abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208587742
Stel er wordt een kleine vandalisme gepleegd in jouw straat. Bijvoorbeeld een autoband wordt voor je deur lek gestoken. En de politie vraagt jou voor het video materiaal dat jouw deurbel camera heeft opgenomen. Ben je dan verplicht dit te geven? En zo niet, is het dan niet strafbaar om bewijs te weerhouden? Of valt dit daar niet onder?

Normaal is het geen probleem. Maar als de dader weet dat alleen jij daar een camera hebt, dan is het ook makkelijk te achterhalen wie verantwoordelijk is geweest voor het maken/delen van het video bewijs. Waardoor je uiteindelijk zelf misschien met de dader in de nabije toekomst te maken krijgt, mocht hij na zijn taakstraf of boete wraak willen nemen.
  donderdag 30 maart 2023 @ 02:58:31 #2
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_208587743
quote:
De politie kan beelden opvragen om ze te gebruiken voor onderzoek. U bent dan wettelijk verplicht om de beelden af te staan.

• Burgers mogen anderen alleen vragen om beelden. U mag mensen niet dwingen of onder druk zetten. Leg ook goed uit waarom u de beelden opvraagt.
• U heeft als burger alleen recht op beelden waarop u zelf zichtbaar bent, of als er een ander rechtmatig belang is (bijvoorbeeld aangifte). In andere gevallen moeten de persoonskenmerken ‘geblurred’ worden voor ze worden afgestaan of gedeeld, zoals gezichten en bijzondere kenmerken.
https://www.politie.nl/bi(...)-di_p-22-1105_fk.pdf
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_208587744
quote:
Dit betreft een misdrijf. Geen overtreding als ik het goed begrijp? In mijn voorbeeld over vandalisme bedoel ik dus duidelijk een overtreding. Iets wat niet ernstig is. Ben je dan nog steeds wettelijk verplicht het te delen?
  donderdag 30 maart 2023 @ 03:14:43 #4
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_208587750
quote:
En als die beelden mensen herkenbaar in beeld brengen (wat meestal zo is bij cameratoezicht) dan moet je strikt gesproken zelfs een machtiging van de rechter-commissaris hebben. Dit omdat zulke beelden 'bijzondere persoonsgegevens' van mensen onthullen, met name hun ras of etnische afkomst. En die gegevens mag de politie alleen met zo'n machtiging opvragen. (Hoewel.)

Soms hoor je wel dat agenten het 'vrijwillig vragen', oftewel we vorderen niets maar we vragen alleen maar, u mag nee zeggen. Of juist, we hebben geen tijd om die rechter-commissaris te bellen dus geef nou die beelden even. Dat is allebei tegen de wet. Een agent mag niet vragen, alleen vorderen, wanneer het gaat om een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer (of een ander grondrecht). Je staat dus in je recht als je zo'n verzoek weigert. Sterker nog: ga je mee in zo'n verzoek, dan worden de beelden (mogelijk) onbruikbaar als bewijs omdat ze zonder machtiging gevorderd zijn.
https://www.security.nl/p(...)e+politie+afstaan%3F

Als ik dit zo lees komt het erop neer dat wanneer de politie de beelden vordert je wettelijk verplicht bent om daar gehoor aan te geven.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 30 maart 2023 @ 03:19:23 #5
408813 crew  trein2000
pi_208587757
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 02:59 schreef noobie123 het volgende:

[..]
Dit betreft een misdrijf. Geen overtreding als ik het goed begrijp? In mijn voorbeeld over vandalisme bedoel ik dus duidelijk een overtreding. Iets wat niet ernstig is. Ben je dan nog steeds wettelijk verplicht het te delen?
Vernieling is een misdrijf, geen overtreding.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208587763
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 03:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Vernieling is een misdrijf, geen overtreding.
Niet volgens de rijksoverheid website:

Verschil overtreding en misdrijf
De wet bepaalt of een strafbaar feit een misdrijf of een overtreding is.

Overtredingen zijn licht strafbare feiten, zoals vandalisme en openbare dronkenschap.
Misdrijven zijn zwaardere strafbare feiten, zoals moord, diefstal en verkrachting.
  donderdag 30 maart 2023 @ 03:26:51 #7
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_208587767
Vernieling is een misdrijf en is strafbaar gesteld in artikel 350 Wetboek van Strafrecht (Sr.)

Artikel 350
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie wordt gestraft hij die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 30 maart 2023 @ 03:32:54 #8
408813 crew  trein2000
pi_208587772
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 03:22 schreef noobie123 het volgende:

[..]
Niet volgens de rijksoverheid website:

Verschil overtreding en misdrijf
De wet bepaalt of een strafbaar feit een misdrijf of een overtreding is.

Overtredingen zijn licht strafbare feiten, zoals vandalisme en openbare dronkenschap.
Misdrijven zijn zwaardere strafbare feiten, zoals moord, diefstal en verkrachting.
Ja dat is straatschenderij, baldadigheid. Maar als je echt banden gaat lekprikken en dergelijk pleeg je gewoon een misdrijf, namelijk vernieling of (wanneer je het samen doet) openlijke geweldpleging.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208587775
Jullie hebben allemaal gelijk. Het is inderdaad een misdrijf, ondanks dat best veel websites zeggen dat het slechts een overtreding is. Ik dank u allemaal voor de informatie!
  donderdag 30 maart 2023 @ 11:30:24 #10
3542 Gia
User under construction
pi_208589828
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 02:55 schreef noobie123 het volgende:
Stel er wordt een kleine vandalisme gepleegd in jouw straat. Bijvoorbeeld een autoband wordt voor je deur lek gestoken. En de politie vraagt jou voor het video materiaal dat jouw deurbel camera heeft opgenomen. Ben je dan verplicht dit te geven? En zo niet, is het dan niet strafbaar om bewijs te weerhouden? Of valt dit daar niet onder?

Normaal is het geen probleem. Maar als de dader weet dat alleen jij daar een camera hebt, dan is het ook makkelijk te achterhalen wie verantwoordelijk is geweest voor het maken/delen van het video bewijs. Waardoor je uiteindelijk zelf misschien met de dader in de nabije toekomst te maken krijgt, mocht hij na zijn taakstraf of boete wraak willen nemen.
Als je daar al bang voor bent, waarvoor heb je die camera/deurbel dan? Alleen maar om met gesloten deur te kunnen zien wie er aanbelt?
pi_208589853
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:30 schreef Gia het volgende:

[..]
Als je daar al bang voor bent, waarvoor heb je die camera/deurbel dan? Alleen maar om met gesloten deur te kunnen zien wie er aanbelt?
Ik wel
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
  donderdag 30 maart 2023 @ 11:34:40 #12
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_208589870
quote:
En vervolgens zeg je: "ik sla die beelden niet langer op dan 24 uur" en klaar ben je.
Don't let my username fool you...
  donderdag 30 maart 2023 @ 11:38:14 #13
3542 Gia
User under construction
pi_208589908
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:33 schreef Doug-Heffernan het volgende:

[..]
Ik wel
Dus, er wordt gebeld en jij opent eerst de app om te kijken wie er staat, voordat je open doet?
Veel bezorgers zijn dan al weer weggelopen!
  donderdag 30 maart 2023 @ 11:43:03 #14
3542 Gia
User under construction
pi_208589945
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:34 schreef Metalfreak het volgende:

En vervolgens zeg je: "ik sla die beelden niet langer op dan 24 uur" en klaar ben je.
Als je geen abonnement hebt, kun je de beelden niet terugkijken en worden ze niet opgeslagen. Dat vindt, denk ik, niemand handig, dus mensen nemen toch minimaal het goedkoopste abonnement. Daarmee worden beelden 30 dagen bewaard. De politie weet dit ook.
  donderdag 30 maart 2023 @ 11:46:21 #15
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_208589977
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Als je geen abonnement hebt, kun je de beelden niet terugkijken en worden ze niet opgeslagen. Dat vindt, denk ik, niemand handig, dus mensen nemen toch minimaal het goedkoopste abonnement. Daarmee worden beelden 30 dagen bewaard. De politie weet dit ook.
Van een Ring misschien, er zijn nog 300 andere varianten op een videodeurbel. Ik heb dat thuis zelf ingericht en sla het lokaal op waarbij ik mijn eigen bewaartermijn ingesteld heb.
Don't let my username fool you...
pi_208589984
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:38 schreef Gia het volgende:

[..]
Dus, er wordt gebeld en jij opent eerst de app om te kijken wie er staat, voordat je open doet?
Veel bezorgers zijn dan al weer weggelopen!
Er komen helemaal geen bezorgers aan mijn deur
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_208589987
Zo heeft een agent een keer beelden gevorderd bij mijn bedrijf:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb ook een keer een vordering gehad voor camerabeelden rechtstreeks van de officier van justitie. Daar werden ook echt strakke deadlines in genoemd. Ging om een zware schietpartij verderop in de straat.
  donderdag 30 maart 2023 @ 11:50:54 #18
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_208590023
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:47 schreef Bobby100 het volgende:
Zo heeft een agent een keer beelden gevorderd bij mijn bedrijf:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb ook een keer een vordering gehad voor camerabeelden rechtstreeks van de officier van justitie. Daar werden ook echt strakke deadlines in genoemd. Ging om een zware schietpartij verderop in de straat.
Op het werk ook eens iets gehad over een inbraak en autodiefstal in de straat van het werk. Was gevorderd, nagekeken, bleek net buiten de bewaartermijn te liggen, dat doorgegeven aan politie en het was: "OK, da's jammer, fijne dag verder". Dus als je echt uit principe niets wil geven, zullen ze daar verder echt geen werk van maken hoor ;)
Don't let my username fool you...
pi_208590027
Als je een ring hebt dan kan de politie een bevel bij amazon neerleggen. In de vs kan de politie al vrij makkelijk beschikken over alle beelden omdat amazon ze vrijelijk toegang geeft. Zonder toestemming van de eigenaren van de camera dus. Daarom alleen al zou ik nooit een ring willen hebben. Je wordt gewoon een onbetaalde surveillance dienst.
pi_208590078
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:50 schreef Metalfreak het volgende:

[..]
Op het werk ook eens iets gehad over een inbraak en autodiefstal in de straat van het werk. Was gevorderd, nagekeken, bleek net buiten de bewaartermijn te liggen, dat doorgegeven aan politie en het was: "OK, da's jammer, fijne dag verder". Dus als je echt uit principe niets wil geven, zullen ze daar verder echt geen werk van maken hoor ;)
Heb ik inderdaad ook wel een keer gedaan. Maar in dit geval was het wel een flink incident, weinig moeite en goed contact met de wijkagent is ook wel fijn. Heeft ons wel eens geholpen toen we zelf met inbraak/vandalisme te maken hadden.
  donderdag 30 maart 2023 @ 11:58:58 #21
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_208590086
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:58 schreef Bobby100 het volgende:

[..]
Heb ik inderdaad ook wel een keer gedaan. Maar in dit geval was het wel een flink incident, weinig moeite en goed contact met de wijkagent is ook wel fijn. Heeft ons wel eens geholpen toen we zelf met inbraak/vandalisme te maken hadden.
Ow, als die bestanden er zijn, zou ik ze zeker ook leveren. Maar er is ook niemand die er een groot probleem van maakt als je het niet kan.
Don't let my username fool you...
pi_208591720
quote:
0s.gif Op donderdag 30 maart 2023 11:43 schreef Gia het volgende:

[..]
Als je geen abonnement hebt, kun je de beelden niet terugkijken en worden ze niet opgeslagen. Dat vindt, denk ik, niemand handig, dus mensen nemen toch minimaal het goedkoopste abonnement. Daarmee worden beelden 30 dagen bewaard. De politie weet dit ook.
Je doet net of er maar 1 type videodeurbel is :?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')