Dus jouw studieschuld wordt afgelost met reserves die 'jullie' hebben maar wat vooral 'zijn' spaargeld is, maw, dat heb jij dus nauwelijks iets aan bijgedragen.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:59 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Top advies, bedankt!
Wij hebben nu bedacht dat we een kwart van het volledige bedrag in 1x gaan aflossen met de reserves die we hebben (grotendeels zijn spaargeld). Dan gaat het aflossingsbedrag omlaag en in combinatie met jouw tip moet het wel te doen zijn
Goed dat je erover nadenkt en erover praat.quote:Op donderdag 6 april 2023 11:59 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Top advies, bedankt!
Wij hebben nu bedacht dat we een kwart van het volledige bedrag in 1x gaan aflossen met de reserves die we hebben (grotendeels zijn spaargeld). Dan gaat het aflossingsbedrag omlaag en in combinatie met jouw tip moet het wel te doen zijn
Alweer een top idee, deze user is on firequote:Op donderdag 6 april 2023 12:55 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Goed dat je erover nadenkt en erover praat.
Ik ken jullie financiële situatie verder niet maar mogelijk zijn er dingen die meer besparing op je maandlasten brengen.
Als je nu 10.000 ineens aflost scheelt dat waarschijnlijk tientjes aflossing per maand. Je zou er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld zonnepanelen te leggen en een hybride warmtepomp te installeren, dan dalen jullie maandlasten harder dan het geld in de aflossing stoppen.
Wel op voorwaarde natuurlijk dat je een eigen dak hebt en niet volgend jaar gaat verhuizen.
Nee hoor, maar ja als er 280 euro afgedragen MOET worden, zal er toch iets bedacht moeten worden he. Verder blijf ik het oneerlijk vinden.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus jouw studieschuld wordt afgelost met reserves die 'jullie' hebben maar wat vooral 'zijn' spaargeld is, maw, dat heb jij dus nauwelijks iets aan bijgedragen.
Dat terwijl dit topic begon over dat het oneerlijk was dat HIJ moest mee betalen aan jouw studieschuld, want dat was 'oneerlijk voor hem' (daar ging het je dus helemaal niet om) maar dat zijn spaargeld er aan gaat dat is blijkbaar wel eerlijk en allemaal bon ton?
Slim! We gaan nadenkenquote:Op donderdag 6 april 2023 12:55 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Ik ken jullie financiële situatie verder niet maar mogelijk zijn er dingen die meer besparing op je maandlasten brengen.
Als je nu 10.000 ineens aflost scheelt dat waarschijnlijk tientjes aflossing per maand. Je zou er ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld zonnepanelen te leggen en een hybride warmtepomp te installeren, dan dalen jullie maandlasten harder dan het geld in de aflossing stoppen.
Wel op voorwaarde natuurlijk dat je een eigen dak hebt en niet volgend jaar gaat verhuizen.
Het is een mindset. Er komt geld binnen en er gaat geld uit. Hoe zorg je dat er of meer binnenkomt of dat er minder uitgaat. En zeker als je wat cash beschikbaar hebt is het zonde om dat niet te gebruiken.quote:
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 6 april 2023 14:28 schreef Smart_ass het volgende:
Fijn dat er inderdaad ook goede ideeën aangedragen worden in dit topic ipv alleen de “dit had je eerder kunnen bedenken” -reacties. Dat het helemaal niet zo’n raar idee is dat de ts liever niet heeft dat haar partner meebetaalt aan het aflossen van schulden die door haar aangegaan zijn voordat zij elkaar kenden blijkt ook al wel uit het feit dat DUO die mogelijkheid eerst had, maar helaas valt ts niet onder die regeling. Ik vraag me af hoeveel 18-/19-jarigen die bij DUO een lening afsluiten zich verdiepen in de terugbetalingsvoorwaarden en/of hun hele leven al uitgestippeld hebben.
Het is m.i. echt een denkfout om ervan te maken dat TS haar man moet meebetalen. TS heeft nog altijd een eigen inkomen waarvan ze de studieschuld kan voldoen.quote:Op donderdag 6 april 2023 14:28 schreef Smart_ass het volgende:
Fijn dat er inderdaad ook goede ideeën aangedragen worden in dit topic ipv alleen de “dit had je eerder kunnen bedenken” -reacties. Dat het helemaal niet zo’n raar idee is dat de ts liever niet heeft dat haar partner meebetaalt aan het aflossen van schulden die door haar aangegaan zijn voordat zij elkaar kenden blijkt ook al wel uit het feit dat DUO die mogelijkheid eerst had, maar helaas valt ts niet onder die regeling. Ik vraag me af hoeveel 18-/19-jarigen die bij DUO een lening afsluiten zich verdiepen in de terugbetalingsvoorwaarden en/of hun hele leven al uitgestippeld hebben.
Tja, of de hypotheek aflossen; die rente kan wel eens hoger zijn (zowel procentueel als absoluut). Een gegarandeerd rendement en direct profijt van. Maar natuurlijk geen goed idee als TS dat gaat doen van haar geld terwijl het zijn huis is.quote:Op donderdag 6 april 2023 12:55 schreef MisChrartin het volgende:
[..]
Was ze een paar jaar later gaan studeren had ze in het leenstelsel gezeten.quote:Op donderdag 6 april 2023 15:45 schreef Smart_ass het volgende:
Haar man hoeft ook niet mee te betalen, maar zijn inkomen wordt wel meegenomen in de draagkracht berekening terwijl zij de schuld terugbetaalt van alleen haar inkomen, waardoor ze een kwart van haar inkomen inlevert. Dat mag ze toch zuur vinden? Want als ze een paar jaar eerder was afgestudeerd had ze niet in deze situatie gezeten. Dan was zijn inkomen buiten beschouwing gelaten.
Blijft onrechtvaardig voelen. Als ik met iemand was getrouwd die bij de action werkte kon ik volledige kwijtschelding krijgen.quote:Op donderdag 6 april 2023 15:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Was ze een paar jaar later gaan studeren had ze in het leenstelsel gezeten.
Was ze helemaal niet gaan studeren maar mbo gaan doen en daarna een, zoals ze zelf zegt "simpel baantje" had ze ook geen schuld gehad.
Het maakt allemaal niet uit wat wel of niet had kunnen zijn, de situatie is zoals deze is, en het gaat er puur om dat TS doet alsof het onrechtvaardig is dat het inkomen van haar man meegeteld wordt, en dat is het simpelweg niet.
Het is pas onrechtvaardig als iemand in een riante koopwoning zit maar zogenaamd amper kan aflossen omdat het inkomen van die persoon een schijntje van het huishoudinkomen is.
Heh? Wat is er onrechtvaardig aan dat jij gewoon je schuld moet betalen? Daar heeft de baan van je partner toch helemaal niks mee te maken?quote:Op donderdag 6 april 2023 16:32 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Blijft onrechtvaardig voelen. Als ik met iemand was getrouwd die bij de action werkte kon ik volledige kwijtschelding krijgen.
Nogmaals het is niet dat ik niet wil betalen.
De hoogte van het bedrag voelt onrechtvaardig aan.quote:Op donderdag 6 april 2023 16:53 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Heh? Wat is er onrechtvaardig aan dat jij gewoon je schuld moet betalen? Daar heeft de baan van je partner toch helemaal niks mee te maken?
Ik weet niet of deze post in goede aarde gaat vallen.quote:Op donderdag 6 april 2023 16:32 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Blijft onrechtvaardig voelen. Als ik met iemand was getrouwd die bij de action werkte kon ik volledige kwijtschelding krijgen.
Ik ben getrouwd met iemand die er iets van probeert te maken en hogerop te komen qua carrière en inkomen, dus worden we afgestraft
En als ik zou gaan scheiden en als alleenstaande zou gaan wonen zou ik zelfs volledige kwijtschelding krijgen en ook nog eens alle toeslagen op basis van mijn huidige inkomen.
Nogmaals het is niet dat ik niet wil betalen. Ik heb een schuld en wil dat afbetalen. Ben wel van mening dat de aflossing op een redelijke manier moet gebeuren.
Is het niet want het gaat volgens maatschappelijk aanvaarde en juridisch rechtmatige regels.quote:Op donderdag 6 april 2023 17:02 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
De hoogte van het bedrag voelt onrechtvaardig aan.
Ja waarschijnlijk omdat je puur kijkt naar wat jij aan euro’s inbrengt Ipv wat er gezamenlijk binnenkomt. Jij faciliteert je partner toch zodat hij fulltime kan werken? Dan voeg je toch waarde toe? Dan verdien je toch samen de totale som?quote:Op donderdag 6 april 2023 17:02 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
De hoogte van het bedrag voelt onrechtvaardig aan.
Ja en? Denk je dat je de enige bent waar dat voor geldt?quote:Op donderdag 6 april 2023 16:32 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Ik ben getrouwd met iemand die er iets van probeert te maken en hogerop te komen qua carrière en inkomen, dus worden we afgestraft
En als ik zou gaan scheiden en als alleenstaande zou gaan wonen zou ik zelfs volledige kwijtschelding krijgen en ook nog eens alle toeslagen op basis van mijn huidige inkomen.
Nogmaals het is niet dat ik niet wil betalen. Ik heb een schuld en wil dat afbetalen. Ben wel van mening dat de aflossing op een redelijke manier moet gebeuren.
Waarom reageer je zo vijandig? Doe even rustig.quote:Op donderdag 6 april 2023 17:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja en? Denk je dat je de enige bent waar dat voor geldt?
Zoals eerder aangegeven: geen toeslagen door inkomen partner, zo is het met alles.
Je hebt een partner die ook nog eens een fors inkomen heeft, er is geen enkele reden waarom jij je schuld niet zou kunnen afbetalen.
Je schulden aflossen heeft niks met afstraffen te maken.quote:Op donderdag 6 april 2023 16:32 schreef CaVaBien het volgende:
[..]
Omdat het vrij irritant begint te worden dat TO blijft hangen in haar gevoel. En dat terwijl ze mooie afspraken kon maken met haar partner, plus er nog allerlei mogelijkheden zijn om door investeren of door gedeeltelijk uitstel + tegelijkertijd sparen de schuldenlast wat te verzachten. Er kan van alles, maar TO blijft mokken dat haar verwachting niet klopt met de realiteit.quote:Op donderdag 6 april 2023 17:18 schreef arvensis het volgende:
[..]
Waarom reageer je zo vijandig? Doe even rustig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |