abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 april 2023 @ 13:50:22 #1
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208758386
Wij hebben een ford focus uit 2019 op het oog met een 1.0 ecoboost motor. Lees zoveel dingen over de motor maar toch staat het internet niet vol van de slechte verhalen.

Iemand ervaringen met deze wetbelt motoren?
pi_208758464
Ik zat al even in het Tweakers topic te lezen over ervaringen maar daar hang je zelf ook rond dus dat voegt weinig toe ;)
pi_208758492
Bij de 1.0 Ecoboost motoren loopt de distributieriem inderdaad ook door de motorolie, en net als bij de 1.2 Puretech motoren van de PSA / Stellantis groep, kennen deze motoren helaas ook problemen.

Distributieriemen die eerder aan vervanging toe zijn en oliefilters die verstopt raken door rubberdeeltjes.

Carrec Technocenter (die van de Autoweek klokje rond videos) kan je er vast meer over vertellen. Op Autoweek is nog een klokje rond video te vinden waarin ze ingaan op de problemen met deze Ecoboost motor.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  donderdag 13 april 2023 @ 14:00:32 #4
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208758521
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat al even in het Tweakers topic te lezen over ervaringen maar daar hang je zelf ook rond dus dat voegt weinig toe ;)
Ik zag dat je ook hier al wat geschreven had over deze motoren en wat ik er eigenlijk over las dat jouw conclusie was: niet meer doen.

Mag ik dat zo samenvatten?
pi_208758585
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:00 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik zag dat je ook hier al wat geschreven had over deze motoren en wat ik er eigenlijk over las dat jouw conclusie was: niet meer doen.

Mag ik dat zo samenvatten?
Heb er geen echte herinnering meer aan, behalve het Purepech verhaal van Stellantis en dat het niet zo'n goed idee is om riemen door olie te laten lopen. Er zit rubber in, er zit een vezelachtige versterking in, als dat gaat brokkelen komt dat in je blok, in je filter, oliedruk daalt, etc. Mijn universele garagist (wordt 74 dit jaar) begrijpt er ook weinig van en heeft heel wat Purepech blokjes voorbij zien komen. Ford heeft hij wat minder in onderhoud.

Er wordt als tip gegeven dat je de juiste olie moet gebruiken maar dat is bij een 2e hands ook moeilijk na te gaan, de vorige eigenaar kan het zelf wel bijgevuld hebben.

Ik zou zelf eerder kijken naar Toyota (/Lexus) of Hyundai als je een betrouwbare occasion zoekt.
Oh ja, Mazda valt daar ook wel onder, Suzuki ook wel maar vaak kleinere auto's.
En als het om dat bouwjaar gaat (2019) heb je ook echt wel keuze.

Duurder in aanschaf? Ja, vaak wel. Heeft een reden...

Ik ben zelf fan van Volvo maar dat zou ik dan weer niet aanraden als betrouwbare occasion.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-04-2023 14:12:05 ]
pi_208758650
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 13:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Bij de 1.0 Ecoboost motoren loopt de distributieriem inderdaad ook door de motorolie, en net als bij de 1.2 Puretech motoren van de PSA / Stellantis groep, kennen deze motoren helaas ook problemen.

Distributieriemen die eerder aan vervanging toe zijn en oliefilters die verstopt raken door rubberdeeltjes.

Carrec Technocenter (die van de Autoweek klokje rond videos) kan je er vast meer over vertellen. Op Autoweek is nog een klokje rond video te vinden waarin ze ingaan op de problemen met deze Ecoboost motor.
kassa heeft er al meerdere keren aandacht aanbesteed, de producent van de motor geeft niet thuis en komt nauwelijks over de brug met garantie.

onderhoud gedaan bij 75.122km ipv 75.000km = geen garantie
onderhoud bij niet merk dealer = geen garantie, tenzij je kan bewijzen dat het onderhoud correct is uitgevoerd

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2023 14:13:42 ]
pi_208758661
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
kassa heeft er al meerdere keren aandacht aanbesteed, de producent van de motor geeft niet thuis en komt nauwelijks over de brug met garantie
Klopt, maar dat ging wel echt over Stellantis: Opel, Peugeot, Citroen en de 1,2 liter Puretech (pech) motor, etc.

Over Ford zijn die verhalen wat wisselend maar het blijft een riem door olie.
Bij Ford lees ik wel vaak dingen over Ecoboost problemen met het T-stuk van de "koelvloeistof retourslang" en daardoor oververhitting, al schijnt dat vanaf 2014 beter te zijn.

En dan is er nog de 4-cilinder die problemen zou hebben met interne koelstoflekkage, ook niet zomaar te verhelpen omdat het niet in de kop maar het ontwerp van het onderblok zit.

Bij een droog draaiende riem altijd geleerd dat olie schadelijk is voor een distributieriem (en v-snaar / multiriem) en deze merken kiezen er juist voor om de riem door de olie te laten draaien, dus dat helpt ook niet voor het vertrouwen.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-04-2023 14:22:05 ]
  donderdag 13 april 2023 @ 14:23:22 #8
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208758754
Sommige zeggen dat het uberhaupt een slecht idee is om een 1.0 ecoboost in zo'n auto te stoppen, de motor zou gewoon veel te klein zijn en altijd op z'n limiet lopen. Zit daar een kern van waarheid in?
pi_208758772
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:23 schreef xzaz het volgende:
Sommige zeggen dat het uberhaupt een slecht idee is om een 1.0 ecoboost in zo'n auto te stoppen, de motor zou gewoon veel te klein zijn en altijd op z'n limiet lopen. Zit daar een kern van waarheid in?
Ik weet het niet, ik zie ze ook met 3 ton op de teller te koop staan, dus het kan blijkbaar wel.

Maar dan weet je natuurlijk niet wat er al aan versleuteld is (tenzij je het onderhoudsboekje en facturen erbij krijgt).

Ik kies bewust altijd voor een grote motor.
M'n Volvo 740 en 940 hadden een 4 cilinder 2.3 liter motor.
M'n V50 had een 5 cilinder 2.4 liter motor.
M'n Corolla had een 2.0 liter (hybride)
M'n huidige Volvo heeft een 2.0 liter (plug-in hybride)
Het draait mooi op lage toeren, het schudt en beeft niet.
Ik heb nooit onverwachte kosten aan de motor gehad bij deze auto's, afgezien van standaard onderhoud.
De huidige heeft nog ruim een jaar garantie, dus dan is het ook wat minder relevant.

Maar ik heb de wijsheid uiteraard ook niet in pacht...
pi_208758845
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Klopt, maar dat ging wel echt over Stellantis: Opel, Peugeot, Citroen en de 1,2 liter Puretech (pech) motor, etc.

Over Ford zijn die verhalen wat wisselend maar het blijft een riem door olie.
Bij Ford lees ik wel vaak dingen over Ecoboost problemen met het T-stuk van de "koelvloeistof retourslang" en daardoor oververhitting, al schijnt dat vanaf 2014 beter te zijn.

En dan is er nog de 4-cilinder die problemen zou hebben met interne koelstoflekkage, ook niet zomaar te verhelpen omdat het niet in de kop maar het ontwerp van het onderblok zit.

Bij een droog draaiende riem altijd geleerd dat olie schadelijk is voor een distributieriem (en v-snaar / multiriem) en deze merken kiezen er juist voor om de riem door de olie te laten draaien, dus dat helpt ook niet voor het vertrouwen.
Zijn die problemen met die riem door de olie nog opgelost dan in latere modellen ? Of nog steeds?
Ik zwaai naar dieren.
pi_208758923
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:33 schreef Geerd het volgende:

[..]
Zijn die problemen met die riem door de olie nog opgelost dan in latere modellen ? Of nog steeds?
Voorlopig van toepassing op alle Puretech 1.2 motoren:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ophef-om-distributieriem-stellantis-1-2-puretech-motoren/

Met opmerking:

quote:
In later geproduceerde auto's met de 1.2 Puretech-benzinemotor zegt Stellantis een nieuwe, verbeterde distributieriem te hebben die het in alle recente en nieuwe auto's met deze motor toepast.
Maar als die nog steeds door olie draaien heb ik er weinig vertrouwen in.
pi_208759398
Mijn ouders hebben een C-max met het 125pk 1.0 ecoboost-blokje, uit 2014. Nu met iets meer dan een ton op de teller. Tot op heden hebben ze er nooit problemen mee gehad, alleen normaal onderhoud. Tot 2014 waren er inderdaad wat koelproblemen bij ecoboost-blokjes, maar dat is opgelost door modificaties. Het blokje zelf is in principe prima, maar je moet inderdaad wel zorgen dat de olie goed is en blijft. Dat is echt cruciaal. Dus ieder jaar (of om de 20.000 km, als dat eerder komt) een wissel en met de juiste olie (5w20). Dat is dus ook wat ik voor ze doe. Het is heel waterige olie en ik ben nog nooit fragmentjes van het één of ander tegengekomen. Mijn ouders hebben de auto gekocht toen die 1 jaar oud was, dus ik weet zeker dat er altijd de juiste olie in is gegaan :)

De leeftijd van de riem is gezet op dacht ik 10 jaar of 240.000 km (indien eerder) en moet daarna eigenlijk vervangen worden. Dit is complexer dan een riem die 'gewoon' buitenlangs loopt en daarom duurder dan een gewone riemwissel - hoewel eens in de 10 jaar of eens in de 5-6 jaar (zoals meeste andere riemen) elkaar dan qua kosten niet veel zal ontlopen.

quote:
Kleine blokjes krijgen het zwaarder bij het 'nieuwe rijden' - als jij vanaf 1200-1500 toeren optrekt moet je die trekkracht over minder lagers verdelen bij een 3-cilinder dan bij een 4-cilinder. Dat kan op den duur schade opleveren. Al hebben de ecoboost-blokjes an sich zich tot nu in de kern als best betrouwbaar bewezen. Maar veel problemen ontstaan toch door gebrekkig onderhoud, en met name olie; verkeerde olie, te weinig olie of te oude olie. Moderne blokjes zijn hier heel gevoelig voor, veel meer kleine kanaaltjes en krappere toleranties. De levensduur van de blokjes zélf zal niet echt het probleem zijn tov de 'traditionele' 4-cilinders van 15-25 jaar terug, genoeg daarvan die ook problemen hadden of in puin liepen, maar je hebt wel te maken met meer en complexere techniek er omheen. Dat maakt reparaties al snel duur(der) en problemen kunnen sneller invloed hebben op het blok zelf. Zo hebben turbo's in principe ook maar een beperkte levensduur. Dit maakt een 15 jaar oude ecoboost duurder en kwetsbaarder in (achterstallig) onderhoud dan een simpele 1.4 in een Peugeot 206 was op diezelfde leeftijd. Dus als mensen daar geen zin in hebben om dat bij te blijven houden, zullen ze minder lang meegaan.

Kijk, als mensen geen zin hebben om een euro of 1000 uit te geven aan het vervangen van de d-riem bij een ecoboost-blok, of gewoon niet weten dat het om de 10 jaar zou moeten,of regelmatig rondrijden met verkeerde/oude/te weinig olie, dan ga je natuurlijke een vloot aan ecoboost-auto's krijgen van 10+ jaar oud met riemen die nog onbepaalde tijd mee gaan. Gaan die allemaal knappen, of lopen turbo's vroegtijdig in puin ivm olieproblemen, tja... ligt het dan per se aan de blokjes zelf dat deze auto's niet 'makkelijk' 20 jaar oud worden?
  donderdag 13 april 2023 @ 18:08:39 #13
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208760952
Poe lastig allemaal. Ook zonde want het zijn best mooie auto's maar ik denk ook wel te weten waarom hij nog een goede inruilwaarde gaf. Autos kiezen blijft voor een leek toch altijd een gok.
  donderdag 13 april 2023 @ 18:14:41 #14
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_208761022
Misschien een beetje duidelijke TT maken want dit is niks :N Trek je ook meer mensen aan die iets kunnen toevoegen :)
pi_208761303
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:08 schreef xzaz het volgende:
Poe lastig allemaal. Ook zonde want het zijn best mooie auto's maar ik denk ook wel te weten waarom hij nog een goede inruilwaarde gaf. Autos kiezen blijft voor een leek toch altijd een gok.
Naja, of je koopt iets dat je mooi vindt en accepteert eventuele problemen.
Of je shopt met je verstand en dan kom je soms niet bij het merk uit dat je in gedachten hebt maar rij je wss wel 6 jaar zonder noemenswaardige problemen.

Ik wilde heel graag een V60 T8 maar verstandig is het natuurlijk niet. Turbo, compressor, PHEV, automaat, alles onder 1 motorkap, heel druk, vol en complex. Dat gaat een paar jaar goed wss en dan wordt het duur. Het rijdt wel fijn tot nu toe.

M'n volgende auto heeft geen uitlaat of distributieketting / -riem meer, dat is wel zeker ;)
pi_208764379
Kleine turbo motoren zijn gewoon ruk.
Die dingen moeten prestaties leveren wat ze eigenlijk niet kunnen.
Dank zij de turbo of compressor kunnen ze die vermogen leveren maar de slijtage is gewoon groot.

Letterlijk niks vervangt beter dan gewoon grotere cylinder inhoud .

En ketting of een riem mag geen probleem zijn.
Maar dan moet je gewoon dikkere ketting of bredere riem plaatsen.
En niet een fietsketting gebruiken of een fiets riem.
Die kunnen gewoon dat vermogen niet aan.

Ik blijf wel bij cilinder inhoud zonder turbo of wat dan ook.
pi_208765293
Ik heb 125.000 kilometer ervaring met een Fiesta uit 2018 met een Ecoboost-motor. Dat is mij uitstekend bevallen, en ik heb nu een Fiesta uit 2022, waar ook de eerste 15.000 kilometer opstaan. Mijn ervaring tot nu toe is prima. Geen problemen gehad, sterker nog, het bevalt me uitstekend in vergelijking met de ongeblazen motoren die ik eerder heb ervaren. Intussen is de onderhoudsinterval ook opgeschroefd naar 30.000 / 2 jaar. Onderhoud doe ik wel bij de Ford-dealer, met name vanwege Ford Assitence. Dat vind ik fijn omdat ik vaak laat en in verlaten gebieden onderweg ben.

Ik snap dat de verhalen van PSA's PureTech niet helpen, maar dat is toch een andere motor dan de Ecoboost.
  vrijdag 14 april 2023 @ 08:47:19 #18
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208767140
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:14 schreef leolinedance het volgende:
Misschien een beetje duidelijke TT maken want dit is niks :N Trek je ook meer mensen aan die iets kunnen toevoegen :)
Nou ja. Ik wil er niet een zoveelste 'ik zoek een auto topic' van maken maar meer ervaringen over dit soort motoren delen van personen die er verstand van hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door xzaz op 14-04-2023 08:54:38 ]
pi_208767804
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Naja, of je koopt iets dat je mooi vindt en accepteert eventuele problemen.
Of je shopt met je verstand en dan kom je soms niet bij het merk uit dat je in gedachten hebt maar rij je wss wel 6 jaar zonder noemenswaardige problemen.

Ik wilde heel graag een V60 T8 maar verstandig is het natuurlijk niet. Turbo, compressor, PHEV, automaat, alles onder 1 motorkap, heel druk, vol en complex. Dat gaat een paar jaar goed wss en dan wordt het duur. Het rijdt wel fijn tot nu toe.

Onlangs een VW EOS R32 gekocht. Die gaat ook wel wat kosten in onderhoud waarschijnlijk, maar het rijden en het geluid maakt dat ruimschoots goed. Bovendien is het een auto voor erbij, dus dat mag best wat kosten. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_208767876
Ik heb 2 maanden geleden bewust een Opel Adam aangeschaft met de 1.4 zonder turbo.

Niet de meest spannende auto misschien, maar wel veel leuker om te zien dan mijn auto die ik hiervoor had, en waarbij alleen de distributieketting op termijn aan vervanging toe zou kunnen zijn normaal gesproken.

Ik overwoog ook een Citroën Ds3, ziet er misschien leuker uit, maar die VTI motoren moet je ook niet hebben, en bij de Mini's lees je ook allemaal horrorverhalen. :')

Kortom, het is tegenwoordig echt uitzoeken welk merk / model / motor specificatie je precies moet hebben, maar dan kun je nog een redelijk betrouwbare keuze maken.

Al moet je natuurlijk gewoon een Toyota of Suzuki kiezen als betrouwbaarheid je enige en belangrijkste aankoopargument is.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  Moderator vrijdag 14 april 2023 @ 10:58:36 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_208768406
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 21:26 schreef suijkerbuijk het volgende:

Een oud Duits spreekwoord luidt
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_208781243
quote:
Ze draaien ook minder toeren en in principe zijn de blokken lagers erop ontworpen. Meeste leasebakken zijn ook alweer 10 jaar met zulke motoren uitgerust en meeste overleven het gewoon.

Het meer dat de fabrikanten proberen te besparen door de motoren goedkoper en zuiniger te ontwerpen en daardoor problemen ontstaan aan ze wat ouder worden. Maakt daarbij weinig of het een 1.0 1.5 of 2.0 is.
.
pi_208781246
Zou van m'n lang zal ze leven geen Ford meer rijden. Ik koop dan liever een Ateca, ondanks dat het een auto is van de VAG.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
  zondag 16 april 2023 @ 10:35:55 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208788195
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 april 2023 16:27 schreef NaarMensje het volgende:
Zou van m'n lang zal ze leven geen Ford meer rijden. Ik koop dan liever een Ateca, ondanks dat het een auto is van de VAG.
Waarom zou je geen Ford meer rijden?
  woensdag 19 april 2023 @ 18:31:07 #25
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_208828290
Vandaag knoop doorgehakt een een Toyota yaris genomen.
  donderdag 20 april 2023 @ 14:34:33 #26
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_208836962
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 21:26 schreef suijkerbuijk het volgende:
Kleine turbo motoren zijn gewoon ruk.
Die dingen moeten prestaties leveren wat ze eigenlijk niet kunnen.
Dank zij de turbo of compressor kunnen ze die vermogen leveren maar de slijtage is gewoon groot.

En ketting of een riem mag geen probleem zijn.
Maar dan moet je gewoon dikkere ketting of bredere riem plaatsen.
En niet een fietsketting gebruiken of een fiets riem.
Die kunnen gewoon dat vermogen niet aan.

Ik blijf wel bij cilinder inhoud zonder turbo of wat dan ook.
Jammer, met een beetje normale turbo kun je zo 3+ ton rijden met goed onderhoud.
Kijk maar hoeveel passat's 3/5-series en mercedessen er wel niet rondrijden met kleine turboblokken
Lachen joh.
  donderdag 20 april 2023 @ 14:36:04 #27
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_208836975
TS, zelf een tijd een fiesta 1.0 gereden, prima auto voor wat het is.

Problemen komen idd door het gebruik van de verkeerde olie welke de rubberen riem aanpast. moet specifieke olie in met een additief zodat de riem niet brokkelt. Dus ook niet 'alleen' 5w-20 oid, moet echt een specifieke zijn.

Daarnaast; staan er zat te koop met 2.5 ton op de teller.
Lachen joh.
pi_208837170
quote:
0s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:36 schreef Pajanus het volgende:
TS, zelf een tijd een fiesta 1.0 gereden, prima auto voor wat het is.

Problemen komen idd door het gebruik van de verkeerde olie welke de rubberen riem aanpast. moet specifieke olie in met een additief zodat de riem niet brokkelt. Dus ook niet 'alleen' 5w-20 oid, moet echt een specifieke zijn.

Daarnaast; staan er zat te koop met 2.5 ton op de teller.
Welke olie precies dan...weet iemand dat?
Ik zwaai naar dieren.
pi_208840522
quote:
1s.gif Op donderdag 20 april 2023 14:46 schreef Geerd het volgende:

[..]
Welke olie precies dan...weet iemand dat?
SAE 5W20 met Ford-specificatie WSS-M2C948-B. Dat is met additieven die de riem ook moeten beschermen. Meeste fabrikanten hebben de inmiddels wel. Ik doe er altijd die van Kroon in, dat was destijds (toen mijn ouders de auto net hadden) één van de weinige beschikbare.

Edit: meeste olieproducenten hebben tegenwoordig wel een tooltje op hun site dat je je kenteken in kan voeren en de juiste vloeistoffen (typen en hoeveelheden) krijgt. Sowieso staat het natuurlijk ook in het boekje :)
pi_208860904
quote:
0s.gif Op donderdag 13 april 2023 14:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
kassa heeft er al meerdere keren aandacht aanbesteed, de producent van de motor geeft niet thuis en komt nauwelijks over de brug met garantie.

onderhoud gedaan bij 75.122km ipv 75.000km = geen garantie
onderhoud bij niet merk dealer = geen garantie, tenzij je kan bewijzen dat het onderhoud correct is uitgevoerd
Daar zou een rechter toch gewoon gehakt van moeten maken als je naar de rechter stapt?
pi_208902677
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 april 2023 11:49 schreef Inbox het volgende:

[..]
Daar zou een rechter toch gewoon gehakt van moeten maken als je naar de rechter stapt?
De eigenaar heeft in meestal geen overeenkomt met de fabrikant. Het is een zaak tussen koper en verkoper.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')