En Kees wil dat alles zo blijft als het nu is. Welk mens wil dat niet? Als kind zeker. Met treintjes en tekeningen maken. Zo herkenbaar voor elk mens vind ik.quote:Op donderdag 6 april 2023 22:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Achja de tragiek van het ouder worden (ook zonder autisme) wordt ook wel mooi in beeld gebracht. Het gaat helaas niet lang meer duren voor Henriëtte en Willem zullen overlijden vrees ik.
Ik vermoedde al zoiets, bedankt voor je reactie! Heb een groot hart voor mensen als jullie, sterker nog, om op Kees terug te komen, zijn ouders hadden de wijsheid en kennis van iemand als jou nodig voor het uit de hand liep.quote:Op donderdag 6 april 2023 22:24 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Ik werk in een zorginstelling/ woonvoorziening met clienten met een psychiatrische en/of autisme stoornis.
Soms ook met een andere beperking maar voornamelijk met autisme / psychoses of een andere psychiatrische stoornis.
Ik vind het mooi om te zien hoe clienten in veel gevallen opbloeien, als ze eenmaal hun 'eigen' leven kunnen leiden. Ze hebben er niet voor gekozen om met elkaar te wonen maar toch doet het ze vaak goed.
Er is duidelijkheid, veiligheid, veel structuur en het geeft ze het gevoel dat ze een zelfstandig leven leiden.
Natuurlijk zijn er ook regelmatig ruzies/ agressie verbaal of fysiek naar elkaar of naar ons als personeel gericht, maar dat is ook het 'normale' leven.
Onze clienten hebben ieder hun eigen kleine appartementje en zij eten met 5 personen en 1 begeleiding op de groep of ze koken voor zichzelf op hun appartement, dat kan ook.
Wij begeleiden hun leven,maar zij voeren de regie zoveel mogelijk van hun eigen leven.
Ik zal verder niet teveel uitweiden, want dit staat ver van Kees af dus terug naar Kees
Er zijn zat mensen die enigszins moeite hebben met veranderingen ten aanzien van hun jeugd. Ik ben er ook 1. Op een gegeven moment hoort dit wel over te gaan. Je mag best terugkijken met weemoed of iets, maar wat Kees doet is niet normaal. Ook kan je niet zeggen dat hij bijvoorbeeld mentaal tot 8 jaar gekomen is, want hij kan en weet veel te veel daar voor. Dit is gewoon een volwassen man die anders denkt en kapot gepamperd is. Ze zeggen niks voor niks dat een kind teveel verwennen niet goed doet.quote:Op donderdag 6 april 2023 22:27 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
En Kees wil dat alles zo blijft als het nu is. Welk mens wil dat niet? Als kind zeker. Met treintjes en tekeningen maken. Zo herkenbaar voor elk mens vind ik.
Dank je dat is lief van jequote:Op donderdag 6 april 2023 22:39 schreef TomDooley het volgende:
[..]
Ik vermoedde al zoiets, bedankt voor je reactie! Heb een groot hart voor mensen als jullie, sterker nog, om op Kees terug te komen, zijn ouders hadden de wijsheid en kennis van iemand als jou nodig voor het uit de hand liep.
Ben het met je eens en hoop het voor Kees ook, maar vooral zijn broers, die zullen toch het opvangnet gaan worden ben ik bang. Maar wie weet pakken die het iets beter aan en kan Kees alsnog voor zichzelf, eventueel met hulp van een Mieke, functioneren. Hij kan namelijk ook alleen met de trein naar Amsterdam om een cliënt te bezoeken, dat geeft in mijn niet-professionele ogen aan dat hij wel genoeg functioneert om zonder begeleiding drukke constructies en obstakels aan te kunnen. Al gaat het met moeite, hij kan het wel, anders had hij dat niet gedaan.quote:Op donderdag 6 april 2023 22:48 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Ik vind het jammer om te zien, omdat ik denk dat er echt meer in hem had gezeten maar het is wat het is.
Hopelijk kan hij uiteindelijk aan een nieuwe situatie wennen, want dat dit niet eeuwig zal duren dat is wel zeker.
Tussen verwennen en verwaarlozen zit een enorm verschil. Ik denk zelf dat Kees niet verwend is geweest in zijn jeugd met alles krijgen (aan objecten) en alleen maar met fysieke cadeau's blij werd. Maar misschien wel gepamperd in dat opzicht en zuinig ook daar op. Ik heb ook nergens het idee gekregen dat zijn ouders ooit dachten, goh, onze Kees is wel een doc waard voor de teevee. Puur vanuit de buitenwereld zijn ze er in betrokken geraakt. Daarom blijf ik zijn ouders verdedigen, het beste voor hun kind, dat wil elke ouder.quote:Op donderdag 6 april 2023 22:44 schreef TomDooley het volgende:
[..]
Er zijn zat mensen die enigszins moeite hebben met veranderingen ten aanzien van hun jeugd. Ik ben er ook 1. Op een gegeven moment hoort dit wel over te gaan. Je mag best terugkijken met weemoed of iets, maar wat Kees doet is niet normaal. Ook kan je niet zeggen dat hij bijvoorbeeld mentaal tot 8 jaar gekomen is, want hij kan en weet veel te veel daar voor. Dit is gewoon een volwassen man die anders denkt en kapot gepamperd is. Ze zeggen niks voor niks dat een kind teveel verwennen niet goed doet.
😬. Je hebt geen idee waar je over praat. Gelukkig maar voor jou.quote:Op zaterdag 8 april 2023 16:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik heb helemaal niets met die Kees. Je kunt duizend keer autisme hebben, maar iedereen weet heel goed dat je je moet gedragen. Iedereen uitvloeken en uitschelden heeft helemaal niets met autisme te maken, maar alles met onbeschoftheid. Dan kan iedereen medelijden hebben met die jongen, maar die Kees moet eens een keer een flinke schop onder zijn reet hebben.
Mij maak je niet wijs dat die Feyenoord-hooligans niet weten dat je geen aanstekers naar een ander moet gooien. Dat weet iedere imbeciel.quote:Op zaterdag 8 april 2023 17:18 schreef Irri-tante het volgende:
[..]
😬. Je hebt geen idee waar je over praat. Gelukkig maar voor jou.
Hij scheldt, anderen staan de boel kort en klein. Het leven kan onvoorspelbaar zijn. Zeker voor mensen met ASS.
De wereld is complex. De samenleving is complex en sociale interacties zijn complex.
Kees is m.i. in een bubbel geplaatst door zijn ouders. Hij is (te) beschermd om uitbarstingen te voorkomen. Het leven is om hem heen 'gemaakt' om uitbarstingen te beperken.
Ik heb geen Videoland, dus documentaire nog niet gezien, dus ik weet niet of er een scène in zit dat Kees zijn haar kamt.
In het verleden (de allereerste documentaire) hingen de spiegels in huis zo laag dat Kees zichzelf niet hoefde te zien. Je had als ouder ook kunnen zeggen: "Vervelend voor je, maar de spiegels blijven op 'normale' hoogte hangen."
Kees is niet dom. Hij heeft bepaalde interesses (kent de NS dienstregeling uit zijn hoofd). Hij moeite met geluid, sociale interacties etc etc. Sommige dingen zullen ook gegroeid zijn zoals dat schelden op Duitsers? Wat natuurlijk geweldige tv was. Hoevaak zou hij dit doen?
Wat had je gewild dat zijn moeder deed? Buiten hem verbaal corrigeren en meen mij te herinneren dat ze dit ook doet.
Pak op zijn broek? Voor straf naar zijn kamer? Het is een volwassen man.
Hoeveel mensen schelden er niet in een auto als de andere partij iets verkeerd doet? Dit is een tandje 'erger' dan mensen meestal doen.
Iedereen weet goed hoe zit te gedragen? Feyenoord hooligans gooien ook met aanstekers naar spelers van de tegenpartij. Je zou zeggen dat iedereen weet dat dit niet normaal is. De collega's van de man zeggen het vreemd te vinden en toch deed hij het. Nee, helaas weet niet iedereen zich te gedragen.
Dit is echt zon Facebook reactie man. Gelijk ervanuit gaan dat mensen die tegengeluid hebben niet weten hoe autisme is en blablabla.quote:Op zaterdag 8 april 2023 17:18 schreef Irri-tante het volgende:
[..]
😬. Je hebt geen idee waar je over praat. Gelukkig maar voor jou.
Hij scheldt, anderen staan de boel kort en klein. Het leven kan onvoorspelbaar zijn. Zeker voor mensen met ASS.
De wereld is complex. De samenleving is complex en sociale interacties zijn complex.
Kees is m.i. in een bubbel geplaatst door zijn ouders. Hij is (te) beschermd om uitbarstingen te voorkomen. Het leven is om hem heen 'gemaakt' om uitbarstingen te beperken.
Ik heb geen Videoland, dus documentaire nog niet gezien, dus ik weet niet of er een scène in zit dat Kees zijn haar kamt.
In het verleden (de allereerste documentaire) hingen de spiegels in huis zo laag dat Kees zichzelf niet hoefde te zien. Je had als ouder ook kunnen zeggen: "Vervelend voor je, maar de spiegels blijven op 'normale' hoogte hangen."
Kees is niet dom. Hij heeft bepaalde interesses (kent de NS dienstregeling uit zijn hoofd). Hij moeite met geluid, sociale interacties etc etc. Sommige dingen zullen ook gegroeid zijn zoals dat schelden op Duitsers? Wat natuurlijk geweldige tv was. Hoevaak zou hij dit doen?
Wat had je gewild dat zijn moeder deed? Buiten hem verbaal corrigeren en meen mij te herinneren dat ze dit ook doet.
Pak op zijn broek? Voor straf naar zijn kamer? Het is een volwassen man.
Hoeveel mensen schelden er niet in een auto als de andere partij iets verkeerd doet? Dit is een tandje 'erger' dan mensen meestal doen.
Iedereen weet goed hoe zich te gedragen? Feyenoord hooligans gooien ook met aanstekers naar spelers van de tegenpartij. Je zou zeggen dat iedereen weet dat dit niet normaal is. De collega's van de man zeggen het vreemd te vinden en toch deed hij het. Nee, helaas weet niet iedereen zich te gedragen.
De hooligans weten dat ze niet mogen/ moeten gooien, maar doen het toch.quote:Op zaterdag 8 april 2023 17:23 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Mij maak je niet wijs dat die Feyenoord-hooligans niet weten dat je geen aanstekers naar een ander moet gooien. Dat weet iedere imbeciel.
En wat de moeder van Kees moest doen toen hij Duitsers met wel heel erg lelijke woorden uit zat te schelden in de auto? Ik weet niet of je het filmpje hebt gezien, maar die moeder zat gewoon te lachen. Toen dacht ik ook: die moeder is geen haar beter en bij haar ligt de schuld dat die Kees zich zo misdraagt.
Als ik zoiets doe bij mijn ouders zouden ze geschokt zijn.
Precies dit. Jij omschrijft zoals ik zat te denken.quote:Op zaterdag 8 april 2023 22:20 schreef Leandra het volgende:
Eergisteren "Het beste voor Kees" nog een keer gekeken, vanavond "Kees vliegt uit" gekeken, maar ondanks het feit dat ze steeds slechter is heb ik het wel steeds moeilijker met de moeder van Kees, wat een manipulatief gedoe... hem ook iedere keer vertellen dat hij nog niet zonder hen kan, en zij niet zonder hem.
Hij heeft 100 stappen verderop een huis, en in plaats van hem stimuleren daar volledig te gaan wonen houdt ze dat door haar opmerkingen min of meer tegen tot ze zelf zo slecht is dat Kees haar "niet willen begrijpen" zoals hij het zelf noemt, zo zat is dat hij idd steeds meer in zijn eigen huis gaat wonen, maar dan valt er door moeder niets meer te begeleiden omdat zij dat niet meer kan.
En dus moeten broer en partner dan maar klaarstaan, het liefst door ook om de hoek te komen wonen.
Haar hele leven draait al 50 jaar om Kees, als dat wegvalt heeft ze niks te doenquote:Op zaterdag 8 april 2023 22:20 schreef Leandra het volgende:
Eergisteren "Het beste voor Kees" nog een keer gekeken, vanavond "Kees vliegt uit" gekeken, maar ondanks het feit dat ze steeds slechter is heb ik het wel steeds moeilijker met de moeder van Kees, wat een manipulatief gedoe... hem ook iedere keer vertellen dat hij nog niet zonder hen kan, en zij niet zonder hem.
Hij heeft 100 stappen verderop een huis, en in plaats van hem stimuleren daar volledig te gaan wonen houdt ze dat door haar opmerkingen min of meer tegen tot ze zelf zo slecht is dat Kees haar "niet willen begrijpen" zoals hij het zelf noemt, zo zat is dat hij idd steeds meer in zijn eigen huis gaat wonen, maar dan valt er door moeder niets meer te begeleiden omdat zij dat niet meer kan.
En dus moeten broer en partner dan maar klaarstaan, het liefst door ook om de hoek te komen wonen.
Ze lijkt me dementerend en op haar laatste benen te lopen. Die gaat geen 10 jaar meer mee. Misschien maar beter ook (voor haar in ieder geval) dat ze het verval van Kees niet meer gaat zien.quote:Op zondag 9 april 2023 07:48 schreef roos94 het volgende:
[..]
Haar hele leven draait al 50 jaar om Kees, als dat wegvalt heeft ze niks te doen
Ja, volgens mij werd daar ook heel even kort over gesproken. Iets met euthanasie als hij het echt niet meer zou trekken.quote:Op zondag 9 april 2023 13:34 schreef Poepz0r het volgende:
Als zijn ouders overlijden zal Kees een einde aan zn leven maken gok ik zo
Om dat te voorkomen hadden zijn ouders hem veel eerder los moeten laten, zijn vader begrijpt dat, zijn moeder heeft dat nooit willen begrijpen.quote:Op zondag 9 april 2023 14:09 schreef roenketoenk het volgende:
[..]
Ja, volgens mij werd daar ook heel even kort over gesproken. Iets met euthanasie als hij het echt niet meer zou trekken.
Zou mij niets verbazen. Best wel triest.quote:Op zondag 9 april 2023 13:34 schreef Poepz0r het volgende:
Als zijn ouders overlijden zal Kees een einde aan zn leven maken gok ik zo
Je ziet in alles dat Kees de sociale ontwikkeling heeft van een peuter. Sinds zijn derde staat die ontwikkeling dus helemaal stil, terwijl de verbale en cognitieve ontwikkeling op een relatief normaal volwassen niveau liggen.quote:Op zaterdag 8 april 2023 16:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Ik heb helemaal niets met die Kees. Je kunt duizend keer autisme hebben, maar iedereen weet heel goed dat je je moet gedragen. Iedereen uitvloeken en uitschelden heeft helemaal niets met autisme te maken, maar alles met onbeschoftheid. Dan kan iedereen medelijden hebben met die jongen, maar die Kees moet eens een keer een flinke schop onder zijn reet hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |