Ik denk dat er sowieso maar één reden is om voor een (eerste, tweede, derde, etc) kind te kiezen: je wil (samen met je partner indien van toepassing) een kind.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:38 schreef ZarB het volgende:
(Jonge) kinderen die zeggen dat ze een sibling willen vind ik persoonlijk wel de laatste reden om voor nog een kind te kiezen. Ze hebben geen flauw idee wat het inhoudt. Ouders projecteren daar allerlei volwassen redenen op.
Ze zien iets dat zij niet hebben dus denken ze: hey dat wil ik ook. Want veel kinderen hebben wel een broertje of zusje. Maar als hun vriendje een roze fiets krijgt willen ze die ook, bij wijze van.
True, maar ik hoorde dit toevallig laatst ook weer. "Mijn oudste wilde een zusje". En nu hebben ze niks met elkaar. Balen.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat er sowieso maar één reden is om voor een (eerste, tweede, derde, etc) kind te kiezen: je wil (samen met je partner indien van toepassing) een kind.
Tja. Net als een kind omdat de relatie niet zo lekker loopt. Paar keer gehoord in mijn omgeving, geen van die relaties bestaat nog.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:12 schreef ZarB het volgende:
[..]
True, maar ik hoorde dit toevallig laatst ook weer. "Mijn oudste wilde een zusje". En nu hebben ze niks met elkaar. Balen.
Zouden die mensen dat echt doen omdat het kind dat wilde, of roepen ze dat alleen maar?quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:12 schreef ZarB het volgende:
[..]
True, maar ik hoorde dit toevallig laatst ook weer. "Mijn oudste wilde een zusje". En nu hebben ze niks met elkaar. Balen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.disclaimer
quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:30 schreef SQ het volgende:
[..]
Zouden die mensen dat echt doen omdat het kind dat wilde, of roepen ze dat alleen maar?
Mijn dochter wilde ook een zusje, kreeg ze ook niet.Hoop het toch niet maar ik geloof ook wel dat ouders vatbaar zijn voor dat soort uitspraken. Omdat ze hun kind niet willen teleurstellen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Just skip all the layers and go straight to the crazy!
quote:Op vrijdag 31 maart 2023 19:29 schreef Smart_ass het volgende:
Wat hierboven al aangehaald is speelt inderdaad wel vind ik, dat je er als enig kind alleen voor staat wanneer je ouders ouder en hulpbehoevender worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door Elpis op 01-04-2023 14:06:43 ]I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
Kan altijd nog op latere leeftijd. Een van m’n zussen en ik, kregen pas een klik op latere leeftijd. (20-30)quote:Op vrijdag 31 maart 2023 15:12 schreef ZarB het volgende:
[..]
Ehm, nee.... "enig kind" is correct.quote:Op maandag 3 april 2023 19:05 schreef Ed1234 het volgende:
Off topic maar ik moest wel lachen om je titel. Veel mensen gebruiken het woord enigst verkeerd en zeggen bijvoorbeeld “dat is het enigste boek in mijn kast”, waar je dan eigenlijk enige zou gebruiken. In jouw situatie is enigst juist wel het goede woord, het enigste kind.
Maar je snapt waar het om gaat toch. Dat kinderen geen idee hebben wat ze bedoelen met "ik wil een broertje/zusje" en dat ouders daar vaak heel volwassen redenaties aan vast plakken. Dus dat het een beetke dom is om een 2e kind te nemen puur omdat je andere jonge kind dat heel graag wil.quote:Op maandag 3 april 2023 18:00 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Kan altijd nog op latere leeftijd. Een van m’n zussen en ik, kregen pas een klik op latere leeftijd. (20-30)
Uiteraard. Dat is hetzelfde principe met puppies en zo. Kinderen weten ook niet écht hoe het is om een hond te hebben en die elke dag goed te verzorgen.quote:Op maandag 3 april 2023 19:33 schreef ZarB het volgende:
[..]
Maar je snapt waar het om gaat toch. Dat kinderen geen idee hebben wat ze bedoelen met "ik wil een broertje/zusje" en dat ouders daar vaak heel volwassen redenaties aan vast plakken. Dus dat het een beetke dom is om een 2e kind te nemen puur omdat je andere jonge kind dat heel graag wil.
Lijkt me echt wel heftig ja. Dat is precies wat ik bedoelde met mijn post.quote:Op maandag 3 april 2023 18:54 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik ben enig kind in een eenouder gezin.
Als kind stond ik er nooit veel bij stil dat ik geen broer of zus had, ik had wel nichtjes en neefjes om me heen. En een jonge zus van mijn moeder die eigenlijk meer mijn oudere zus is. Nu mijn moeder ouder wordt en haar gezondheid slechter is vind ik het wel wat eng om overal alleen voor te staan. Ik zal mijn stinkende best doen om haar zo goed mogelijk te verzorgen mocht dat nodig zijn, maar ik sta er natuurlijk wel alleen voor. Bovendien realiseer ik me de laatste tijd wel dat het maar zo over kan zijn, en daar kan ik wel wakker van liggen. Mijn man en ik hebben geen kinderen en mijn man heeft net als ik(bijna)geen familie. Soms toch wel een dingetje hoor.
quote:Op maandag 3 april 2023 19:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm, nee.... "enig kind" is correct.
https://onzetaal.nl/taall(...)st%20kind,is%20de%20'nette'%20variant.
Het enigste kind is het leukste/schattigste kind van een groep kinderen, dat kan prima een kind met broertjes en/of zusjes zijn.
Enig kind, mijn pa ging dood in de puberteit en mijn ma was psychisch verziekt dus die heb ik jaren geleden de deur gewezen. Ik vond het laatste juist hierin een voordeel dat ik geen broers of zussen had omdat ik gewoon verder kon zonder een hoop heibel. Had ik broers of zussen gehad dan wilden zij misschien wel bemiddelen of wat dan ook. Of stel dat zij wel nog contact hielden dan zou ik daar bijv weinig trek in hebben en dat kon weer voor conflicten zorgen. Maar goed, heel andere situatie natuurlijk.quote:Op maandag 3 april 2023 18:54 schreef Seeburg54 het volgende:
Ik ben enig kind in een eenouder gezin.
Als kind stond ik er nooit veel bij stil dat ik geen broer of zus had, ik had wel nichtjes en neefjes om me heen. En een jonge zus van mijn moeder die eigenlijk meer mijn oudere zus is. Nu mijn moeder ouder wordt en haar gezondheid slechter is vind ik het wel wat eng om overal alleen voor te staan. Ik zal mijn stinkende best doen om haar zo goed mogelijk te verzorgen mocht dat nodig zijn, maar ik sta er natuurlijk wel alleen voor. Bovendien realiseer ik me de laatste tijd wel dat het maar zo over kan zijn, en daar kan ik wel wakker van liggen. Mijn man en ik hebben geen kinderen en mijn man heeft net als ik(bijna)geen familie. Soms toch wel een dingetje hoor.
Jawel, ook echt wel een paar die zeker wel voor me klaar staan.quote:Op zaterdag 8 april 2023 07:48 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Lijkt me echt wel heftig ja. Dat is precies wat ik bedoelde met mijn post.
Je hebt verder wel lieve mensen om je heen?
Dat klopt. Mijn grootouders hadden 7 kinderen, toen mijn grootvader alleen overbleef was er uiteindelijk maar een van zijn kinderen die voor hem klaar stond.quote:Op zaterdag 8 april 2023 07:54 schreef roos94 het volgende:
[..]
Enig kind, mijn pa ging dood in de puberteit en mijn ma was psychisch verziekt dus die heb ik jaren geleden de deur gewezen. Ik vond het laatste juist hierin een voordeel dat ik geen broers of zussen had omdat ik gewoon verder kon zonder een hoop heibel. Had ik broers of zussen gehad dan wilden zij misschien wel bemiddelen of wat dan ook. Of stel dat zij wel nog contact hielden dan zou ik daar bijv weinig trek in hebben en dat kon weer voor conflicten zorgen. Maar goed, heel andere situatie natuurlijk.
Maar er alleen voor staan? Bloedband is toch niet alles. Je staat er imo alleen voor als je geen partner of vrienden of familie of kennissen hebt. Niet omdat je enig kind bent. Er zijn genoeg mensen die geen enkele steun van hun broers of zussen krijgen.
Ik ben een enig kind. Dat is in principe geen probleem, maar er zijn wel momenten geweest waarop ik iemand gemist heb. Daarentegen heb ik ook de strijd en het gezeik 'gemist'. Ik zie met name op tegen de periode waarin mijn ouders ouder worden en ik in mijn eentje bepaalde beslissingen moet gaan nemen. Dat laatste is in jullie geval niet van toepassing natuurlijk.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 10:11 schreef DjVero het volgende:
Ter introductie, vorig jaar april een dochtertje erbij gekregen, want voor degene die het niet weten, we hebben ook een 14-jarige. Nu is dat nog erg close tussen die twee, maar dat gaat een keer uit elkaar lopen (= aanname). Gebeurt al een beetje; hij gamet graag en zij pakt zijn controller graag af.
Afijn, eventjes off-topic hierboven. De eerste vijf maanden waren zwaar, loodzwaar. Nu vind ik het helemaal geweldig en zo. Na die vijf maanden heb ik lang gedacht, hier moet nog een baby’tje bij. Toch ben ik daar de laatste tijd aan gaan twijfelen, voornamelijk omdat we nu een goede balans hebben tussen vrijheid-blijheid, waar ik eigenlijk enorm veel waarde aan hecht, en zorg voor de kinderen, waarvan de 14-jarige zichzelf grotendeels redt natuurlijk. Mijn vrouw wil niet meer; ik heb een tijdje gehoopt dat ze bij zou draaien, niet gebeurd, maar inmiddels heb ik daar vrede mee.
Maar even los van onze eigen beweegredenen en even los van onze puber, want die kwam pas op 10-jarige leeftijd bij ons en bewandelt, zoals gezegd, inmiddels voornamelijk zijn eigen pad; zijn er hier ouders van “één kind”? Wat zijn jullie ervaringen? Heb je er bewust voor gekozen, en waarom? Wat zijn plus- en minpunten?
En van de andere kant, als enig kind zijnde, hoe heb je dat zelf ervaren? Heb je ooit een broertje of zusje gemist? Of wist niet je niet beter, even oneerbiedig gezegd?
Het staat ouders van twee kinderen of meer uiteraard vrij om te reageren, maar zijn niet de ervaringsverhalen waar ik naar op zoek ben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |