abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208598946
Wij hebben een nu inmiddels 6 jaar oude Noorse Boskat die in het afgelopen +- half jaar tot driekwart jaar ineens van gedrag lijkt te veranderen. Hij is altijd heel aanhankelijk geweest (wel een angsthaas 1e klas), deed geen vlieg kwaad en vond alles prima. Hij had vroeger een broertje, maar die hebben we na anderhalf jaar moeten laten inslapen omdat hij een chronische alvleesklierontsteking had. Sindsdien is hij alleen bij ons (we hebben het wel geprobeerd met een andere kat/kitten erbij, maar dat werkte totaal niet)

De laatste tijd echter is hij aan het veranderen en we weten niet wat er aan de hand is. Het begon heel simpel: we hebben al jaren een ochtend ritueel waarbij hij me boven opwacht, naar beneden sprint en op de keukentafel gaat zitten om gekroeld te worden. Als we daarmee klaar zijn loop ik naar een kast om speeltjes te pakken. Dat ging altijd goed, tot de kat me ineens begon te volgen en mijn enkels aanviel. Dat gebeurde meerdere keren en elke keer zaten z’n nagels en/of tanden in m’n enkel. Hij lijkt er zelf ook van te schrikken, en als ik “au” roep dan is ie weg.

Dus ritueel iets aangepast waarbij ik hem eerst naar de krabpaal lok zodat ik daarna de speeltjes kan pakken. Probleem soort-van opgelost. Tijdje later begon het volgende probleem (wat eerder nooit een probleem was): als hij in de studeerkamer komt om aandacht, kon ik mijn vuist naar beneden houden en dan loopt hij er tig keer tegenaan en krijgt ie een aai over z’n bol en was hij weer helemaal tevreden. Tot hij ineens uit het niets aanviel en zowel nagels als tanden in mijn vuist zette.

Zelfde principe als hij op de tafel in de studeerkamer springt. Kreeg altijd aandacht, tot hij ineens ging bijten (soms meer een schijnbeweging en dan stopten we meteen, maar regelmatig ook gewoon uit het niets ineens) en/of aanvallen met z’n nagels. Maakt niet uit of hij wel of geen aandacht kreeg voor dat moment.
Daarna sprint hij ook altijd meteen weg alsof hij er zelf ook van is geschrokken.

Het zorgt hier thuis voor een minder ontspannen sfeer, want we houden onwijs van hem, maar dit gedrag maakt het wel steeds moeilijker. We zijn al bij de dierenarts geweest en hij is gewoon kerngezond. Hij eet goed, drinkt goed, gaat keurig op de bak (nooit erbuiten), speelt doorgaans ook goed en slaapt veel. Maar dit gedrag wordt wel steeds storender. Hij is ook vaker onrustig (mekkeren, duurt veel langer voor hij op schoot rustig wordt, enz)

In eerste instantie was alleen ik de Sjaak, maar mijn man inmiddels ook op dezelfde manier.

Enig idee wat hier aan de hand kant zijn?
pi_208598987
Komt je kat buiten?
pi_208599341
Mijn gok zou zijn. Teveel energie en verveling.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_208599362
De kat komt alleen onder begeleiding buiten en dat is vanaf kitten af aan geweest.

Qua energie: we spelen veel meer met hem dan voorheen, dus dan zou ik verwachten dat het eerder erger zou zijn geweest.
pi_208599836
Ik zou als eerste even kijken bij de dierenarts of hij niet ergens pijn heeft. Gebit? Gewrichten? Een ontsteking ergens? Katten zijn heel goed in het verhullen van ziekte of pijn.

En anders: is hij misschien nu meer alleen? Kan me voorstellen dat de overgang van ‘Corona’ waarbij jullie misschien meer thuis waren naar een tijd waarbij jullie misschien meer weg zijn voor hem intens kan zijn.
pi_208599946
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 10:23 schreef yinu het volgende:
Ik zou als eerste even kijken bij de dierenarts of hij niet ergens pijn heeft. Gebit? Gewrichten? Een ontsteking ergens? Katten zijn heel goed in het verhullen van ziekte of pijn.

En anders: is hij misschien nu meer alleen? Kan me voorstellen dat de overgang van ‘Corona’ waarbij jullie misschien meer thuis waren naar een tijd waarbij jullie misschien meer weg zijn voor hem intens kan zijn.
Vorige week nog voor jaarlijkse checkup geweest (icm vaccinatie) en alles was goed en de dierenarts merkte ook niets raars wat een indicatie zou kunnen zijn dat er iets niet goed is.

Sinds Corona zijn we juist meer thuis (ik werk vrijwel elke dag thuis en dan kan hij altijd komen buurten); voor Corona was ik bijna elke dag weg. Mijn man is ook meer thuis dan voorheen.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 11:20:08 #7
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_208600512
Hebben jullie sinds kort misschien een kind of een ander huisdier erbij, of komen er mensen over de vloer die er eerst niet waren? Mag hij nog even vaak naar buiten als eerst? Is er een andere kat die hem bijvoorbeeld door het raam heen zit te stangen?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_208600904
quote:
5s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 11:20 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hebben jullie sinds kort misschien een kind of een ander huisdier erbij, of komen er mensen over de vloer die er eerst niet waren? Mag hij nog even vaak naar buiten als eerst? Is er een andere kat die hem bijvoorbeeld door het raam heen zit te stangen?
Geen kinderen of andere huisdieren. We hebben het een aantal jaar geleden wel geprobeerd met een andere kat, maar dat werkte totaal niet. Dat is van ruim voor de verandering qua gedrag.

Naar buiten gaan is niet elke dag en vaak ‘s middags. Misschien proberen een soort van uitlaat routine toe te voegen. Er zitten wel andere katten in de buurt, maar niet gemerkt dat onze kat daar nerveus van wordt oid.

Grote kans dat het verveling en/of frustratie is
  Spellchecker vrijdag 31 maart 2023 @ 12:05:16 #9
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208600985
Heb je misschien een nieuw wasmiddel/wasverzachter? (Met een andere geur dus?)
pi_208601559
Klinkt als spelagressie
pi_208601641
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:07 schreef Maerwynn het volgende:
Klinkt als spelagressie
Dit dus.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_208601840
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 12:05 schreef maily het volgende:
Heb je misschien een nieuw wasmiddel/wasverzachter? (Met een andere geur dus?)
Gebruiken al jaren hetzelfde, dus tenzij de fabrikant het aangepast heeft lijkt het me sterk
pi_208601853
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]
Dit dus.
Waarschijnlijk is het ook gewoon zoiets icm verveling…we hebben in ieder geval weer nieuwe speeltjes e.d besteld om meer variatie te kunnen bieden.
pi_208603125
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:36 schreef Gossef het volgende:

[..]
Waarschijnlijk is het ook gewoon zoiets icm verveling…we hebben in ieder geval weer nieuwe speeltjes e.d besteld om meer variatie te kunnen bieden.
Je kan ook te agressief met je kat spelen en het daardoor uitlokken. Speel je altijd samen met de kat of laat je hem zelf spelen en kijk je toe?
pi_208603865
Extra lekkere hapjes serveren bijv een keertje mossellen en kijken of je dan weer vrienden wordt? kattenkruid kopen? zo een katten paal kopen dat hij ook lekker hoog de lucht in kan?

Een kat heeft maar kleine hersentjes, wellicht denkt hij dat jullie de andere kar expres hebben weggedaan?
  vrijdag 31 maart 2023 @ 17:26:14 #16
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208604283
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 15:35 schreef Maerwynn het volgende:

[..]
Je kan ook te agressief met je kat spelen en het daardoor uitlokken. Speel je altijd samen met de kat of laat je hem zelf spelen en kijk je toe?
De man van @Gossef hier. We hebben speeltjes in alle ruimtes van het huis liggen waar hij zelfstandig mee kan spelen als hij dat zou willen, maar dat doet hij eigenlijk niet echt; hij kijkt eigenlijk altijd naar ons om hem te vermaken. We hebben zat momenten op de dag dat we hem dan in beweging proberen te krijgen met speeltjes (lasertjes, hengeltjes, etc) en vaak doet hij daar wel wat mee, maar agressief gaat het er dan niet aan toe.

Het is vooral tijdens de rustige momenten (we zijn aan het computeren, handen op de tafel & hij komt langslopen en haalt uit als je hem probeert te aaien of soms dus zelfs als we helemaal stil zitten. Dus ik denk ook niet alsof we het uitlokken op zo'n moment.

Hij is wel zichtbaar gefrustreerd dat hij niet op onze kasten mag springen. Houdt van de hoogte. We hebben hem een grote krab toren gegeven (en daarnaast heeft hij nog krabtonnen staan; inclusief op zolder waar hij dus helemaal hoog en veilig zit) & hij mag op een hoge kast in de woonkamer, maar hij lijkt vooral gefrustreerd dat hij niet overal omhoog mag. Misschien dat hij dat dan op ons afreageert i.c.m. met wat verveling; omdat hij zichzelf dus niet echt kan vermaken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 16:54 schreef realnice11 het volgende:
Extra lekkere hapjes serveren bijv een keertje mossellen en kijken of je dan weer vrienden wordt? kattenkruid kopen? zo een katten paal kopen dat hij ook lekker hoog de lucht in kan?

Een kat heeft maar kleine hersentjes, wellicht denkt hij dat jullie de andere kar expres hebben weggedaan?
Andere kat is al een paar jaar geleden overleden, dus dan zou het wat raar zijn als hij het ons nu pas opeens kwalijk begint te nemen een paar jaar verder.

Heb ook niet het idee dat hij ons niet lief vind of zo. Ligt dagelijks bij ons, wil altijd bij ons zijn & toont enorm veel affectie. Het wordt pas een probleem op de momenten dat wij even wat anders doen en hij zichzelf dus niet echt vermaakt.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  vrijdag 31 maart 2023 @ 17:28:46 #17
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_208604314
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 13:36 schreef Gossef het volgende:

[..]
Waarschijnlijk is het ook gewoon zoiets icm verveling…we hebben in ieder geval weer nieuwe speeltjes e.d besteld om meer variatie te kunnen bieden.
Spelagressie kun je onderscheiden van "echte" agressie, uit boosheid. Hoe staan zijn oren wanneer hij aanvalt, naar voren, opzij of achteren? Maakt hij er geluid bij?

Spelagressie vind ik toch wat apart als hij dat daarvoor nooit deed?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_208605744
Ik denk dat een kattenluik de oplossing is.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_208609621
Hij verveelt zich.
N A P O L I
C A M P A N I A
  Moderator zaterdag 1 april 2023 @ 12:29:21 #20
441859 crew  Lenny77
pi_208614069
Hersentumor?
Hormonen (mss castreren een optie?)
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  zondag 2 april 2023 @ 14:44:34 #21
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_208630451
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 19:16 schreef valentijn101 het volgende:
Ik denk dat een kattenluik de oplossing is.
Hij heeft weinig interesse in buiten zijn; de tuin vindt hij af en toe wel leuk onder begeleiding, maar dat is het dan ook wel.

quote:
1s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 17:28 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Spelagressie kun je onderscheiden van "echte" agressie, uit boosheid. Hoe staan zijn oren wanneer hij aanvalt, naar voren, opzij of achteren? Maakt hij er geluid bij?

Spelagressie vind ik toch wat apart als hij dat daarvoor nooit deed?
Geen geluidjes er bij, oortjes gewoon ontspannen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 1 april 2023 12:29 schreef Lenny77 het volgende:
Hersentumor?
Hormonen (mss castreren een optie?)
Hij is al gecastreerd. Hersentumor is natuurlijk een mogelijkheid, maar dierenarts zag niks raars en hij gedraagt zich verder gewoon normaal.

Ik denk inderdaad dat het gewoon wat verveling is. Hebben wat nieuwe speeltjes nu en letten er nog meer op dat we hem aandacht geven als hij wakker wordt en hij is nu alweer een paar dagen wat rustiger/geen rare aanvallen gezien.

Bedankt voor het meedenken allemaal, ook namens m'n man (TS) :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_208630874
Als de kat graag hoog zit kan het de moeite waard zijn wat plankjes aan de muur te schroeven.

Ik ken zelfs mensen die een paar treetjes en een richel onder het plafond hebben.

Jullie zijn ook meer thuis. Misschien heeft hij behoefte aan er wel bij zijn, maar ook terug kunnen trekken.

Wat slim geplaatste plekkjes zou een mogelijke oplossing kunnen zijn.
  woensdag 5 april 2023 @ 18:45:53 #23
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_208670871
kan het zijn dat hij ergens een verborgen klit in zijn haren heeft zitten? Vaak heel moeilijk te voelen bij zon dikke vacht
pi_208672148
Je hebt ook speciaalvoer gericht op stress, dat misschien een tijdje proberen? Het hielp bij mijn angstige kat.
Jullie zijn niet op vakantie geweest onlangs? De kat van mijn moeder was altijd erg kwaad als ze terug kwam van vakantie.
Of misschien een nieuw of kapot apparaat in huis? Mijn kat kan erg angstig worden als zijn drinkautomaat leeg word en geluidjes maakt, misschien zoiets maar dan met hoge tonen?
Twiddel
  vrijdag 7 april 2023 @ 13:21:05 #25
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208692485
Paar maanden geleden hadden wij hier hetzelfde aan de hand: 1 van onze 3 katers, de allerliefste en meest knuffelige en normaal gesproken altijd blij en zen, begon ineens erg sjagrijnig door het huis te bewegen. Gooide spullen van de kast, jatte eten van het aanrecht, deelde hier en daar een mep uit, allemaal dingen die hij 5 jaar lang nog nooit had gedaan, hij zat duidelijk niet goed in zijn vel. Omdat dit niet bij hem past zijn we naar de dierenarts geweest, binnenstebuiten gekeerd: niets te vinden. Wij stonden voor een raadsel. Dit ging enkele weken zo door totdat ik een helder moment had en me realiseerde wat er nog meer veranderd was voor hem: de drinkfontein was stuk gegaan en die had ik van zijn plek gehaald en vervangen door een bak met 'gewoon' water. Acuut een nieuwe drinkfontein besteld, die was een dag later binnen, sindsdien is hij weer zijn blije zelf.

Katten. :')
pi_208693007
ik zou naar de dierenarts gaan. leg daar het probleem uit.
het klopt dat katten soms verborgen pijnen kunnen hebben en er verder niets van laten merken.
maar het zou zelfs iets stoms kunnen zijn als minder goed kunnen zien waardoor hij zich verdedigd tegen je hand.
pi_208696242
En weer een kat erbij?
pi_208733871
Bedankt allemaal voor de reacties. Het nieuwe lasertje (wat wel degelijk blijft werken) is een gigantische hit en meneer sprint het halve huis door. Sindsdien lijkt het ook beter te gaan, dus ik denk dat de conclusie is: te veel energie / verveling.

Het vorige lasertje haperde heel erg en dat maakte de speelsessies frustrerend voor beide partijen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')