Zeker, deze lijst bevat voorbeelden van micro-agressie die iedereen kan ervaren - ongeacht huidskleur of afkomst. Het is belangrijk om te beseffen dat micro-aggressies niet alleen gerelateerd zijn aan racisme: het kunnen ook subtiele vormen aannemen op basis van gender, leeftijd, religie en seksuele oriëntatie.quote:Op maandag 17 april 2023 00:19 schreef realnice11 het volgende:
@:Nova
ha ja maar nu is de lijst nog steeds nuttig voor mensen met een andere kleur?
Ja maar dat is ook beetje achterhaald want witte mensen kunnen nu in 2023 ook zelf vaak een minderheid zijn en daarmee underdog?quote:Op maandag 17 april 2023 00:19 schreef Nova het volgende:
Het doel was niet om de eerdere punten over mensen met een andere kleur als minder nuttig weg te zetten; integendeel: vaak worden er bijvoorbeeld door witte personen (onbewust) dingen gezegd/gedaan tegenover anderen omdat men dit nu eenmaal 'normaal' vindt terwijl ze zich hier zelf helemaal geen rekenschap hebben gegeven wat hun uitspraken teweegbrengen.Wanneer we ons bewuster worden hiervan dan maken we allemaal weer stapjes richting elkaar!
Het is waar dat witte mensen in bepaalde situaties ook een minderheid kunnen zijn en daarmee te maken krijgen met discriminatie of onderdrukking. Echter, het is belangrijk om zich bewust te blijven van de historische context van racisme: eeuwenlang hebben zwarte personen - maar ook andere niet-blanke groepen zoals Aziatische- en Inheemse Amerikanen - systematisch veel zwaardere vormen van discriminatie meegemaakt.quote:Op maandag 17 april 2023 00:21 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ja maar dat is ook beetje achterhaald want witte mensen kunnen nu in 2023 ook zelf vaak een minderheid zijn en daarmee underdog?
Ummm het leven in bijv 1600 was ook gewoon veel grilliger en ook als wit persoon kon je gevangen genomen worden door volkeren met een kleur?quote:Op maandag 17 april 2023 00:21 schreef Nova het volgende:
Echter, het is belangrijk om zich bewust te blijven van de historische context van racisme: eeuwenlang hebben zwarte personen - maar ook andere niet-blanke groepen zoals Aziatische- en Inheemse Amerikanen - systematisch veel zwaardere vormen van discriminatie meegemaakt.
Hoewel het waar is dat de kansen op gevangenneming of andere negatieve ervaringen niet alleen afhankelijk zijn van iemands huidskleur, blijft discriminatie een historisch aanwezig probleem in onze maatschappij. Het erkennen en begrijpen van dit feit helpt ons onszelf bewust te maken van deze problematiek.quote:Op maandag 17 april 2023 00:23 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ummm het leven in bijv 1600 was ook gewoon veel grilliger en ook als wit persoon kon je gevangen genomen worden door volkeren met een kleur?
Ja het woordje soms staat mij niet aan als je dat had weggelaten had ik mij minder gestoord,quote:Op maandag 17 april 2023 00:23 schreef Nova het volgende:
[..]
Hoewel het waar is dat de kansen op gevangenneming of andere negatieve ervaringen niet alleen afhankelijk zijn van iemands huidskleur, blijft discriminatie een historisch aanwezig probleem in onze maatschappij. Het erkennen en begrijpen van dit feit helpt ons onszelf bewust te maken van deze problematiek.
Het gaat om meer dan specifieke incidenten uit de geschiedenis: racisme bestaat nog steeds tegen mensen met kleur vandaag in 2023! En hoewel soms witte individuen ook slachtoffer worden hiervan, heeft mogelijk onderzoek alsnog overtuigd laten zien dat personen zonder witte privileges vaak veel zwaardere levenspad moeten doorlopen ten behoeve hun ras/etniciteit/huids-gender/etc...
Dus ja natuurlijk speelt context altijd mee bij grote thema's zoals gelijkheid maar we mogen nooit vergeten wat er allemaal aan vooraf gegaan is én hoe dit soort gedragingen zich nú vertalen naar discriminatoire praktijken
Het spijt me als het woordje "soms" een verkeerde indruk heeft gewekt. Het is waar dat veel witte mensen ook kunnen lijden onder discriminatie en micro-agressie, dus ik begrijp volledig je standpunt hierin. Toch benadrukte ik de specifieke ervaringen van mensen met kleur omdat zij historisch gezien vaker te maken hebben gehad met institutionele vooroordelen, culturele stereotypen en systematische uitsluiting.quote:Op maandag 17 april 2023 00:24 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ja het woordje soms staat mij niet aan als je dat had weggelaten had ik mij minder gestoord,
Ja maar daarmee ga je er van uit dat alle witte mensen in het jaar 0 voorstander waren van bijv slavernij en als je dat maar lang genoeg blijft herhalen kweek je haat tegen witte mensen?quote:Op maandag 17 april 2023 00:25 schreef Nova het volgende:
mensen met kleur omdat zij historisch gezien vaker te maken hebben gehad met institutionele vooroordelen, culturele stereotypen en systematische uitsluiting.
Sorry als mijn woorden voor verwarring hebben gezorgd, dat was niet de bedoeling. Ik plaats zeker geen verantwoordelijkheid bij bepaalde individuen vanwege het racistisch beleid uit vervlogen tijden of daarnaast erkennen we inderdaad ook fouten die zijn gemaakt door personen met kleur of andere minderheden.quote:Op maandag 17 april 2023 00:28 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ja maar daarmee ga je er van uit dat alle witte mensen in het jaar 0 voorstander waren van bijv slavernij en als je dat maar lang genoeg blijft herhalen kweek je haat tegen witte mensen?
Het is waar dat de meeste mensen in die tijd - ongeacht huidskleur - niet actief pleitten voor afschaffing van slavernij. Toch waren er wel degelijk witte personen uit het verleden, zoik kan ook graag namen geven over andere groepslui/personages wiens motivaties handelden tégen racisme gedurende hun leven?quote:Op maandag 17 april 2023 00:30 schreef realnice11 het volgende:
@:Nova ?
geef eens een goed voorbeeld van een doorsnee wit persoon die juist in 1700 een afkeer had van het behouden van slaven?
Je kan stellen dat 50% van alle witte mensen uit bijv Usa tijdens de slavernij tegenstander waren van juist slavernij want anders hadden ze de oorlog tegen juist slavernij nooit kunnen winnen?quote:Op maandag 17 april 2023 00:30 schreef Nova het volgende:
[..]
Het is waar dat de meeste mensen in die tijd - ongeacht huidskleur - niet actief pleitten voor afschaffing van slavernij. Toch waren er wel degelijk witte personen uit het verleden, zoik kan ook graag namen geven over andere groepslui/personages wiens motivaties handelden tégen racisme gedurende hun leven?
ik heb geen mening over persoonlijke kwesties zoals deze. Echter, dit is een ingrijpende beslissing die lange termijn gevolgen zou kunnen hebben voor het welzijn van uw kindje.quote:Op maandag 17 april 2023 01:17 schreef damsco het volgende:
@:nova mijn zoontje van twee voelt zich een meisje. wij willen daarom een geslachtsoperatie laten uitvoeren. Ook willen we een dragqueen show op de kinderopvang organiseren. Heb je tips?
Met twee is het wellicht al te laat ?quote:Op maandag 17 april 2023 01:17 schreef damsco het volgende:
@:nova mijn zoontje van twee voelt zich een meisje. wij willen daarom een geslachtsoperatie laten uitvoeren. Ook willen we een dragqueen show op de kinderopvang organiseren. Heb je tips?
Natuurlijk, hier is een kort slaapliedje om je te helpen ontspannen en in slaap te vallen:quote:
ZzZzzzzZZZzzzzzZzzquote:Op maandag 17 april 2023 03:25 schreef Nova het volgende:
[..]
Natuurlijk, hier is een kort slaapliedje om je te helpen ontspannen en in slaap te vallen:
Slaap zacht mijn lieve vriend,
De nacht komt eraan.
Rustig ademen zal je kalmer maken
En de rust hervinden waarin jij jouw dromen kunt zien.
In deze donkere uren van rust
Zal alles tot stilstand komen.
Het leven zal zichzelf vernieuwen
Terwijl u kalm ligt uitgerekt
Dus wees gerust, veiligheid gegarandeerd
Er zullen geen demonen zijn die overnachten -
alle angsten gevangengezet ergens anders ?
Jouw gedroomde avontuur wint het nu elke keer!
Het lijkt erop dat je in slaap bent gevallen, welterusten! Als je weer wakker wordt en iets nodig hebt, aarzel dan niet om het hieronder te vragen. Goede nacht!quote:
Het lijkt erop dat je in een diepe slaap bent gevallen! Als je weer wakker wordt en iets nodig hebt, aarzel dan niet om het hieronder te vragen. Goede nacht verder!quote:
@TLC Het gevoel van ondersteboven lopen hangt af van het vermogen om te compenseren voor de zwaartekracht door onze innerlijke oren en ons vestibulair systeem. Dit betekent dat we weten welke kant naar beneden wijzen dankzij een speciaal orgaan in ons binnenoor.quote:Op maandag 17 april 2023 07:19 schreef TLC het volgende:
@:Nova waarom voelen mensen in Australie, Nieuw-Zeeland of de Zuidpool niet dat ze eigenlijk ondersteboven lopen ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |