abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208680102
quote:
Te veel kinderen krijgen psychische hulp, vindt kabinet: 'Iedereen is weleens somber'

Staatssecretaris Van Ooijen wil dat minder jongeren professionele hulp krijgen voor psychische problemen. Volgens hem is een "grenzeloze groei" niet te organiseren en niet te betalen. "En we moeten het vooral niet willen".

Hij maakt zich zorgen over het steeds verder oplopende aantal jongeren dat gebruikmaakt van jeugdzorg. Volgens hem is dat aantal in 25 jaar gestegen van 1 op de 27 naar 1 op de 7. "Een hele generatie met professionele hulp; dat mogen we niet laten gebeuren", zegt de staatssecretaris.

Hij benadrukt dat er hulp beschikbaar moet zijn als een kind die nodig heeft. Volgens hem heeft goede zorg voor kinderen en gezinnen met de meest complexe problemen daarbij de hoogste prioriteit. Maar volgens Van Ooijen wordt nu te vaak een oplossing gezocht bij de overheid en bij de jeugdzorg. Hij denkt dat "we het veel meer moeten zoeken bij elkaar".

'Iedereen is weleens onzeker, ook al lijkt alles zonnig op social'
De staatssecretaris wijst op de grote prestatiedruk, waarbij fouten maken gelijk staat aan falen. Hij erkent dat hij als ouder zelf ook hoge verwachtingen heeft en dat hij het ook moeilijk te accepteren vindt "als zijn kind even achterloopt". Maar hij betwijfelt of op alle vragen rondom prestatiedruk een antwoord nodig is. "Vragen en twijfels horen immers bij opgroeien en opvoeden. We moeten beseffen dat iedereen weleens onzeker en somber is, ook al lijkt alles zonnig op social."

Van Ooijen is ook bezorgd over de nieuwste trend, zelfdiagnose via TikTok. "Op die manier heeft iedereen binnen de kortste keren een label en een jeugdzorgvraag. Dat is ongezond voor kinderen, voor gezinnen, voor de samenleving."

De staatssecretaris ziet behalve voor de ouders ook een rol voor sport- en muziekverenigingen, kerken en buurt- en inloophuizen: "Zij bieden essentiële sociale verbanden in ontwikkeling en ondersteuning."

Hervormen jeugdzorg
Dat er vaker nee moet worden gezegd tegen ouders en kinderen die een beroep willen doen op de jeugdzorg is ook een van de onderwerpen die op tafel liggen bij de gesprekken over het hervormen van de jeugdzorg.

Een door het kabinet ingestelde Commissie van Wijzen adviseerde in 2021 al om de reikwijdte van de Jeugdwet te begrenzen door te omschrijven wanneer hulp echt nodig is en wanneer problemen gewoon onderdeel zijn van het normale leven.

In de Jeugdwet, die in 2015 van kracht werd toen de gemeenten verantwoordelijk werden voor de jeugdzorg, staat dat gemeenten de plicht hebben om jeugdhulp en ondersteuning te bieden aan jongeren met bijvoorbeeld een beperking, stoornis, aandoening of opgroeiproblemen.

Volgens een onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut, dat in december vorig jaar werd gepubliceerd, worden hulpvragen sindsdien nauwelijks geweigerd.

De staatssecretaris wil vanaf 25 april bijeenkomsten houden met ouders en instanties over begrenzing van de professionele hulp.

Bron: NOS
Wat vinden we hiervan?

Het is wel waar dat het aantal kinderen dat tegenwoordig psychische hulp krijgt / nodig heeft de spuigaten uitloopt. Aan de andere kant zijn we tegenwoordig ook veeleisender geworden is mijn indruk.

Bovendien is de dooddoener dat "iedereen weleens somber is" een opmerking die van enorme kortzichtigheid en bekrompenheid getuigt naar mijn mening.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_208680138
Jezus...
Hier word ik toch boos van.

Bron:https://www.113.nl/actuee(...)nder-jongvolwassenen
Het aantal zelfdodingen onder jongeren tot 30 jaar is de afgelopen maanden opnieuw toegenomen. De Commissie Actuele Nederlandse Suïcideregistratie (CANS) constateerde in 2021 al een toename van 15% ten opzichte van voorgaande jaren onder jongeren. Nadere bestudering van de cijfers liet zien dat het met name ging om jongvolwassen mannen tussen de 20 en 30 jaar. Ook in juni en augustus 2022 constateert CANS in deze groep een verhoogd aantal suïcides.

Bron:https://www.nji.nl/cijfers/zelfdoding

Hoezo, iedereen wel eens somber?!
So rest assured I have the key to every opening
To every wishing well that's deep enough to dream
I want to show you just how fascinating kissing is
When earth collides with all the space between
  donderdag 6 april 2023 @ 10:24:02 #3
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_208680142
Ik denk dat de kinderen wezenlijk niet anders zjin dan vroeger, maar de omgeving wel. Veel kinderen zitten uren op hun mobiel en krijgen weinig zonlicht en beweging zo. Ook is er angst om buitengesloten te worden als ze 's nachts niet reageren op hun mobiel. Er wordt sociaal veel meer van ze verwacht, ze krijgen 10x zoveel informatie te verwerken.

Vroeger was het leven als puber niet zo heel ingewikkeld. Je moeder maakte je 's ochtends wakker, je kreeg ontbijt, je fietste naar school, deed daar je vakken zonder te veel afleiding, fietste naar huis, dronk thee en ging dan buiten voetballen tot de lantarenpalen aangingen. Dan thuis weer gewoon Nederlands eten, mee helpen afwassen en om 19:00 mocht de tv aan voor the A-team of the Dukes of Hazard. Lekker simpel en overzichtelijk.
The End Times are wild
  donderdag 6 april 2023 @ 10:24:43 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_208680150
Dus eerst maar eens een verbod op videospelletjes.
The End Times are wild
  donderdag 6 april 2023 @ 10:25:02 #5
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_208680153
"Een hele generatie met professionele hulp; dat mogen we niet laten gebeuren"

Goed zo, het moet niet zo zijn dat we onder de VVD de zorg krijgen die iedereen nodig heeft.
  donderdag 6 april 2023 @ 10:27:39 #6
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_208680180
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:24 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat de kinderen wezenlijk niet anders zjin dan vroeger, maar de omgeving wel. Veel kinderen zitten uren op hun mobiel en krijgen weinig zonlicht en beweging zo. Ook is er angst om buitengesloten te worden als ze 's nachts niet reageren op hun mobiel. Er wordt sociaal veel meer van ze verwacht, ze krijgen 10x zoveel informatie te verwerken.
En ze worden veel veiliger opgevoed door de ouders. Er wordt vertelt dat ze allemaal bijzonder zijn en alles kunnen bereiken wat ze willen. Er wordt veelal met ze in gesprek gegaan ipv dat ze straf krijgen

dit alles zorgt ervoor dat ze ook zelden van tegenspraak hebben gehoord of dingen niet kunnen.
Eenmaal in het werkende leven is het toch echt anders en kan dat veel doen met een persoon.
pi_208680194
quote:
Hoe zie je dat praktisch voor je?

Vanuit wie komt dat verbod?
Voor welke devices geldt dat?
Welke leeftijden?
Hoe wordt dat binnenshuis gehandhaafd?
pi_208680198
Bizarre aantallen. Die 1 op de 7 is zo te lezen nog maar het getal dat nu gebruik maakt van de zorg. Laat staan als je de kinderen mee gaat rekenen die ook weer het systeem hebben verlaten.

Is er nou echt niemand die de moeite heeft genomen om deze enorme toename uit te zoeken zodat we verder kunnen komen als de iedereen is wel eens somber dooddoener?
pi_208680218
quote:
Ok boomer.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_208680219
quote:
25 jaar geleden kon je ook al de hele dag gamen en waren de cijfers een stuk beter.
pi_208680228
quote:
En op tiktok want zelfdiagnose is enorm populair daar.

Maar verder kansloos idee natuurlijk. Juist inderdaad door de veranderende wereld, coronamaatregelen, onbetaalbare woningen, stijgende prijzen en bangmakerij over het klimaat kan ik me voorstellen dat de jeugd het allemaal somber in ziet.

Daarbij nog het constante online zijn en via social media altijd jezelf met anderen vergelijken.

Denk dat ze beter meer kunnen investeren in psychische zorg voor de jeugd want daar voorkom je veel problemen mee in de toekomst.
pi_208680237
quote:
2s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:30 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ok boomer.
Deze boomer is een fervent gamer, wat minder generaliseren mag wel :P

Videogames zijn net zo problematisch als TV kijken, boeken lezen of andere vrijetijdsbestedingen waar mensen voldoening of plezier uithalen wat mij betreft.
pi_208680245
.

[ Bericht 27% gewijzigd door Akathisia op 06-04-2023 11:26:16 ]
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 6 april 2023 @ 10:35:57 #14
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_208680256
Na de schadelijke lockdown die voor veel mentale schade en zelfmoorden heeft gezorgd zegt het kabinet dat iedereen weleens somber is. Wederom schofterig.
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
  donderdag 6 april 2023 @ 10:38:18 #15
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208680278
Jammer dat er zo'n empathieloze blinde op die post zit.
Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
pi_208680308
Depressie is een welvaartsziekte.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  donderdag 6 april 2023 @ 10:43:15 #17
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208680314
quote:
1s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:41 schreef superniger het volgende:
Depressie is een welvaartsziekte.
Depressie is een gevolg als kinderen/mensen niet worden opgevoed/grootgebracht met coping skill's die je in het grote mensen leven nodig hebt.

En blijkbaar willen we daar op onze scholen geen aandacht aan geven. En dan gaat het dus automatisch ergens verderop etteren.
  donderdag 6 april 2023 @ 10:43:42 #18
319979 Fok-it
All is well
pi_208680320
quote:
Ja. En mij elke schoolshooting ligt het ook aan Call of Duty

Figuren zoals jij :') echt om te janken
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_208680336
quote:
0s.gif Op donderdag 6 april 2023 10:43 schreef Tengano het volgende:

[..]
Depressie is een gevolg als kinderen/mensen niet worden opgevoed/grootgebracht met coping skill's die je in het grote mensen leven nodig hebt.

En blijkbaar willen we daar op onze scholen geen aandacht aan geven. En dan gaat het dus automatisch ergens verderop etteren.
Bron?
  donderdag 6 april 2023 @ 10:46:08 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_208680354
pi_208680371
Medicatie is ook al zo godsgruwlijk duur. Ik was goedkoper uit toen ik nog aan de selfmedicating deed en dat is toch wel tamelijk bijzonder. Heb toch niets aan die gesprekjes met dat buurtteam, dus daar kom ik niet meer.

Ik kijk uit naar het moment dat ik weer de vrijheid heb om mijn eigen behandeling regelen.
#freeWillemM
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2682522/1/25#p209511850" target="_blank" >woensdag 14 juni 2023 19:05</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/221644" target="_blank" >timmmmm</a> het volgende:[/b]
Ik heb in ieder geval liever huidkanker dan dit topic lezen
pi_208680377
  donderdag 6 april 2023 @ 10:49:04 #23
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_208680380
quote:

[..]

Daar horen de ouders al mee te beginnen en dat doen ze niet. Tegenwoordig worden kinderen niet meer opgevoed maar mogen ze van meet af aan zelf bepalen wat ze willen. Ze worden letterlijk veel te lang en te veel gepamperd. Ik heb niet de indruk dat deze methode nou zo'n goed resultaat geeft.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_208680387
quote:
Het grote-mensen-leven van vroeger, of het leven in de moderniteit: een onoverzichtelijk bestaan, waarin de mens zichzelf moet vormen (je kan alles zijn!) terwijl hij zich nergens aan kan vasthouden (geen gemeenschap en vaste waarden)? Het bestaan van het kind van nu lijkt mij op veel vlakken uitdagender dan die van voorgaande generaties, dus hoe zouden zij hen de juiste coping skills mee kunnen geven? Ze hebben juist hetgeen dat het leven dragelijker maakt er volledig uitgesloopt.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208680392
quote:

[..]

Soms waar. Al vereist de maatschappij heden ten dage wel meer copingskills dan vroeger heb ik de indruk.

Maar meestal is depressie een tekort aan bepaalde stofjes in de hersenen (aantoonbaar).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')