abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 15 april 2023 @ 23:40:00 #1
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_208785640
Tussen regeringstroepen en paramilitaire troepen (beide van de overheid) zijn gevechten ontstaan in Soedan.

Op 15 april 2023 braken gevechten uit tussen de Soedanese strijdkrachten en de Rapid Support Forces in heel Soedan, waarbij gevechten werden gemeld in het presidentiële paleis en het RSF-hoofdkwartier. Er werden ook gevechten gemeld op Khartoem International Airport en Merowe Airport, die beide door de RSF hebben beweerd te hebben gevangengenomen. Geweervuur en botsingen werden ook gemeld in delen van Khartoem en El Obeid Airport in Noord-Kordofan.

https://en.m.wikipedia.or(...)Forces_confrontation

https://www.ad.nl/buitenl(...)chtruim-br~aaad4929/

Trieste ontwikkeling in een land wat eindelijk juist een beetje op weg was naar normaal beleid.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  zondag 16 april 2023 @ 00:07:16 #2
233102 cherrycoke
You underestimate my power!
pi_208786016

El Obeid Airport

De RSF wil de goud winsten in handen krijgen, de havens en infrastructuur. < gesteund door USA

De overheids militairen hebben gezegd dat de haven voor iedereen toegankelijk is en ook Rusland < gesteund door Rusland

grofweg, hier gaat het om, https://maritime-executiv(...)aval-base-on-red-sea

[ Bericht 20% gewijzigd door cherrycoke op 16-04-2023 00:20:17 ]
Something’s happening. I’m not the Jedi I should be. I want more. And I know I shouldn’t.”
pi_208786761
Thread met veel videos. Kennelijk worden de coup plegers gesteund door Rusland /Wagner
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 16 april 2023 @ 07:17:12 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208786960
Je zou zeggen dat Wagner ergens anders wellicht wat te druk is om zich hier ook serieus mee te bemoeien.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 16 april 2023 @ 08:46:40 #5
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 16 april 2023 @ 08:53:40 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208787233
https://www.reddit.com/r/(...)d_conflict_in_sudan/

Longtime Sudanese dictator, Omar al-Bashir, faced mass protests in 2019. This led to a military coup in October 2019. A joint civilian-military government was created that was supposed to oversee a transition period, however, tensions grew between the civilian and political leadership over the details and timetable for the transition. Predictably, the civilian leadership wanted a quicker transition to full civilian rule and democratic elections, while the military leaders wanted a delayed transition and continued autonomy for the military.

This led to a second coup in 2021 by the military and the Rapid Support Forces (RSF) that ousted the civilian leadership. The RSF are an autonomous paramilitary organization, over 100,000 strong, that was formed under al-Bashir's rule. Led by Mohamed Hamdan Dagalo (nicknamed "Hemeti"), it is notorious for its cruelty and human rights abuses. Its strength has allowed it to secure lucrative economic assets, making Hemeti one of the richest men in Sudan.

Although Hemeti's support was instrumental in helping the military push out the civilian leadership, tensions have grown in the following years. The military has grown worried about the RSF's accumulation of power, especially given Hemeti's well-known political ambitions. The military's own plan for a political transition thus required that the RSF be integrated into the military within two years. Hemeti has naturally resisted this.

Both parties have been maneuvering to try and get public opinion on their side, with limited success. Continued protests against the military, combined with economic dysfunction, led to the military agreeing to restore a civilian-led government last December. Hemeti increasingly agitated against military rule in recent months, apparently in a bid to drum up popular support for his coup plot, though it doesn't seem most Sudanese have bought into this cynical ploy.

All of this has led to an attempted coup at the time of this writing, with the RSF attempting to seize control of the national government from the military.
  zondag 16 april 2023 @ 08:55:59 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 16 april 2023 @ 09:22:22 #8
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 16 april 2023 @ 09:42:57 #9
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208787716
Passagiersvliegtuig beschoten op luchthaven Khartoem, KLM mijdt luchtruim Sudan
https://nos.nl/l/2471546
Be curious, not judgmental
pi_208787734
'VN-medewerkers gedood in Sudan', ambassade in contact met 50 Nederlanders
https://nos.nl/l/2471566
  zondag 16 april 2023 @ 10:01:40 #12
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208787943
twitter
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208788024
quote:
Sudan military finishes review of Russian Red Sea base deal
Thursday, Feb. 9, 2023.

CAIRO (AP) — Sudan’s ruling military concluded a review of an agreement with Russia to build a navy base on the Red Sea in the African country, two Sudanese officials said Saturday.

They said the deal was awaiting the formation of a civilian government and a legislative body to be ratified before it takes effect. The officials said Moscow met Sudan’s most recent demands, including providing more weapons and equipment.

“They cleared all our concerns. The deal has become OK from the military side,” one official said.

The officials did not provide further details and spoke on condition of anonymity to discuss internal deliberations. A spokesman for the Sudanese military declined to comment.

Russian Foreign Minister Sergey Lavrov also said Thursday the deal still needs ratification by Sudan’s yet-to-be-formed legislative body.

Sudan has been without a parliament since a popular uprising forced the military overthrow of longtime autocrat Omar al-Bashir in April 2019. The country has been mired in political chaos since an October 2021 military coup derailed its short-lived transition to democracy.

The deal, which surfaced in December 2021, is part of Moscow’s efforts to restore a regular naval presence in various parts of the globe. It was reached during al-Bashir’s reign.

The agreement allows Russia to set up a naval base with up to 300 Russian troops, and to simultaneously keep up to four navy ships, including nuclear-powered ones, in the strategic Port Sudan on the Red Sea.

The base would ensure the Russian navy’s presence in the Red Sea and the Indian Ocean and spare its ships the need for long voyages to reach the area, according to Viktor Bondarev, the former Russian air force chief.

In exchange, Russia is to provide Sudan with weapons and military equipment. The agreement is to last for 25 years, with automatic extensions for 10-year periods if neither side objects.

In June 2021, Sudan’s Chief of General Staff, Gen. Mohammed Othman al-Hussein, told a local television station that Khartoum would review the agreement.

In February last year Gen. Mohammed Hamdan Dagalo, commander of the powerful paramilitary Rapid Support Forces, held talks with senior Russian officials in Moscow.

Upon his return from the weeklong trip, Dagalo said his country didn’t have objections to Russia or any other country establishing a base on its territory as it poses no threat to Sudan’s national security.

“If any country wants to open a base and it is in our interests and doesn’t threaten our national security, we have no problem in dealing with anyone, Russian or otherwise,” he said.

https://apnews.com/articl(...)f91455f0121067c118dd
twitter
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  zondag 16 april 2023 @ 10:42:01 #15
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208788252
Wat een shithole blijft dat toch ook.
pi_208788253
quote:
10s.gif Op zondag 16 april 2023 07:17 schreef heywoodu het volgende:
Je zou zeggen dat Wagner ergens anders wellicht wat te druk is om zich hier ook serieus mee te bemoeien.
Voor een barbaars en misdadig volk als de Russen is Afrika het paradijs op aarde; allerlei conflicten en oorlogen tussen stammen waar ze zich heerlijk in kunnen mengen en naar hartelust kunnen onthoofden en verminken. Als beesten tekeer gaan zonder dat daar al te veel ruchtbaarheid aan gegeven wordt door internationale media, het is één grote speeltuin.
pi_208788283
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 10:42 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat een shithole blijft dat toch ook.
Niet alleen in Sudan, meer Afrikaanse landen waar het niet prettig gaat....

Ongelooflijk toch ook dat er toch steeds weer van die barbaarse figuren de macht krijgen in veel Afrikaanse landen. Heb toch steeds het idee dat het marionetten zijn zodat andere landen profiteren van de wanorde die ontstaat in die landen..
  zondag 16 april 2023 @ 10:52:52 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208788300
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 10:49 schreef Toine51 het volgende:

[..]

Ongelooflijk toch ook dat er toch steeds weer van die barbaarse figuren de macht krijgen in veel Afrikaanse landen. Heb toch steeds het idee dat het marionetten zijn zodat andere landen profiteren van de wanorde die ontstaat in die landen..
Geld komt in die landen meestal toch terecht bij de (corrupte) elite die alleen zichzelf en wat vriendjes verrijkt. Zelfs in relatief rijke en stabiele Afrikaanse landen zoals b.v. Gabon of Kameroen houd je daardoor heel veel armoede.

Verder zijn veel Afrikaanse landen geen echte natiestaten, maar een lappendeken van tribale invloeden waardoor je nooit de neuzen dezelfde kant op krijgt om er op nationale schaal iets van te maken.
  zondag 16 april 2023 @ 11:35:17 #19
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_208788651
quote:

[..]

Er is weinig tot geen voordeel bij rust en status quo, dat is het probleem. Teveel mensen en landen die een slaatje kunnen slaan uit onrust.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 16 april 2023 @ 11:35:30 #20
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zondag 16 april 2023 @ 11:36:13 #21
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208789078
Daar wil je op dit moment niet zijn.
Eens kijken
pi_208789180
Wagner zal zich daar naar hartelust kunnen uitleven, zoals ze ook in oa Mali en Syrië hebben gedaan, lang voordat ze bekendheid kregen door hun wreedheden in Oekraïne.

ISIS with snow.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208789848
RSF is de hoofdverantwoordelijke van de genocide in Darfur. Die bloeddorstige gekken wil je echt niet aan de macht hebben.
Incelfrikandel
pi_208789890
quote:
14s.gif Op zondag 16 april 2023 00:07 schreef cherrycoke het volgende:
[ afbeelding ]

El Obeid Airport

De RSF wil de goud winsten in handen krijgen, de havens en infrastructuur. < gesteund door USA

De overheids militairen hebben gezegd dat de haven voor iedereen toegankelijk is en ook Rusland < gesteund door Rusland

grofweg, hier gaat het om, https://maritime-executiv(...)aval-base-on-red-sea
quote:
0s.gif Op zondag 16 april 2023 03:36 schreef Slayage het volgende:
Thread met veel videos. Kennelijk worden de coup plegers gesteund door Rusland /Wagner [ twitter ]
Wat is het nou?

Worden de coup plegers nou gesteund door de VS of door Rusland en Wagner?
A murky, forgotten land.
pi_208790878
quote:
5s.gif Op zondag 16 april 2023 13:21 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
[..]
Wat is het nou?

Worden de coup plegers nou gesteund door de VS of door Rusland en Wagner?
Rusland/wagner heeft goed banden met beiden. Tot nu toe heb ik geen enkel bewijs gezien dat Rusland een kant heeft gekozen.
Incelfrikandel
pi_208791001
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 14:52 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Rusland/wagner heeft goed banden met beiden. Tot nu toe heb ik geen enkel bewijs gezien dat Rusland een kant heeft gekozen.
Voor de Russen is Soedan de speeltuin van hun dromen; lekker zichzelf te buiten gaan aan een geweldsorgie en de achterlijke barbaar uithangen zonder westerse camera's in de buurt.
pi_208791272
quote:
1s.gif Op zondag 16 april 2023 12:23 schreef StateOfMind het volgende:
Wagner zal zich daar naar hartelust kunnen uitleven, zoals ze ook in oa Mali en Syrië hebben gedaan, lang voordat ze bekendheid kregen door hun wreedheden in Oekraïne.

ISIS with snow.
Maar in Mozambique kregen ze op hun klote
pi_208793293
twitter

quote:
Why is there fighting in Sudan?
The battles follow rising tensions over the proposed integration of the RSF into the military. The disagreement has delayed the signing of an internationally backed agreement with political parties on a transition to democracy.

A coalition of civilian groups that signed a draft of that agreement in December called on Saturday for an immediate halt to hostilities to stop Sudan from sliding towards "total collapse".

The RSF was created in 2013 by then-President Omar al-Bashir, who was ousted after months of pro-democracy protests in 2019. A transition government dominated by civilians was overthrown by the military in 2021 with the cooperation of the RSF.

Tensions between the military and RSF have escalated since then as the two groups have competed for legitimacy and control of the country.

In recent months, these tensions were exacerbated by a deterioration in relations between General Abdel Fattah al-Burhan, commander of Sudan's military, and General Mohamed Hamdan Dagalo, head of the RSF.

The disagreement stemmed from disagreements about how the RSF should be integrated into the armed forces and what authority should oversee the process. The merger is a key condition of Sudan's unsigned transition agreement with political groups.

[ Bericht 29% gewijzigd door Frikandelbroodje op 16-04-2023 17:53:34 ]
Incelfrikandel
  zondag 16 april 2023 @ 18:05:27 #30
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208793618
Die islamisten zijn de Janjaweed moslim terroristen groep. En de RSF is de door Wagner gesteunde groep. Gaat lekker, beide kanten zijn tuig

https://www.nu.nl/buitenl(...)lt-er-in-soedan.html
Veel doden, gewonden en twee vechtende generaals: dit speelt er in Soedan

"Zelf noemen ze allerlei andere redenen. Hemedti claimt dat hij met zijn RSF een antwoord is op de islamisten van het leger van Burhan. En die roept op zijn beurt dat de RSF-militie moet verdwijnen om Soedan veiliger te maken. Maar het enige waar dit over gaat is geld en macht."

[ Bericht 22% gewijzigd door slashdotter3 op 16-04-2023 18:12:20 ]
pi_208797075
RSF lijkt dit wel af te leggen.
Incelfrikandel
pi_208798089
Kennelijk hebben de coupplegers ook in Libië gevochten samen met Wagner voor haftar, de door Macron gesteunde kadaffi wannabe.Thread over de gebeurtenissen

twitter

[ Bericht 2% gewijzigd door Slayage op 17-04-2023 01:07:57 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_208798209
Volgens mij is er nog geen enkel bewijs of duidelijke aanwijzing dat Wagner en/of Rusland deze poging tot een coupe van Hmiti (Rapid Forces) in Soedan steunt. Je zou zeggen dat invloedrijke landen zoals de Emiraten en Saudi Arabie eerder geneigd zijn voor het leger te kiezen....maar misschien interesseert het ze te weinig dat ze nu al echt een kant kiezen en wachten ze gewoon af tot er een van de twee wint en doen daar dan zaken mee. Hmiti had voorheen een goede band met de Emiraten en daarom ook soldaten naar de oorlog in Jemen gestuurd een tijdje maar volgens mij is die band bekoeld nadat ze op een gegeven moment hun soldaten (paar duizend) hadden terug naar huis hadden genomen.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_208807475
twitter
Incelfrikandel
pi_208807997
quote:

[..]

Coronakleurcodes daargelaten, lang geleden dat er zulke grote stukken rood-oranje waren volgens mij:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/kleurcode-per-land
pi_208808463
-Rabia Al-Basri
pi_208808572
We zaten gisteren naar de beelden te kijken, alles wat ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd schieten ze zo 123 kapot. Puur vergif, handen ervan af trekken en de grenzen sluiten.

Dat land leeft nog in de middeleeuwen en prima, niet mee bemoeien.
  dinsdag 18 april 2023 @ 03:15:49 #38
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_208808788
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 23:12 schreef jakosi het volgende:

[..]
Coronakleurcodes daargelaten, lang geleden dat er zulke grote stukken rood-oranje waren volgens mij:

We kunnen alleen nog onze directe bondgenoten, Bhutan en Taiwan bezoeken…
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
  dinsdag 18 april 2023 @ 03:22:09 #39
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_208808794
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 01:16 schreef ootjekatootje het volgende:
We zaten gisteren naar de beelden te kijken, alles wat ze de afgelopen jaren hebben opgebouwd schieten ze zo 123 kapot. Puur vergif, handen ervan af trekken en de grenzen sluiten.

Dat land leeft nog in de middeleeuwen en prima, niet mee bemoeien.
In de middeleeuwen was men een stuk zuiniger op spullen dan tegenwoordig.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 18 april 2023 @ 07:57:05 #40
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_208809079
Vraag me trouwens af of het met de Nederlandse paspoort houders in Soedan nu ook weer, net als in Afghanistan, het geval is dat een groot gedeelte juist asiel gekregen heeft omdat het land van herkomst levensgevaarlijk voor ze zou zijn.

Volgens mij is daar na de val van de regering in Afghanistan ook nooit navolging aan gegeven om de verblijfsstatus of de nieuwe Nederlandse nationaliteit van die mensen weer in te trekken.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_208809435
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 april 2023 03:15 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
We kunnen alleen nog onze directe bondgenoten, Bhutan en Taiwan bezoeken…
Geel is ook veilig maar betreft dictaturen waar je op moet passen.
je zal echter geen gevaar lopen tenzij je je politiek uitlaat.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208809514
twitter
pi_208809533
quote:
0s.gif Op maandag 17 april 2023 23:12 schreef jakosi het volgende:

[..]

kleur codes heeft ook met land zelf te maken. Neem brazilie:

Let op: er zijn inreisbeperkingen voor reizigers uit Nederland door corona. Lees meer over of u het land kunt inreizen en over de coronamaatregelen in de rubriek Corona en gezondheid.

dat geeft ook code geel.
  dinsdag 18 april 2023 @ 09:39:35 #44
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_208809768
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 april 2023 09:11 schreef Aether het volgende:
[ twitter ]
Geen scheiding van kerk en staat bij de EU, lol.
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 19 april 2023 @ 18:54:38 #45
408813 crew  trein2000
pi_208828680
twitter

De luchtmacht gaat een poging tot evacueren ondernemen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208828786
Hopelijk gaat ze dat beter af dan die evacuatie poging per helikopter destijds in Libië :D
A murky, forgotten land.
  woensdag 19 april 2023 @ 19:08:21 #47
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208828852
Israel fears Sudan unrest could end prospects of peace treaty
Israeli officials said that the White House and State Department on Sunday urged Israel to help in pressing the two warring generals to agree to a cease-fire. Israeli Foreign Ministry officials spoke to al-Burhan’s side, while officials from Mossad spoke to the Hemedti side and urged both to de-escalate.

Lees verder: https://www.msn.com/en-us(...)e-treaty/ar-AA1a43Fu
pi_208838378
quote:
Death toll now more than 300
Almost 330 people have died in the fighting and almost 3,200 more have been wounded in Khartoum, the western region of Darfur and other states, Ahmed Al-Mandhari of the World Health Organization says.
quote:
Sudanese army rules out negotiations with RSF
Sudan’s army has ruled out any negotiations with the RSF.

Engaging in talks with the paramilitary force would only be possible to discuss its surrender, the army said in a statement.

“There would be no armed forces outside the military military system,” it added.

The statement came as the latest attempt at a 24-hour ceasefire between Sudan’s warring forces grew increasingly strained.
https://www.aljazeera.com(...)as-nearly-300-killed
Incelfrikandel
  donderdag 20 april 2023 @ 16:07:28 #49
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_208838395
Ook alweer zo'n compleet gefaald land.
pi_208861004
twitter

Geen best teken, dit kan nog wel even duren.
Incelfrikandel
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')