Mijn jongste (nu ruim 2,5) heeft ook een periode gehad dat ze echt niks van haar vader wilde weten en echt alleen mij wilde. Zelfs als ik de kamer uit liep om naar de wc te gaan werd ze al hysterisch. Dit heeft echt maanden geduurd, ze ging niet naar het kdv, maar als ik haar bijv. naar mijn moeder of schoonmoeder bracht dan accepteerde ze dat wel voor even maar begon ze ook vrij snel weer te jammeren om mij.quote:Op dinsdag 11 april 2023 21:17 schreef KaBuf het volgende:
Bedankt voor de reacties allemaal.
Eens dat het allemaal met de beste bedoeling zal zijn, dat snappen we ook. Maar dan blijft bij ons de vraag waarom de vraag aan het CJG met specifiek zijn naam gesteld moet worden? Als het puur is om te leren, kan het ook als algemene casus.
En inderdaad, als het nodig is dat specifiek hij besproken wordt, willen we er wel graag bij zitten.
Morgen eens bellen met de opvang, kijken hoe de eigenaresse dit naar ons brengt. Hopen op een misverstandje / communicatiefoutje oid. Maar voor nu is het gewoon flink verkeerd geland bij ons.
Hij maakt goed oogcontact en lijkt sociaal. Houdt ervan om in gezelschap te zijn en is dan “gezellig”. Hij wil er altijd bij zijn als we iets doen. Bijv als man en ik aan tafel zitten, wil hij ook aan tafel.quote:Op dinsdag 11 april 2023 22:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik snap je verontwaardiging heel goed, KaBuf. Inderdaad het niet anonimiseren van een casus, dat vind ik nog wel het meest bijzondere. Als ik met een externe communiceer over een leerling, breng ik het A) volledig geanonimiseerd of B) ik vraag eerst toestemming aan ouders om contact op te nemen om specifieke info uit te wisselen.
@:_Lily_ hmm, reageren op z'n naam zou wel 'moeten' bij zijn huidige leeftijd. Hoe is hij non-verbaal qua oogcontact en gedeelde aandacht voor een bepaalde activiteit? Wat gebeurt er als je de SNEL invult?
Begrijpt hij bijvquote:Op dinsdag 11 april 2023 23:23 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Hij maakt goed oogcontact en lijkt sociaal. Houdt ervan om in gezelschap te zijn en is dan “gezellig”. Hij wil er altijd bij zijn als we iets doen. Bijv als man en ik aan tafel zitten, wil hij ook aan tafel.
Met mij kan hij heel goed spelen en zoekt dan ook contact. Als we bijv een puzzel voor volwassenen hebben dan probeert hij ook stukjes in de puzzel te leggen (hij propt ze dan tegen de andere stukjes aan).
Ik heb die snel opgezocht. Het zijn 14 vragen. 11 daarvan zijn sowieso nee en over 3 vragen twijfel ik.
1. Begrijpt uw kind opdrachtjes van 2 woorden?
2. Begrijpt uw kind opdrachtjes van 3 woorden?
3. Kan uw kind 1 of meer lichaamsdelen aanwijzen?
Hij doet bovenstaande 3 vragen namelijk niet echt. Als ik hoofd, schouders, knie en teen zing wijst hij niet. Maar hij kan wel specifiek naar mijn neus wijzen, dan drukt hij erop met 1 vinger.
Zelfde als met die opdrachtjes. Als ik zeg “jasje aan” doet ie het niet, maar hij steekt wel zelf z’n armpje in de mouw als ik het jasje heb gepakt.
Dus ik weet niet of dat ja of nee is
Ik heb er even over nagedacht en volgens mij begrijpt hij de zinnen van 2 en 3 woorden wel. Dat zijn dan 2 punten op die test en dan zou t nog binnen het normale vallen. Dat aanwijzen als opdracht heb ik hem nog niet zien doen maar ga ik eens wat vaker uittestenquote:Op woensdag 12 april 2023 00:35 schreef madam-april het volgende:
[..]
Begrijpt hij bijv
'niet doen', 'kom hier' of 'kijk daar'? -> dan ja hij begrijpt opdrachtjes van 2 woorden
Begrijpt hij bijv. 'Pak de bal', 'gooi maar weg'? -> dan begrijpt hij opdrachtjes van 3 woorden
Als je vraagt om een specifiek lichaamsdeel aan te wijzen dus bijv. 'neus' of 'arm' kan hij die dan aanwijzen?
Nja dat is het precies. Daarom mijn zorg. Hij communiceert non-verbaal heel duidelijk maar doet weinig met woorden.quote:Op woensdag 12 april 2023 06:29 schreef Lemijn het volgende:
Ik denk dat Lily de vragen wel begrijpt maar aarzelt wat het antwoord is.
Lily, mij lijkt dat het een nee is als hij niet op ‘jas aan’ reageert. Hij snapt wat hij met het ding moet maar blijkbaar herkent hij niet het woord dat erbij hoort.
Vanochtend besproken daar, ze zeiden eigenlijk hetzelfde als ik zie. Maar maakten zich niet druk. Vinden hem een “normaal” kind.quote:Op woensdag 12 april 2023 08:28 schreef Komkommerschijfje het volgende:
De opvang vragen is inderdaad een goed idee, zij kunnen natuurlijk ook vergelijken met leeftijdsgenoten.
Ik ga J scherp in de gaten houdenquote:Op woensdag 12 april 2023 22:11 schreef B.ertha het volgende:
Mijn peuter was als dreumes ook langzaam met motoriek en kreeg een observatie op het kdv omdat hij nog te veel "baby-achtig gedrag" liet zien (hun woorden) en moeilijk bij te sturen was. Wij vonden dat echt onzin (hij is nog zo jong, op zijn eigen tempo gaat hij gewoon vooruit) maar omdat ze het formuleerden als 'tips voor hen om ermee om te gaan' zijn wij akkoord gegaan. Vervolgens kwam er uit die observatie vanalles wat wij totaal niet herkenden. En voelden wij ons ook een beetje beet genomen omdat ze toen dus ineens eigenlijk een dubbele agenda bleken te hebben.
Lang verhaal kort, twee jaar later blijkt er toch echt wel iets aan de hand te zijn en zijn we blij dat we toen al zijn gestart met achter onze oren krabben, want anders moesten we nu nog van voren af aan beginnen qua loketten vinden en wachtlijsten afwachten. En alle hulp die er nu al is geweest (fysio, logopedie, gehooronderzoek, sensorische integratietherapie) valt allemaal onder 'daar heeft elk kind baat bij en schaden doet het sowieso niet'. Dus geen spijt van, zelfs niet als hij nu toch 'normaal' bleek te zijn.
Dat even als tegengeluid
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
quote:Op zaterdag 15 april 2023 12:23 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Even in een spoiler omdat ik het een beetje een beschamend onderwerp vind en ook niet weet of het normaal is of niet. Ik wil er komende week even met het consultatiebureau over chatten, maar wil ook even hier peilen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 15 april 2023 12:23 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Even in een spoiler omdat ik het een beetje een beschamend onderwerp vind en ook niet weet of het normaal is of niet. Ik wil er komende week even met het consultatiebureau over chatten, maar wil ook even hier peilen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 15 april 2023 22:58 schreef Takkie88 het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op zondag 16 april 2023 00:38 schreef _Lily_ het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
Forum Opties Forumhop: Hop naar: