Bronquote:Zes politiemedewerkers geschorst vanwege racistische uitlatingen in privétijd
Beelden op sociale media laten politiemedewerkers zien die in privétijd door Parijs rijden. Zij roepen onder meer „minder, minder, minder” naar Marokkaanse voorbijgangers. De politie heeft de medewerkers geschorst en stelt een onderzoek in.
Zes politiemensen van de afdeling Oost-Nederland zijn per direct buiten functie gesteld vanwege ongepaste en racistische uitspraken die zij deden buiten het werk om. Op sociale media gaan filmbeelden rond vanuit een busje dat door Parijs rijdt met politiemedewerkers die daar in privétijd de wedstrijd van het Nederlands elftal bezochten. De zes inzittenden laten zich racistisch uit over voorbijgangers. NRC heeft zondag van politiebronnen bevestigd gekregen dat die videobeelden aanleiding zijn voor de schorsing.
De politiemensen, die in de video niet te zien maar wel te horen zijn, rijden over een Marokkaanse markt op weg naar hun hotel in de Parijse voorstad Saint-Denis. „Hier staat er een met een bomgordel”, roept iemand. De inzittenden lachen en roepen onder meer „minder, minder, minder”, verwijzend naar de uitspraak ‘minder Marokkanen’ van Geert Wilders. „Jullie zijn aan het filmen alsof we hier in een dierentuin rijden”, zegt een politiemedewerker buiten dienst. „Dat is het toch ook”, reageert een ander.
Janny Knol, politiechef Oost-Nederland, zegt in een bericht „erg geschrokken” te zijn van de beelden en uitlatingen. „Wij willen een politie zijn van én voor iedereen. Het gedrag van deze collega’s, ook al waren ze in privétijd, past hier niet bij en is volstrekt onacceptabel.”
Onderzoek
Er wordt een onderzoek ingesteld naar de uitspraken en betrokkenheid van de geschorste politiemensen. Een woordvoerder van de politie wilde zondag aan persbureau ANP niet vertellen wat de functie is van de geschorste medewerkers. Zolang het onderzoek loopt, is hen de toegang tot alle politielocaties ontzegd.
Discriminatie en seksisme bij de Nederlandse politie zijn al langer een probleem. In meerdere zaken kwam naar buiten dat medewerkers racistische of ongepaste uitlatingen deden. NRC berichtte eerder over foute appgroepen bij de politie in Den Haag en Rotterdam waarin grove racistische taal werd geuit. Een van die appgroepen had als naam ‘Marokkanenverdelgers’. Maar een handvol politiemedewerkers is naar aanleiding van die onthullingen ontslagen, de meesten werden overgeplaatst.
Op die beelden staan geen Marokkanen. Ze rijden de straat in waar hun hotel staat en daar is een of andere straatmarkt a la de markten in Nairobi.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:07 schreef Weltschmerz het volgende:
Na het zien van veel nieuws over Marokkanen verbaast het me ook niet. Die mensen hebben daar dagelijks mee te maken.
Goede trol weer, wereldpijn.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:07 schreef Weltschmerz het volgende:
Na het zien van veel nieuws over Marokkanen verbaast het me ook niet. Die mensen hebben daar dagelijks mee te maken.
Je rijdt naar Parijs en komt langs een derde wereld markt, maar daar mag je zelfs privé niks van zeggen natuurlijk want het is zo'n verrijking.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:27 schreef Ericr het volgende:
[..]
Goede trol weer, wereldpijn.
Gasten zijn goed de sjaak hopelijk.
Je mag er best een mening over hebben. Maar wat ze allemaal roepen is een mening en heel normaal volgens jou?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je rijdt naar Parijs en komt langs een derde wereld markt, maar daar mag je zelfs privé niks van zeggen natuurlijk want het is zo'n verrijking.
Alsof iedereen hier enthousiast zo reageren als je erachter komt dat je een hotel geboekt hebt in de getto van Parijs ipv in het centrum.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je rijdt naar Parijs en komt langs een derde wereld markt, maar daar mag je zelfs privé niks van zeggen natuurlijk want het is zo'n verrijking.
Als je kijkt wat hij op fok al uitkraamt zou dat me niet verbazenquote:Op zondag 26 maart 2023 18:46 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je mag er best een mening over hebben. Maar wat ze allemaal roepen is een mening en heel normaal volgens jou?
Het verschil is dat de meesten hun racistische grappen niet vol trots op twitter gooien.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Alsof iedereen hier enthousiast zo reageren als je erachter komt dat je een hotel geboekt hebt in de getto van Parijs ipv in het centrum.
Wat doen die mensen waar ze langsrijden verkeerd dan?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:48 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Alsof iedereen hier enthousiast zo reageren als je erachter komt dat je een hotel geboekt hebt in de getto van Parijs ipv in het centrum.
Hebben ze dat zelf gedaan?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Het verschil is dat de meesten hun racistische grappen niet vol trots op twitter gooien.
Yes. Degene heeft dat filmpje snel verwijderd en zijn twitteraccount weggegooid. Maarja, het internet en boomers. Vaak een lachwekkende combinatiequote:
wat maakt dat uit?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:49 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat doen die mensen waar ze langsrijden verkeerd dan?
Wat dacht ie te bereiken door dit filmpje op twitter te plaatsen?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Yes. Degene heeft dat filmpje snel verwijderd en zijn twitteraccount weggegooid. Maarja, het internet en boomers. Vaak een lachwekkende combinatie
Bijval...quote:Op zondag 26 maart 2023 18:52 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wat dacht ie te bereiken door dit filmpje op twitter te plaatsen?![]()
Jij noemt het een getto. Blijkbaar is er iets mis met wat je ziet op het filmpje?quote:
Maar die is volgens mij geen agent, maar buschauffeur.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:34 schreef Caland het volgende:
Overigens is de poster van het filmpje ook wel iemand die je in een dierentuin verwacht
Je kent de wijk in Parijs neem ik aan, en je hebt het filmpje gezien?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:54 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Jij noemt het een getto. Blijkbaar is er iets mis met wat je ziet op het filmpje?
Dat klopt. Die hoeft zich voorlopig ook niet meer in het stadion van GAE te vertonen als ik die reacties zo las gisteren. Best vervelend met zo’n bizar herkenbaar lelijk hoofdquote:Op zondag 26 maart 2023 18:56 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Maar die is volgens mij geen agent, maar buschauffeur.
En dan?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je kent de wijk in Parijs neem ik aan, en je hebt het filmpje gezien?
Ik ken de wijk in Parijs niet. En ja. Ik heb het filmpje gezien. Afgezien van dat racistische geschreeuw in de auto zie/hoor ik niet veel geks. Hier organiseren ze ook elk jaar een straat rommelmarkt. Dan zie je ook allemaal mensen met kleedjes die spulletjes verkopen.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:56 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Je kent de wijk in Parijs neem ik aan, en je hebt het filmpje gezien?
Waar zegt ik dat die mensen wat verkeerd doen? Dus wat nou met je en dan?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dan?
Wat doet wie dan ook verkeerd in dat filmpje? Afgezien vd misbaksels in de auto/het busje?
Bij de politie? Ja klopt.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:31 schreef SpaceOddity het volgende:
Wat een totale tyfuszooi is het daar.
Jij probeert dingen te suggereren. Zeg gewoon wat je bedoelt.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:00 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waar zegt ik dat die mensen wat verkeerd doen? Dus wat nou met je en dan?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151118_01976982quote:Op zondag 26 maart 2023 18:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik ken de wijk in Parijs niet. En ja. Ik heb het filmpje gezien. Afgezien van dat racistische geschreeuw in de auto zie/hoor ik niet veel geks. Hier organiseren ze ook elk jaar een straat rommelmarkt. Dan zie je ook allemaal mensen met kleedjes die spulletjes verkopen.
Dus? Niemand in dat filmpje doet iets verkeerd behalve de mismaksels in het "blikken omhulsel".quote:Op zondag 26 maart 2023 19:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151118_01976982
Is dat filmpje niet in scene gezet , dan?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:49 schreef Caland het volgende:
[..]
Het verschil is dat de meesten hun racistische grappen niet vol trots op twitter gooien.
Ik zeg inderdaad dat de meeste users hier een identieke reactie zouden geven als ze in die wijk een hotel hadden geboekt.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:01 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Jij probeert dingen te suggereren. Zeg gewoon wat je bedoelt.
Nee.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Is dat filmpje niet in scene gezet , dan?
Een nieuwsbericht van 8 jaar oudquote:Op zondag 26 maart 2023 19:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Alleen racistische users zouden zo reageren. Dit is geen normale reactie.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik zeg inderdaad dat de meeste users hier een identieke reactie zouden geven als ze in die wijk een hotel hadden geboekt.
En nu?quote:Op zondag 26 maart 2023 19:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat zegt je onderbuik? Want uit dat fimpje blijkt niks ernstigs ofzo.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik zeg inderdaad dat de meeste users hier een identieke reactie zouden geven als ze in die wijk een hotel hadden geboekt.
Ik zag een hoofddoekje op het filmpje! Dan moet het wel een gevaarlijk getto zijn!!!!quote:Op zondag 26 maart 2023 19:08 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat zegt je onderbuik? Want uit dat fimplje blijkt niks ernstigs ofzo.
Een straatmarkt, doodeng idd![]()
Woon je in een grote stad?quote:Op zondag 26 maart 2023 18:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
En dan?
Wat doet wie dan ook verkeerd in dat filmpje? Afgezien vd misbaksels in de auto/het busje?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |