Levenskwaliteit is hoe je je leven ervaart, op basis van alle mogelijke factoren : fysiek, psychisch, economisch, ... Leeftijd heeft daar niet mee te maken.quote:Op zondag 16 april 2023 09:21 schreef Alexandrian het volgende:
[..]
Levenskwaliteit, ook die van senioren. Ik geef heel veel om senioren, juist daarom wil ik deze dialoog voeren omdat het ook in hun eigen belang is.
Waar haal je het idee vandaan dat mensen vanaf 70 plotseling een kasplantje worden ? Ik ben nu 64, en heb afgelopen zondag nog even 100 km gefietst op mijn fatbike (en niet een eFatbike); zodra mijn toerfiets weer rijdt ga ik weer naar rondjes van 150+ km. Ik zie mezelf niet plotseling op mijn 70e verjaardag aan bed gekluisterd zijn.quote:Wie is er gebaat bij een leven als ‘kasplant’? Niet de persoon zelf. Die is er wel bij gebaat dat er geïnvesteerd word in zorg die de kwaliteit van leven verbetert.
Dus jij wil gewoon het geld dat het kost om oudere mensen in leven te houden in je eigen zak stoppen.quote:Met minder financiële druk kan ie gewoon zijn kinderen zien opgroeien. Meer tijd vrij maken en ervan genieten in goede gezondheid.
Daar probeerde ik met mijn vraagstelling op uit te komen. Ik ben het met je eens.quote:Op dinsdag 18 april 2023 09:57 schreef Harvest89 het volgende:
Los van het feit dat dit gewoon een ziek plan is. Waarom is 70 jaar die heilige leeftijd? Genoeg 70'ers die nog fit zijn, vaak nog fitter dan 50'ers en zelfs 40'ers met een ongezonde levensstijl. Ook draaien ze vaak nog mee in de samenleving, beunen wat bij naast hun aowtje en/of doen wat vrijwilligerswerk.
Je wil waarschijnlijk gewoon "zwakkere" mensen die zogenaamd een last zijn voor de groep laten vermoorden. Is 100% sociaal darwinisme.
ik ben 70 en werk 5 dagen per week en kan harder werken als menig knul van 35quote:Op dinsdag 18 april 2023 09:57 schreef Harvest89 het volgende:
Los van het feit dat dit gewoon een ziek plan is. Waarom is 70 jaar die heilige leeftijd? Genoeg 70'ers die nog fit zijn, vaak nog fitter dan 50'ers en zelfs 40'ers met een ongezonde levensstijl. Ook draaien ze vaak nog mee in de samenleving, beunen wat bij naast hun aowtje en/of doen wat vrijwilligerswerk.
Je wil waarschijnlijk gewoon "zwakkere" mensen die zogenaamd een last zijn voor de groep laten vermoorden. Is 100% sociaal darwinisme.
....en als mensen van 70 geen euthanasie willen?quote:Op zondag 16 april 2023 08:56 schreef Alexandrian het volgende:
Een controversieel onderwerp maar ik hoop dat we hier een rationele discussie over kunnen voeren.
Ik ben van mening dat leven niet intrinsiek waardevol is. We kunnen het waarde geven.
Juist door het verplicht stellen van euthanasie na een bepaalde leeftijd kun je de levenskwaliteit van veel mensen drastisch verhogen. Het biedt zekerheid. Je weet hoe lang je nog hebt en daar kun je je leven dan ook op aanpassen.
Geen mensen meer die keihard werken voor hun pensioen om vervolgens vlak daarvoor onverwachts te overlijden. Je kunt dan gewoon tot je 55e of 60e werken en vervolgens echt genieten terwijl je nog in goede gezondheid bent.
Het zal de druk op allerlei sectoren zoals de zorg ook verlagen die weer deels geïnvesteerd kan worden in betere zorg gericht op levenskwaliteit in plaats van rekken om het rekken.
Ook minder financiële druk gedurende het werkende leven waardoor je je in die kostbare tijd bezig kunt houden met zaken die er echt toe doen.
Al met al toch best wat redenen te noemen waarom deze discussie gevoerd zou moeten worden, ongeacht de eventuele conclusie van zo’n discussie.
[poll=5457]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |