abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 10 april 2023 @ 17:44:36 #1
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208728323
Ik heb regelmatig last van aften, haast elk wondje in m'n mond (op kaak bijten, verbranden door te hete pizza, een scherpe broodkorst...) wordt na enkele dagen een pijnlijke mondzweer.

Bij een wondje weet ik dus dat ik risico loop, maar ik heb tot nu toe geen behandeling gevonden waarmee ik dan kan vermijden dat het een aft wordt. Als iemand tips heeft? (krijg vaak de raad om vit B12 te slikken, maar dat lijkt vooral te helpen tegen aften die "spontaan optreden", maw zonder aanwijsbare oorzaak).

Wat betreft behandelen van aften zelf, zaken die ik geprobeerd heb:
- Oralmedic, heb ik recent voor de eerste keer gebruikt, was effectief en werkte meteen (enkele seconden pijn, daarna geen last meer), maar ik gok dat het op sommige locaties moeilijk zelf aan te brengen is. Je moet eerst de "getroffen zone" droogmaken, en daarna met de applicator (een wattenstaafje waar een vloeistof in zit, die vrijkomt wanneer je de bovenkant afbreekt) over de aft rollen. Doet enkele seconden flink pijn, wat je ook verwacht als je de lijst bestanddelen leest: 30% hydroxybenzeensulfonzuur, 20% hydroxymethoxybenzeensulfonzuur, 26% zwavelzuur, 24% water, en <1% kleurstof. De bijsluiter waarschuwt dat het kledij kan beschadigen en de apotheker zei dat het niet met de tanden in contact mocht komen. (over dat laatste heb ik m'n twijfels, staat niet in de bijsluiter, en als ik de merknaam van de vloeistof in kwestie (HybenX) google, blijkt het een middel dat ontwikkeld werd voor "Advanced Dental Debridement".
Is vrij duur, ruim 15¤ voor een doosje met drie applicators.

- Corticosteroïden zijn soms doeltreffend, heb drie keer methylprednisolon genomen toen ik een aft had (uit de medijcijnkast van m'n moeder), in twee gevallen had ik na 4mg de volgende dag geen last meer, de derde keer had 2 keer 4 mg geen merkbaar effect.

- Andere middelen, zoals pyralvex (aanstipvloeistof met salicylzuur en rabarberextract) of mondspoeling (Listerine). Ik heb niet echt de indruk dat die de genezing versnellen. Lijkt wel enige tijd verlichting te geven, maar misschien is dat omdat het gebruik ervan pijnlijk is, waardoor het nadien enige tijd "verdoofd" is?

Wat gebruiken jullie voor aften, om ze te behandelen, te voorkomen of om de pijn te verzachten?
are we infinite or am I alone
pi_208728391
Minder drugs
pi_208728395
Ik krijg ze vaak na uitputting en na weken lang alleen snacks te hebben gegeten en geen fatsoenlijk eten met extra vitamines en groentes enz enz
pi_208728458
Ik heb er nu ik verkouden ben ook weer twee. Ik heb er nooit zo veel last van. Af en toe Pyralvex en meer niet.
Spoilers!
pi_208728552
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 17:44 schreef crystal_meth het volgende:
Andere middelen, zoals pyralvex (aanstipvloeistof met salicylzuur en rabarberextract) of mondspoeling (Listerine). Ik heb niet echt de indruk dat die de genezing versnellen. Lijkt wel enige tijd verlichting te geven, maar misschien is dat omdat het gebruik ervan pijnlijk is, waardoor het nadien enige tijd "verdoofd" is?
Oh, dat deden wij vroeger met jenever :D

Bij mij hielp poetsen met paradontax enorm. Maar dan vast alleen tegen de ' spontane' aften denk ik. Zweren na beschadiging ken ik niet. Lijkt me klote.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Spellchecker maandag 10 april 2023 @ 18:07:07 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208728739
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2023 18:07 schreef maily het volgende:
4711
Dat is Keuls water. Helpt dat?
Jaagt het de aften op de vlucht ofzo?
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Spellchecker maandag 10 april 2023 @ 18:27:33 #8
197773 crew  maily
pi_208728976
quote:
5s.gif Op maandag 10 april 2023 18:13 schreef sigme het volgende:

[..]
Dat is Keuls water. Helpt dat?
Jaagt het de aften op de vlucht ofzo?
Eau de Cologne.
Dat ontsmet ook.

Smaakt alleen afschuwelijker dan het ruikt :+
pi_208729012
quote:
1s.gif Op maandag 10 april 2023 18:27 schreef maily het volgende:

[..]
Eau de Cologne.
Vertaal dat eens :D?
quote:
Dat ontsmet ook.

Smaakt alleen afschuwelijker dan het ruikt :+
Maar waaaaaarom zou je stinkend 'parfum' als mondwater gebruiken omdat het misschien ook wel ietwat ontsmet? Dan is zelfs jenever beter _O-
  Spellchecker maandag 10 april 2023 @ 19:00:11 #10
197773 crew  maily
pi_208729461
quote:
7s.gif Op maandag 10 april 2023 18:29 schreef sigme het volgende:

[..]
Vertaal dat eens :D?
[..]
Maar waaaaaarom zou je stinkend 'parfum' als mondwater gebruiken omdat het misschien ook wel ietwat ontsmet? Dan is zelfs jenever beter _O-
Als je dat sowieso in huis hebt?

Bij ons thuis iig.
  maandag 10 april 2023 @ 20:36:47 #11
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208731017
De NHS site vermeldt ondermeer lidocaine spray als behandeling voor de pijn.

Heb effe opgezocht, blijkt dat je hier in België zo'n spray (100 mg/ml, 50 ml, ¤ 24,39) en ook lidocaine zalf (50 mg/g, ¤ 6,98) zonder voorschrift kan kopen. Waarom kom ik daar nu pas achter? :o

Had ooit tijdens klussen bij m'n ouders met een breekmes diep in m'n duim gesneden. Verdomd pijnlijk, maar nadat ik er (een strook van) een lidocaine pleister van m'n moeder op plakte voelde ik het niet meer. Die pleisters zijn wel voorschriftplichtig, het effect van de spray en zalf zal waarschijnlijk iets minder zijn. Maar toch handig om ze in m'n huisapotheek te hebben. Morgen gaan shoppen. :P
pi_208731770
Ik had dat ook ooit, maar ik wist niet wat dat was ik dacht dat zal wel kanker zijn.
Zo'n witte bult binnenin m'n mond en die deed auw ;(

Toevallig moest ik die week ook naar de tandarts voor controle en toen zei de tandarts dat dat een aft is.
En sindsdien weet ik dat dat dus een aft is, daarna ook nooit meer gehad :o
Zoek maar eens op google plaatjes je gaat over je nek ik zweerrr je!
pindazakje
  Moderator maandag 10 april 2023 @ 22:32:04 #13
441859 crew  Lenny77
pi_208732210
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 20:36 schreef crystal_meth het volgende:
De NHS site vermeldt ondermeer lidocaine spray als behandeling voor de pijn.

Heb effe opgezocht, blijkt dat je hier in België zo'n spray (100 mg/ml, 50 ml, ¤ 24,39) en ook lidocaine zalf (50 mg/g, ¤ 6,98) zonder voorschrift kan kopen. Waarom kom ik daar nu pas achter? :o

Had ooit tijdens klussen bij m'n ouders met een breekmes diep in m'n duim gesneden. Verdomd pijnlijk, maar nadat ik er (een strook van) een lidocaine pleister van m'n moeder op plakte voelde ik het niet meer. Die pleisters zijn wel voorschriftplichtig, het effect van de spray en zalf zal waarschijnlijk iets minder zijn. Maar toch handig om ze in m'n huisapotheek te hebben. Morgen gaan shoppen. :P
Jawel hoor, die spray werkt goed!
Een vriendin van mij gorgelt en spoelt met azijn en zweert daarbij.
Heb je al eens Hextril getest?
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  maandag 10 april 2023 @ 22:57:33 #14
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_208732423
- Verkeerd gelezen -
  maandag 10 april 2023 @ 23:29:09 #15
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208732620
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 22:32 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Jawel hoor, die spray werkt goed!
Een vriendin van mij gorgelt en spoelt met azijn en zweert daarbij.
Heb je al eens Hextril getest?
Heb hextril ooit in huis gehad, maar nooit voor aften gebruikt. Zal ik ook op m'n lijst zetten, voor de volgende keer dat ik op m'n wang of lip bijt (wat vrij frequent gebeurt, ik kauw veel gum), of m'n gehemelte vervelt (wat me enkele keren overkomen is, steeds na het maken van een nieuwe batch meth. Waarschijnlijk een allergische reactie op één van de chemicaliën)

Dat oralmedic middel is verbazend effectief, maar heb geen idee of het ook nadelen heeft (meer littekenweefsel veroorzaakt bvb). Pas vorige week voor de eerste keer gebruikt, en die plek is weliswaar pijnloos maar nog steeds duidelijk zichtbaar. Sowieso is vermijden beter dan genezen.

[ Bericht 0% gewijzigd door crystal_meth op 10-04-2023 23:36:44 ]
pi_208733207
Bij mij worden ze onder andere veroorzaakt door nachtelijk tandenknarsen. Sinds ik met een nachtbitje slaap heb ik er veel minder vaak last van.
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 11 april 2023 @ 05:49:16 #17
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_208733442
Geloof in de B12 tip. Ik had het ook een tijdje, elke pizza of aardappelkroket was raak. Na een B12 kuur bij de huisarts nu nergens meer last van. Mn mond heeft de beschermlaag weer terug. Kan ook weer pittig eten.

In het uiterste geval een bloedonderzoek laten doen, al kost je dat wel 100-120 euro. Maar je weet het dan wel zeker.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 11 april 2023 @ 16:34:06 #18
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_208738224
Je weerstand is in ieder geval verlaagd als je ze krijgt. Beter voor jezelf zorgen. Ik slik al een tijdje B12 omdat ik minder dierlijke producten eet en heb ook al heel lang geen aften meer gehad.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_208738311
quote:
0s.gif Op maandag 10 april 2023 21:53 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik had dat ook ooit, maar ik wist niet wat dat was ik dacht dat zal wel kanker zijn.
Zo'n witte bult binnenin m'n mond en die deed auw ;(

Toevallig moest ik die week ook naar de tandarts voor controle en toen zei de tandarts dat dat een aft is.
En sindsdien weet ik dat dat dus een aft is, daarna ook nooit meer gehad :o
Zoek maar eens op google plaatjes je gaat over je nek ik zweerrr je!
Stel je aan man :')
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 11 april 2023 @ 17:16:04 #20
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_208738691
Ik heb hetzelfde als TS, nooit echt een goede oplossing voor gevonden
Zal de b12 tip eens uitproberen ^O^
Just a fool will play tricks on Angus McSix
pi_208887983
Heb het ook TS. Vind zelf die lidocaïne verdovende gel wel fijn, dan kan ik eventjes wat eten en drinken. En voor de rest zoveel mogelijk koud drinken.

Ik lees dat je schrijft dat je methylprednison uit de voorraadkast van je moeder had gepakt. Is zij toevallig bekend met een auto-immuunaandoening, waarvoor ze dit gebruikt? Bij die soort aandoeningen komen aften namelijk ook vaker bij voor. Misschien jezelf eens (als je naast die aften ook nog andere klachten hebt en het komt in je familie voor) laten onderzoeken. Just a thought.
  maandag 24 april 2023 @ 17:25:28 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_208888138
Eet je groentjes. B:)B
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 24 april 2023 @ 21:23:29 #23
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208891569
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 17:07 schreef Muisje22 het volgende:
Heb het ook TS. Vind zelf die lidocaïne verdovende gel wel fijn, dan kan ik eventjes wat eten en drinken. En voor de rest zoveel mogelijk koud drinken.

Ik lees dat je schrijft dat je methylprednison uit de voorraadkast van je moeder had gepakt. Is zij toevallig bekend met een auto-immuunaandoening, waarvoor ze dit gebruikt? Bij die soort aandoeningen komen aften namelijk ook vaker bij voor. Misschien jezelf eens (als je naast die aften ook nog andere klachten hebt en het komt in je familie voor) laten onderzoeken. Just a thought.
M'n moeder is 89 jaar oud, heeft artrose (of reumatoïde artritis?). Medrol helpt goed, wanneer ze dat neemt kan ze vrij lange wandelingen maken. Ze was onlangs op eigen houtje aan een nieuwe behandeling begonnen, had pillen verzameld door aan kennissen en familieleden te vragen of ze het ooit genomen hadden, en of zij misschien de overgebleven pillen kon krijgen. :')
Maar ze heeft het toch aan haar dokter moeten zeggen (die eerder geen nieuwe behandeling wilde voorschrijven), toen bleek dat ze te weinig pillen had om de dosis geleidelijk af te bouwen.

Zij had vroeger vaak last van aften, maar dat is gestopt sinds een bloedtest een B12 gebrek toonde en ze daarvoor behandeld is (een 10-tal injecties om reserve op te bouwen, daarna dagelijks slkken).

Malabsorptie van B12 komt vrij veel voor, vooral bij ouderen (tot 25%). B12 moet in de maag en darmen een reeks opeenvolgende reacties (met enzymes aangemaakt door de speekselklieren, pancreas en pariëtale cellen van de maag) doorlopen voordat het kan opgenomen worden. Ouderdomsaandoeningen en medicijnen (antacids, protonpomp remmers) kunnen die processen verstoren en malabsorptie veroorzaken. Bij "megadosissen" B12 (tabletten met 1000 microgram) is malabsorptie geen probleem, omdat er dan voldoende B12 via een andere weg (passieve diffusie door de maag of darmwand) opgenomen wordt.
pi_208892510
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 21:23 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
M'n moeder is 89 jaar oud, heeft artrose (of reumatoïde artritis?). Medrol helpt goed, wanneer ze dat neemt kan ze vrij lange wandelingen maken. Ze was onlangs op eigen houtje aan een nieuwe behandeling begonnen, had pillen verzameld door aan kennissen en familieleden te vragen of ze het ooit genomen hadden, en of zij misschien de overgebleven pillen kon krijgen. :')
Maar ze heeft het toch aan haar dokter moeten zeggen (die eerder geen nieuwe behandeling wilde voorschrijven), toen bleek dat ze te weinig pillen had om de dosis geleidelijk af te bouwen.

Zij had vroeger vaak last van aften, maar dat is gestopt sinds een bloedtest een B12 gebrek toonde en ze daarvoor behandeld is (een 10-tal injecties om reserve op te bouwen, daarna dagelijks slkken).

Malabsorptie van B12 komt vrij veel voor, vooral bij ouderen (tot 25%). B12 moet in de maag en darmen een reeks opeenvolgende reacties (met enzymes aangemaakt door de speekselklieren, pancreas en pariëtale cellen van de maag) doorlopen voordat het kan opgenomen worden. Ouderdomsaandoeningen en medicijnen (antacids, protonpomp remmers) kunnen die processen verstoren en malabsorptie veroorzaken. Bij "megadosissen" B12 (tabletten met 1000 microgram) is malabsorptie geen probleem, omdat er dan voldoende B12 via een andere weg (passieve diffusie door de maag of darmwand) opgenomen wordt.
Obv het gebruik van medrol denk ik dan aan RA, want dat is geen gangbare behandeling voor artrose.

Op zich kan je overwegen om je zowel op een vit B12 tekort laten te controleren of voor ook een auto-immuunaandoening (wat het meest zinnig is als je naast de aften ook andere klachten hebt), maar ik kan je slechts adviseren om dit met je eigen HA te bespreken.

Weet goed hoe vervelend aften zijn (vooral pijnlijk) met eten en drinken en gewoon een rotgevoel, soms zelfs met praten.
pi_208892520
quote:
1s.gif Op maandag 24 april 2023 17:25 schreef Hyperdude het volgende:
Eet je groentjes. B:)B
Vitamine C inderdaad.
  maandag 24 april 2023 @ 22:50:58 #26
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_208892931
quote:
0s.gif Op maandag 24 april 2023 22:14 schreef Muisje22 het volgende:
Obv het gebruik van medrol denk ik dan aan RA, want dat is geen gangbare behandeling voor artrose.
Oeps ja, -itis, want met ontsteking. My mistake

quote:
Op zich kan je overwegen om je zowel op een vit B12 tekort laten te controleren of voor ook een auto-immuunaandoening (wat het meest zinnig is als je naast de aften ook andere klachten hebt), maar ik kan je slechts adviseren om dit met je eigen HA te bespreken.

Weet goed hoe vervelend aften zijn (vooral pijnlijk) met eten en drinken en gewoon een rotgevoel, soms zelfs met praten.
Vroeger veel lachgas gebruikt (wat B12 afbreekt), maar ik slik regelmatig B12, dus dat zal het probleem niet zijn. Meth gebruik (droge mond, weinig slapen) is misschien een factor...

[ Bericht 37% gewijzigd door crystal_meth op 24-04-2023 23:00:22 ]
pi_208945610
Ik heb er ook al jaren last van, sinds ik gestopt ben met koffie en varkensvlees is het wel veel minder dan voorheen. Als ik ze nu heb gebruik ik tea tree oil. Paar druppels in een glas water om te spoelen, of op je tandpasta. Ze doen bij mij minder pijn en herstellen sneller. Ook extra vitamine C gebruik ik nog voor wondgenezing. Succes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')