abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 april 2023 @ 08:56:03 #1
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208787260
Een controversieel onderwerp maar ik hoop dat we hier een rationele discussie over kunnen voeren.

Ik ben van mening dat leven niet intrinsiek waardevol is. We kunnen het waarde geven.

Juist door het verplicht stellen van euthanasie na een bepaalde leeftijd kun je de levenskwaliteit van veel mensen drastisch verhogen. Het biedt zekerheid. Je weet hoe lang je nog hebt en daar kun je je leven dan ook op aanpassen.

Geen mensen meer die keihard werken voor hun pensioen om vervolgens vlak daarvoor onverwachts te overlijden. Je kunt dan gewoon tot je 55e of 60e werken en vervolgens echt genieten terwijl je nog in goede gezondheid bent.

Het zal de druk op allerlei sectoren zoals de zorg ook verlagen die weer deels geïnvesteerd kan worden in betere zorg gericht op levenskwaliteit in plaats van rekken om het rekken.

Ook minder financiële druk gedurende het werkende leven waardoor je je in die kostbare tijd bezig kunt houden met zaken die er echt toe doen.

Al met al toch best wat redenen te noemen waarom deze discussie gevoerd zou moeten worden, ongeacht de eventuele conclusie van zo’n discussie.

POLL
Géén Oostenrijkse schilder
pi_208787279
Hoe oud zijn je ouders?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 16 april 2023 @ 09:00:35 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208787294
Ik kies voor nee, maar die optie is er niet echt. Taboe is immers vaak iets wat eigenlijk wel bespreekbaar zou moeten zijn, maar dat om allerlei redenen niet is. Maar dit zou niet bespreekbaar moeten zijn, dus nee.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Miss 200.000.000! zondag 16 april 2023 @ 09:01:44 #4
367000 roos94
pi_208787302
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 08:58 schreef etuiedelapiel het volgende:
Hoe oud zijn je ouders?
Deaud
pi_208787303
Schopje F&L. R&P is hier véél te labiel voor.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208787304
Children of the Corn dachten er ook zo over
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
  Miss 200.000.000! zondag 16 april 2023 @ 09:02:16 #7
367000 roos94
pi_208787307
Gewoon iedereen verplicht euthanasie na de geboorte
pi_208787318
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 08:56 schreef Alexandrian het volgende:
Ook minder financiële druk gedurende het werkende leven waardoor je je in die kostbare tijd bezig kunt houden met zaken die er echt toe doen.
Er zijn mensen die concluderen dat het geven om familie (bejaarde ouders incluis) er echt te doet. Wat doet er echt toe volgens jou?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208787344
Was ooit een Stark Trek aflevering over, voor de geïnteresseerden.

Oneens trouwens.
Conscience do cost.
  zondag 16 april 2023 @ 09:21:55 #10
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208787453
quote:
80s.gif Op zondag 16 april 2023 09:03 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Er zijn mensen die concluderen dat het geven om familie (bejaarde ouders incluis) er echt te doet. Wat doet er echt toe volgens jou?
Levenskwaliteit, ook die van senioren. Ik geef heel veel om senioren, juist daarom wil ik deze dialoog voeren omdat het ook in hun eigen belang is.

Wie is er gebaat bij een leven als ‘kasplant’? Niet de persoon zelf. Die is er wel bij gebaat dat er geïnvesteerd word in zorg die de kwaliteit van leven verbetert.

Met minder financiële druk kan ie gewoon zijn kinderen zien opgroeien. Meer tijd vrij maken en ervan genieten in goede gezondheid.
  Admin zondag 16 april 2023 @ 09:24:37 #11
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_208787484
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:21 schreef Alexandrian het volgende:

[..]
Levenskwaliteit, ook die van senioren. Ik geef heel veel om senioren, juist daarom wil ik deze dialoog voeren omdat het ook in hun eigen belang is.

Wie is er gebaat bij een leven als ‘kasplant’? Niet de persoon zelf. Die is er wel bij gebaat dat er geïnvesteerd word in zorg die de kwaliteit van leven verbetert.

Met minder financiële druk kan ie gewoon zijn kinderen zien opgroeien. Meer tijd vrij maken en ervan genieten in goede gezondheid.
Ik ken voldoende 70 plussers die fitter zijn dan ik. Mijn overgrootmoeder was 102 toen ze overleed en was compleet bij de pinken. Waar komt het idee vandaan dat je met 70 een kasplantje zou zijn?
En hoe verhoudt dit zich tot je eigen ouders? (verder; hoe zie je die euthanasie voor je? begeleid door een arts of meer zoals in Midsommer?)
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_208787485
Voor mij aub veel eerder, het liefst direct als mijn lieve snoezeschnitzel komt te overlijden.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208787502
Als je het verplicht gaat stellen op 70 jaar dan weet je nu al dat niemand meer pensioen gaat betalen en echt niet meer wil werken tot je 67e. Dan zou ik het op mn 50e wel voor gezien houden.

Slecht plan dus.

Vind dat die keuze bij je zelf moet liggen, ik zou zelf een jaartje op 75 prima vinden als ik nu om mij heen kijk en zie hoe sommige bejaarden de laatste jaren van hun leven moeten doorbrengen.

Maar het moet zeker geen verplichting zijn
pi_208787513
Eens. En dan met name in Azië waar 60% van de wereldbevolking woont.
pi_208787600
Misschien dat hulp bij euthanasie wel wat meer geholpen mag worden...genoeg ouderen die nu liggen te rotten in verzorgingshuizen etc die zeggen nou doe maar een spuitje mja...doen ze niet..
Ik zwaai naar dieren.
pi_208787661
Mijn pleegvader is halverwege de 70 en rent, klimt en wandelt beter dan dat ik kan. En zo ken ik er wel meer. Ook ouderen die echt wat toevoegen in debatten. Die de samenleving ondersteunen/ helpen. Zo wordt er in de samenleving ontzettend veel vrijwilligerswerk opgepakt door juist de ouderen.

Niet dat dat er toe zou moeten doen als het gaat om het doden van een ander, zonder dat die ander dat wil. :wtf:
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_208787671
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:21 schreef Alexandrian het volgende:

Op zich wel mee eens, maar volgens mij is het verstandiger om niet te kijken naar leeftijd, maar naar de gezondheid en levenskwaliteit per individu, eventueel vanaf een bepaalde leeftijd. Gelukkig beginnen ook steeds meer medici beginnen vraagtekens te stellen bij het tot in den treure rekken van het leven. Enerzijds is het inderdaad onhoudbaar en anderzijds schept het onnodig leed in een poging het (spoedig) onvermijdelijke uit te stellen. We moeten m.a.w. weer leren afscheid te nemen.
  zondag 16 april 2023 @ 09:40:16 #18
501313 Alexandrian
Oostenrijks econoom
pi_208787678
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:24 schreef Danny het volgende:

[..]
Ik ken voldoende 70 plussers die fitter zijn dan ik. Mijn overgrootmoeder was 102 toen ze overleed en was compleet bij de pinken. Waar komt het idee vandaan dat je met 70 een kasplantje zou zijn?
En hoe verhoudt dit zich tot je eigen ouders? (verder; hoe zie je die euthanasie voor je? begeleid door een arts of meer zoals in Midsommer?)
De grens zou ook elders gelegd kunnen worden. Ik denk dat het op termijn mogelijk is om vrijwel iedereen tot die leeftijd in goede gezondheid te kunnen houden, uitzonderingen daargelaten. Mijn persoonlijke situatie laat ik buiten beschouwing omdat ik de discussie rationeel wil houden. Maar uiteindelijk zijn regels er wel met een reden en zou daar dus niet zomaar van afgeweken moeten kunnen worden.
pi_208787697
Niet bespreekbaar naar mijn mening, iedere oudere is verschillend en je kan mensen niet verplichten om te euthanaseren, waar ligt de grens dan, gaan we dan ook invalide mensen euthanaseren en downies
pi_208787764
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:07 schreef ems. het volgende:
Was ooit een Stark Trek aflevering over, voor de geïnteresseerden.

Oneens trouwens.
Off-topic: Wist niet dat er meer trekkies waren op dit forum.

On topic: ook oneens met de stelling
Mankind is poised midway between the gods and the beasts
pi_208787772
Nog even los van het belachelijke idee, net alsof mensen zich als makke lammetjes zouden laten omleggen.
pi_208787818
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 09:27 schreef Nober het volgende:
Eens. En dan met name in Azië waar 60% van de wereldbevolking woont.
Azië heeft maar een bevolkingsdichtheid van 89 mensen per km2.
Nederland zit op 425 mensen per km2.

Azië is best wel dunbevolkt vergeleken met Nederland.

Je kan hooguit stellen dat Azië groter is dan Nederland maar dan is het ook niet meer dan logisch dat er meer mensen wonen.
pi_208787821
Nee, wel als er sprake is van een uitzichtloze situatie. Ik heb mensen weken zien creperen van de pijn voordat ze dood gingen. Bij honden ed vinden wij het onacceptabel maar bij mensen niet :? :?
pi_208787832
Verplichte euthanasie voor Aziaten? Ivm de overbevolking
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_208787852
Niets verplicht, wel mensen een pil van drion geven zodat ze zelf de keuze kunnen maken ipv nu als politiek de politie achter de zelfmoordpoederverspreiders aan te sturen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')