abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208670689
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:28 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Het is rond de 45000 euro. Ik ben voor het gemak even uitgegaan van afgeronde getallen en kom dan uit op 276 euro.
Dat is niet 'iets' meer dan de helft van 70000.

Overigens heb ik in hetzelfde schuitje gezeten als jij. Eerste baantje was 1600 euro netto, maar ik tikte wel 300 euro per maand aan studieschuld af, omdat mijn vriendin redelijk goed verdiende. Heel zuur, maar so be it.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-04-2023 18:40:23 ]
pi_208670697
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:25 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Toch wel, want ik heb voor de grap ingetikt dat mijn inkomen 0 is en dan moet ik alsnog 180 euro afdragen, dus zonder dat ik een eigen inkomen zou hebben. Dat kan toch niet?

Overigens zou ik akkoord gaan met 180 euro per maand, maar ze eisen nu net iets te veel voor mijn persoonlijke draagkracht.
180 obv alleen zijn inkomen kan wel, want er is geen sprake van een ‘persoonlijke draagkracht’. Er is alleen een gezamenlijke draagkracht, daarmee ben je akkoord gegaan toen je startte met lenen. En daarop heeft je man ook ingetekend toen hij met jou trouwde. Huwelijkse voorwaarden of niet.
Enige tip die ik heb is om dit zo snel mogelijk bij DUO te checken, maar ik vermoed dat je geen poot hebt om op te staan.
pi_208670700
quote:
16s.gif Op woensdag 5 april 2023 12:16 schreef FlippingCoin het volgende:
Zou wat zijn als mensen een rijke partner huwen, stoppen met werken en zeggen ja ik vind dat mijn partner die schulden niet hoeft te betalen...
Is inderdaad een mogelijkheid. Waarom zou je rijke partner jouw eerdere schuld moeten betalen?
pi_208670720
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:31 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Is inderdaad een mogelijkheid. Waarom zou je rijke partner jouw eerdere schuld moeten betalen?
Omdat je daarmee akkoord bent gegaan? Ik begrijp werkelijk niet dat je het allemaal zo gek vindt. Dat je het kut vindt kan ik mee inkomen, maar achteraf klagen dat de voorwaarden onredelijk zijn is nogal flauw. En dan vergeten we gemakshalve nog even dat duo al uiterst schappelijke voorwaarden heeft om te lenen.
pi_208670729
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:20 schreef Viv het volgende:

[..]
Ja, ik bedoelde minder terugbetalen door het inkomen van de partner buiten beschouwing te laten, zoals TS voorstelt. :)

Op eigen houtje minder terugbetalen is nooit een goed idee. DUO hoeft niet eens langs de rechter om beslag te leggen op je spullen. :Y)
Yay voor DUO :Y)

Maar in die (hypothetische) situatie wordt de restschuld inderdaad kwijtgescholden. Van wat ik begrijp was het ooit een optie om inkomen van partner buiten beschouwing te laten, maar betekende dat verlenging van de looptijd.
pi_208670747
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:34 schreef Zombabe het volgende:

[..]
Yay voor DUO :Y)

Maar in die (hypothetische) situatie wordt de restschuld inderdaad kwijtgescholden. Van wat ik begrijp was het ooit een optie om inkomen van partner buiten beschouwing te laten, maar betekende dat verlenging van de looptijd.
Klopt, ik mocht destijds kiezen of ik de regeling van voor of na 2012 zou kiezen. Maar wel onder het mom van gekozen is gekozen :P
  woensdag 5 april 2023 @ 18:38:43 #132
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208670789
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:28 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Het is rond de 45000 euro. Ik ben voor het gemak even uitgegaan van afgeronde getallen en kom dan uit op 276 euro.
45K is niet "iets meer dan de helft" van 70K :D

Maar goed, 45.000 dus, en je vindt dat jij 15 jaar lang een veel lager bedrag mag betalen, ondanks een huishoudinkomen dat ruim voldoende is om het reguliere bedrag te betalen, en wie gaat de rest dan betalen nadat jij 15 jaar een veel lager bedrag betaald hebt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_208670817
quote:
1s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:35 schreef kale_gehaktbal het volgende:

[..]
Klopt, ik mocht destijds kiezen of ik de regeling van voor of na 2012 zou kiezen. Maar wel onder het mom van gekozen is gekozen :P
Niet meer dan logisch dat je keuze vast staat. Net als de groep die kon kiezen voor 15 of 35 jaar terugbetalen.
Zou wat zijn zeg, eerst voor 35 jaar kiezen met een laag maandbedrag en dan na 15 jaar toch wisselen :P
Werkte het maar zo makkelijk..
  woensdag 5 april 2023 @ 18:43:08 #134
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208670837
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:25 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Toch wel, want ik heb voor de grap ingetikt dat mijn inkomen 0 is en dan moet ik alsnog 180 euro afdragen, dus zonder dat ik een eigen inkomen zou hebben. Dat kan toch niet?

Overigens zou ik akkoord gaan met 180 euro per maand, maar ze eisen nu net iets te veel voor mijn persoonlijke draagkracht.
Verzin je nou een term als "persoonlijke draagkracht"?
Serieus?

Hoe verrekenen jullie? Of verrekenen jullie helemaal niet?
Nogmaals: huwelijkse voorwaarden gaan over het vermogen voor het huwelijk, en de beperkte huwelijkse voorwaarden van het huwelijk al helemaal.

Wat er nu maandelijks binnenkomt is van jullie samen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 5 april 2023 @ 18:45:08 #135
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208670862
quote:

[..]
Waarom zou je rijke partner jouw toekomstige uitgaves moeten betalen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_208670865
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
45K is niet "iets meer dan de helft" van 70K :D

Maar goed, 45.000 dus, en je vindt dat jij 15 jaar lang een veel lager bedrag mag betalen, ondanks een huishoudinkomen dat ruim voldoende is om het reguliere bedrag te betalen, en wie gaat de rest dan betalen nadat jij 15 jaar een veel lager bedrag betaald hebt?
Nee niet 15 jaar. Het gaat om de komende 4 a 5 jaar. Daarna stopt de ex partner alimentatie a 450 euro per maand, is oudste (bonus)kind meerderjarig en waarschijnlijk klaar met haar studie, zijn mijn jongste kinderen begonnen op de basisschool en ben ik hopelijk voldoende hersteld ;)
pi_208670912
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:45 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Nee niet 15 jaar. Het gaat om de komende 4 a 5 jaar. Daarna stopt de ex partner alimentatie a 450 euro per maand, is oudste (bonus)kind meerderjarig en waarschijnlijk klaar met haar studie, zijn mijn jongste kinderen begonnen op de basisschool en ben ik hopelijk voldoende hersteld ;)
Niet echt relevant want er is mbt studieschuld niet meer iets als persoonlijke draagkracht wanneer je een partner hebt, maar ik ben wel benieuwd:
Waarom zou die alimentatie voor jouw persoonlijke draagkracht van belang zijn?
  woensdag 5 april 2023 @ 18:51:36 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208670939
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:45 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
En gaat jullie verzamelinkomen omhoog omdat de partneralimentatie wegvalt...

Als je de betalingen niet stopgezet had had je de afgelopen jaren een lager bedrag betaald, want een lagere rente en was je er over 10 jaar ook vanaf geweest.

Maar ik begrijp dat het dus toch geen principekwestie is, want zodra je man geen partnalimentatie meer hoeft te betalen is het wel prima dat hij aan de aflossing van jouw studieschuld meebetaalt?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208670943
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:49 schreef Zombabe het volgende:

[..]
Niet echt relevant want er is mbt studieschuld niet meer iets als persoonlijke draagkracht wanneer je een partner hebt, maar ik ben wel benieuwd:
Waarom zou die alimentatie voor jouw persoonlijke draagkracht van belang zijn?
Omdat er bij de vaststelling van die alimentatie ook rekening is gehouden met mijn inkomen. Hij betaalt een hoger bedrag aan zijn ex, omdat hij met mij getrouwd is en ik ook een inkomen heb. Alles is dus dubbelop ;)
  woensdag 5 april 2023 @ 18:52:36 #140
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_208670951
quote:

[..]
waarom zou ik jouw schuld af moeten betalen omdat je niet wil werken omdat je partner genoeg verdient om jou lekker thuis te laten zitten?

ga dan meer werken dan hoeft je partner dat niet af te betalen
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 5 april 2023 @ 18:52:42 #141
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_208670952
Maar als je door ziekte niet even draagkrachtig bent als je had ingeschat te zullen zijn op het moment dat je de huwelijkse voorwaarden hebt gesloten, is dat toch prima aanleiding om je man te vragen bij te dragen? Dit is een bijzondere situatie waarin je voor elkaar zou kunnen zorgen. Goed om de afspraken daarover goed op papier te zetten en correct jaarlijks af te sluiten in relatie tot/in afwijking van de huwelijkse voorwaarden.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  woensdag 5 april 2023 @ 18:57:09 #142
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208671004
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:51 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Omdat er bij de vaststelling van die alimentatie ook rekening is gehouden met mijn inkomen. Hij betaalt een hoger bedrag aan zijn ex, omdat hij met mij getrouwd is en ik ook een inkomen heb. Alles is dus dubbelop ;)
De partneralimentatie is een aftrekpost, het verzamelinkomen wordt berekend op basis van het inkomen na aftrek van de alimentatie, de alimentatie is dus al van het verzamelinkomen afgetrokken.

En sorry hoor, maar dat weet je als je iemand trouwt die een ex heeft en alimentatie betaalt, zodra het gezinsinkomen stijgt kan er een herziening aangevraagd worden, en ja, dan telt het inkomen van de nieuwe partner ook mee.

In feite betaal jij dus mee aan de alimentatie die hij betaalt, derhalve kan hij prima meebetalen aan de aflossing van jouw studieschuld.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_208671023
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:51 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Die snap ik, maar waarom zou dat wel voor alimentatie logisch zijn maar niet voor een studieschuld.. Plus alimentatie kan blijkbaar (deels) worden afgeschreven van de belasting. Alimentatie verlaagt daarmee ook jullie belastbaar inkomen, wat weer meeweegt in het betalen van het aflosbedrag.

Ik begrijp dat het dubbelop voelt, ik loop zelf vast in tegenstrijdige regels door mijn studieschuld (lagere hypotheek maar wel scheefhuren…). Maar je wist dat die afbetaling eraan kwam en je hoort te weten tegen welke regels je hebt geleend.
Blijft mijn advies trouwens staan: als de sodemieter DUO contacten en kijken of je eronderuit komt. Gaat meer duidelijkheid geven dan dit forum.
pi_208671035
quote:
16s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:52 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
waarom zou ik jouw schuld af moeten betalen omdat je niet wil werken omdat je partner genoeg verdient om jou lekker thuis te laten zitten?

ga dan meer werken dan hoeft je partner dat niet af te betalen
Jij hoeft mijn schuld niet af te betalen :')

Ik beweer toch nergens dat ik volledige/ gedeeltelijke kwijtschelding wil. Ik wil het bedrag volledig afbetalen, maar wel op een redelijke manier. Niet een kwart van mijn inkomen, vind dat absurd.
  woensdag 5 april 2023 @ 19:00:44 #145
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_208671053
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 18:59 schreef CaVaBien het volgende:

[..]

Ik beweer toch nergens dat ik volledige/ gedeeltelijke kwijtschelding wil. Ik wil het bedrag volledig afbetalen, maar wel op een redelijke manier. Niet een kwart van mijn inkomen, vind dat absurd.
Het gaat dan ook niet om jouw inkomen, maar om jullie inkomen, net zo als bij de herziening van de alimentatie voor zijn ex.
Wullie bin KOEL © Soneal
  woensdag 5 april 2023 @ 19:01:35 #146
459912 FlippingCoin
pi_208671071
quote:

[..]

naar mijn idee kan je gewoon wat meer werken

case closed
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_208671172
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 19:00 schreef Leandra het volgende:

[..]
Het gaat dan ook niet om jouw inkomen, maar om jullie inkomen, net zo als bij de herziening van de alimentatie voor zijn ex.
Onze inkomens zijn gescheiden.
pi_208671189
quote:

[..]

Dat had je dan eerder moeten bedenken :D
No bitch to me
  woensdag 5 april 2023 @ 19:09:23 #149
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_208671191
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 19:08 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
Tikkeltje eigenwijs?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 5 april 2023 @ 19:09:57 #150
459912 FlippingCoin
pi_208671197
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 19:08 schreef CaVaBien het volgende:

[..]
als het uitkomt ja

of ben je ook zo principieel als je boodschappen doet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')