abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 april 2023 @ 11:23:04 #1
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208788545
quote:
NOS Nieuws

Vandaag, 19:50
Komende jaren grote toename aantal asielzoekers verwacht
De komende jaren reizen er vele duizenden asielzoekers meer naar Nederland dan eerst gedacht. Het aantal asielzoekers dat wordt verwacht in 2023 ligt volgens het hoogste scenario iets boven de 76.000 personen.

Volgens een wat lagere schatting komt de instroom dit jaar uit rond de 67.000 personen. Zelfs dat is nog veel meer dan de laatste prognose van het kabinet. Dat ging eind vorig jaar uit van 50.650 asielzoekers, exclusief Oekraïners.

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft over een paar jaar mogelijk honderdduizend bedden in de opvang nodig. Bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) veroorzaakt de toename een achterstand van tienduizenden asieldossiers extra.

Bronnen rond de betrokken ministeries bevestigen deze cijfers uit de Meerjaren Productie Prognose (MPP). De MMP is een periodiek overzicht van ambtelijke prognoses voor de organisaties in de migratieketen, het ministerie van Buitenlandse Zaken en de rechtspraak.

Politiek verslaggever Jorn Jonker:
"De cijfers liggen al langer op het ministerie van Justitie en Veiligheid, maar niemand wilde het er formeel over hebben. Het onderwerp stond eerst op de agenda van de ministerraad van afgelopen donderdag, maar is daar toch maar weer van afgehaald.

Zonder bijbehorend plan als reactie op deze alarmerende cijfers, die tot een hoop onrust kunnen leiden, wilde het kabinet er niet aan beginnen ze naar buiten te brengen. Dat is ook veelzeggend over de staat van het kabinet en de coalitie waar al veel spanning is sinds de verkiezingen. Dit onderwerp ligt al helemaal gevoelig en ze konden het er even niet bij hebben.

Deze cijfers zullen ervoor zorgen dat coalitiepartijen VVD en CDA nog harder zullen zeggen dat er iets moet gebeuren aan de instroom van asielzoekers. Dat ligt bij de andere coalitiepartijen CU en D66 buitengewoon lastig. Kortom: nóg een politiek probleem van een gigantische omvang."

De asielinstroom werd de afgelopen jaren stelselmatig te laag ingeschat. Daardoor kregen instanties als het COA en de IND steeds te weinig geld. Zij baseren de verwachte werkdruk en het benodigde budget op de inschattingen van de MMP. Van welk scenario het kabinet nu uitgaat, is nog niet bekend.

Het aantal benodigde opvangplekken loopt de komende jaren sowieso in alle scenario's op. Volgens een eerdere eigen schatting van het COA zijn er eind 2023 meer dan 75.000 opvangplekken nodig. De hogere toestroom en de achterstanden bij het afhandelen van asielaanvragen betekenen dat het tekort aan opvangplaatsen alleen maar toeneemt.

Crisissituatie Ter Apel
De IND kan door personeelstekorten nauwelijks opschalen om tienduizenden extra asielverzoeken per jaar meer te kunnen behandelen. Nieuwe personeelsleden zijn lastig te vinden en het opleiden neemt ook tijd in beslag. Vorig jaar behandelde de instantie ongeveer 30.000 asielverzoeken.

Volgens een inventarisatie van de NOS kan er deze zomer alweer een crisissituatie bij aanmeldcentrum Ter Apel ontstaan. Twintig asielzoekers gingen eergisteren in hongerstaking uit protest tegen de lange wachttijden bij de IND.
https://nos.nl/artikel/24(...)sielzoekers-verwacht

De Staatsomroep focust weer op de symtomen zoals een overbelaste opvang en IND. De wortel wordt niet genoemd, namelijk de zwakke en ronduit vijandige migratie-wetgeving.

Er lopen gesprekken over het handhaven van de Dublin-verordening, maar dat zal gepaard gaan met een herverdelingsmechanisme. Dat gaat dus nog zeker jaren duren en Nederland zal in de verdeling alsnog de zwaarste lasten moeten dragen.

Kort samengevat is het kut en blijft het kut. De horde profiteurs is niet meer te stoppen.
Ik ben inmiddels overleden
pi_208789249
Hier wordt je niet vrolijk van, van deze cijfers. En dit is idd nog maar een fractie van de werkelijke aantallen. Uiteindelijk is dit toch niet meer te behappen voor de zorg, onderwijs, woningbouw en opvang op zich....

Ene kant woon ik prima in een boerengehucht waar nooit een AZC oid zal komen en zou eigenlijk mijn schouders moeten ophalen voor deze cijfers.

Maar denk toch vaak om te emigreren. Als mijn familie wat uitgedunt is door de leeftijd zal ik eens zien hoe de vlag er dan bij hangt in NL.....
  zondag 16 april 2023 @ 12:34:09 #3
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208789264
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 12:32 schreef Toine51 het volgende:
Hier wordt je niet vrolijk van, van deze cijfers. En dit is idd nog maar een fractie van de werkelijke aantallen. Uiteindelijk is dit toch niet meer te behappen voor de zorg, onderwijs, woningbouw en opvang op zich....

Ene kant woon ik prima in een boerengehucht waar nooit een AZC oid zal komen en zou eigenlijk mijn schouders moeten ophalen voor deze cijfers.

Maar denk toch vaak om te emigreren. Als mijn familie wat uitgedunt is door de leeftijd zal ik eens zien hoe de vlag er dan bij hangt in NL.....
Dat krijg je als landen grote delen van hun autonomie afdragen aan volgevreten regenten in Brussel en men verdragen uit de steentijd maar blijft hanteren alsof er niets aan te veranderen is.
pi_208789400
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 12:34 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Dat krijg je als landen grote delen van hun autonomie afdragen aan volgevreten regenten in Brussel en men verdragen uit de steentijd maar blijft hanteren alsof er niets aan te veranderen is.
Het zijn 'onze' rechters die die verdragen up to date houden door de reikwijdte uit te breiden ver voorbij waar de parlementen van de landen voor getekend hebben. Hun benoeming is onderdoorzichtig, en deze mensen gebruiken de noodzakelijk onafhankelijkheid van een rechterlijke macht om niet te doen waarvoor ze geleerd hebben, namelijk het toepassen van de algemene regels in wetten en verdragen op individuele gevallen, maar te doen waar ze niet voor geleerd en ook totaal geen verstand van hebben, nieuwe regels formuleren op basis van een uit de eigen kont getrokken ethiek.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208789473
Ik overweeg ook om te emigreren. Veel te veel buitenlanders hier, dan ga ik liever in een ander land tussen de buitenlanders wonen
pi_208789510
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 12:48 schreef opgebaarde het volgende:
Ik overweeg ook om te emigreren. Veel te veel buitenlanders hier, dan ga ik liever in een ander land tussen de buitenlanders wonen
Je lult nu complete bullshit, dat snap je toch zelf ook wel, niet?

Of ben je echt zo dom?
:')
pi_208789715
Nederland moet het asielrecht niet langer erkennen. Dit is de enige oplossing die ons voor de komende decennia de garanties biedt die wij nodig hebben.

Voordat iemand begint in de trant van "dat mag niet volgens dit verdrag": Nederland is een soeverein land die zijn eigen wetten kan opstellen. Daaronder valt tevens dat Nederland zich kan terugtrekken uit welk verdrag *dan ook*. Dejuridisering van het begrip asiel is in ieder geval de allerbelangrijkste stap. Het moet niet langer een recht zijn, waarbij de bemoeienis van de rechter op dit dossier eveneens gereduceerd moet worden tot 0.

Daarnaast:

- Nederland trekt zich terug uit het VN-Vluchtelingenverdrag

- Nederland weigert Europese asielregelgeving uit te voeren en stelt een totaal moratorium in op nieuwe asielaanvragen. Alle aanvragen zullen geweigerd worden, zonder verdere opgaaf van reden.

Dat laatste leidt tot gedonder met Brussel en de rechtspraak, maar ons stemrecht zal toch niet worden ingenomen. Als Nederland reeds zo ver is gegaan dan zullen andere lidstaten ook overstag gaan (Italië, Polen, Hongarije), en slechts één staat is genoeg om ons te beschermen tegen het intrekken van het stemrecht in de Raad. Verder is Nederland nettobetaler, dus onze positie is sowieso sterk.

Het zal de aanzet geven voor verdragsherziening, dus Nederland zou zelfs een positieve rol spelen als het de zaak zo op de spits drijft.

Er zijn al tal van EU regels die links en rechts geschonden worden door lidstaten zonder dat ze er consequenties van ondervinden.

En zoals we zagen met het stikstof dossier: onze huidige ministers zullen zich nergens hard voor maken en blijven roepen "mag niet van Brussel", maar als er dan een oppositiepartij ineens de verkiezingen wint komt er ineens een eurocommisaris op bezoek die zegt dat er toch wel heel veel mogelijk is.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_208789851
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 12:51 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Je lult nu complete bullshit, dat snap je toch zelf ook wel, niet?

Of ben je echt zo dom?
:')
Tja. Wellicht complete bullshit, maar op deze typerende manier er op reageren is te koop lopen (poggen/opscheppen) met je intelligentie
pi_208790594
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 13:17 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Tja. Wellicht complete bullshit, maar op deze typerende manier er op reageren is te koop lopen (poggen/opscheppen) met je intelligentie
:')!
pi_208790971
Het is maar te hopen dat er heel wat nieuwe Shahid B's ertussen zitten.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208791488
quote:
Als jij dan de personen meeneemt, die hier iedereen een Spartaanse leefstijl proberen op te dringen, dan mag je wat mij betreft gaan.
pi_208792106
quote:
Als je ook daar voorrang krijgt op huisvesting en van alles en nog wat zoals zorg en uitkering voor je word geregeld, omdat ze daar een bodemloze pot vol met oneindig veel geld voor jou als binnenkomer hebben, ja waarom niet hè?
pi_208792111
.

[ Bericht 99% gewijzigd door SpaceOddity op 16-04-2023 16:19:14 ]
  zondag 16 april 2023 @ 16:26:02 #14
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208792454
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 12:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Het zijn 'onze' rechters die die verdragen up to date houden door de reikwijdte uit te breiden ver voorbij waar de parlementen van de landen voor getekend hebben. Hun benoeming is onderdoorzichtig, en deze mensen gebruiken de noodzakelijk onafhankelijkheid van een rechterlijke macht om niet te doen waarvoor ze geleerd hebben, namelijk het toepassen van de algemene regels in wetten en verdragen op individuele gevallen, maar te doen waar ze niet voor geleerd en ook totaal geen verstand van hebben, nieuwe regels formuleren op basis van een uit de eigen kont getrokken ethiek.
Dit is een groot en langdurig probleem. Zo is gezinshereniging voor asielmigranten ook gebaseerd op 'family life' in het EVRM. Absurd om dat uit te breiden tot ingezeten van niet-verdragsstaten van het EVRM. Onze Hoge Raad gebruikt ook vage verdragsartikelen zoals het recht op leven om klimaatmaatregelen te eisen van de regering.

De huidige status quo staat het niet toe dat de nationale regering ingaat tegen de verdragen als er een gerechtvaardigd en dringend nationaal belang is. Nog niet heel lang geleden heeft het Hof van Justitie beslist dat asielwetgeving zelfs ten tijde van oorlog of andere buitengewone omstandigheid niet buiten werking mag worden gesteld.

Oftewel, die ongekozen anonieme rechters, zowel in Nederland als in het buitenland, zijn de echte baas in Nederland.
pi_208792558
quote:

Dit land gaat steeds meer op slot.
pi_208792575
quote:

Juist goed dat je niet je schouders op haalt. Teveel mensen die dat wel doen omdat ze er toch niet door geraakt worden. Als genoeg mensen dat doen - en dat blijven doen - dan gaat het echt verkeerd lopen.
pi_208792593
quote:
quote:
In de ministerraad is vandaag gesproken over de 'Tijdelijke Onderwijsvoorziening voor asielkinderen' besproken in de ministerraad. In die spoedwet, die op 1 augustus in zou moeten gaan, staat dat kinderen in de asielopvang onderwijs kunnen krijgen van niet-bevoegde leraren. In Nijmegen wordt daar al mee geëxperimenteerd, net als eerder gebeurde in Amsterdam. Sinds november geldt ook in Nijmegen een leerlingenstop en is de wachtlijst voor het voortgezet nieuwkomersonderwijs gegroeid tot ongeveer 80 leerlingen.

Vanaf 11 april kunnen jongeren die dat willen daar een alternatief en informeel lesprogramma volgen dat door vrijwilligers wordt aangeboden. Ook is er sindsdien een tijdelijke opvang met 1200 leerlingen. Onder meer cultuurhuis de Lindenberg, de bibliotheek, pabo-studenten en film- en televisiemakers doen mee aan dat informele programma. Het mag officieel geen onderwijs heten en de gemeente betaalt het om die reden ook zelf.
Lees: we verruimen wederom haastig wat regeltjes zodat het allang piepende en krakende stelsel weer nog net ietsjes langer kan blijven doormodderen. Daadwerkelijk wat aan de instroom doen kunnen of willen we niet, en voor het ontwikkelen van een toekomstbestendige visie hebben we de capaciteiten niet dus blijft het bij pleisters plakken met symptoombestrijdende maatregeltjes voor problemen die we allang hadden kunnen zien aankomen.

Tot over een paar maanden, als de "onverwachte" veel grotere toestroom er "onverwacht" voor blijken te zorgen dat deze spoedwet "onverwacht" niet toereikend blijkt te zijn voor de dan "onverwacht" nog groter geworden problemen. :W
  zondag 16 april 2023 @ 16:49:51 #19
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208792611
Tunesië houd geen boot meer tegen, en hoopt zo miljarden te kunnen vangen van Europa.
Als Europa niets doen, dan krijgen we dit jaar extreem veel 'veilige landers' uit Noord Afrika, want asiel krijgen Tunesiërs niet, dit is precies de gevaarlijkste groep asielzoekers.

Syriërs en Afghanen houden zich wel rustig, Tunesiërs hebben hier nu al niets te verliezen, ze kunnen niet terug gestuurd worden, en een nachtje cel is niet veel slechter dan een nachtje in een noodopvang..

Europa is letterlijk omringd door onstabiele landen, van Oekraïne tot Turkije, Syrië, Libië, Tunesië etc..

Nu nog een burgeroorlog erbij in Sudan, en we kunnen mooi richting de 100.000 asielzoekers per jaar.
pi_208792764
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 16:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]
Lees: we verruimen wederom haastig wat regeltjes zodat het allang piepende en krakende stelsel weer nog net ietsjes langer kan blijven doormodderen. Daadwerkelijk wat aan de instroom doen kunnen of willen we niet, en voor het ontwikkelen van een toekomstbestendige visie hebben we de capaciteiten niet dus blijft het bij pleisters plakken met symptoombestrijdende maatregeltjes voor problemen die we allang hadden kunnen zien aankomen.

Tot over een paar maanden, als de "onverwachte" veel grotere toestroom er "onverwacht" voor blijken te zorgen dat deze spoedwet "onverwacht" niet toereikend blijkt te zijn voor de dan "onverwacht" nog groter geworden problemen. :W
Dweilen met de kraan open dit.
  zondag 16 april 2023 @ 17:09:12 #21
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208792942
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 16:48 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]
[..]

Visie belemmert slechts het zicht. Groetjes Mark.
pi_208793252
quote:
4s.gif Op zondag 16 april 2023 16:18 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Als je ook daar voorrang krijgt op huisvesting en van alles en nog wat zoals zorg en uitkering voor je word geregeld, omdat ze daar een bodemloze pot vol met oneindig veel geld voor jou als binnenkomer hebben, ja waarom niet hè?
Weet niet, jij hebt plannen?
pi_208793284
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 17:34 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Weet niet, jij hebt plannen?
Nee, voor zover ik weet zijn ze nergens zo knotsgek als hier.

Waar zou jij naar toe willen?
pi_208793700
quote:
4s.gif Op zondag 16 april 2023 17:37 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]
Nee, voor zover ik weet zijn ze nergens zo knotsgek als hier.

Waar zou jij naar toe willen?
Nederland zit in Europa in de middenmoot qua populariteit van de asielzoeker. Dus ik vermoed dat andere landen ook gul zijn
pi_208793805
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 18:09 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Nederland zit in Europa in de middenmoot qua populariteit van de asielzoeker. Dus ik vermoed dat andere landen ook gul zijn
Heb je een bron hiervoor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')