Een paar maanden terug heb ik jullie kunnen verblijden met een
review van een aantal verfilmingen van Jane Austen’s Pride & Prejudice. Met wel drie likes (van
@flipsen ,
@Bosbeetle en
@MissBliss ) een bijzonder succesvolle post die natuurlijk navolging verdient. :’)
Dus ben ik aan de gang gegaan met één van haar anders klassiekers:
Emma. Voor flipsen: Dat is dus niet
Sense & Sensibility van Jane Austen, die - wellicht verwarrend voor deze en gene – uitstekend verfilmd is met Emma Thompson in 1995.
Ook deze keer heb ik eerst desbetreffende klassieker gelezen. Een goed boek, maar naar mijn mening qua verhaal niet zo goed als
Pride & Prejudice. Daarom krijgt het boek van mij een 9/10 als cijfer, maar daarvoor zijn we uiteraard niet in dit topic. Wel voor de visuele interpretaties. Dus keek ik nogmaals alle miniseries en films die ik kon vinden.
quote:
Inleiding:
In het klassieke liefdesverhaal Emma (1819) draait alles om de rijke, mooie en slimme Emma Woodhouse in de Britse Regency-periode, die haar neus graag in het liefdesleven van anderen steekt. Haar enige vriend en criticus, Mr. Knightley, is de oudere broer van de man van haar zus Isabella en tevens haar buurman. Tegen zijn advies in probeert Emma haar nieuwe vriendin Harriet Smith te koppelen aan de plaatselijke dorpspredikant Mr. Elton. Emma heeft een nieuwe vriendin, omdat ze haar beste vriendin en gouvernante Miss Taylor met succes heeft weten te koppelen aan de weduwnaar Mr. Weston en nu dus alleen in het grote huis woont met haar hypochondrische vader Mr. Woodhouse. Mr. Weston heeft een zoon (Frank Churchill) van zijn eerste vrouw, maar die is bij haar overlijden bij zijn oom en tante gaan wonen en heeft daarbij ook hun familienaam aangenomen. Een andere nieuwkomer in het dorp is de wees Jane Fairfax, het verlegen maar mooie nichtje van Emma's arme buurvrouw, de praatgrage oude vrijster Miss Bates. Miss Bates is een vriendelijke maar arme vrouw van stand, die weinig te vertellen heeft maar veel praat.
Net als Pride & Prejudice zijn er van Emma vele versies. Heel veel, dus ik heb me wederom beperkt tot Engelstalig en vanaf 1980. De Bollywood-adaptatie
Aisha uit 2010 heb ik niet bekeken. Zelfs niet de trailer. Al zijn de film en trailer wel online te vinden. Geen idee dus of het Engelstalige versies zijn. Er schijnt ook een online televisieserie te zijn genaamd
Emma Approved, maar die heb ik niet gevonden.
Aangezien ik het boek dus net gelezen had, zal ik naast een cijfer voor de film - bij elke review ook een cijfer geven voor de getrouwheid aan het boek. Ik begin bij de slechtste versie en werk naar de beste versie toe.
![filmposter voor Emma]()
Emma(1996)7comedy, drama, romance107TV-Gn/aDiarmuid LawrenceJane Austen, Andrew DaviesKate Beckinsale, Bernard Hepton, Mark StrongFaithful, enchanting adaptation of Jane Austen's nineteenth-century tale of Emma Woodhouse--a clever young woman whose mischievous matchmaking schemes nearly end up jeopardizing her own shot at romanceDe film uit 1996 met Kate Beckinsale in de hoofdrol en Mark Strong als Mr Knightley. Normaliter uitstekende acteurs natuurlijk, maar een gebrek aan chemie tussen die twee maakt dit wat mij betreft de slechtste versie van Emma. Overigens net aan gezien de volgende. Olivia Williams als Jane Fairfax is trouwens wel heel goed.
Getrouwheid aan het boek: 7/10
Emma(1996)6.6comedy, drama, romance120PGALDouglas McGrathJane Austen, Douglas McGrathGwyneth Paltrow, James Cosmo, Greta ScacchiWhile matchmaking for friends and neighbours, a young 19th Century Englishwoman nearly misses her own chance at loveDe andere film uit 1996, maar dan met Gwyneth Paltrow in de hoofdrol. Niet veel beter dan de hiervoor gereviewde versie uit 1996, maar in mijn ogen net iets beter door de ondersteunende cast (Ewan McGregor als Frank Churcill, Polly Walker als Jane Fairfax en Toni Collete als Harriet Smith).
Getrouwheid aan het boek: 7/10
![filmposter voor Clueless]()
Clueless(1995)6.9comedy, romance97PG-13ALAmy HeckerlingAmy HeckerlingAlicia Silverstone, Stacey Dash, Brittany MurphyShallow, rich and socially successful Cher is at the top of her Beverly Hills high school's pecking scale. Seeing herself as a matchmaker, Cher first coaxes two teachers into dating each otherDe Amerikaanse moderne variant uit 1995 met Alicia Silverstone in de Emma-rol en Paul Rudd in de Mr. Knightley-rol. Wat mij betreft een geslaagde adaptatie van een klassiek verhaal. Natuurlijk heeft niet alles de tand des tijds even goed doorstaan, maar het heeft leuke grappen en een goede chemie.
Getrouwheid aan het boek (los van de hedendaagse setting): 4,5/10
![filmposter voor Emma.]()
Emma.(2020)6.7comedy, drama, romance124PGALAutumn de WildeEleanor Catton, Jane AustenAnya Taylor-Joy, Johnny Flynn, Josh O'ConnorIn 1800s England, a well meaning but selfish young woman meddles in the love lives of her friendsDe film uit 2020 met Anya Taylor-Joy als Emma. Mooie settings, mooie kleuren en goede acteurs. Toch is het verre van perfect. Dat komt voornamelijk door drie bijrollen: Miranda Hart als Miss Bates en Bill Nighy als Mr. Woodhouse zijn voor mij iets te veel zichzelf en bij Mia Goth als Harriet Smith kijk ik vooral naar het gebrek aan haar wenkbrouwen. Zijn die afgeschoren of zo? Dat soort details leidt toch te veel af van de film.
De getrouwheid aan het boek is wel iets beter dan de vorige films, maar ook niet veel: 7,5/10
En dan mijn favoriete verfilming:
Emma(2009)8.1comedy, drama, romance240TV-PGn/aRomola Garai, Michael Gambon, Jonny Lee MillerEmma Woodhouse, a wealthy young woman living in the early 19th century, whose misplaced confidence in her matchmaking abilities occasions several romantic misadventures, which leads her into deeper meanings of love and lifeDe BBC-miniserie uit 2009 met in de hoofdrollen Romola Garai en Jonny Lee Miller. Kan het geen 9,5 of 10/10 geven, omdat het verhaal minder interessant is dan bijvoorbeeld Pride & Prejudice. Maar ook nu geweldig acteerwerk en mooie settings. Michael Gambon als Mr. Woodhouse is grandioos en Romola Garai is gewoon een lust voor de ogen. Daar kun je uren naar kijken en dat heb ik dus ook gedaan.
Getrouwheid aan het boek: 9,5/10 wat natuurlijk ook logisch is in geval van een miniserie.