die al het voedsel achteroverdrukt was en ze omkwamen in het voedsel.

Resultaat was dat er een 10-tal meelopers op pad gingen om dit kamp wel even mores te leren. Zeer agressief kwamen ze op dit kamp af. Daar bleek, uiteraard, niets te zijn en de blaaskaak had zich snel achter allerlei mensen verscholen en was weggekropen en probeerde al stotterend te doen alsof hij het allemaal niet zo gezegd had.

Exact dit gebeurde er in de Coronaperiode. Een paar blaaskaken, bijvoorbeeld Willem Engerd, die roepen maar wat en de meelopers weten niet hoe snel ze op het Museumplein "koffie moeten gaan drinken" met bordjes als "Het klopt niet" en weet ik wat nog meer. Puntje bij paaltje was Willem uiteraard nergens te bekennen, er zijn meerdere foto's en filmpjes waarin je ziet dat hij er snel tussenuit knijpt als het spannend wordt. Enig feit is er nooit boven tafel gekomen, niet gek natuurlijk want iedereen weet dat die er niet zijn. Maar Willempie heeft er goed van geprofiteerd, voor zijn dansschooltje lekker Coronasubsidies aangevraagd en de donatieknop op de website doet de rest. Het zou zijn volgers, de completdenkers, wellicht de ogen doen openen als ze deden wat ze constant propageren: eigen onderzoek doen. Want dan hadden ze geweten dat Willempie een uitermate luxe leventje leeft van hun geld en er in Spanje diverse stukken land aangekocht worden om er straks tussenuit te knijpen.

Willem is natuurlijk maar 1 voorbeeld. Een ander goed voorbeeld is de familie Kuit met hun BPOC2020 nonsens. Ze zouden iedereen gaan verhoren, rapporten opstellen en alles een halt toeroepen. Vele mensen, wederom de completdenkers hebben vol enthousiasme hun zuurverdiende centjes overgemaakt. Daar is de familie Kuit uitgebreid van op vakantie gegaan en 3 jaar een luizenleventje kunnen leiden. Wederom geen enkel eigen onderzoek door de complotdenkers, zelfs niet toen nog dubieuzere partijen zoals uitgeverij de Blauwe Tijger en andere oplichters de familie Kuit in de ban deed. Ondertussen zijn ze opgepakt en in afwachting van een proces.

Advocaat Reiner Fuellmich was ook geliefd onder de complotdenkers in Nederland. Ondertussen is meneer verdwenen met miljoenen donatiegeld op zak. Wederom hebben de arme complotdenkers hun zuurverdiende geld overgemaakt en leeft meneer Fuellmich als een Koning.

Eigenlijk kan je maar 1 ding concluderen, complotdenken is een verdienmodel en omdat een deel van de bevolking hier met boter en suiker in gaat is het bijzonder lucratief. Ik ben er van overtuigd dat genoemde voorbeelden hier boven zelf geen splinter geloven van wat ze roepen en riepen.
SBS programma Million Dollar Island gebruiken als realistisch vergelijkingsmateriaal van de samenleving 8)7

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 19-04-2023 12:27:35 ]
pi_208811693
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 12:27 schreef GereDathan het volgende:

Goh, zou dat scripted reality tv kunnen zijn?
  dinsdag 18 april 2023 @ 14:39:23 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_208813199
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 12:46 schreef QAnonn het volgende:

[..]
SBS programma Million Dollar Island gebruiken als realistisch vergelijkingsmateriaal van de samenleving 8)7
Mwah, ik snap je punt. Echter in de echte wereld zie ik dit ook vaak op kleine schaal gebeuren.

Zakelijk is er ook weleens bonje tussen 2 afdelingen. Mensen hitsen elkaar (vaak onbewust) op en katten ze op de andere afdeling. Ga je dan in gesprek met beide afdelingen en dan blijkt het toch allemaal anders te zijn.

Het zijn normaal menselijke reacties om zaken op te blazen en groter voor te doen dan het is. Zonder in te leven en na te vragen bij de andere partij. Hoe langer je dat laat doorgaan hoe erger het wordt.

In de samenleving is dat helemaal moeilijk want je kan moeilijke iets aan al die 100000 mensen bespreken en uitleggen hoe het echt zit.

Veel mensen vergeten ook dat er gewone mensen bij de overheid werken. Mensen zoals een ieder die gewoon dagelijks hun werk doen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_208815509
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 april 2023 12:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Goh, zou dat scripted reality tv kunnen zijn?
Wat bedoel je met deze post?

Wil je nu suggereren dat jij gelooft dat een groot deel van de werkelijkheid die we beleven 'scripted' zou zijn...

En vanalles 'in scene' gezet?
Hoe stel je je dat voor?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208818019
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 18:27 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Wat bedoel je met deze post?

Wil je nu suggereren dat jij gelooft dat een groot deel van de werkelijkheid die we beleven 'scripted' zou zijn...

En vanalles 'in scene' gezet?
Hoe stel je je dat voor?
Really? Ik reageer een post over een reality show op SBS6…

Je zou denken dat het voor de hand ligt dat ik het dus daarover heb.
pi_208818256
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je hebt enkel de eerste alinea van die post gelezen, de introductie en dat tv-programma als voorbeeld en reageert daarop, en negeert waar die post eigenlijk over ging, nl. Hoe die corona-beweging tot een soort van groeps-gestuurd proces verwerd waarin mensen meegesleurd worden door extremisten aan de leiding?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_208818428
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Je hebt enkel de eerste alinea van die post gelezen, de introductie en dat tv-programma als voorbeeld en reageert daarop, en negeert waar die post eigenlijk over ging, nl. Hoe die corona-beweging tot een soort van groeps-gestuurd proces verwerd waarin mensen meegesleurd worden door extremisten aan de leiding?
Ik reageer op een redelijk aparte vergelijking.

Wat Engel allemaal heeft gedaan is mij redelijk ontgaan. Dat soort mensen moet je serieus nemen, noch een podium geven.

Maar voor de goede orde: er waren ook serieuze mensen die zich kritisch opstelden. Maar die zag je zelden in de media.
pi_208818628
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 21:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wat Engel allemaal heeft gedaan is mij redelijk ontgaan. Dat soort mensen moet je serieus nemen, noch een podium geven.

Maar voor de goede orde: er waren ook serieuze mensen die zich kritisch opstelden. Maar die zag je zelden in de media.
Waarom beweerde je dat dat allemaal 'scripted reality' was?
pi_208820207
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 21:16 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Waarom beweerde je dat dat allemaal 'scripted reality' was?
Waarom beweer je dat ik dat beweerde, terwijl je weet dat dit niet waar is?
pi_208820239
Omtzigt heeft een lezing gegeven vrijdag. De T. bericht erover. Voor wie nog niet door had waarom mensen steeds minder vertrouwen hebben in de instituties:

https://www.telegraaf.nl/(...)p-elite-van-regenten

En hier de lezing zelf:

https://www.geenstijl.nl/(...)-huis-van-thorbecke/
pi_208821143
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 22:48 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Waarom beweer je dat ik dat beweerde, terwijl je weet dat dit niet waar is?
Het is je letterlijke post, dat het 'scripted' zou zijn.
Ik vroeg je om een verklaring omdat dat wél een raar complot-geloverig idee zou zijn.

En nu ga je opeens raar eromheen draaien.
Mag ik dan misschien je niet eens om een uitleg vragen van wat je bedoelde met die toch wat vreemde reactie?
pi_208821481
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 00:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Ik vroeg je om een verklaring omdat dat wél een raar complot-geloverig idee zou zijn.

Mag ik dan misschien je niet eens om een uitleg vragen van wat je bedoelde met die toch wat vreemde reactie?
Ik lees het echt zoals @VEM2012 het bedoeld heeft en dat is niet wat jij ervan maakt ;)
pi_208821499
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 00:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Ik heb jou in het begin al aangehouden wat ik ermee bedoelde (de SBS6 show). Toch blijf je doordrammen.

Raar gedrag.
  woensdag 19 april 2023 @ 06:39:09 #19
138120 Yozzz
Éireann go Brach
pi_208821516
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 06:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik heb jou in het begin al aangehouden wat ik ermee bedoelde (de SBS6 show). Toch blijf je doordrammen.

Raar gedrag.
Don't feed the...
pi_208822081
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 22:56 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het betreft agenda 2030. The great reset is volgens de theorie nog in volle gang. Corona was slechts een fase.
Onze geliefde FOK complotdenkers hebben een andere agenda. Sowieso is agenda 2030 overkoepelend over agenda 2023.
pi_208822102
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 20:44 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Je weet bij "kritische denkers" nooit waar ze het over hebben, als het ze niet uitkomt zwijgen ze het dood namelijk en switchen ze snel naar iets anders.
pi_208822261
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 21:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Misschien omdat de wat ik noem "opper-wappies" alle aandacht claimde? Overigens heeft Keulemans genoeg kritische stukken geschreven mbt het beleid.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
pi_208822334
quote:
Vorige maand is er in het Radboudumc in Nijmegen, een meisje overleden aan de gevolgen van mazelen.
https://www.telegraaf.nl/(...)oe-groot-is-die-kans

Ik wil even alle "kritische denkers" met hun Facebook University diploma hartelijk danken voor hun inzet om onrust te zaaien. Toppers zijn jullie ^O^.
pi_208822368
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 09:01 schreef GereDathan het volgende:

[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)oe-groot-is-die-kans

Ik wil even alle "kritische denkers" met hun Facebook University diploma hartelijk danken voor hun inzet om onrust te zaaien. Toppers zijn jullie ^O^.
Misschien had men covid-vaccins niet met mazelen-vaccins moeten vergelijken.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208822401
quote:
0s.gif Op woensdag 19 april 2023 08:54 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Misschien omdat de wat ik noem "opper-wappies" alle aandacht claimde? Overigens heeft Keulemans genoeg kritische stukken geschreven mbt het beleid.
"Kritische denkers" staan er om bekend volledig in hun eigen echo-putje te leven. Als een nieuwsbericht in de media ze niet aanstaat dan weten ze niet hoe snel ze dat onder hun groepje moeten verspreiden. Als er een nieuwsbericht in de media ineens een kritische noot kraakt, dan blijft het muisstil. Past niet binnen hun narratief tenslotte. Daarentegen hebben ze een grenzeloos vertrouwen in hun "alternatieve media", zelfs als deze duidelijk aangeven dat ze nonsens plaatsen:
quote:
*** is geen platform dat ‘waarheid’ brengt, wij brengen slechts informatie en belichten vele onderwerpen vanuit verschillende invalshoeken. Het is aan de lezer zelf om hieruit te filteren waar hij of zij zich goed bij voelt, of wat aansluit bij de eigen overtuigingen.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')