Ik zag dat je ook hier al wat geschreven had over deze motoren en wat ik er eigenlijk over las dat jouw conclusie was: niet meer doen.quote:Op donderdag 13 april 2023 13:56 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zat al even in het Tweakers topic te lezen over ervaringen maar daar hang je zelf ook rond dus dat voegt weinig toe
Heb er geen echte herinnering meer aan, behalve het Purepech verhaal van Stellantis en dat het niet zo'n goed idee is om riemen door olie te laten lopen. Er zit rubber in, er zit een vezelachtige versterking in, als dat gaat brokkelen komt dat in je blok, in je filter, oliedruk daalt, etc. Mijn universele garagist (wordt 74 dit jaar) begrijpt er ook weinig van en heeft heel wat Purepech blokjes voorbij zien komen. Ford heeft hij wat minder in onderhoud.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:00 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik zag dat je ook hier al wat geschreven had over deze motoren en wat ik er eigenlijk over las dat jouw conclusie was: niet meer doen.
Mag ik dat zo samenvatten?
kassa heeft er al meerdere keren aandacht aanbesteed, de producent van de motor geeft niet thuis en komt nauwelijks over de brug met garantie.quote:Op donderdag 13 april 2023 13:58 schreef Tomatenboer het volgende:
Bij de 1.0 Ecoboost motoren loopt de distributieriem inderdaad ook door de motorolie, en net als bij de 1.2 Puretech motoren van de PSA / Stellantis groep, kennen deze motoren helaas ook problemen.
Distributieriemen die eerder aan vervanging toe zijn en oliefilters die verstopt raken door rubberdeeltjes.
Carrec Technocenter (die van de Autoweek klokje rond videos) kan je er vast meer over vertellen. Op Autoweek is nog een klokje rond video te vinden waarin ze ingaan op de problemen met deze Ecoboost motor.
Klopt, maar dat ging wel echt over Stellantis: Opel, Peugeot, Citroen en de 1,2 liter Puretech (pech) motor, etc.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
kassa heeft er al meerdere keren aandacht aanbesteed, de producent van de motor geeft niet thuis en komt nauwelijks over de brug met garantie
Ik weet het niet, ik zie ze ook met 3 ton op de teller te koop staan, dus het kan blijkbaar wel.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:23 schreef xzaz het volgende:
Sommige zeggen dat het uberhaupt een slecht idee is om een 1.0 ecoboost in zo'n auto te stoppen, de motor zou gewoon veel te klein zijn en altijd op z'n limiet lopen. Zit daar een kern van waarheid in?
Zijn die problemen met die riem door de olie nog opgelost dan in latere modellen ? Of nog steeds?quote:Op donderdag 13 april 2023 14:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, maar dat ging wel echt over Stellantis: Opel, Peugeot, Citroen en de 1,2 liter Puretech (pech) motor, etc.
Over Ford zijn die verhalen wat wisselend maar het blijft een riem door olie.
Bij Ford lees ik wel vaak dingen over Ecoboost problemen met het T-stuk van de "koelvloeistof retourslang" en daardoor oververhitting, al schijnt dat vanaf 2014 beter te zijn.
En dan is er nog de 4-cilinder die problemen zou hebben met interne koelstoflekkage, ook niet zomaar te verhelpen omdat het niet in de kop maar het ontwerp van het onderblok zit.
Bij een droog draaiende riem altijd geleerd dat olie schadelijk is voor een distributieriem (en v-snaar / multiriem) en deze merken kiezen er juist voor om de riem door de olie te laten draaien, dus dat helpt ook niet voor het vertrouwen.
Voorlopig van toepassing op alle Puretech 1.2 motoren:quote:Op donderdag 13 april 2023 14:33 schreef Geerd het volgende:
[..]
Zijn die problemen met die riem door de olie nog opgelost dan in latere modellen ? Of nog steeds?
Maar als die nog steeds door olie draaien heb ik er weinig vertrouwen in.quote:In later geproduceerde auto's met de 1.2 Puretech-benzinemotor zegt Stellantis een nieuwe, verbeterde distributieriem te hebben die het in alle recente en nieuwe auto's met deze motor toepast.
Kleine blokjes krijgen het zwaarder bij het 'nieuwe rijden' - als jij vanaf 1200-1500 toeren optrekt moet je die trekkracht over minder lagers verdelen bij een 3-cilinder dan bij een 4-cilinder. Dat kan op den duur schade opleveren. Al hebben de ecoboost-blokjes an sich zich tot nu in de kern als best betrouwbaar bewezen. Maar veel problemen ontstaan toch door gebrekkig onderhoud, en met name olie; verkeerde olie, te weinig olie of te oude olie. Moderne blokjes zijn hier heel gevoelig voor, veel meer kleine kanaaltjes en krappere toleranties. De levensduur van de blokjes zélf zal niet echt het probleem zijn tov de 'traditionele' 4-cilinders van 15-25 jaar terug, genoeg daarvan die ook problemen hadden of in puin liepen, maar je hebt wel te maken met meer en complexere techniek er omheen. Dat maakt reparaties al snel duur(der) en problemen kunnen sneller invloed hebben op het blok zelf. Zo hebben turbo's in principe ook maar een beperkte levensduur. Dit maakt een 15 jaar oude ecoboost duurder en kwetsbaarder in (achterstallig) onderhoud dan een simpele 1.4 in een Peugeot 206 was op diezelfde leeftijd. Dus als mensen daar geen zin in hebben om dat bij te blijven houden, zullen ze minder lang meegaan.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:23 schreef xzaz het volgende:
Sommige zeggen dat het uberhaupt een slecht idee is om een 1.0 ecoboost in zo'n auto te stoppen, de motor zou gewoon veel te klein zijn en altijd op z'n limiet lopen. Zit daar een kern van waarheid in?
Naja, of je koopt iets dat je mooi vindt en accepteert eventuele problemen.quote:Op donderdag 13 april 2023 18:08 schreef xzaz het volgende:
Poe lastig allemaal. Ook zonde want het zijn best mooie auto's maar ik denk ook wel te weten waarom hij nog een goede inruilwaarde gaf. Autos kiezen blijft voor een leek toch altijd een gok.
Nou ja. Ik wil er niet een zoveelste 'ik zoek een auto topic' van maken maar meer ervaringen over dit soort motoren delen van personen die er verstand van hebben.quote:Op donderdag 13 april 2023 18:14 schreef leolinedance het volgende:
Misschien een beetje duidelijke TT maken want dit is niksTrek je ook meer mensen aan die iets kunnen toevoegen
Onlangs een VW EOS R32 gekocht. Die gaat ook wel wat kosten in onderhoud waarschijnlijk, maar het rijden en het geluid maakt dat ruimschoots goed. Bovendien is het een auto voor erbij, dus dat mag best wat kosten.quote:Op donderdag 13 april 2023 18:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, of je koopt iets dat je mooi vindt en accepteert eventuele problemen.
Of je shopt met je verstand en dan kom je soms niet bij het merk uit dat je in gedachten hebt maar rij je wss wel 6 jaar zonder noemenswaardige problemen.
Ik wilde heel graag een V60 T8 maar verstandig is het natuurlijk niet. Turbo, compressor, PHEV, automaat, alles onder 1 motorkap, heel druk, vol en complex. Dat gaat een paar jaar goed wss en dan wordt het duur. Het rijdt wel fijn tot nu toe.
Een oud Duits spreekwoord luidtquote:Op donderdag 13 april 2023 21:26 schreef suijkerbuijk het volgende:
Letterlijk niks vervangt beter dan gewoon grotere cylinder inhoud .
Ze draaien ook minder toeren en in principe zijn de blokken lagers erop ontworpen. Meeste leasebakken zijn ook alweer 10 jaar met zulke motoren uitgerust en meeste overleven het gewoon.quote:Op donderdag 13 april 2023 14:23 schreef xzaz het volgende:
Waarom zou je geen Ford meer rijden?quote:Op zaterdag 15 april 2023 16:27 schreef NaarMensje het volgende:
Zou van m'n lang zal ze leven geen Ford meer rijden. Ik koop dan liever een Ateca, ondanks dat het een auto is van de VAG.
Jammer, met een beetje normale turbo kun je zo 3+ ton rijden met goed onderhoud.quote:Op donderdag 13 april 2023 21:26 schreef suijkerbuijk het volgende:
Kleine turbo motoren zijn gewoon ruk.
Die dingen moeten prestaties leveren wat ze eigenlijk niet kunnen.
Dank zij de turbo of compressor kunnen ze die vermogen leveren maar de slijtage is gewoon groot.
Letterlijk niks vervangt beter dan gewoon grotere cylinder inhoud .
En ketting of een riem mag geen probleem zijn.
Maar dan moet je gewoon dikkere ketting of bredere riem plaatsen.
En niet een fietsketting gebruiken of een fiets riem.
Die kunnen gewoon dat vermogen niet aan.
Ik blijf wel bij cilinder inhoud zonder turbo of wat dan ook.
Welke olie precies dan...weet iemand dat?quote:Op donderdag 20 april 2023 14:36 schreef Pajanus het volgende:
TS, zelf een tijd een fiesta 1.0 gereden, prima auto voor wat het is.
Problemen komen idd door het gebruik van de verkeerde olie welke de rubberen riem aanpast. moet specifieke olie in met een additief zodat de riem niet brokkelt. Dus ook niet 'alleen' 5w-20 oid, moet echt een specifieke zijn.
Daarnaast; staan er zat te koop met 2.5 ton op de teller.
SAE 5W20 met Ford-specificatie WSS-M2C948-B. Dat is met additieven die de riem ook moeten beschermen. Meeste fabrikanten hebben de inmiddels wel. Ik doe er altijd die van Kroon in, dat was destijds (toen mijn ouders de auto net hadden) één van de weinige beschikbare.quote:Op donderdag 20 april 2023 14:46 schreef Geerd het volgende:
[..]
Welke olie precies dan...weet iemand dat?
Daar zou een rechter toch gewoon gehakt van moeten maken als je naar de rechter stapt?quote:Op donderdag 13 april 2023 14:12 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
[..]
kassa heeft er al meerdere keren aandacht aanbesteed, de producent van de motor geeft niet thuis en komt nauwelijks over de brug met garantie.
onderhoud gedaan bij 75.122km ipv 75.000km = geen garantie
onderhoud bij niet merk dealer = geen garantie, tenzij je kan bewijzen dat het onderhoud correct is uitgevoerd
De eigenaar heeft in meestal geen overeenkomt met de fabrikant. Het is een zaak tussen koper en verkoper.quote:Op zaterdag 22 april 2023 11:49 schreef Inbox het volgende:
[..]
Daar zou een rechter toch gewoon gehakt van moeten maken als je naar de rechter stapt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |