Makkelijk om ff snel te profiteren. Zou dit vastleggen zodat iedereen een eerlijke deel van de taart krijgt bij verkoop.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:40 schreef Ed1234 het volgende:
De partner van wie de woning is draagt ook de kosten. De andere partner geeft nu aan mee te willen dragen in de kosten maar dan ook in de overwaarde,
De vraag komt inderdaad omdat we nu bezig zijn met een samenlevingscontract. Qua overlijden is al geregeld dat de partner het huis erft.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:02 schreef Leandra het volgende:
De partner die mee wil delen kan zich inkopen? Dan moet je de hut laten taxeren en moet degene die zich inkoopt de helft van de waarde aan de eigenaar betalen.
Mochten jullie beiden willen kijken naar een manier waarop je dit eerlijk kunt doen dan moet je naar een notaris.
Verder zou je dat ook gewoon niet kunnen doen, maar wel testamentair laten vastleggen dat de niet-eigenaar erfgenaam is, mits de eigenaar nog geen kinderen heeft.
Dan heeft de eigenaar geen probleem als de relatie strandt, en de niet-eigenaar heeft nog steeds een dak boven het hoofd als de eigenaar overlijdt.
Daarbij is het sowieso verstandig eea te laten vastleggen als je al jaren samenwoont.
Bedankt voor je reactie, dat klinkt als een aardig vergelijkbare situatie. Hoe hebben jullie dit geregeld qua overwaarde. Is het huis inclusief overwaarde volledig van jou? Of is het zo dat wat jullie tijdens het huwelijk hebben opgebouwd van jullie samen is, dus ook eventuele overwaarde?quote:Op donderdag 13 april 2023 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb de situatie dat het huis van mij is, door mij gekocht, etc, en mijn vrouw woont hier (uiteraard) ook. Dat is omdat mijn vrouw dat niet kan betalen, simpel. Hypotheek staat op MIJN naam, niet op ONZE. Zijn getrouwd onder HV. Zij betaald dus ook niets aan de kosten aan/van/voor het huis zelf want dat zou niet eerlijk zijn.
Wat wil je weten?
Ehh, ik heb zo een vergadering dus ik kan niet uitgebreid reageren nu. Ja, ik had al een huis lang lang lang voor ik haar leerde kennen. Dus zij kwam bij mij wonen. Nee het huis staat volledig buiten het huwelijk. Maar er is ook nog spaargeld, en het deel wat we gespaard hebben vanaf het huwelijk moeten we delen.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:25 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie, dat klinkt als een aardig vergelijkbare situatie. Hoe hebben jullie dit geregeld qua overwaarde. Is het huis inclusief overwaarde volledig van jou? Of is het zo dat wat jullie tijdens het huwelijk hebben opgebouwd van jullie samen is, dus ook eventuele overwaarde?
In dit geval is het overigens ook zo dat de ene partner wel kon kopen en de andere niet. Op termijn zorgt dat er wel voor dat de financiën erg uit elkaar gaan liggen, en dat is waar wij mee stoeien.
Zo heb ik het ook geregeld!quote:Op donderdag 13 april 2023 14:57 schreef JeOma het volgende:
Nu de boel laten taxeren en vanaf daar de kosten delen en de overwaarde (óf onderwaarde!) vanaf dit taxatiemoment. En die hele bende vastleggen bij de notaris.
Zo hebben wij het ook geregeld. Omdat partner niets bijdraagt aan de hypotheek kan zij veel sparen/beleggen - zij kan dan ook kiezen of dat in bakstenen/aandelen/etfs/spaartegoeden is.quote:Op donderdag 13 april 2023 15:21 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb de situatie dat het huis van mij is, door mij gekocht, etc, en mijn vrouw woont hier (uiteraard) ook. Dat is omdat mijn vrouw dat niet kan betalen, simpel. Hypotheek staat op MIJN naam, niet op ONZE. Zijn getrouwd onder HV. Zij betaald dus ook niets aan de kosten aan/van/voor het huis zelf want dat zou niet eerlijk zijn.
Wat wil je weten?
Dit. In een samenlevingscontract bv. Taxatie hoeft niet eens heel duur te zijn, via Calcasa kan dit al voor iets van ¤80.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:57 schreef JeOma het volgende:
Nu de boel laten taxeren en vanaf daar de kosten delen en de overwaarde (óf onderwaarde!) vanaf dit taxatiemoment. En die hele bende vastleggen bij de notaris.
Maar die constructie wil de partner-van-wie-het-koophuis-is niet.quote:Op donderdag 13 april 2023 17:54 schreef sanger het volgende:
[..]
Dit. In een samenlevingscontract bv. Taxatie hoeft niet eens heel duur te zijn, via Calcasa kan dit al voor iets van ¤80.
De vraag is waarom die het gescheiden wilt houden. Is dat omdat hij dit niet als mogelijkheid ziet of zijn er andere redenen?quote:Op donderdag 13 april 2023 17:57 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar die constructie wil de partner-van-wie-het-koophuis-is niet.
Omdat hij haar er makkelijk uit wil trappen als hij haar zat is ipv haar te zien als gelijkwaardige levenspartnerquote:Op donderdag 13 april 2023 18:04 schreef sanger het volgende:
[..]
De vraag is waarom die het gescheiden wilt houden. Is dat omdat hij dit niet als mogelijkheid ziet of zijn er andere redenen?
En als die partner niet wilt laten meedelen in toekomstige winsten dan kan hij/zij/x ook niet verwachten dat er wordt bijgedragen in de maandelijkse lasten.
quote:Op donderdag 13 april 2023 18:17 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Omdat hij haar er makkelijk uit wil trappen als hij haar zat is ipv haar te zien als gelijkwaardige levenspartner
Het gaat partner er niet om dat de toekomstige winst niet gedeeld word. Wel om dat partner zelf het koophuis niet verliest. Zoals gezegd zou partner nu zelf het huis ook niet kunnen kopen.quote:Op donderdag 13 april 2023 18:04 schreef sanger het volgende:
[..]
De vraag is waarom die het gescheiden wilt houden. Is dat omdat hij dit niet als mogelijkheid ziet of zijn er andere redenen?
En als die partner niet wilt laten meedelen in toekomstige winsten dan kan hij/zij/x ook niet verwachten dat er wordt bijgedragen in de maandelijkse lasten.
En precies dit is de reden dat ik er bewust voor gekozen heb om elke ongelijkheid weg te nemen, ook al was die er wel degelijkquote:Op donderdag 13 april 2023 18:17 schreef SootSprite het volgende:
[..]
Omdat hij haar er makkelijk uit wil trappen als hij haar zat is ipv haar te zien als gelijkwaardige levenspartner
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |