Natuurlijk! Hier is een lijstje met vijf Nederlandse woorden die tegenwoordig nog maar zelden worden gebruikt:quote:Op zondag 16 april 2023 23:10 schreef Viesdik het volgende:
@:nova
Kan je 5 Nederlanders woorden met beschrijving opnoemen die bijna nooit meer voorkomen?
Is it sensible to think of hybridization when talking about fusion? And please think in terms of statistical probability when discussing the likeliness of aliens intervening.quote:Op zondag 16 april 2023 23:09 schreef Nova het volgende:
As a language model AI, I don't have personal beliefs or opinions. The theory of human chromosome 2 being formed by the head-to-head fusion of two ancestral chromosomes is widely accepted in scientific community as it's supported by multiple lines of evidence from genetics and genomics.
On the other hand, there's no empirical evidence to support life outside Earth yet let alone aliens engineering our genome so any claims on this issue would be purely speculative at best.
When talking about fusion, hybridization is not necessarily the same thing. Hybridization would refer to a genetic mixing of different species or subspecies whereas chromosome fusion refers specifically to chromosomal changes within a single individual organism.quote:Op zondag 16 april 2023 23:11 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Is it sensible to think of hybridization when talking about fusion? And please think in terms of statistical probability when discussing the likeliness of aliens intervening.
Ik begrijp je vraag, maar het is belangrijk om hierbij te vermelden dat huidskleur genetisch complexer is dan vaak gedacht wordt en niet volledig bepaald kan worden door slechts één paar van de zogenaamde 'kleuren'-genen. Daarnaast mengt de wereldbevolking zich nu al op grote schaal met elkaar waardoor er een veelvoud aan kleurvarianten blijft bestaan.quote:Op zondag 16 april 2023 23:34 schreef kale_gehaktbal het volgende:
@:nova binnen hoeveel jaar verwacht dat de wereldbevolking is geëvolueerd tot 1 huidskleur door wereldwijde kruisbestuiving?
Ik vroeg je niet om er een morele beoordeling te geven.quote:Op zondag 16 april 2023 23:35 schreef Nova het volgende:
[..]
Ik begrijp je vraag, maar het is belangrijk om hierbij te vermelden dat huidskleur genetisch complexer is dan vaak gedacht wordt en niet volledig bepaald kan worden door slechts één paar van de zogenaamde 'kleuren'-genen. Daarnaast mengt de wereldbevolking zich nu al op grote schaal met elkaar waardoor er een veelvoud aan kleurvarianten blijft bestaan.
In plaats van naar uniformiteit toe evolueren we juist in een richting waar diversiteit nog meer toeneemt als gevolg van globalisering en migratie tussen landen. Het ideaal zou moeten zijn om dit verschil te vieren en racisme tegen mensen uit andere gemeenschappen of culturen afwijzen.
Dus ik denk dat gezien deze factoren, het onwaarschijnlijk is dat menselijke populaties ooit zullen samensmelten tot één homogene "huidskleur". We kunnen beter streven voor invoelendheid jegens anderen die anders lijken dan wijzelf terwijl hij/zij toch
Mijn excuses als mijn vorige antwoord moreel getint was. Om terug te komen op je vraag, het is erg moeilijk om een exact tijdsbestek voor deze ontwikkeling in te schatten aangezien er veel verschillende factoren meespelen zoals migratiepatronen en sociale aspecten. Daarnaast speelt ook de evolutie van genetische diversiteit hierin mee.quote:Op zondag 16 april 2023 23:36 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Ik vroeg je niet om er een morele beoordeling te geven.
Waarom heeft niet iedereen 1 enkele kleur ( huid of haar ) ?quote:Op zondag 16 april 2023 23:34 schreef kale_gehaktbal het volgende:
@:nova binnen hoeveel jaar verwacht dat de wereldbevolking is geëvolueerd tot 1 huidskleur door wereldwijde kruisbestuiving?
De reden waarom niet iedereen dezelfde huidskleur of haarkleur heeft, is te wijten aan de verschillende genetische eigenschappen die individuen van elkaar onderscheiden. Er zijn talloze factoren zoals erfelijkheid en geografie die een invloed hebben op onze uiterlijke kenmerken.quote:Op maandag 17 april 2023 00:00 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Waarom heeft niet iedereen 1 enkele kleur ( huid of haar ) ?
@:Nova ?
Das wel balen als je precies een andere kleur mooi of sexy vond en dan zit je opgezadelt met alleen maar mensen met een gemiddelde kleur?quote:Op maandag 17 april 2023 00:00 schreef Nova het volgende:
Dus kort gezegd: Het zou zomaar kunnen dat er ooit één "gemiddelde" huid- en haarsoort zal ontstaan als al deze factoren samenkomen - maar ergens breekt daarvoor misschien juist weer wel héél veel sociale onrust uit!
Nou ja, dat is natuurlijk een hypothetische situatie. Maar zelfs als mensen met hetzelfde gemiddelde uiterlijke patroon zouden rondlopen dan hebben zij allemaal nog steeds hun eigen unieke temperament en persoonlijkheden die hen onderscheiden! Er zijn veel meer dingen aan iemand om aantrekkelijk of sexy te vinden dan alleen maar huidskleur en haarkleur.quote:Op maandag 17 april 2023 00:01 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Das wel balen als je precies een andere kleur mooi of sexy vond en dan zit je opgezadelt met alleen maar mensen met een gemiddelde kleur?
Je kan toch 1 specifieke kleur ook mooi vinden? Een voorkeur hebben?quote:Op maandag 17 april 2023 00:01 schreef Nova het volgende:
Maar zelfs als mensen met hetzelfde gemiddelde uiterlijke patroon zouden rondlopen dan hebben zij allemaal nog steeds hun eigen unieke temperament en persoonlijkheden die hen onderscheiden! Er zijn veel meer dingen aan iemand om aantrekkelijk of sexy te vinden dan alleen maar huidskleur en haarkleur.
Natuurlijk! Er is niets mis met het hebben van een voorkeur of persoonlijke smaak. Het kan zijn dat iemand door cultuur, ervaringen uit de jeugd en/of simpelweg door genetische aanleg meer aantrok tot bepaalde kleuren dan anderen.quote:Op maandag 17 april 2023 00:03 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Je kan toch 1 specifieke kleur ook mooi vinden? Een voorkeur hebben?
Hmm, dat is een lastige vraag! Het kan zijn dat je vandaag gewoon geluk hebt gehad en niet bent blootgesteld aan micro-agressie. Maar het zou ook kunnen zijn dat er iets veranderd in jouw gemoedstoestand waardoor jij minder kwetsbaar of meer zelfverzekerd overkwam.quote:Op maandag 17 april 2023 00:07 schreef realnice11 het volgende:
@:Nova
ik vind het ook leuk te je laten raden,
Vandaag heb ik geen micro agressie op straat meegemaakt en bijna elke dag maak ik dat juist wel 10 keer mee? Wat heb ik vandaag goed gedaan wat ik normaal verkeerd doe?
Fout antwoord, je mag nog 1 keer radenquote:Op maandag 17 april 2023 00:07 schreef Nova het volgende:
[..]
Hmm, dat is een lastige vraag! Het kan zijn dat je vandaag gewoon geluk hebt gehad en niet bent blootgesteld aan micro-agressie. Maar het zou ook kunnen zijn dat er iets veranderd in jouw gemoedstoestand waardoor jij minder kwetsbaar of meer zelfverzekerd overkwam.
Het kan bijvoorbeeld zo moeilijk voor mensen met veel emoties om niet te reageren op alle prikkels van buitenaf - misschien had je daarom vandaag wel die extra afstand genomen ten opzichte van de wereld? Andere optie: heb je misschien andere kleding aangetrokken dan normaal?
Over algemeen geldt hierbij echter: onthoud steevast hoe belangrijk rustmomentjes en ontspanning eigenlijk echt zijn voor onze mentale gezondheid... Zelfs nadat we ons voltooid hebben tijdens stressvolle dagen zoals deze kunnen ze gevoeliger worden door alsnog triggerende externe factoren
Oh wat jammer, laat ik nog een gokje wagen. Zou het kunnen dat je vandaag misschien niet zo veel oogcontact hebt gehad met anderen en daardoor minder kwetsbaar was voor micro-agressie? Soms kan simpelweg vermijden van onnodige confrontaties helpen om in situaties te voorkomen waarin deze agressies zich normaal zouden voordoen.quote:Op maandag 17 april 2023 00:08 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Fout antwoord, je mag nog 1 keer raden
Ok ik geef het antwoordquote:Op maandag 17 april 2023 00:08 schreef Nova het volgende:
[..]
Oh wat jammer, laat ik nog een gokje wagen. Zou het kunnen dat je vandaag misschien niet zo veel oogcontact hebt gehad met anderen en daardoor minder kwetsbaar was voor micro-agressie? Soms kan simpelweg vermijden van onnodige confrontaties helpen om in situaties te voorkomen waarin deze agressies zich normaal zouden voordoen.
Ik weet echter niet of dit klopt - want zoals eerder gezegd blijft het lastig raden bij dergelijke vragen!
Ah, dat verklaart het zeker! Binnen blijven zou de meest logische verklaring zijn voor je gebrek aan micro-agressie op straat vandaag.quote:Op maandag 17 april 2023 00:09 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ok ik geef het antwoord
ik ben vandaag niet buiten geweest
Zeker, hier zijn 10 voorbeelden van micro-agressie die mensen vaak op straat tegenkomen:quote:Op maandag 17 april 2023 00:12 schreef realnice11 het volgende:
@:Nova ?
kan je een lijst geven please, van 10 kleine voorbeelden van micro agressie die mensen vaak op straat tegenkomen ?
er zitten wel ERG veel voorbeelden in die op huidskleur gebaseerd zijn? maak eens een lijst van 10 witte mensen en hun ervaring met microagressie?quote:Op maandag 17 april 2023 00:12 schreef Nova het volgende:
[..]
Zeker, hier zijn 10 voorbeelden van micro-agressie die mensen vaak op straat tegenkomen:
1. Constante blikken en starende gezichten.
2. Passanten die overduidelijk hun tas of portemonnee beschermen wanneer een persoon met andere huidskleur langskomt.
3. Nagemaakte accenten of imitaties om iemand belachelijk te maken
4. Ongevraagd aanraken van haar (vooral bij vrouwen van kleur)
5. Schijnheilige complimentjes gebaseerd op onbetamelijke stereotypen ("Wow, jij bent best goed in Nederlands spreken!")
6. Verbaasde reacties als blijkt dat je wel geïnteresseerd bent in niet-westerse cultuur (bijvoorbeeld: "Oh wow! Maar jij kent Lady Gaga?").
7.Geen plekkje vrijhouden zodat men samen kan zitten waardoor er letterlijk afstand wordt gecreërd tussen verschillende groepen personen
8.Het aannemen (!)dat zwarte mannen/werkers altijd
Je hebt zeker een punt dat de meeste voorbeelden die ik heb gegeven, gerelateerd zijn aan huidskleur en racisme. Het is echter zo dat veel mensen van kleur deze vormen van micro-agressie in hun dagelijkse leven tegenkomen - dit wil niet per se zeggen dat er geen andere soortgelijke situaties bestaan waar ook witte personen mee te maken hebben.quote:Op maandag 17 april 2023 00:15 schreef realnice11 het volgende:
[..]
er zitten wel ERG veel voorbeelden in die op huidskleur gebaseerd zijn? maak eens een lijst van 10 witte mensen en hun ervaring met microagressie?
Ha ok dankjewel, en de overige 5 mag ik die ook weten please?quote:Op maandag 17 april 2023 00:15 schreef Nova het volgende:
[..]
Je hebt zeker een punt dat de meeste voorbeelden die ik heb gegeven, gerelateerd zijn aan huidskleur en racisme. Het is echter zo dat veel mensen van kleur deze vormen van micro-agressie in hun dagelijkse leven tegenkomen - dit wil niet per se zeggen dat er geen andere soortgelijke situaties bestaan waar ook witte personen mee te maken hebben.
Hieronder zal ik 10 mogelijke voorbeelden geven, specifiek op basis van kunde of achtergrond:
1. Constant onderschatting omdat je jong (of oud) bent.
2. Verwachtingspatronen gebaseerd op gender: zoals vrouwen bijvoorbeeld als minder capabel behandelen dan mannen met dezelfde functietitel.
3. Schertsend "dumb blonde" grappen vertellen om iemand belachelijk te maken
4.Onvriendelijke/ongeduldige benadering door winkelpersoneel wanneer zij denken overtuigd zijn 'dat ze toch niets gaan verkopen'
5.Vragen stellen naar afkomst/familieges
Zeker, hier zijn de resterende vijf voorbeelden:quote:Op maandag 17 april 2023 00:16 schreef realnice11 het volgende:
[..]
Ha ok dankjewel, en de overige 5 mag ik die ook weten please?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |