abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208606367
Om een ander topic niet te laten ontsporen open ik dit topic met de uitnodiging aan eenieder om zijn/haar mening te geven over wat liefde nu werkelijk is.

Niet of het een feit is of subjectief of emotie... hoe beleef jij datgene wat volgens jou liefde is, hoe uit zich dat in je dagelijks zijn.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_208606980
Nooit gekend, scheelt een boel stress als ik r&p en sex doorlees _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_208607670
Alles wat TS al noemde (feit, subjectief en emotie) en nog veel meer.
Liefde hoort ook onvoorwaardelijk te zijn en tot in de eeuwigheid te duren. Althans volgens een bepaald soort vrouw dan.
"En ze leefden nog lang en gelukkig."

Mijn mening: Liefde is inderdaad onvoorwaardelijk als het gaat over liefde tussen ouder en kind. Of hoort in ieder geval dat te zijn. Uitzonderingen daargelaten.
Liefde tussen twee partners, vrienden of zelfs collega's is veel vrijblijvender. En dat is goed.
En dat is maar goed ook. Je kunt niet iemand dwingen levenslang van jou te houden of als vriend te beschouwen.

Liefde moet groeien, je moet emotioneel sterk zijn, niet haatdragend of kleinzielig of kinderachtig zijn.
Tot zover.

Nu wil ik graag van TS vernemen welk soort liefde hij of zij bedoelt.
Liefde tussen twee volwassen mensen?
Liefde van ouder naar kind?
Liefde van mens naar dier?
Liefde van mens naar natuur?

Sexuele uitingen van liefde zijn te persoonlijk om hier te bespreken, dunkt me, maar dat is iets wat alleen voorkomt tussen twee mensen die deze rijpheid hebben bereikt. En dat het 'verkeer' vrijwillig en met wederzijdse toestemming gebeurt. Dus daar hoeven we het niet over te hebben.
pi_208607918
Gruwelijke aspecten van liefde vind ik toch wel dat er mensen zijn die hun gezin, hun kinderen, hun ouders of broers en zussen en familie verraden of vermoorden in naam van een religie of politieke overtuiging.
Gehersenspoeld dus.

Liefde kan ook van het ene moment naar het andere omslaan in haat.
En dat vind ik fascinerend, heb het zelf meegemaakt. Ik hield van iemand en die had me verraden. Ik haatte hem, wilde hem langzaam doodmartelen enz. Tot ik besefte dat ik niet hem, maar mezelf haatte, omdat ik zo blind was geweest.

Tot slot: de enige onvoorwaardelijke liefde die ik ooit gevoeld heb, was die voor mijn katten. Die beestjes waren hier bij mij, omdat ik dat wilde. Ze hebben mij een hele hoop plezier en kopzorgen bezorgd.
Maar ze waren er altijd. En ze hielden mij niet voor de gek. Als ze niet aangehaald wilden worden, lieten ze dat duidelijk merken..Geen misverstanden.

En dat is de kern van liefde, denk ik. Gewoon jezelf durven zijn. Zeggen dat je het niet leuk vind in gezelschap bij je kont wordt gegrepen of voor ouwe lul wordt uitgemaakt. Niet bedriegen, niet liegen, gewoon normaal doen.
Betrouwbaar zijn, trouw zijn, niet liegen of de waarheid verdoezelen, nooit jezelf goedpraten maar gewoon je fouten toegeven. En laten zien door je gedrag dat je de moeite waard bent om bemind te worden.
pi_208608532
Liefde is jezelf in een ander zien.
pi_208608556
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 20:19 schreef Geerd het volgende:
Nooit gekend, scheelt een boel stress als ik r&p en sex doorlees _O_ _O_ _O_
Het bestaat wel hoor. Lees maar eens een romannetje. ^)
pi_208608570
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:09 schreef Libertarisch het volgende:
Liefde is jezelf in een ander zien.
Van wie is deze quote?
pi_208608841
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Van wie is deze quote?
Van mezelf
pi_208609167
Liefde is... Hmmm, toch echt wel compleet vertrouwen met elkaar en als het ware één duo zijn. Van een dusdanige orde dat het (bijna) iets transcentaals is.

Wel een ontzettend lastige vraag. Ik kan ook wel alle clichés bedenken, maar wat is het nou echt. Lastige filosofische vraag.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_208609176
Onvoorwaardelijk.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_208609266
De onderlinge tekortkomingen, maar derhalve elkaars beste kanten bespreken,nuanceren en goede intimiteit.
Probeer positief te blijven
pi_208610155
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 21:08 schreef Hiddendoe het volgende:
Alles wat TS al noemde (feit, subjectief en emotie) en nog veel meer.
Liefde hoort ook onvoorwaardelijk te zijn en tot in de eeuwigheid te duren. Althans volgens een bepaald soort vrouw dan.
"En ze leefden nog lang en gelukkig."

Mijn mening: Liefde is inderdaad onvoorwaardelijk als het gaat over liefde tussen ouder en kind. Of hoort in ieder geval dat te zijn. Uitzonderingen daargelaten.
Liefde tussen twee partners, vrienden of zelfs collega's is veel vrijblijvender. En dat is goed.
En dat is maar goed ook. Je kunt niet iemand dwingen levenslang van jou te houden of als vriend te beschouwen.

Liefde moet groeien, je moet emotioneel sterk zijn, niet haatdragend of kleinzielig of kinderachtig zijn.
Tot zover.

Nu wil ik graag van TS vernemen welk soort liefde hij of zij bedoelt.
Liefde tussen twee volwassen mensen?
Liefde van ouder naar kind?
Liefde van mens naar dier?
Liefde van mens naar natuur?

Sexuele uitingen van liefde zijn te persoonlijk om hier te bespreken, dunkt me, maar dat is iets wat alleen voorkomt tussen twee mensen die deze rijpheid hebben bereikt. En dat het 'verkeer' vrijwillig en met wederzijdse toestemming gebeurt. Dus daar hoeven we het niet over te hebben.
Liefde is niet in te delen in soorten, daarmee vervallen we in hokjes en kunnen we dat soort liefde gaan rangschikken enzoverder.
Wat dan voor liefde door moet gaan is maar al te vaak een gerichte nood, 'ik kan niet zonder hem/haar' 'het is mijn kind' 'mijn band met het kind is sterker' enzoverder.. je begrijpt het hopelijk dat dit alleen maar kan verdelen.
Bovendien, waarom zou het gericht moeten zijn en daarmee exclusief het andere?

Hoe vaak lezen we of horen we weer de zoveelste horror verhalen over stalken en geweld omdat hij/zij die gerichte nood niet vervult bijvoorbeeld of zelfs dat men in angst leeft voor de gevolgen als men weg gaat....
Of kinderen die jarenlang mishandeld worden omdat volgens godsdienst de roede niet gespaard moet worden als je van je kinderen houdt.

Natuurlijk is dit gelukkig niet overal gaande maar zelfs het meest gelukkige echtpaar komt eens in conflict wanneer de meningen uiteen lopen.

Het bovenstaande is naar mijn mening te omschrijven als 'houden van' en heeft weinig tot niets te maken met liefde.
Voor de relatie met de kinderen is het anders natuurlijk, maar kinderen zullen hun vleugels ontdekken en eens uitvliegen.
Hebben ze tot dat moment de vrijheid genoten zichzelf te ontdekken? hun talenten, hunner passie, of hebben ze altijd geconformeerd aan wat ouders goed geacht hebben.
Hebben ze de vrijheid gehad om te vallen en opstaan of moesten ze juist altijd presteren...

Hoe kun je liefde seksueel uiten, er zijn tal van manieren om lust te bevredigen en is bijvoorbeeld wurgseks dus liefde te noemen?
Er is natuurlijk het gezegde 'de liefde bedrijven' maar het is in feite belachelijk om seks/lust met liefde te verwarren.

Mijn excuus als bovenstaande hard overkomt, het is zo niet bedoeld en vooral ook niet naar jou gericht Hiddendoe.

Het is mijn manier van schrijven dat wellicht nogal direct is.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_208610198
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:09 schreef Libertarisch het volgende:
Liefde is jezelf in een ander zien.
En als je jezelf niet in de ander ziet?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_208610206
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 21:25 schreef Hiddendoe het volgende:
Gruwelijke aspecten van liefde vind ik toch wel dat er mensen zijn die hun gezin, hun kinderen, hun ouders of broers en zussen en familie verraden of vermoorden in naam van een religie of politieke overtuiging.
Gehersenspoeld dus.

Liefde kan ook van het ene moment naar het andere omslaan in haat.
En dat vind ik fascinerend, heb het zelf meegemaakt. Ik hield van iemand en die had me verraden. Ik haatte hem, wilde hem langzaam doodmartelen enz. Tot ik besefte dat ik niet hem, maar mezelf haatte, omdat ik zo blind was geweest.

Tot slot: de enige onvoorwaardelijke liefde die ik ooit gevoeld heb, was die voor mijn katten. Die beestjes waren hier bij mij, omdat ik dat wilde. Ze hebben mij een hele hoop plezier en kopzorgen bezorgd.
Maar ze waren er altijd. En ze hielden mij niet voor de gek. Als ze niet aangehaald wilden worden, lieten ze dat duidelijk merken..Geen misverstanden.

En dat is de kern van liefde, denk ik. Gewoon jezelf durven zijn. Zeggen dat je het niet leuk vind in gezelschap bij je kont wordt gegrepen of voor ouwe lul wordt uitgemaakt. Niet bedriegen, niet liegen, gewoon normaal doen.
Betrouwbaar zijn, trouw zijn, niet liegen of de waarheid verdoezelen, nooit jezelf goedpraten maar gewoon je fouten toegeven. En laten zien door je gedrag dat je de moeite waard bent om bemind te worden.
Mja.....waar ligt de grens...
Ik zwaai naar dieren.
  VIVA zaterdag 1 april 2023 @ 01:07:24 #15
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_208610214
Niemand haten op FOK over wat dan ook, gewoon lekker mee gaan met de flow en elkaars aanwezigheid waarderen.

What lies behind makes no sense in my mind
pi_208610324
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 01:04 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
En als je jezelf niet in de ander ziet?
Meditatie helpt om de connectie te versterken (jou/mij onderscheid komt steeds meer te vervallen).
pi_208610405
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 01:33 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Meditatie helpt om de connectie te versterken (jou/mij onderscheid komt steeds meer te vervallen).
Connectie met wat?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_208610440
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 02:15 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Connectie met wat?
Met alles dat bestaat. Maar je kunt je er ook van distantieren.
pi_208610451
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 22:10 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Het bestaat wel hoor. Lees maar eens een romannetje. ^)
Zegt de naam toch al...een roman...
Ik zwaai naar dieren.
pi_208611211
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 00:54 schreef bedachtzaam het volgende:

Mijn excuus als bovenstaande hard overkomt, het is zo niet bedoeld en vooral ook niet naar jou gericht Hiddendoe.

Het is mijn manier van schrijven dat wellicht nogal direct is.
Geeft niks, ik kan wel tegen een stootje. ;)

quote:
Liefde is niet in te delen in soorten, daarmee vervallen we in hokjes en kunnen we dat soort liefde gaan rangschikken enzoverder.
Wat dan voor liefde door moet gaan is maar al te vaak een gerichte nood, 'ik kan niet zonder hem/haar' 'het is mijn kind' 'mijn band met het kind is sterker' enzoverder.. je begrijpt het hopelijk dat dit alleen maar kan verdelen.
Bovendien, waarom zou het gericht moeten zijn en daarmee exclusief het andere?
Nee, dat snap ik niet. Schrijf je hier nu dat liefde in feite niks anders is dan een soort eigendomsbewijs?
Liefde is inderdaad een gevoel dat voor iedereen hetzelfde is maar zich kan richten op verschillende personen.
Houden van is naar mijn mening niks anders dan de ander onvoorwaardelijk accepteren en er altijd zijn als hij of zij jou nodig heeft.

quote:
Hoe vaak lezen we of horen we weer de zoveelste horror verhalen over stalken en geweld omdat hij/zij die gerichte nood niet vervult bijvoorbeeld of zelfs dat men in angst leeft voor de gevolgen als men weg gaat....
Of kinderen die jarenlang mishandeld worden omdat volgens godsdienst de roede niet gespaard moet worden als je van je kinderen houdt.
Dat had ik al benoemd; is hersenspoeling of obsessie. Zeer ongezond en zeker niet te verwarren met liefde of houden van.

[ Bericht 49% gewijzigd door Hiddendoe op 01-04-2023 07:50:33 ]
pi_208613518
Ik zwaai naar dieren.
pi_208614543
'Liefde' is nogal een breed begrip.

Wat mij betreft is er broederlijke liefde, romantische liefde en goddelijke liefde.

Emoties zijn er onderdeel van, maar niet elke emotie komt voort uit liefde. Emoties kunnen bedrieglijk zijn, een cocktail van hormonen en impulsen die onbewuste motivaties kunnen verhullen.

Goddelijke liefde is de ware pure liefde, daadwerkelijk altruïsme waarbij er geen sprake is van egoïsme, maar alleen het verlangen om de ander goed te doen, waarbij eigenbelang geen rol speelt.

Dat is als een bron die alleen maar wil geven, die plezier heeft in het plezier van de ander, die niets verwacht.

Die de ander volledig vrij laat, er is geen sprake van dwang of forcering. Totaal respect voor de vrijheid en vrije wil van de ander, ook bij afwijzing.

Deze liefde hoopt, maar zal zelf niet proberen te manipuleren om zijn zin te krijgen.

Het is geen onderdrukking van eigenbelang of egoïsme, maar het volledige gebrek eraan. Als een bron van puur water dat nergens door is vervuild en ook niet vervuild kan worden.

Deze liefde is alleen in God te vinden, God is de bron van ware liefde.
pi_208614631
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
'Liefde' is nogal een breed begrip.

Wat mij betreft is er broederlijke liefde, romantische liefde en goddelijke liefde.

Emoties zijn er onderdeel van, maar niet elke emotie komt voort uit liefde. Emoties kunnen bedrieglijk zijn, een cocktail van hormonen en impulsen die onbewuste motivaties kunnen verhullen.

Goddelijke liefde is de ware pure liefde, daadwerkelijk altruïsme waarbij er geen sprake is van egoïsme, maar alleen het verlangen om de ander goed te doen, waarbij eigenbelang geen rol speelt.

Dat is als een bron die alleen maar wil geven, die plezier heeft in het plezier van de ander, die niets verwacht.

Die de ander volledig vrij laat, er is geen sprake van dwang of forcering. Totaal respect voor de vrijheid en vrije wil van de ander, ook bij afwijzing.

Deze liefde hoopt, maar zal zelf niet proberen te manipuleren om zijn zin te krijgen.

Het is geen onderdrukking van eigenbelang of egoïsme, maar het volledige gebrek eraan. Als een bron van puur water dat nergens door is vervuild en ook niet vervuild kan worden.

Deze liefde is alleen in God te vinden, God is de bron van ware liefde.
Ja ...alleen niet echt serieus te nemen met jou username.. :') :') :') ga lekker ergens anders je boekje proberen te verkopen
Ik zwaai naar dieren.
pi_208614654
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:14 schreef Geerd het volgende:

[..]
Ja ...alleen niet echt serieus te nemen met jou username.. :') :') :') ga lekker ergens anders je boekje proberen te verkopen
Met mijn username? Dat is een flauwe naam die ik meer dan 20 jaar geleden heb bedacht om mee te chatten enzo...

Ik ben Christen.
pi_208614687
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Met mijn username? Dat is een flauwe naam die ik meer dan 20 jaar geleden heb bedacht om mee te chatten enzo...

Ik ben Christen.
OK ali
Ik zwaai naar dieren.
pi_208617046
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 03:02 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Met alles dat bestaat. Maar je kunt je er ook van distantieren.
Het probleem is dat we dan moeten uitzoeken/helder hebben wat we verstaan onder meditatie.
Bovendien, we leven in relatie, die relatie is vanzelfsprekend niet dat we elkaar of onze omgeving schade doen of vernietigen, al zijn er helaas heel veel mensen die dat wel doen voor persoonlijk gewin of men is gewoon onbewust en denkt er niet bij na.
Ook rijst natuurlijk de vraag waarom connectie nodig is terwijl we leven in relatie, relatie met onze medemens, dier en natuur, waarom zou men zich daarvan distantiëren.
Wellicht moeten we ook eens een topic openen over meditatie.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_208617273
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 07:40 schreef Hiddendoe het volgende:
Nee, dat snap ik niet. Schrijf je hier nu dat liefde in feite niks anders is dan een soort eigendomsbewijs?
Nee niet een eigendomsbewijs al gaat dat misschien wel op voor de vele gedwongen huwelijken maar dat is dan natuurlijk geen liefde.

Kan er sprake zijn van soorten liefde of is er enkel liefde.
Natuurlijk zullen de relaties die we hebben verschillen van elkaar, ieder van ons heeft immers zijn/haar eigen latente vermogens, interesses en levenswandel dat of heel erg aansluit of juist helemaal niet.
Maar stel nu dat je een vreemd iemand tegen komt op straat (jong of oud) of een dier die hulp behoevend is, loop je daar dan aan voorbij of biedt je hulp?
En als je hulp biedt, hoe is dat niet een uiting van liefde, is die in te delen in soorten?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_208637274
Liefde is de beste intenties hebben voor de ander waarmee je een bepaalde relatie hebt en vice versa

[ Bericht 49% gewijzigd door Allrightnights op 03-04-2023 10:57:27 ]
pi_208700720
Zonder liefde geen leven.
  zaterdag 8 april 2023 @ 10:50:10 #30
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208701891
... een illusie.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_208704781
Onvoorwaardelijke toewijding...

Wat over het algemeen wordt verklaard als zijnde het tonen van betrokkenheid van binnenuit, de 'intense, trouwe, dienstige en verantwoordelijkheid aanvaardende inzet voor (de ander en wat deze als een (wenselijk) goed ervaart'.)

Echter tussen de haakjes is het de ethisch algemeen aanvaarde verklaring en niet altijd per definitie waar.

De liefde voor je werk of hobby kan immers desastreus zijn voor de (liefdes)relatie met je partner.

Extremer nog... De liefde die een sadistische en narcistische lustmoordenaar voor machtsgevoel, martelen en moorden heeft en hem/haar tot seriemoordenaar maakt hoort daar dan ook niet bij. :o

Maar het is wel liefde.
pi_208708770
Er past nogal wat in het containerbegrip 'liefde' als je dat als tegenhanger van 'het kwaad' neerzet en men gooit er dan ook vanalles en nog wat in zoals we hier zien.

Beetje als een "noem dingen die je leuk vindt" opdracht. Met uitkomsten van hier tot Tokyo.

Zou 't interessanter topic vinden als het erg sterk gekaderd zou zijn.
pi_208709317
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 17:27 schreef bedachtzaam het volgende:
Wellicht moeten we ook eens een topic openen over meditatie.
^O^
nielsgeode schreef het volgende:
Prachtig om te zien hoe mensen niet gehinderd door gebrek aan kennis precies denken te weten hoe het zit en daarbij de keiharde ongefundeerde conclusies ook zeer duidelijk op het forum plempen.
pi_208709543
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 april 2023 22:28 schreef Beathoven het volgende:
Er past nogal wat in het containerbegrip 'liefde' als je dat als tegenhanger van 'het kwaad' neerzet en men gooit er dan ook vanalles en nog wat in zoals we hier zien.

Beetje als een "noem dingen die je leuk vindt" opdracht. Met uitkomsten van hier tot Tokyo.

Zou 't interessanter topic vinden als het erg sterk gekaderd zou zijn.
Eens. Het ouderwetse goed versus kwaad. Liefde is goed. En alles daarbuiten is dus het kwade.
Volgens mij is liefde een gevoel, een emotie. Een emotie die je het gevoel geeft uit elkaar te springen van geluk.
Of iets wat je heel nederig maakt. Heel altruistisch.
Liefde kan iemand een held maken of juist een lafaard.

Zo bezien, als ik mijn bericht teruglees, is liefde is dat verzonnen is door 'wijze' mannen om de mensheid een doel te geven in het leven.

Eerlijk gezegd, ik weet het niet. Ik ervaar liefde alleen bij mensen die ik heel graag mag. En daar kan ik dus heel veel van hebben. Ze mogen liegen, dingen doen waar ik het niet mee eens ben, het is mij om het even.
Zolang het binnen mijn persoonlijke 'liefdescirkel' gebeurt is het goed. Overschrijd je die grens, dan is het over en uit bij mij.
pi_208709998
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 23:08 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Eens. Het ouderwetse goed versus kwaad. Liefde is goed. En alles daarbuiten is dus het kwade.
Volgens mij is liefde een gevoel, een emotie. Een emotie die je het gevoel geeft uit elkaar te springen van geluk.
Of iets wat je heel nederig maakt. Heel altruistisch.
Liefde kan iemand een held maken of juist een lafaard.

Zo bezien, als ik mijn bericht teruglees, is liefde is dat verzonnen is door 'wijze' mannen om de mensheid een doel te geven in het leven.

Eerlijk gezegd, ik weet het niet. Ik ervaar liefde alleen bij mensen die ik heel graag mag. En daar kan ik dus heel veel van hebben. Ze mogen liegen, dingen doen waar ik het niet mee eens ben, het is mij om het even.
Zolang het binnen mijn persoonlijke 'liefdescirkel' gebeurt is het goed. Overschrijd je die grens, dan is het over en uit bij mij.
Kan ik inkomen. Maar als je tussen goed en kwaad of groen en rood zit heeft liefde toch ook heel veel tussenvormen ipv dat het altijd iets is om uit elkaar te springen van geluk?

In het midden staat dan iets als afrekenen bij de kassa op een doodnormale dag. Je kunt daar moeilijk een gradatie van goed of kwaad aan hangen. En zelfs een klein beetje kwaad is nog niet om naar over huis te schrijven. Ook kan kwaad weer uit verschillende lagen bestaan. Ik zie goed en kwaad dan wat meer op de humanistische schaal dan de Jezus naar duivel schaal.

Als we elkaar in elkaars waarde laten, dan is conflict ook niet iets vanzelfsprekends.

Ik heb wel dat ik bij een creatief project een drive voel die je als liefde voor het vak kunt omschrijven. Ergens uit tijd en ruimte kunnen stappen in een moment als vervoering in een stuk muziek of in een mooie periode met of zonder iemand kan zo'n moment zijn. Maar als je het benoemt gaat de waarde er al vanaf.

Ik ben gelukkig met mn vrouw en dochter en geluk of intens geluk voelen zijn imho fragmenten in het leven waar ook wel weer hun weerskanten aanzitten. Ik hou meer van het redelijke midden in alles wat er is en dat is imho al erg waardevol.

Een andere mooie vorm van liefde is de platonische relatie of iets dat voor hele lange tijd wel van twee zijdes wat naar het romantische neigt maar er praktisch een barriere blijft. Als je daarin beide geen verwachtingen hebt en je zou dat een levenlang vasthouden, kan het iets moois zijn. Misschien is zo'n spirituele band bij sommigen nog wel mooier dan een vriendschap of werkelijke relatie. Bij scheve verwachtingen loopt zoiets dan ook bijna gehaaid op de klippen, maar het is iets voor kunst.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 08-04-2023 23:47:42 ]
pi_208710189
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 23:36 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Kan ik inkomen. Maar als je tussen goed en kwaad of groen en rood zit heeft liefde toch ook heel veel tussenvormen ipv dat het altijd iets is om uit elkaar te springen van geluk?

In het midden staat dan iets als afrekenen bij de kassa op een doodnormale dag. Je kunt daar moeilijk een gradatie van goed of kwaad aan hangen. En zelfs een klein beetje kwaad is nog niet om naar over huis te schrijven. Ook kan kwaad weer uit verschillende lagen bestaan. Ik zie goed en kwaad dan wat meer op de humanistische schaal dan de Jezus naar duivel schaal.

Als we elkaar in elkaars waarde laten, dan is conflict ook niet iets vanzelfsprekends. Ik ken mensen die het negatieve altijd naar zich toe trekken omdat ze onbewust vaak de confrontatie opzoeken. Niet aan mij besteed.

Ik heb wel dat ik bij een creatief project een drive voel die je als liefde voor het vak kunt omschrijven. Ergens uit tijd en ruimte kunnen stappen in een moment als vervoering in een stuk muziek met levenservaring als baggage.

Ik ben gelukkig met mn vrouw en geluk of intens geluk voelen zijn imho fragmenten in het leven waar ook wel weer hun weerskanten aanzitten. Ik hou meer van het redelijke midden in alles wat er is en dat is imho al erg waardevol.

Een andere mooie vorm van liefde is de platonische relatie of iets dat voor hele lange tijd wel van twee zijdes wat naar het romantische neigt maar er praktisch een barriere blijft. Als je daarin beide geen verwachtingen hebt, kan het iets moois zijn anders loopt zoiets gehaaid op de klippen.
Helemaal met je eens. Jij nuanceert prachtig en briljant wat ik eigenlijk wilde zeggen.
Ik herinner me een liedje met de zin: "It's a thin line between love and hate."
De romantische liefde is in werkelijkheid helemaal niet zo romantisch.

Ik ervoer echte liefde en echt geluk als een van mijn katten naar me toekwam en gewoon zijn kopje op mijn schouder legde. Zal wel een oudevrijsterdingetje zijn. Maar ik heb ook gezien dat gelukkig getrouwde mannen moesten kiezen tussen hun vrouw en hun auto, deze mannen toch voor hun auto kozen.

Ik heb vrouwen dus nooit begrepen als ze zoveel werk maakten van hun trouwdag. Maanden van tevoren trouwjurken passen, eindeloos gezeik over bloemen, taarten, uitnodigingen, trouwlocaties, muziek, de plaatsen (schoonmoeder mag niet naast neef Tim zitten, want Tim is homo en schoonmoeder is daar allergisch voor), kortom een doffe ellende. En dat moet dan de mooiste dag van haar leven worden.
O ja, vergeet ik bijna de foto's en de filmpjes. Moeten ook allemaal perfect en vlekkeloos zijn.

Tot zover. Maar dit is dus hoe mensen de liefde vormgeven.
Momentopnames. Van trouwdagen, geboortes, verjaardagen, jubilea enz.
Dat is het niet. Liefde is blijven lachen als je pasgeboren telg je helemaal onderkotst. Als je man of vrouw razend wordt door iets onbenulligs. Als je kind thuiskomt met alleen maar nullen op zijn rapport.

Liefde is blijven geloven, trouw zijn aan die enkele personen die echt belangrijk zijn.
Liefde is blijven geloven in jezelf.
Ondanks alles.
pi_208710611
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 april 2023 23:53 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Helemaal met je eens. Jij nuanceert prachtig en briljant wat ik eigenlijk wilde zeggen.
Ik herinner me een liedje met de zin: "It's a thin line between love and hate."
De romantische liefde is in werkelijkheid helemaal niet zo romantisch.
Het is waar, maar zolang het duurt kan het best mooi zijn en als je iets van een spirituele band met iemand houdt kan het ook iets tot de dood zijn.

quote:
Ik ervoer echte liefde en echt geluk als een van mijn katten naar me toekwam en gewoon zijn kopje op mijn schouder legde.
een vorm van geluk. Bij katten heb ik vaak t idee dat we de bron zijn voor voedsel en ze ons daarom te vriend houden. Maar dat maakt het niet minder.

quote:
Maar ik heb ook gezien dat gelukkig getrouwde mannen moesten kiezen tussen hun vrouw en hun auto, deze mannen toch voor hun auto kozen.
iets meer context in het hoe en waarom erachter is misschien wel belangrijk.

quote:
Ik heb vrouwen dus nooit begrepen als ze zoveel werk maakten van hun trouwdag. Maanden van tevoren trouwjurken passen, eindeloos gezeik over bloemen, taarten, uitnodigingen, trouwlocaties, muziek, de plaatsen (schoonmoeder mag niet naast neef Tim zitten, want Tim is homo en schoonmoeder is daar allergisch voor), kortom een doffe ellende. En dat moet dan de mooiste dag van haar leven worden.
O ja, vergeet ik bijna de foto's en de filmpjes. Moeten ook allemaal perfect en vlekkeloos zijn.
Het huwelijk was een middel om families te verbinden zodat de zorg van de man tot vrouw onder garantie viel. Ook was een middel om familiekapitalen veilig te stellen en uit te breiden Er zullen ook wel huwelijken uit romantiek voortgekomen zijn, maar het was niet gangbaar. Mogelijk is dat pas in de 20e eeuw verschoven naar wat we er tegenwoordig van maken.

Vroeger was je als landarbeider altijd in de weer zonder vakanties en was zo'n huwelijk een uitstapje uit het alledaags. Vandaar wellicht de mooiste dag. Tegenwoordig zijn we veel vrijer en dan is zoiets één van de heel veel momenten samen.

quote:
Tot zover. Maar dit is dus hoe mensen de liefde vormgeven.
Momentopnames. Van trouwdagen, geboortes, verjaardagen, jubilea enz.
Dat is het niet. Liefde is blijven lachen als je pasgeboren telg je helemaal onderkotst. Als je man of vrouw razend wordt door iets onbenulligs. Als je kind thuiskomt met alleen maar nullen op zijn rapport.
Ik zie dat meer als grijze midden buiten de liefde. Een stuk verantwoordelijkheid nemen.

quote:
Liefde is blijven geloven, trouw zijn aan die enkele personen die echt belangrijk zijn.
Liefde is blijven geloven in jezelf.
Ondanks alles.
mooie afsluiter tot zover.

[ Bericht 1% gewijzigd door Beathoven op 09-04-2023 08:55:23 ]
pi_208711530
Ambassadeurs van de Liefde... :) Echte liefde!

Hachikō *;


Begeleide zijn baasje Hidesaburō Ueno dagelijks naar het station waar hij dan klokslag op tijd weer zat te wachten op zijn terugkomst van het werk. Ueno stierf tijdens zijn werk en keerde dus nooit terug en Hachikō heeft na Ueno's dood tot aan zijn eigen dood nog 9 jaar lang volgehouden om elke dag uit eigen beweging op dezelfde tijd terug te keren naar hetzelfde station en perron om zijn baasje op te wachten. Aanvankelijk werd zijn gedrag en aanwezigheid niet getolereerd en heeft men hem op onvriendelijke wijze proberen te verjagen. Maar met zijn volhardendheid en ondanks alles blijven terugkeren heeft hij respect en nationale bekendheid weten te verwerven. Werd daarmee zelfs verzorgd en verwend door stationspersoneel en lokale treinreizigers. Na Hachikō's dood kreeg hij een stille tocht die massaal werd bijgewoond en is Hachikō naast zijn baasjes graf bijgezet en sinds die tijd staat op het perron Hachikō's bronzen standbeeld ter nagedachtenis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hachik%C5%8D

Team Hoyt *;
https://en.wikipedia.org/wiki/Team_Hoyt



[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 09-04-2023 07:43:33 ]
  Moderator zondag 9 april 2023 @ 10:56:35 #39
184769 crew  Deisyy
pi_208712932
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_208732700
Allen dank voor jullie reacties. :)

Voor mij is het vooral harmonie waarin ik liefde zie, eenheid en helaas is dat vooral een filosofische benadering van liefde dan werkelijkheid.
Liefdesrelaties of liefde voor iets zoals een auto bijvoorbeeld, hoewel dat ook onder de noemer liefde valt, zie ik het eerder als een uitwerking van magnetische krachten.
Aangetrokken tot, maar wanneer de glans verdwenen is dan is de 'liefde' over.
Ik heb over de jaren zoveel gezien dat het romantische er om heen wel stuk geslagen is waarna ik vraagtekens ben gaan zetten bij alles.
Dan gaat het niet om mij persoonlijk maar over wat ik om me heen heb zien gebeuren en nog altijd zie gebeuren.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')