SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
Vandegoor: "Van Aert is mijn topfavoriet voor Roubaix, omdat hij mentaal zeer sterk is"quote:Op maandag 3 april 2023 13:45 schreef The_Undertone het volgende:
Ik vind de favorietenrol voor Van Aert een beetje bizar. Ik krijg nooit de indruk dat hij echt over de kasseien vliegt zoals een Boonen dat kon. Ik verwacht Van der Poel eigenlijk.
Je weet dat je dan door Noord Frankrijk komt he?quote:Op maandag 3 april 2023 13:50 schreef Zwansen het volgende:
Ik ben dan zelf in Frankrijk en rij die dag terug naar Nederland.
quote:Op maandag 3 april 2023 13:53 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Vandegoor: "Van Aert is mijn topfavoriet voor Roubaix, omdat hij mentaal zeer sterk is"
Meen te herinneren dat Wout vorige editie vooral angstig achterin groep zat te koersen. Dan win je nooit in Roubaix omdat het altijd in stukken uiteen valt op de kasseien.
Logica.quote:In principe is Wout van Aert voor mij volgende week de topfavoriet. Omdat hij mentaal zeer sterk is. We mogen niet vergeten dat er veldritseizoenen zijn geweest waarin hij een hele winter lang op 8, 9 of 10 seconden van Van der Poel bleef vlammen om hem toch misschien nog wel te pakken.
OP al bekeken?quote:Op maandag 3 april 2023 18:13 schreef Sjoerd102 het volgende:
Is er ergens een overzicht met het aantal sterren qua zwaarte per kasseistrook?
Ja, maar Noord-Frankrijk is nogal een behoorlijke oppervlakte. Helaas kom ik totaal niet in de buurt.quote:Op maandag 3 april 2023 14:09 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Je weet dat je dan door Noord Frankrijk komt he?
Ik vertrek morgen voor 1 dag richting dit gebied, maar zal niet verder komen dan een ritje over de Kemmel
Dan kunnen we Colbrelli opschrijvenquote:Op maandag 3 april 2023 19:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Er wordt einde deze week toch nog wat regen verwacht. Het kan dus nog.
https://www.yr.no/en/fore(...)cardie/North/Roubaix
18 - Ach, Sepquote:Op maandag 3 april 2023 22:08 schreef TommyL0204 het volgende:
Jawel, Dames en Heren, Jongens en Meisjes!
Het is volgens jaarlijkse traditie weer hoog tijd voor de Sep Roulette.
Geef er een slinger aan en hopelijk zijn de wielergoden hem gunstig gezind!
[ afbeelding ]
Donderdag/vrijdag dus. Denk dat de steentjes daarna wel weer voldoende opdrogen. Zondag 15 graden en voornamelijk zon. Beetje stof dus.quote:Op maandag 3 april 2023 19:31 schreef Van_Poppel het volgende:
Er wordt einde deze week toch nog wat regen verwacht. Het kan dus nog.
https://www.yr.no/en/fore(...)cardie/North/Roubaix
21, Ach Sep.quote:Op maandag 3 april 2023 22:08 schreef TommyL0204 het volgende:
Jawel, Dames en Heren, Jongens en Meisjes!
Het is volgens jaarlijkse traditie weer hoog tijd voor de Sep Roulette.
Geef er een slinger aan en hopelijk zijn de wielergoden hem gunstig gezind!
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 3 april 2023 10:53 schreef franklop het volgende:
Op zondag 9 april (mooie dag!) staat de 120e editie van Parijs-Roubaix op het programma. Gezien de weersvoorspellingen van deze week zal het een droge editie zijn van de Hel van het Noorden, maar of het droog genoeg is om de renners letterlijk stof te laten happen? Dat zien we zondag!
Met Mathieu van der Poel en Wout van Aert hebben we misschien wel de grootste kanshebbers op papier benoemd. Echter wist geen van twee ooit te winnen op de wielerbaan. Vorig jaar won Dylan van Baarle na een solo. Of hij zijn zege kan verdedigen is nog maar de vraag; hij staat sinds de E3 prijs al aan de kant met een blessure.
Deelnemers
PCS
Parcours
[ afbeelding ]
KasseistrokenWout moet just niks!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Benieuwd naar z'n conditie, maar als hij in goede doen is, kan dat best weer nadelig werken voor Wout ja..quote:
Paris-Roubaix is dan ook het monument met de kwalitatief zwakste bezetting. Alleen de erelijst al telt een nest derderangsrenners: Wampers , Demol, Vansummeren, Knaven, Hayman, Guesdon…quote:Op woensdag 5 april 2023 13:38 schreef Dale__Cooper het volgende:
Devriendt, Vermeersch, Politt, Dillier, Langeveld, Hayman, Elmiger, Keukeleire. Er heeft een boel narigheid meegedaan om de winst in de laatste jaren.
De enige echte klassieker waar je echt wel kans hebt om uit de vroege vlucht te winnenquote:Op woensdag 5 april 2023 13:38 schreef Dale__Cooper het volgende:
Devriendt, Vermeersch, Politt, Dillier, Langeveld, Hayman, Elmiger, Keukeleire. Er heeft een boel narigheid meegedaan om de winst in de laatste jaren.
Qua winnaars gaat het alle kanten op inderdaad, maar het is ook weer niet zo dat er helemaal geen grote namen mee deden in die jaren.. Wat je in PR vooral ziet, is dat lang niet altijd de sterkste renner in koers wint door pech/valpartijen, vroege vluchters (of een vlucht later in de koers) die voor de zege rijden of afwijkende tactieken. Dan kun je automatisch ook winnaars krijgen die in "normale" omstandigheden niet hadden gewonnen..quote:Op woensdag 5 april 2023 13:48 schreef The_Undertone het volgende:
[..]
Paris-Roubaix is dan ook het monument met de kwalitatief zwakste bezetting. Alleen de erelijst al telt een nest derderangsrenners: Wampers , Demol, Vansummeren, Knaven, Hayman, Guesdon…
Verrassende namen, onvoorspelbare koersen en winnende underdogs. Dat moeten we niet willen. Gewoon ieder jaar dezelfde drie nemen alsjeblieft.quote:Op woensdag 5 april 2023 15:10 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vind het juist schitterend dat andere namen soms komen bovendrijven in Roubaix. En ook dat sommige mensen specialist kunnen zijn in zoiets obscuurs. Vaak gewoon omdat ze voor een wielrenner heel zwaar zijn, zoals Backstedt.
Ja, het is gewoon ook een hele specialistische koer. Een Guesdon is meerdere keren in de top 12 geëindigd, Van Summeren meerdere keren in de top 10, net zoals Hayman.quote:Op woensdag 5 april 2023 15:10 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik vind het juist schitterend dat andere namen soms komen bovendrijven in Roubaix. En ook dat sommige mensen specialist kunnen zijn in zoiets obscuurs. Vaak gewoon omdat ze voor een wielrenner heel zwaar zijn, zoals Backstedt.
quote:“Ik was een jongen die zich altijd wegcijferde, voor een ander reed, maar plots zag het publiek, en ook anderen, dat ik zelf een resultaat kan rijden. De ploeg was ook daarom in me geïnteresseerd, ik mag hier nu mijn eigen kans gaan.”
Dankzij die vierde plek kon hij een stevige stap zetten, maar hij blijft met de voetjes op de grond. “Ik ga niet plots alle grote koersen winnen”, lacht hij. “Maar met een vierde plek in een Monument kan je wel zeggen: kijk, dit kan ik in het peloton. Dat is zeker niet alle renners gegeven. Ik heb vorig jaar veel werk verzet voor Alexander Kristoff, en met plezier rijd ik in dienst van een ander. Hij was een dankbare kopman, maar hier krijg ik nieuwe kansen en dit is een stap die ik wilde zetten.”
quote:“Jack Bauer, Tobias Ludvigsson en ik zijn de jongens voor het klassieke werk”, stelt hij nog. “En voor de rest zijn er nog een pak jonge gasten die bij ons zullen toetreden. De ploeg heeft zich de voorbije maanden goed geïnformeerd en de renners gekozen op basis van hun kwaliteiten. Ze zullen wel weten wie ze moeten selecteren en we kijken ook verder dan dat voorjaar. We hebben geen grote klassieke kern, maar uiteindelijk gaat het om een periode van drie weken. Je koerst meer dan drie weken per jaar. Het is een internationale ploeg, er zijn meer wedstrijden dan de klassiekers.”
Resultaten wil hij niet kleven op 2023. “Zo zit ik niet in elkaar. Mijn geluk of mijn tevredenheid komt niet voort uit wat ik presteer in de koers. Ik leef van dag tot dag, ik zet mezelf geen doelen. Wat komt, dat komt. Dus ik ga geen uitspraken doen dat ik deze of een andere wedstrijd wil winnen of een ereplaats wil halen, want als dat dan niet lukt, wat moet ik daar mee aanvangen? Dat neemt niet weg dat ik wel ambitieus ben, ik wil het beste uit mezelf halen, me tonen in 2023. Ik moet me niet langer wegcijferen voor een ander en ik wil laten zien dat ik een stap vooruit heb gezet. Ik heb, behalve een kleine buikgriep, een nagenoeg vlekkeloze winter achter de rug en ben tevreden over mijn conditie. Ik zit op schema en kijk uit naar mijn eerste koersen.”
Vandaag snoert hij mondjes met een 11e plek!quote:Op woensdag 5 april 2023 16:25 schreef wimderon het volgende:
[..]
Vriendtje is middels DNF's minutieus toe aan het werken naar Roubaix.
Zie je in de Ronde en de Amstel ook steeds meer, dat iets grotere namen proberen in de vroege vlucht te raken. Of in een groepje dat wegrijdt voordat de groten eraan beginnen.quote:Op woensdag 5 april 2023 13:48 schreef franklop het volgende:
[..]
De enige echte klassieker waar je echt wel kans hebt om uit de vroege vlucht te winnen
Geloven we dit?quote:Zondag sluit Philipsen zijn voorjaar af met Parijs-Roubaix, een koers die hem in de jeugd bijzonder goed lag. "We zien zondag wel wat er gebeurt. Mathieu is sowieso supergoed. We proberen hem naar de zege te leiden."
Hij zei ook nog dit:quote:
Ja, tot door breukjes in het peloton Mathieu in groep 3 zit en Alpecin al 4 man moet oproken in het eerste uur.quote:De ploeg gaat daar belangrijk bij zijn, dus we hopen met veel man in de finale te komen.
Eurosport zendt het toch vanaf de start uit?quote:Op woensdag 5 april 2023 16:33 schreef wimderon het volgende:
Sporza begint er pas om 13:30 aan, hoor ik Karrel net zeggen.
Dan moet de VRT meer betalen.quote:Op woensdag 5 april 2023 20:09 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Eurosport zendt het toch vanaf de start uit?
13.30 is te laat, je moet er vanaf de 1e kasseistrook bij zijn dus een uur eerder anders heb je al het 1 en ander gemist.
quote:Team DSM rijdt zondag Parijs-Roubaix met systeem dat bandendruk aanpast
Na enkele tests vorig jaar besloot het Nederlandse team last minute om toch niet met het systeem van Scope Atmoz te starten. Een jaar extra intensief testen later, zullen de renners van DSM het zondag alsnog voor het eerst gaan gebruiken in Parijs-Roubaix. Welke renners er precies mee starten, beslist de ploeg vrijdag na de laatste verkenning.
Wat is het?
Kleine technische revolutie toch in het wielrennen. De renners van Team DSM zullen zondag de druk in hun banden kunnen aanpassen tijdens Parijs-Roubaix. Dat kan voor een voordeel zorgen, zeker in een kasseiklassieker met meer dan 54 km aan stenen. Met een lagere bandendruk is het comfort van de renners een stuk hoger op de kasseien en kan ook het risico op lekke banden gereduceerd worden. Een hogere bandendruk zorgt op het asfalt dan weer voor minder rolweerstand. Het systeem werkt met een air reservoir en niet met een compressor. Met Atmoz Cycling kan de bandendruk 8 tot 12 keer worden bijgesteld tijdens een race.
Hoe werkt het?
Met een simpele druk op een knop op het stuur zullen Degenkolb en co tot 0,5 bar aan luchtdruk per seconde uit hun banden laten lopen of weer bijpompen. Twee knopjes op het stuur communiceren wireless met een ‘kleppensysteem’ in de band. Het voordeel voor Parijs-Roubaix is evident: een beetje meer druk op het asfalt, een beetje minder druk op de kasseien. “Dat kan de rolweerstand met 30 watt verminderen”, klinkt het bij producent Scope Cycling. Een wezenlijk verschil. De vraag is alleen of het systeem standhoudt en optimaal werkt tijdens een wedstrijd als Parijs-Roubaix waarin het materiaal tot het uiterste getest zal worden. De renners van DSM nemen zondag dus de proef op de som.
Zorgt het echt voor een voordeel?
De grote vraag: zorgt het systeem voor een wezenlijk verschil in prestatie? Roubaix is al jaren een speeltuin waar constructeurs allerlei snufjes lanceren, maar zelden pakken die goed uit. De damesfiets van Johan Museeuw zit in het collectief geheugen en ook de verende zadelpen van Team Sky was geen succes. De cynicus merkt op dat de afkorting van Parijs-Roubaix niet voor niks PR is.
Wezenlijk verschil is dat deze innovatie niet inzet op suspensie of vering, maar net de verschillende vereisten voor asfalt en kasseien probeert samen te brengen. Renners rijden in Roubaix nu met een bandenspanning van vierenhalve tot vijf bar. Dat is iets te laag voor het asfalt en iets te hoog voor de zwaarste kasseistroken. Als je de website mag geloven, biedt de Atmoz het beste van twee werelden: “Dertig procent minder rolweerstand”, staat er, zonder verdere uitleg. Producent Busser noemt de nieuwe technologie “geen marginal gain, maar een significant gain.”
Johan Museeuw maakt als ervaringsdeskundige meer voorbehoud: “Uiteraard zal dit systeem op voorhand getest zijn, maar er is een groot verschil tussen een testomgeving en Parijs-Roubaix. Ik heb veel innovaties zien komen en gaan. Iedereen focust op de kasseien, maar in Roubaix rij je ook tweehonderd kilometer op asfalt. Ik ben er altijd voorstander van geweest om de fiets voor Roubaix net zo weinig mogelijk aan te passen.”
Onze columnist Niki Terpstra gelooft dat het kan helpen, als het werkt. “Op kasseien heb je liefst wat minder bandendruk dan op asfalt, zodat je niet van kassei naar kassei hotst, maar soepeler van de ene naar de andere rolt. Een systeem waarmee je die bandendruk kan aanpassen tijdens de koers, kan zeker winst opleveren. Ik vermoed dat je maar een paar keer druk kan laten weglopen en weer bijpompen. In principe zijn de eerste 100 km alleen maar asfalt, dus dan kan je daar starten met meer bandendruk. Voor de eerste kasseistroken kan je er wat lucht uitlaten en dan weer bijpompen in een tussenstuk om in de finale nog eens hetzelfde te doen. Als je op de piste in Roubaix kan aankomen met 6 bar in je banden in plaats van 3, dan scheelt dat een pak in een sprint. Alleen moet je wel echt zeker zijn dat het werkt voor je er een kopman mee laat starten. Ik zou het risico niet nemen. Renners die normaal gesproken niet in aanmerking komen om te winnen, kunnen het er misschien wel op wagen.”
Gebruikt de ploeg van Wout van Aert ook niet zo’n systeem?
Klopt. Bij Jumbo-Visma overwegen ze een gelijkaardig systeem te gebruiken. De Italiaan Edoardo Affini testte onder meer in Dwars door Vlaanderen het KAPS systeem. Toch zijn ze daar nog een beetje afwachtender. Kopman Wout van Aert start zal er zondag nog niet mee rijden.
Best wat Tourwinnaars die een goede indruk hebben achter gelaten op de kasseien de laatste jaren: Thomas, Wiggins, Nibali.quote:Op donderdag 6 april 2023 13:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Overigens bevestigt Tom Boonen dat gewicht niet heel rullevant is voor Parijs - Roubaix.
En Pogacar uiteraard, al is PR wel wat anders dan dan een kasseienrit in de Tourquote:Op donderdag 6 april 2023 13:43 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Best wat Tourwinnaars die een goede indruk hebben achter gelaten op de kasseien de laatste jaren: Thomas, Wiggins, Nibali.
Hoe dan?quote:Op donderdag 6 april 2023 13:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Overigens bevestigt Tom Boonen dat gewicht niet heel rullevant is voor Parijs - Roubaix.
Gewoon indekken en dan winnen met solo van 100kmquote:Op donderdag 6 april 2023 16:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ai, Wout heeft nog last van knie en rug na valpartij in Ronde.
Mathieu nu topfavoriet.
Net zo veel last als hij had van zijn knie voor de Tour van vorig jaar zeker.quote:Op donderdag 6 april 2023 16:34 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Ai, Wout heeft nog last van knie en rug na valpartij in Ronde.
Mathieu nu topfavoriet.
Ja er zou een Sagan scenario kunnen ontstaan van een tijdje terug in de klassiekers dat iedereen tegen je koerst in principe en constant het oog op je heeft. Wout en Mathieu steken er allebei wel bovenuit qua favoriet zijn, denk ook niet dat andere teams op die manier graag met Alpecin of Jumbo samen werken zondag. Dat isoleert wel de mogelijkheden. Zie best voor mij dat een redelijk in het begin een groep wegrijdt met veel ploegen erin en best een aantal redelijke renners. Haal die maar terug dan, iedereen gaat dan kijken naar Jumbo. Het verleden heeft wel aangetoond dat beide heren afspraken kunnen maken (ze kennen elkaar ook al meer dan 20 jaar) en het werk eventueel 50-50 kunnen verdelen bij een grote aanval.quote:Op donderdag 6 april 2023 22:42 schreef Dale__Cooper het volgende:
Toch wel benieuwd hoe Alpecin en Mathieu gaan voorkomen dat ze in het defensief gedrukt worden. Een relatief vroege aanval samen met Wout is wellicht nog wel het meest gunstige scenario.
Precies, een scenario waar ze elkaar nodig hebben om überhaupt in de kop van de koers te komen, een beetje zoals afgelopen zondag, is nog het meest waarschijnlijk. Waarbij Wout dan nog wel de luxe (of juist het probleem) kan hebben dat Laporte of Van Baarle ervoor rijdt.quote:Op donderdag 6 april 2023 23:06 schreef Momo het volgende:
[..]
Ja er zou een Sagan scenario kunnen ontstaan van een tijdje terug in de klassiekers dat iedereen tegen je koerst in principe en constant het oog op je heeft. Wout en Mathieu steken er allebei wel bovenuit qua favoriet zijn, denk ook niet dat andere teams op die manier graag met Alpecin of Jumbo samen werken zondag. Dat isoleert wel de mogelijkheden. Zie best voor mij dat een redelijk in het begin een groep wegrijdt met veel ploegen erin en best een aantal redelijke renners. Haal die maar terug dan, iedereen gaat dan kijken naar Jumbo. Het verleden heeft wel aangetoond dat beide heren afspraken kunnen maken (ze kennen elkaar ook al meer dan 20 jaar) en het werk eventueel 50-50 kunnen verdelen bij een grote aanval.
De BV Philipsen vooruit zou ook wel aardig zijn. En Groves was bizar goed in de Volta. Benieuwd of hier iets kan.quote:Op donderdag 6 april 2023 23:20 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Precies, een scenario waar ze elkaar nodig hebben om überhaupt in de kop van de koers te komen, een beetje zoals afgelopen zondag, is nog het meest waarschijnlijk. Waarbij Wout dan nog wel de luxe (of juist het probleem) kan hebben dat Laporte of Van Baarle ervoor rijdt.
Rijdt hij dan vooraan of helemaal achteraan?quote:Op vrijdag 7 april 2023 08:19 schreef DeeBee het volgende:
Ze zien Mathieu gewoon niet meer terug naHet Bos
Het wiel is rond, het is Parijs tegen Roubaix, we gaan het zien!quote:Op vrijdag 7 april 2023 08:57 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Rijdt hij dan vooraan of helemaal achteraan?
Is dat zo'n erkende kasseienspecialist dan? Buiten het Hageland heb ik hem eigenlijk nooit vooraan zien rijden in de klassiekers. Al geloof ik best hij het intrinsiek aan zou moeten kunnen.quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:18 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Jonas Rikkert aan het vertrek, dat is goed nieuws voor Mathieu.
quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:20 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Het wiel is rond, het is Parijs tegen Roubaix, we gaan het zien!
Helemaal vooraan dus.quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:18 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Jonas Rikkert aan het vertrek, dat is goed nieuws voor Mathieu.
Vermeersch als luxeknecht?quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hele sterke ploeg van Alpecin. Groves, Vermeersch en Rickaert als luxeknechten.
Alleen Philipsen BV rijdt voor Philipsen BV.
Vermeersch toch ook voor zijn eigen BV?quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
Hele sterke ploeg van Alpecin. Groves, Vermeersch en Rickaert als luxeknechten.
Alleen Philipsen BV rijdt voor Philipsen BV.
quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:56 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Vermeersch als luxeknecht?
ja goed dat is waar. Dan moet Mathieu er maar vroeg aan beginnenquote:Op vrijdag 7 april 2023 10:56 schreef Felagund het volgende:
[..]
Vermeersch toch ook voor zijn eigen BV?
Alpecin bestaat voor een groot deel uit eenmanszaken, alleen al daarom vind ik Rickaert een verademing. Die cijfert zichzelf tenminste wel weg. Enorm intelligente renner daarnaast, wat je niet zou zeggen als je dat hoofd ziet. Zit altijd op de juiste plek, altijd een goede timing. Geen overbodige luxe zondag.quote:Op vrijdag 7 april 2023 10:42 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Is dat zo'n erkende kasseienspecialist dan? Buiten het Hageland heb ik hem eigenlijk nooit vooraan zien rijden in de klassiekers. Al geloof ik best hij het intrinsiek aan zou moeten kunnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |