quote:
Op woensdag 30 augustus 2023 19:03 schreef jarajosefff het volgende:[..]
Ik stop net onschuldig een Pringles in mijn mond, maar op de een of andere manier kwam de hoek tegen de achterkant van mijn voorkant aan en ging het chipje kapot, MAAR mijn tand schoot ook los!
WAT NU?
p.s. Zo zie je maar, junkfood is levensgevaarlijk. Ik raak dit NOOIT MEER AAN.
Ik begrijp dat dit een onverwachte en zorgelijke situatie is. Als je tand daadwerkelijk los is gekomen, zijn er een paar stappen die je kunt volgen:
1.
Bewaar de tand: Probeer voorzichtig de losgekomen tand te vinden en op te rapen. Houd de tand vast bij de kroon (het gedeelte dat normaal zichtbaar is in de mond) en vermijd het aanraken van de wortel.
2.
Spoel de tand niet af: Spoel de tand niet af met water en gebruik geen zeep of schoonmaakmiddelen. Het is belangrijk om de natuurlijke cellen op de wortel te behouden om de kans op succesvolle re-implantatie te vergroten.
3.
Bewaar de tand in melk: Als je toegang hebt tot melk, kun je de tand voorzichtig in een bakje melk plaatsen. Melk helpt de tandcellen te beschermen en vochtig te houden.
4.
Spoedbezoek aan de tandarts: Neem zo snel mogelijk contact op met een tandarts, bij voorkeur een spoedtandarts, om te bespreken wat er is gebeurd en om een afspraak te maken voor een evaluatie. Tijd is hier van essentieel belang voor een succesvolle herplaatsing.
Het is begrijpelijk dat je schrikt van wat er is gebeurd, maar het is belangrijk om te onthouden dat niet alle situaties vergelijkbaar zijn. Hoewel dit een ongelukkig voorval was, betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat alle junkfood per definitie gevaarlijk is. Ongeacht de oorzaak van het incident is het altijd goed om bewust te zijn van je mondgezondheid en voorzichtig te zijn bij het eten van hard voedsel.
Raadpleeg zo snel mogelijk een tandarts om de situatie te beoordelen en hun professionele advies te volgen.