![Fs4fF8AWwAAkoEb?format=jpg&name=4096x4096]()
Als jullie je een voorstelling willen maken van mijn nachtmerries, zo zien ze er ongeveer uit. Jorrit Bergsma met zijn appelmoeshoofd die wint in mijn Baskenland, een dieper dieptepunt valt amper te verzinnen. Ik dacht dat we dankzij corona verlost waren van zijn act, maar helaas is hij terug. Hij won door te doen wat je moest doen bij deze aankomst: op tijd op kop zitten, er was geen gelegenheid meer om te passeren. Een bijzonder merkwaardige aankomst, dubieus zelfs. Dalen tot op een halve kilometer van het eind, en dan nog een rotonde op amper 100 meter van het eind, ja, nouja, dat had wel ietsjes beter uitgetekend kunnen worden, denk ik zomaar. De ophef is in zekere zin wel terecht, al hadden de renners het zichzelf ook wel makkelijker kunnen maken door onderweg meer koers te maken. Mikel Landa ging in de aanval op de zwaarste beklimming van de dag, al die boze renners hadden er ook voor kunnen kiezen om op dat moment mee te gaan en de koers te laten ontploffen. Deden ze niet, dus reden we met een bijna voltallig peloton over de top van de laatste klim. Landa reed nog even voor de troepen uit, maar werd op tijd weer teruggepakt. Dat hij na het wegvallen van kopman Bilbao meteen iets durft te ondernemen spreekt voor hem, dat niemand zin had om met hem mee te gaan spreekt tegen de rest. Omdat er verder niets gebeurde volgde er een gigantische sprint richting de top van de laatste klim. Iedereen wilde als eerste aan de laatste afdaling beginnen. Ik had al mijn hoop gevestigd op Fraile en Aranburu, maar die lieten me in de steek. Fraile zat continu vooraan, maar op het moment supreme was hij weg. Aranburu verdween ook even uit beeld, maar schoof in de afdaling toch naar voren. Op een gegeven moment zette hij zijn specialiteit in, hij begon als een idioot te dalen en sloeg meteen een gat met de rest. Ik had toen eigenlijk wel het idee dat de zege al binnen was, het leek me bijna onmogelijk om nog op hem terug te komen. Maar hij hield zelf in, leek het wel. Toch gokken op de sprint, terwijl er helemaal geen sprint zou volgen. Ik ben nog steeds in de war, wat een onlogische tactiek. Eerst de goede tactiek hanteren, maar die dan halverwege overboord gooien en jezelf uitschakelen. Een waardeloze rit uiteindelijk, al met al. Dit had voor de Basken moeten zijn, krijgen we Ide Schelling, godsamme. Rit 3 dan maar, op papier de lastigste van het stel, als je het mij vraagt. De koers gaat nu écht beginnen.
![Etapa-3_modificado.png.webp]()
![ETAPA_05_MODIF_-scaled.jpg.webp]()
De misschien wel lastigste etappe van deze Itzulia gaat van start in Errenteria, een plaats in de provincie Gipuzkoa waar een kleine 40.000 mensen wonen. Ja, we bevinden ons vandaag in de volgende provincie, ditmaal is Gipuzkoa aan de beurt. Errenteria ligt niet ver van San Sebastian, of Donostia, zoals we het eigenlijk moeten noemen. De afgelopen jaren zijn we met enige regelmaat door Errenteria gereden, in de Vuelta bijvoorbeeld. Daardoor heb ik zomaar paraat dat Errenteria met Aritz Bagües over een prof beschikte. Aritz reed de laatste jaren voor Caja Rural, is met pensioen gegaan, maar hij heeft binnen Caja Rural meteen een nieuwe baan gevonden. Ploegleider bij de beloftenploeg, ook leuk. In het roadbook staat dat Dorleta Eskamendi ook van Errenteria is, zij was een aantal jaar geleden ook prof. Weinig memorabele resultaten wel, ze mag de veters nog niet strikken van een andere wielrenster uit Errenteria: Ane Santesteban. Een renster van Team Jayco AlUla, die ooit werd gehaald om de leegte die Annemiek van Vleuten naliet op te vullen. Dat is niet helemaal gelukt, maar slecht is ze ook weer niet. Zesde in de Vuelta vorig jaar, ik bedoel maar. Het bekendste kind van Errenteria is evenwel Luis Otaño, een renner die in de jaren '60 meerdere ritten in de Vuelta wist te winnen, alsmede een rit in de Tour. In de Vuelta van 1964 eindigde hij als tweede in het eindklassement, achter ene Raymond Poulidor. Na Irun en Donostia is Errenteria de grootste plaats van Gipuzkoa, veel meer wapenfeiten heeft de stad eigenlijk niet. Er zijn in de omgeving mooiere plaatsen te vinden, wat we tijdens het begin van de rit gaan ontdekken. Natuurlijk heeft de stad zo z'n mooie plekjes, vooral in het centrum, maar als je in de omgeving bent hoef je hier niet speciaal een tussenstop te maken.
![vistas-errenteria-berri-versalles-hotel-1024x767.jpg]()
Vooral veel industrie, en veel appartementen, maarja, da's eigenlijk ook wel overal hier. Bergen ook, op de achtergrond. Vanuit Errenteria kun je vrij snel aan de beklimmingen van Erlaitz en Jaizkibel beginnen, scherprechters uit de Klasikoa. Doen we nu niet, we blijven voorlopig even in de vallei en we rijden via het schitterende vissersdorpje Pasaia naar Donostia. Daar kan ik heel veel over vertellen, maar over een paar maanden rijden we tijdens de Tour liefst twee keer door deze plaatsen. Eerst in volle finale tijdens de tweede rit met aankomst in Donostia, dan tijdens de derde rit op weg naar Bayonne ook nog eens. Ik zal me nu wel even inhouden. We fietsen over relatief vlakke wegen in het beginen we komen vooral veel plaatsen tegen die we de afgelopen jaren wel vaker hebben gezien. We komen uit in Orio, vanaf dat moment volgen we een tijd de toeristische route langs de kust. Via Zarautz rijden we langs het water naar Getaria en dan fietsen we ook nog door naar Zumaia. De heuvels hier liggen ook vol met wijnranken, we bevinden ons hier in de regio van de txakoli. Witte wijn, zeer lekkere witte wijn als je het mij vraagt. Geen kenner, niet objectief, maar toch. De passage in Zumaia is vooral leuk voor Jon Agirre, want die komt uit Zumaia! Wie is Jon Agirre? Nou, een renner van Kern Pharma. En hij doet nog mee ook aan deze Itzulia. Voorbij Zumaia duiken we even het binnenland in, waar na een tijd de eerste echte klim van de rit volgt. Al valt die nog wel mee, richting Meagas gaat het drie kilometer aan 4% omhoog. Na die klim dalen we af en komen we na 62 kilometer opnieuw uit in Zarautz. Heerlijke regio is dit. Zarautz, Getaria en Zumaia zijn schitterende vissersdorpjes. Ben je in de buurt, stop dan wél in deze plaatsen. De beste vis van het Baskenland bij restaurant Elkano in Getaria, goed glas txakoli ernaast, niemand die je wat doet. In de buurt van Zumaia komen we ook het natuurfenomeen dat luistert naar de naam flysch tegen. Google maar, is mooi. In Zarautz ligt dan weer de bodega van Basa Lore, daar geven ze rondleidingen in het Engels. Zomaar wat aanraders.
![getaria%20I.jpg]()
Tot zover het toeristische verhaal van de route, het is tijd om onderhand maar eens te gaan koersen. Na de tweede passage in Zarautz slaan de renners een stukje verderop rechtsaf en duiken ze definitief het binnenland van Gipuzkoa in. Vrijwel meteen loopt de weg omhoog, er moet ongeveer zes kilometer aan 4% geklommen worden richting Andazarrate. Geen al te ingewikkelde klim, de brede weg omhoog loopt een keer een kilometer omhoog aan 7%, maar verder is het te overzien. Na de top zijn we eigenlijk nog niet eens boven, het blijft nog een aantal kilometer stijgen tot we het dorpje Aia bereiken. Aia, da's ook een bekende naam voor deze koers. Fiets je van de andere kant naar dit dorp dan kom je zo'n beetje de steilste muur van het hele Baskenland tegen, de beelden van de Itzulia van 2015 verdwijnen nooit meer uit m'n hoofd. Joaquim Rodriguez droogde op die muur de tegenstand af, uiteraard. Veel renners kwamen te voet te staan, het was voor de meesten allemaal net iets te steil. In dat kader hebben de renners geluk met deze aanloop richting Aia, deze weg zal minder problemen opleveren. Ik wil die muur van Aia graag weer eens in koers zien, eerlijk gezegd. We zijn nu heel dichtbij, maar tegelijkertijd heel ver weg. Na de op deze manier niet al te lastige klim volgt er een langere afdaling richting Villabona, onze finishplaats van vandaag. We zijn deze Itzulia wel van de lokale rondjes, zeg. Derde dag op rij dat we eerst gaan tussensprinten in de finishplaats, om even later pas daadwerkelijk te finishen. De afdaling is niet al te lastig, de weg omlaag is breed en hoewel we wel wat bochten tegenkomen ziet het er vrij simpel uit. De renners fietsen door Asteasu, een klein dorpje met amper 1500 inwoners. Toch een dorpje waar wat bekend volk vandaan komt, Bernardo Atxaga bijvoorbeeld. Een Baskische schrijver, die het voor elkaar heeft gekregen dat liefst vier van zijn boeken in het Nederlands zijn vertaald. Een prestatie, kan ik jullie wel vertellen. Uiteraard heb ik ze in m'n bezit, zo ben ik dan ook wel weer. Obabakoak, aanrader. Julen Lopetegui komt ook uit dit dorpje, een bijzonder matige trainer en voormalig keeper die maar omhoog blijft vallen. Bondscoach van Spanje geweest, trainer van Real Madrid, Sevilla, hoe is het mogelijk? Enfin, we dalen voorbij Asteasu nog wat verder richting Villabona, waar na 92 kilometer de eerste tussensprint van de dag volgt.
![HrhPCvA.jpg]()
![18993931132_ff7baa3d6c_b.jpg]()
Het wordt steeds vlakker. In Villabona zelf moet je eerder oppassen voor de bochten en rotondes. Amasa-Villabona heet dat dan voluit, maar de organisatie heeft gekozen voor Villabona en daar doen we dan maar aan mee. We komen hier nog een paar keer terug, want Laiseka heeft een paar rondjes uitgetekend waar ik duizelig van word. En dan hebben ze de route recent nog aangepast ook. Er is een afdalinkje geschrapt, de renners kwamen de boel verkennen en zagen iets dat ze niet beviel. Laiseka heeft toen een extra klimmetje toegevoegd, dat zal ze leren. We fietsen na de tussensprint in Villabona naar die aanpassing toe. Voordat het zover is moet er eerst nog wel geklommen worden, overigens. Een ongecategoriseerd klimmetje, volgens de organisatie dus amper de moeite waard. Nou, daar kunnen de meningen over verschillen. Het gaat buiten Villabona namelijk 2,5 kilometer aan 7,5% omhoog naar Goi Ballara. Dat is op zichzelf al de moeite waard, maar een korte afdaling tussendoor zorgt ervoor dat het de rest van de tijd nog wat steiler omhoog gaat. We tikken op sommige plaatsen bijna de 20% aan, het is een heerlijk typisch Baskisch muurtje. Een stuk van een kilometer dik boven de 10%, maar de organisatie doet net alsof dit klimmetje niet bestaat, haha. De weg omhoog is smal en grotendeels voorzien van het befaamde
hormigón, beton! Na deze ongecategoriseerde klim zou er een afdaling volgen die door de renners is afgekeurd. Richting de top slaan we daarom niet linksaf maar rechtsaf. We dalen af over een weg die volgens mij niet eens veel breder, beter of minder gevaarlijk is, maar goed, niet mijn probleem. Na dit afdalinkje volgt er meteen een nieuwe klim, eentje die oorspronkelijk niet was voorzien. Het gaat 3,2 kilometer aan 6,5% omhoog richting Alkiza. De weg omhoog naar dit dorpje is wel iets breder, terwijl het redelijk stabiel stijgt tegen 7%, pas in het dorpje zelf zwakt het wat af richting 6%. Tien kilometer extra en dit klimmetje erbij, dat krijg je als je klaagt bij Laiseka. Lekker voor je.
![MsCd8LG.png]()
![Alkiza1.png]()
![Alkiza-panoramika_Unai.jpg]()
Na 102 kilometer bereiken we de top van dit klimmetje, nog een kilometer of 60 te gaan. Het gaat de komende 60 kilometer eigenlijk continu op en af. Weinig vlakke meters nog, dit moet toch haast wel een leuke rit worden, zeker met die twee klimmetjes die we nu net al hebben gehad. De weg omlaag is wat breder, daarom hebben we deze omleiding blijkbaar genomen. De afdaling ziet er vrij simpel uit. Een paar technischere bochten, maar over het algemeen stelt het eigenlijk niet veel voor. Veilig bereiken we Anoeta, een dorpje met een bekende inwoner. Wie komt er uit Anoeta? Nou, Abraham Olano! De wereldkampioen van 1995, de winnaar van de Vuelta van 1998 en tegenwoordig de bondscoach van Gabon! Fenomeen, onze Abraham. In Anoeta zijn we beneden en dan volgen er een aantal wat vlakkere kilometers in de vallei richting Tolosa. Dat is dan weer de stad van Xabi Alonso, trainer van Bayer Leverkusen of all pharmaceuten. Na wat bochten en rotondes in Tolosa steken we de Oria over, fietsen we nog een paar kilometer langs een andere rivier en dan slaan we rechtaf richting de volgende klim. Een klim die twee keer de revue gaat passeren, twee keer van een andere kant. We rijden naar het dorpje Altzo en richting dat dorp gaat het twee kilometer aan 6,5% omhoog. Vooral in het begin is het weer heerlijk, Baskisch steil. Een dikke kilometer aan meer dan 8%, tel uit je winst. Halve kilometer aan 11%, dat soort taferelen gaan we nog veelvuldig zien vandaag. Na het dorpje Altzo volgt er een afdalinkje dat goed te doen zou moeten zijn. De weg is breed genoeg en hoewel we zelfs wat haarspeldbochten tegenkomen ziet het er niet direct heel uitdagend uit. Beneden slaan we linksaf ter hoogte van wat foeilelijke industrie en dan rijden we vijf kilometer over een brede en vrij vlakke weg richting Amezketa, nog meer zout in de wonden voor Julen. Eenmaal in het dorpje Amezketa slaat het peloton rechtsaf en dan begint gelijk de volgende klim, het gaat drie kilometer aan 7% omhoog richting Orendain. De klim begint met twee kilometer aan 8%, dat is niet mals. Daarna wordt het steeds vlakker, voorbij de top loopt het nog wat vals plat omhoog. Leuke klimmetjes weer, zo makkelijk is deze etappe niet. In de buurt van het dorpje Abaltzisketa zijn de renners boven, ze hebben tegen die tijd 126 kilometer afgewerkt.
![xQPrN1w.jpg]()
![84rdPLx.jpg]()
![6022680497_98edde68d2_b.jpg]()
Nog iets minder dan 40 kilometer en vijf klimmetjes te gaan. Na de klim van Orendain rijden de renners een tijdje over een plateau, daarna volgt er een afdaling over een niet gigantisch brede weg. Tussen de bochten door is er vaak een mooi uitzicht, het blijft mooi in het Baskenland. De afdaling lijkt behoorlijk goed te doen te zijn, maar bijna beneden in Alegia komen we wel nog een paar haarspeldbochten tegen. Beneden steken we weer eens de Oria over, na een tocht door het centrumpje van Alegia doen we dat nog eens en dan begint de tweede beklimming naar Altzo. Van deze kant is de klim 1,7 kilometer lang, het gaat aan 7% omhoog. Steilste stukje tot 12% richting de top, ook dit hupje is weer de moeite waard. Na de top dalen we af over de weg waar we eerst nog omhoog reden, het gaat vrij kort vrij steil omlaag over een weg door een donker bos. De weg is bochtig en twee auto's kunnen elkaar hier met moeite passeren. Kortom, het is een technische afzink. Beneden in Txarama slaan de renners linksaf en dan rijden ze weer naar Tolosa toe, daar fietsen we voor de tweede keer vandaag doorheen. Net ten oosten van Tolosa ligt overigens het dorpje Ibarra, daar komt de lokul hiero van deze rit vandaan. Unai Iribar mag namens Euskaltel over zijn trainingswegen rijden. In Tolosa zelf liggen vooral veel rotondes, en een aantal bochten. Buiten de stad zetten we ook weer koers richting het Anoeta van Abraham Olano, waar de volgende klim begint na nog een paar vlakke kilometers. Buiten Anoeta gaan we omhoog over de weg die werd afgekeurd als afdaling. We gaan weer naar Goi Bailara, een smal en donker weggetje door het bos. Een geitenpad, wellicht inderdaad niet heel geschikt voor een afdaling. Wel geschikt voor een klim, we noteren anderhalve kilometer aan 10%. Pieken tot 17%, want waarom ook niet? De beelden van streetview laten een weg zien die bijna loodrecht omhoog loopt. Wat nou, makkelijke Itzulia? Niks van, dit kan een heuse slijtageslag gaan opleveren. Om duistere redenen is ook dit klimmetje weer ongecategoriseerd, wellicht in een poging de renners en ons als kijker om de tuin te leiden.
![o2jmHIz.jpg]()
![AbhJX4T.png]()
![IA12y2P.png]()
Op 15 kilometer van de finish komen we boven op deze muur. Nog drie muurtjes te gaan hierna, dit is een formidabele etappe. Na de muur die we net hebben gehad volgt er een smalle afdaling. Die afdaling kennen de renners, een paar kilometer eerder reden ze hier ook al omlaag. Het is vooral in het begin heel smal, daarna komen we uit op een andere weg. Daar gingen we eerst links, omhoog. Nu gaan we rechts, verder omlaag. Omdat de weg ineens een stuk breder wordt is dit deel van de afdaling beter te doen. Beneden komen we weer eens uit bij een industrieterrein, hier slaan we rechtsaf en dan fietsen we naar finishplaats Villabona. Zodra we Villabona bereiken slaan we na een kilometertje over een vlakke weg gereden te hebben bij een rotonde linksaf. Een paar meter later volgt de volgende rotonde, het gaat weer naar links en de brede weg wordt ineens hilarisch smal. Er gaat geklommen worden naar het dorpje Zizurkil over een geitenpad, maar dan ook echt een geitenpad. Het gaat één kilometer omhoog aan meer dan 10%, Roberto Laiseka heeft zich helemaal uitgeleefd tijdens het ontwerpen van deze rit. Met een steilste strook tot 17% is dit ook weer een zeer lastige beklimming. Omdat het van heel breed naar heel smal gaat is positionering hier bovendien belangrijk. Ongecategoriseerd klimmetje weer, overigens. Heel bijzonder, allemaal. Op negen kilometer van het eind zijn we hier boven, bij de begraafplaats van Zizurkil. Over een smal weggetje rijden we vervolgens dit dorpje binnen, dat in het Spaans Cizurquil heet, nee, dan klinkt Zizurkil zelfs een stuk logischer. De Itzulia is hier in het verleden wel eens geweest, ofschoon er nog niet eens 3000 mensen wonen. Een klein dorpje, met een geitenpad. En ook een eigen koers, de Aiztondo Klasikoa wordt hier jaarlijks verreden. Een van de klassiekers uit het Baskische amateurcircuit, met wel steeds een veranderend parcours. In 2021 bevatte het parcours dit steile klimmetje naar Zizurkil en het volgende klimmetje dat op het programma staat. Marc Brustenga won toen uiteindelijk in Zizurkil, hij werd even later prof bij Trek maar het komt er nog niet helemaal uit. In ieder geval, de wegen hier zijn aan wielen gewend.
![Zh2KZ1h.png]()
![aiztondo13.jpeg?w=682]()
In het dorpje Zizurkil is het nog even smal en slaan we een paar keer rechtsaf, waarna we nog wat verder afdalen over een brede weg, opnieuw richting Villabone. We bereiken de finishplaats opnieuw, maar slaan beneden linksaf, even later nog een keer linksaf en dan ligt de volgende muur op ons te wachten. Een bord langs de kant van de weg kondigt aan dat het aan 10% omhoog zal gaan. Dat klopt wel ongeveer, het gaat een kleine kilometer omhoog aan 9% gemiddeld, met inderdaad stukken boven 10%. Over een brede weg klimt men naar het dorpje Aduna, waar de tweede tussensprint van de dag volgt na 157,4 kilometer, op minder dan zes kilometer van het eind. Dit wordt weer een best wel hectische finale, met een net iets kleiner peloton aan het eind. Boven in het dorp, dat vooral lijkt op een nieuwbouwwijk, slaan we bij twee rotondes twee keer rechtsaf en dan begint er weer een afdaling. We gaan opnieuw naar Villabona, maar nu om daadwerkelijk te finishen.
![Q8H2UNZ.png]()
![1.jpg]()
De afdaling richting de finish leidt over een brede weg, waardoor de afdaling vrij simpel zal zijn. Kort ook, twee keer knipperen met de ogen en we zijn beneden. Eén scherpere bocht naar rechts aan het eind, en dan bij een rotonde kort daarna nog eens naar rechts. We rijden hierna over een vlakke weg Villabona binnen, waar de coureurs onderweg naar de slotklim nog wel wat bochtenwerk tegenkomen. Paar rotondes erbij, maar oké, tegen deze tijd zal het peloton vrij klein zijn. Op drie kilometer van het eind rijden we na een scherpe bocht naar links weer eens over de Oria, om vervolgens dwars door het centrum van Villabona te fietsen. Paar drempeltjes aldaar, terwijl de renners druk bezig zullen zijn met de voorbereiding op de slotklim. Op anderhalve kilometer van het eind komen we aan het eind van het centrum een paar bochten tegen, het gaat drie keer kort achter elkaar naar links en dan zitten we plotsklaps op een smallere weg die begint te stijgen. In de slotkilometer van deze etappe gaat het gemiddeld aan 12% omhoog. Een smalle, steile weg, heel steil. En het wordt steeds erger. In de absolute slotfase van de rit slaan de renners rechtsaf richting de bodega van Hika. De weg tussen de wijnranken door loopt op tot wel 26% (!). Weer een knotsgek einde van een etappe, het wordt krasselen tot je boven bent. De enige aankomst bergop van deze ronde, eentje die ons mogelijk wel lang bij gaat blijven.
![81vlKwY.png]()
![vinedos-scaled.jpg]()
Beelden van de laatste meters zijn er niet echt, vooral omdat de bodega nog niet zo lang bestaat. Hika is blijkbaar pas een jaar of 10 actief, maar ze zijn wel snel uitgegroeid tot een belangrijke speler. Op de top, waar de renners finishen, staat een nieuw gebouw. Het is nog niet te vergelijken met het kunstwerk in Elciego van Gehry, maar ook dit ziet er best modern en hip uit. Gebouwd in 2016, naar eigen zeggen een modern designgebouw. De boel is af te huren, bijvoorbeeld als trouwlocatie, of je kunt er gewoon wijn gaan drinken. Txakoli, dat maken ze hier. Dat wordt normaal gesproken aan de kust geproduceerd, in de regio rond Getaria, waar we eerder tijdens deze rit al gepasseerd zijn. Ook op de flanken van de Jaizkibel produceren ze txakoli, maar verder landinwaarts is het blijkbaar ook mogelijk. Hika, ik kende het nog niet. Valt wel onder de DOP van Getaria, al ligt die plaats dus een heel stuk verderop. Hondarrabi zuri, da's de druif, maar blijkbaar worden er op de zeven hectare aan wijngaarden hier ook nog vele andere soorten druiven verbouwd. Ze hebben ook een nieuwe weg laten aanleggen, want een paar jaar geleden lag er alleen maar een grindweg. De finale had dus nóg leuker kunnen zijn, maarja, nu ligt er gewoon asfalt. Klimmen tot 26%, haha. Leuk gevonden weer. Zou Roberto Laiseka van wijn houden? Op godbetert een wijnsite heb ik overigens een filmpje gevonden van een gozer die vanuit de auto de laatste meters van deze rit aan het filmen is. Mocht je tot stilstand komen op zo'n stuk van 20+%, dan kun je meteen een paar druiven in je mik steken.
https://www.prowein.com/v(...)U8PgQaSSCa2UFF9dzJTA (klikken als je de laatste strook alvast wil zien)
![26148853299_7401d9d822_b.jpg]()
Ja, Hika Bodega dus, of HIKA, eigenlijk. Gelegen in Villabona, een plaatsje met een kleine 6000 inwoners. De Itzulia was hier 21 jaar geleden voor het laatst, toen won Franco Pellizotti voor Nicki Sorensen en David Etxebarria. In 1967 ging er een keer een rit in de Vuelta van start in Villabona, verder moeten ze het hier ook vooral van de amateurkoersen hebben. In de gemeente Villabona pleegde de ETA in juni 1968 de eerste moord in haar geschiedenis, dat vind ik nog wel een delenswaardig feitje. Verder valt er eigenlijk weinig te melden over deze plaats. Ze spelen er een aparte vorm van pelota die bijna nergens anders wordt gespeeld. De plek wordt volledig ook wel Amasa-Villabona genoemd of Villabona-Amasa. Het is niet zo dat het één de Baskische naam is en de andere de Spaanse, het zijn eigenlijk twee dorpjes die aan elkaar zijn gegroeid. Je hebt Amasa en Villabona en Amasa is stiekem ouder dan Villabona maar we noemen het tegenwoordig toch Villabona, dat zijn altijd de heerlijk verwarrende feitjes waar Wikipedia dan mee komt. Afgaande op de foto's is het ook niet het meest bruisende dorp van de streek. Nog niet eens zo'n gek om dan maar bij een wijndomein te finishen. Van boven heb je wel een fraai uitzicht, maar ik heb al beter gezien in het Baskenland.
![vinedo5.jpg]()
Behoorlijk aangenaam weer in het Baskenland nog steeds. Een graadje of 15 tijdens deze rit, geen kans op regen en amper wind. Met al dat draaien en keren en allerlei steile beklimmingen en afdalingen is het misschien maar goed ook dat het droog blijft. De rit begint om 13:04, om 15:30 is er weer een waanzinnig slecht duo van Eurosport aan zet en tussen 17:18 en 17:42 worden de renners boven aan de txakoli verwacht. Qua muziek zou ik voor het illustere duo Tapia eta Leturia kunnen gaan, een beroemd duo in deze omgeving. De een met z'n accordeon en de ander met een tamboerijn. Die met de tamboerijn komt uit Villabona, vandaar dat het wel toepasselijk zou zijn. Maar dat is wel een beetje oubollig, hoor. Alhoewel, ik bedenk me dat de heren een tijdje terug een samenwerking zijn aangegaan met de heren van DUPLA, een duo uit het Agurain waar we tijdens de eerste rit doorheen zijn gefietst. Die maken iets modernere muziek, waardoor een opvallende combinatie is ontstaan. Vooruit, doen we dat. Ze drinken in de clip alleen wel cider in plaats van txakoli, maar goed, je kunt niet alles hebben.
De belangrijkste rit van deze Itzulia, naar mijn bescheiden mening. We gaan er eens bijzonder goed voor zitten. Alle jongens die deze koers willen winnen zullen op de afspraak moeten zijn, zo.
[ Bericht 0% gewijzigd door Rellende_Rotscholier op 05-04-2023 10:07:38 ]