abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208758901
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen bij het samenwonen in de koopwoning van je partner. Hoe hebben jullie dit geregeld?

Aanleiding van mijn vraag is dat mijn partner en ik niet op één lijn zitten. Één van ons heeft een koopwoning waarin wij al meerdere jaren samenwonen. De partner van wie de woning is draagt ook de kosten. De andere partner geeft nu aan mee te willen dragen in de kosten maar dan ook in de overwaarde, dit in het kader van samen een leven opbouwen. De partner met het koophuis wil het huis liever gescheiden houden. Wat nog meespeelt is dat beide partners beiden nu dit huis niet zouden kunnen kopen ivm met de gestegen woningprijzen en rentes. Hoe zouden jullie hier tegenaan kijken?
pi_208758933
Laat iets op papier zetten, en wat x mee heeft betaald.Dat gedeelte plus misschien stuk overwaarde meekrijgt als het weer uitgaat..of iets van een constructie.

Wat heb je eraan om verplicht te moeten verkopen, sta je allebei op straat als het uitgaat.
Sws in deze tijd..
Ik zwaai naar dieren.
  donderdag 13 april 2023 @ 14:57:09 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_208759085
Nu de boel laten taxeren en vanaf daar de kosten delen en de overwaarde (óf onderwaarde!) vanaf dit taxatiemoment. En die hele bende vastleggen bij de notaris.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  donderdag 13 april 2023 @ 15:02:13 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208759126
De partner die mee wil delen kan zich inkopen? Dan moet je de hut laten taxeren en moet degene die zich inkoopt de helft van de waarde aan de eigenaar betalen.
Mochten jullie beiden willen kijken naar een manier waarop je dit eerlijk kunt doen dan moet je naar een notaris.

Verder zou je dat ook gewoon niet kunnen doen, maar wel testamentair laten vastleggen dat de niet-eigenaar erfgenaam is, mits de eigenaar nog geen kinderen heeft.
Dan heeft de eigenaar geen probleem als de relatie strandt, en de niet-eigenaar heeft nog steeds een dak boven het hoofd als de eigenaar overlijdt.

Daarbij is het sowieso verstandig eea te laten vastleggen als je al jaren samenwoont.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208759181
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:40 schreef Ed1234 het volgende:
De partner van wie de woning is draagt ook de kosten. De andere partner geeft nu aan mee te willen dragen in de kosten maar dan ook in de overwaarde,
Makkelijk om ff snel te profiteren. Zou dit vastleggen zodat iedereen een eerlijke deel van de taart krijgt bij verkoop.

Wat ik zie is dat de eigenaar van het huis meer opgeeft dan hij wint. De inwonende zou ik eigenlijk bij de vraagstelling al geen deeleigenaar willen maken.
pi_208759232
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:02 schreef Leandra het volgende:
De partner die mee wil delen kan zich inkopen? Dan moet je de hut laten taxeren en moet degene die zich inkoopt de helft van de waarde aan de eigenaar betalen.
Mochten jullie beiden willen kijken naar een manier waarop je dit eerlijk kunt doen dan moet je naar een notaris.

Verder zou je dat ook gewoon niet kunnen doen, maar wel testamentair laten vastleggen dat de niet-eigenaar erfgenaam is, mits de eigenaar nog geen kinderen heeft.
Dan heeft de eigenaar geen probleem als de relatie strandt, en de niet-eigenaar heeft nog steeds een dak boven het hoofd als de eigenaar overlijdt.

Daarbij is het sowieso verstandig eea te laten vastleggen als je al jaren samenwoont.
De vraag komt inderdaad omdat we nu bezig zijn met een samenlevingscontract. Qua overlijden is al geregeld dat de partner het huis erft.
  Moderator donderdag 13 april 2023 @ 15:21:31 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208759355
Ik heb de situatie dat het huis van mij is, door mij gekocht, etc, en mijn vrouw woont hier (uiteraard) ook. Dat is omdat mijn vrouw dat niet kan betalen, simpel. Hypotheek staat op MIJN naam, niet op ONZE. Zijn getrouwd onder HV. Zij betaald dus ook niets aan de kosten aan/van/voor het huis zelf want dat zou niet eerlijk zijn.

Wat wil je weten?
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 13 april 2023 @ 15:25:52 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208759385
Ik zou wel kunnen begrijpen dat de partner met het huis niet wil dat dat huis verkocht zou moeten worden bij einde relatie. Dan blijven de kosten van het huis voor die partner.

Maar dan zou je met elkaar moeten bespreken hoe dan de andere partner ook meer zekerheid kan krijgen dat er bijv. bij uit elkaar gaan ten minste een bedrag aan geld is om een leven apart te kunnen starten.

Wij hebben tien jaar geleden samen gekocht. Ik heb wel mijn inschrijving bij de woningbouwvereniging aangehouden, als een kleine garantie voor mij (of voor ons samen). Ik zou mensen in de situatie als de partner-zonder-koopwoning altijd aanraden om tijdig voor zo’n inschrijving te zorgen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208759387
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb de situatie dat het huis van mij is, door mij gekocht, etc, en mijn vrouw woont hier (uiteraard) ook. Dat is omdat mijn vrouw dat niet kan betalen, simpel. Hypotheek staat op MIJN naam, niet op ONZE. Zijn getrouwd onder HV. Zij betaald dus ook niets aan de kosten aan/van/voor het huis zelf want dat zou niet eerlijk zijn.

Wat wil je weten?
Bedankt voor je reactie, dat klinkt als een aardig vergelijkbare situatie. Hoe hebben jullie dit geregeld qua overwaarde. Is het huis inclusief overwaarde volledig van jou? Of is het zo dat wat jullie tijdens het huwelijk hebben opgebouwd van jullie samen is, dus ook eventuele overwaarde?

In dit geval is het overigens ook zo dat de ene partner wel kon kopen en de andere niet. Op termijn zorgt dat er wel voor dat de financiën erg uit elkaar gaan liggen, en dat is waar wij mee stoeien.
  Moderator donderdag 13 april 2023 @ 15:29:20 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_208759414
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:25 schreef Ed1234 het volgende:

[..]
Bedankt voor je reactie, dat klinkt als een aardig vergelijkbare situatie. Hoe hebben jullie dit geregeld qua overwaarde. Is het huis inclusief overwaarde volledig van jou? Of is het zo dat wat jullie tijdens het huwelijk hebben opgebouwd van jullie samen is, dus ook eventuele overwaarde?

In dit geval is het overigens ook zo dat de ene partner wel kon kopen en de andere niet. Op termijn zorgt dat er wel voor dat de financiën erg uit elkaar gaan liggen, en dat is waar wij mee stoeien.
Ehh, ik heb zo een vergadering dus ik kan niet uitgebreid reageren nu. Ja, ik had al een huis lang lang lang voor ik haar leerde kennen. Dus zij kwam bij mij wonen. Nee het huis staat volledig buiten het huwelijk. Maar er is ook nog spaargeld, en het deel wat we gespaard hebben vanaf het huwelijk moeten we delen.

Mijn vrouw is echter sinds we zijn gaan samen wonen begonnen met sparen, (januari 2015), los van mij, dus zij heeft inmiddels een dikke bak spaargeld.

De financiën liggen sowieso uit elkaar vanwege verschil in salaris. Vraag gerust wat je wil weten, ik ben straks terug.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_208759428
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:57 schreef JeOma het volgende:
Nu de boel laten taxeren en vanaf daar de kosten delen en de overwaarde (óf onderwaarde!) vanaf dit taxatiemoment. En die hele bende vastleggen bij de notaris.
Zo heb ik het ook geregeld!
pi_208759745
Je hebt een hele moeilijke situatie omdat je alle mogelijkheden moet dekken.

Stel je betaald vanaf nu 50% van de kosten mee en bespreekt dat je vanaf nu ook meedeelt in de overwaarde.
Huis is nu 400.000 waard met een hypotheek van 250.000

Kosten per maand 1000 euro.
Jij betaald vanaf nu 500 mee.
350 aflossing 150 rente.

Rente raak je kwijt. Aflossing niet.

Na 2 jaar heb je 24x 350 betaald = 8400 euro.
Woning is nu 420k waard = 10k overwaard winst voor jou.
Bij uit elkaar gaan krijg je 18.400. Simpel

Maar, nu is woning dan 380k waard, dan moet jij nog 1600 bij leggen.

Of woning wordt verkocht en je gaat samen iets nieuws kopen.
Deel je dan 50-50 makelaarskosten etc van verkoop? Of jouw kleine deeltje wat jij ingelegd hebt in %.

Er zijn nog een aantal situaties te bedenken die zouden kunnen gebeuren.
Denk aan het dak dat volgend jaar lek raakt. Moet nieuw dak op van 10k. Betaal jij dan 5? Of betaal je 1/40e (1 jaar woon je er, 40 jaar levensduur) om een extreem voorbeeld te noemen.

Er zijn, in mijn optiek, 2 opties.
1. Je koopt nu je partner voor de helft uit, alles is 50-50 vanaf dat moment
2. Je partner blijft betalen voor de woning, bij verkoop is overwaarde volledig voor partner en kopen jullie samen wat nieuws.

Ik schrijf het nu in de vorm van TS is niet eigenaar, maar het werkt natuurlijk vice versa.

Mijn eigen situatie is overigens gelijk, alleen zitten wij al een stap verder.
Mijn toenmalige vriend kwam bij mij in wonen, ik betaalde de woning (alles).
Toen samen nieuw huis gekocht.

Echter, ik verdien meer dan mijn (nu vrouw). Met vaste baan en eigen zaak tegenover wajong.
Als we uit elkaar gaan (waar wij duidelijke afspraken over hebben) wil ik hier blijven wonen.
Dus ook nu, betaal ik het huis volledig.
Ze staat wel bij de hypotheek op (konden we iets meer lenen) en ook bij het bouwdepot.
Maar, mochten we gaan scheiden, zijn er duidelijke afspraken dat alles van mij blijft (woning). Moeten we t.z.t. alleen de bank overtuigen dat het alleen op mijn naam moet. Probleem voor toekomst, mocht dat ooit nodig zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_208759769
Je kan ook niet zomaar wat doen, Belastingdienst kan het als een schenking zien als je je kapitaal op zo'n manier gaat verschuiven. Dus neem dat ook mee in de argumenten.
pi_208760438
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 15:21 schreef CoolGuy het volgende:

Wat wil je weten?
Zo hebben wij het ook geregeld. Omdat partner niets bijdraagt aan de hypotheek kan zij veel sparen/beleggen - zij kan dan ook kiezen of dat in bakstenen/aandelen/etfs/spaartegoeden is.
Dat inkopen of meedelen in gestegen of gedaalde waarde is alleen relevant als de partner daadwerkelijk moet bijdragen in de kosten van de woning zelf. Waarom maak je het moeilijk als het ook makkelijk kan.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_208760498
Doe het niet, dan ben je bij een breuk dakloos. Koop liever samen of schrijf je in bij zijn hypotheek.
  donderdag 13 april 2023 @ 17:54:09 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_208760764
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:57 schreef JeOma het volgende:
Dit. In een samenlevingscontract bv. Taxatie hoeft niet eens heel duur te zijn, via Calcasa kan dit al voor iets van ¤80.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 13 april 2023 @ 17:57:47 #17
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208760814
Wanneer ik ga samenwonen met mijn vriendin is dat tijdelijk in mijn huis, daarna gaan we samen iets kopen. Tot die tijd woont ze in mijn huis, waar zij zich ook thuis moet voelen. Zij betaald mee aan de kosten die zij maakt (GWL, boodschappen etc) maar niet aan mijn hypotheek en/of onderhoud. Daar staat zij ook achter.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  donderdag 13 april 2023 @ 17:57:52 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208760816
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:54 schreef sanger het volgende:

[..]
Dit. In een samenlevingscontract bv. Taxatie hoeft niet eens heel duur te zijn, via Calcasa kan dit al voor iets van ¤80.
Maar die constructie wil de partner-van-wie-het-koophuis-is niet.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 13 april 2023 @ 17:58:14 #19
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_208760824
Ik zou niet weten waarom je dit wil.
Zolang degene van het huis ook daar de lasten van draagt.
Ja dan kan je zeggen dat je niks opbouwt maar je kan zelf ook de kosten die je zou bijdragen aan een hypotheek apart kunnen zetten voor het geval dat (zeg maar).
Als je dat een te klein bedrag vindt om te sparen zou ik me sowieso afvragen wat je dan bij de hypotheek in te brengen hebt.

Als je het echt perse wilt dan lijkt me de oplossing wat hierboven wordt aangedragen om een nul meting te doen met een taxatie. Kan de eigenaar ook nog iets mee doen met de hypotheek als het echt veel meer waard is geworden.
En het bij verkoop(/uit elkaar gaan) kijken wat het bedrag meer of minder is geworden en dat delen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
  donderdag 13 april 2023 @ 18:02:13 #20
65960 sanger
pi_208760876
Mijn vrouw is ook bij mij in mijn koophuis komen inwonen. In het begin hadden we niets geregeld en heeft ze haar eigen huurhuis nog een paar maanden aangehouden en toen ze die opzegde hebben we in een samenlevingscontract en testamenten alles geregeld. In het testament dat het naar haar ging als ze langstlevende was, en bij haar overlijden het huis naar mijn kinderen. In samenlevingscontract niet specifiek op de oude waarde van het huis, wel over de deelsleutel voor bijdrage in de lasten. Maar dat was omdat we toen al besloten hadden dat huis te verkopen en samen een nieuw huis te kopen.

Bij aankoop nieuwe huis hebben we de hypotheek op beider namen genomen en is alles "standaard" geregeld. De overwaarde op het oude huis en een stuk erfenis hebben we gebruikt voor de verbouwing en verduurzaming van het huis. We hebben destijds best wel lang besproken hoe we hier mee om moesten gaan; zij wilde niet dat ik mezelf tekort zou doen mocht er ooit een verdeling moeten worden gemaakt, ook omdat ik flink meer verdien dan haar. Ik wilde pertinent geen ongelijkheid omdat ik ons als gelijkwaardige partners zie binnen de relatie. Uiteindelijk hebben we dus niets opgenomen, maar wel nadat we het goed besproken hadden.
  donderdag 13 april 2023 @ 18:04:35 #21
65960 sanger
pi_208760905
quote:
1s.gif Op donderdag 13 april 2023 17:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar die constructie wil de partner-van-wie-het-koophuis-is niet.
De vraag is waarom die het gescheiden wilt houden. Is dat omdat hij dit niet als mogelijkheid ziet of zijn er andere redenen?

En als die partner niet wilt laten meedelen in toekomstige winsten dan kan hij/zij/x ook niet verwachten dat er wordt bijgedragen in de maandelijkse lasten.
pi_208761057
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:04 schreef sanger het volgende:

[..]
De vraag is waarom die het gescheiden wilt houden. Is dat omdat hij dit niet als mogelijkheid ziet of zijn er andere redenen?

En als die partner niet wilt laten meedelen in toekomstige winsten dan kan hij/zij/x ook niet verwachten dat er wordt bijgedragen in de maandelijkse lasten.
Omdat hij haar er makkelijk uit wil trappen als hij haar zat is ipv haar te zien als gelijkwaardige levenspartner
  donderdag 13 april 2023 @ 18:22:28 #23
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208761114
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:17 schreef SootSprite het volgende:

[..]
Omdat hij haar er makkelijk uit wil trappen als hij haar zat is ipv haar te zien als gelijkwaardige levenspartner
:')

Precies hierom juist of inkopen of geen eigendom of nu 50/50 meebetalen en dan 50/50 recht op de overwaarde(of onderwaarde bij lappen!)

Koop je een eigen huis, woont er een relatie bij in en gaat dat over en neemt ze ook nog es je spaargeld en huis mee :')
Dum de dum
pi_208761154
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:04 schreef sanger het volgende:

[..]

Het gaat partner er niet om dat de toekomstige winst niet gedeeld word. Wel om dat partner zelf het koophuis niet verliest. Zoals gezegd zou partner nu zelf het huis ook niet kunnen kopen.

Bedankt voor jullie inzichten.
  donderdag 13 april 2023 @ 18:27:18 #25
65960 sanger
pi_208761174
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:17 schreef SootSprite het volgende:

[..]
En precies dit is de reden dat ik er bewust voor gekozen heb om elke ongelijkheid weg te nemen, ook al was die er wel degelijk :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')