Dat is niet 'iets' meer dan de helft van 70000.quote:Op woensdag 5 april 2023 18:28 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Het is rond de 45000 euro. Ik ben voor het gemak even uitgegaan van afgeronde getallen en kom dan uit op 276 euro.
180 obv alleen zijn inkomen kan wel, want er is geen sprake van een ‘persoonlijke draagkracht’. Er is alleen een gezamenlijke draagkracht, daarmee ben je akkoord gegaan toen je startte met lenen. En daarop heeft je man ook ingetekend toen hij met jou trouwde. Huwelijkse voorwaarden of niet.quote:Op woensdag 5 april 2023 18:25 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Toch wel, want ik heb voor de grap ingetikt dat mijn inkomen 0 is en dan moet ik alsnog 180 euro afdragen, dus zonder dat ik een eigen inkomen zou hebben. Dat kan toch niet?
Overigens zou ik akkoord gaan met 180 euro per maand, maar ze eisen nu net iets te veel voor mijn persoonlijke draagkracht.
Is inderdaad een mogelijkheid. Waarom zou je rijke partner jouw eerdere schuld moeten betalen?quote:Op woensdag 5 april 2023 12:16 schreef FlippingCoin het volgende:
Zou wat zijn als mensen een rijke partner huwen, stoppen met werken en zeggen ja ik vind dat mijn partner die schulden niet hoeft te betalen...
Omdat je daarmee akkoord bent gegaan? Ik begrijp werkelijk niet dat je het allemaal zo gek vindt. Dat je het kut vindt kan ik mee inkomen, maar achteraf klagen dat de voorwaarden onredelijk zijn is nogal flauw. En dan vergeten we gemakshalve nog even dat duo al uiterst schappelijke voorwaarden heeft om te lenen.quote:Op woensdag 5 april 2023 18:31 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Is inderdaad een mogelijkheid. Waarom zou je rijke partner jouw eerdere schuld moeten betalen?
Yay voor DUOquote:Op woensdag 5 april 2023 18:20 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, ik bedoelde minder terugbetalen door het inkomen van de partner buiten beschouwing te laten, zoals TS voorstelt.![]()
Op eigen houtje minder terugbetalen is nooit een goed idee. DUO hoeft niet eens langs de rechter om beslag te leggen op je spullen.
Klopt, ik mocht destijds kiezen of ik de regeling van voor of na 2012 zou kiezen. Maar wel onder het mom van gekozen is gekozenquote:Op woensdag 5 april 2023 18:34 schreef Zombabe het volgende:
[..]
Yay voor DUO
Maar in die (hypothetische) situatie wordt de restschuld inderdaad kwijtgescholden. Van wat ik begrijp was het ooit een optie om inkomen van partner buiten beschouwing te laten, maar betekende dat verlenging van de looptijd.
45K is niet "iets meer dan de helft" van 70Kquote:Op woensdag 5 april 2023 18:28 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Het is rond de 45000 euro. Ik ben voor het gemak even uitgegaan van afgeronde getallen en kom dan uit op 276 euro.
Niet meer dan logisch dat je keuze vast staat. Net als de groep die kon kiezen voor 15 of 35 jaar terugbetalen.quote:Op woensdag 5 april 2023 18:35 schreef kale_gehaktbal het volgende:
[..]
Klopt, ik mocht destijds kiezen of ik de regeling van voor of na 2012 zou kiezen. Maar wel onder het mom van gekozen is gekozen
Verzin je nou een term als "persoonlijke draagkracht"?quote:Op woensdag 5 april 2023 18:25 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Toch wel, want ik heb voor de grap ingetikt dat mijn inkomen 0 is en dan moet ik alsnog 180 euro afdragen, dus zonder dat ik een eigen inkomen zou hebben. Dat kan toch niet?
Overigens zou ik akkoord gaan met 180 euro per maand, maar ze eisen nu net iets te veel voor mijn persoonlijke draagkracht.
Waarom zou je rijke partner jouw toekomstige uitgaves moeten betalen?quote:Op woensdag 5 april 2023 18:31 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Is inderdaad een mogelijkheid. Waarom zou je rijke partner jouw eerdere schuld moeten betalen?
Nee niet 15 jaar. Het gaat om de komende 4 a 5 jaar. Daarna stopt de ex partner alimentatie a 450 euro per maand, is oudste (bonus)kind meerderjarig en waarschijnlijk klaar met haar studie, zijn mijn jongste kinderen begonnen op de basisschool en ben ik hopelijk voldoende hersteldquote:Op woensdag 5 april 2023 18:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
45K is niet "iets meer dan de helft" van 70K
Maar goed, 45.000 dus, en je vindt dat jij 15 jaar lang een veel lager bedrag mag betalen, ondanks een huishoudinkomen dat ruim voldoende is om het reguliere bedrag te betalen, en wie gaat de rest dan betalen nadat jij 15 jaar een veel lager bedrag betaald hebt?
Niet echt relevant want er is mbt studieschuld niet meer iets als persoonlijke draagkracht wanneer je een partner hebt, maar ik ben wel benieuwd:quote:Op woensdag 5 april 2023 18:45 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Nee niet 15 jaar. Het gaat om de komende 4 a 5 jaar. Daarna stopt de ex partner alimentatie a 450 euro per maand, is oudste (bonus)kind meerderjarig en waarschijnlijk klaar met haar studie, zijn mijn jongste kinderen begonnen op de basisschool en ben ik hopelijk voldoende hersteld
En gaat jullie verzamelinkomen omhoog omdat de partneralimentatie wegvalt...quote:Op woensdag 5 april 2023 18:45 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Nee niet 15 jaar. Het gaat om de komende 4 a 5 jaar. Daarna stopt de ex partner alimentatie a 450 euro per maand, is oudste (bonus)kind meerderjarig en waarschijnlijk klaar met haar studie, zijn mijn jongste kinderen begonnen op de basisschool en ben ik hopelijk voldoende hersteld
Omdat er bij de vaststelling van die alimentatie ook rekening is gehouden met mijn inkomen. Hij betaalt een hoger bedrag aan zijn ex, omdat hij met mij getrouwd is en ik ook een inkomen heb. Alles is dus dubbelopquote:Op woensdag 5 april 2023 18:49 schreef Zombabe het volgende:
[..]
Niet echt relevant want er is mbt studieschuld niet meer iets als persoonlijke draagkracht wanneer je een partner hebt, maar ik ben wel benieuwd:
Waarom zou die alimentatie voor jouw persoonlijke draagkracht van belang zijn?
waarom zou ik jouw schuld af moeten betalen omdat je niet wil werken omdat je partner genoeg verdient om jou lekker thuis te laten zitten?quote:Op woensdag 5 april 2023 18:31 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
De partneralimentatie is een aftrekpost, het verzamelinkomen wordt berekend op basis van het inkomen na aftrek van de alimentatie, de alimentatie is dus al van het verzamelinkomen afgetrokken.quote:Op woensdag 5 april 2023 18:51 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Omdat er bij de vaststelling van die alimentatie ook rekening is gehouden met mijn inkomen. Hij betaalt een hoger bedrag aan zijn ex, omdat hij met mij getrouwd is en ik ook een inkomen heb. Alles is dus dubbelop
Die snap ik, maar waarom zou dat wel voor alimentatie logisch zijn maar niet voor een studieschuld.. Plus alimentatie kan blijkbaar (deels) worden afgeschreven van de belasting. Alimentatie verlaagt daarmee ook jullie belastbaar inkomen, wat weer meeweegt in het betalen van het aflosbedrag.quote:Op woensdag 5 april 2023 18:51 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Omdat er bij de vaststelling van die alimentatie ook rekening is gehouden met mijn inkomen. Hij betaalt een hoger bedrag aan zijn ex, omdat hij met mij getrouwd is en ik ook een inkomen heb. Alles is dus dubbelop
Jij hoeft mijn schuld niet af te betalenquote:Op woensdag 5 april 2023 18:52 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
waarom zou ik jouw schuld af moeten betalen omdat je niet wil werken omdat je partner genoeg verdient om jou lekker thuis te laten zitten?
ga dan meer werken dan hoeft je partner dat niet af te betalen
Het gaat dan ook niet om jouw inkomen, maar om jullie inkomen, net zo als bij de herziening van de alimentatie voor zijn ex.quote:Op woensdag 5 april 2023 18:59 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Jij hoeft mijn schuld niet af te betalen![]()
Ik beweer toch nergens dat ik volledige/ gedeeltelijke kwijtschelding wil. Ik wil het bedrag volledig afbetalen, maar wel op een redelijke manier. Niet een kwart van mijn inkomen, vind dat absurd.
naar mijn idee kan je gewoon wat meer werkenquote:Op woensdag 5 april 2023 18:59 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Ik beweer toch nergens dat ik volledige/ gedeeltelijke kwijtschelding wil. Ik wil het bedrag volledig afbetalen, maar wel op een redelijke manier. Niet een kwart van mijn inkomen, vind dat absurd.
Onze inkomens zijn gescheiden.quote:Op woensdag 5 april 2023 19:00 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat dan ook niet om jouw inkomen, maar om jullie inkomen, net zo als bij de herziening van de alimentatie voor zijn ex.
Dat had je dan eerder moeten bedenkenquote:Op woensdag 5 april 2023 18:59 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
als het uitkomt jaquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |