abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 20:42:23 #1
414785 sirdanilot
pi_208535491
Even situatie geschetst



Dus achteruit de bocht in aan de linkerkant (linksrijdend land)

Hoe doe ik dat in godsnaam want afgelopen rijlessen al een paar keer geprobeerd met weinig succes.

Ofwel ik zit op de stoep, ofwel ik neem de bocht veel te ruim waardoor ik overig verkeer hinder. Ik moet dit namelijk ook straks doen op mijn rijexamen en dat gaat dus echt voor geen meter.

Iemand hier tips voor?

En laten we eerlijk zijn hoe vaak doe je dit nou als je echt gaat rijden, je gaat toch geen doodlopende straat in rijden waar je niet uit kan zonder achteruit te rijden.... Maar goed het moet op het rijexamen hier.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 maart 2023 @ 20:47:38 #2
408813 crew  trein2000
pi_208535602
In de praktijk nog nooit gedaan. Maakt niet uit, je moet het kunnen voor je examen. Kwestie van het trucje leren, insturen op het goede moment en daarna evenwijdig aan de stoep blijven rijden. Niet tussendoor gaan stilstaan als dat niet hoef, lekker dat ding laten rollen en regelmatig in de spiegel de stoeprand opzoeken om te kunnen corrigeren.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 20:48:35 #3
414785 sirdanilot
pi_208535623
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:47 schreef trein2000 het volgende:
In de praktijk nog nooit gedaan. Maakt niet uit, je moet het kunnen voor je examen. Kwestie van het trucje leren, insturen op het goede moment en daarna evenwijdig aan de stoep blijven rijden. Niet tussendoor gaan stilstaan als dat niet hoef, lekker dat ding laten rollen en regelmatig in de spiegel de stoeprand opzoeken om te kunnen corrigeren.
Meestal gaat het goed totdat ik moet draaien
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_208535655
Dus niet meer draaien :Y
pi_208535658
Heb je geen reet aan om op te oefenen. Als je een paar jaar rijervaring hebt dan doe je het waarschijnlijk vanzelf al goed omdat je dan veel meer gevoel met een auto hebt dan wanneer je niet eens je rijbewijs hebt.
Maar waarom zou je, kun je beter leren driften dat is tenminste nog lachen.
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 maart 2023 @ 20:50:23 #6
408813 crew  trein2000
pi_208535672
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:48 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Meestal gaat het goed totdat ik moet draaien
Wat gaat er mis? Het vinden van het moment? Stuur je te veel of te weinig? Kijk je niet goed?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 maart 2023 @ 20:51:18 #7
408813 crew  trein2000
pi_208535690
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:50 schreef Centenbak het volgende:
Heb je geen reet aan om op te oefenen. Als je een paar jaar rijervaring hebt dan doe je het waarschijnlijk vanzelf al goed omdat je dan veel meer gevoel met een auto hebt dan wanneer je niet eens je rijbewijs hebt.
Maar waarom zou je, kun je beter leren driften dat is tenminste nog lachen.
Nou ja het CBR (of hoe die club in Ierland ook moge heten) wil graag dat je door deze hoepel springt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208535702
Twee tips:

1. Gebruik je buitenspiegel
2. Een auto draait op de achteras

Neem 2 lessen in een bus en je vergeet het nooit meer
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208535704
geen last van in me Golf 8
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 20:52:04 #10
414785 sirdanilot
pi_208535706
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:50 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Wat gaat er mis? Het vinden van het moment? Stuur je te veel of te weinig? Kijk je niet goed?
Te veel of juist te weinig het stuur draaien, moment van draaien is meestal wel goed
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 25 maart 2023 @ 20:52:57 #11
414785 sirdanilot
pi_208535725
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:51 schreef Symphonic het volgende:
Twee tips:

1. Gebruik je buitenspiegel
2. Een auto draait op de achteras

Neem 2 lessen in een bus en je vergeet het nooit meer
Ik ben medisch afgekeurd voor rijbewijs C en D vanwege mijn ogen.

In Nederland ook voor rijbewijs B maar hier in ierland heb je vrijwel geen eisen voor rijbewijs B want als je in een gat woont is er geen bus dus je moet wel met de auto.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 20:53:50 #12
236264 crew  capricia
pi_208535754
Oefenen met de auto van een ander. Eindeloos. Op een industrieterrein of zo.
Met 1,5 liter flessen cola gevuld met water langs de kant (geen schade als je iets verkeerds doet).
Neem je tijd. Stap uit. Kijk hoe je stuurt en welke ruimte je nog hebt.
Ik deed dit soort oefeningen met mijn vader. En had in 12 lessen mijn rijbewijs.
(Maar goed. Ik reed ook trekker en vrachtwagen op eigen terrein)
Definitely not CIA
  Moderator / Redactie FP + Sport zaterdag 25 maart 2023 @ 20:54:38 #13
408813 crew  trein2000
pi_208535778
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Te veel of juist te weinig het stuur draaien, moment van draaien is meestal wel goed
Meer in de spiegel kijken en op tijd corrigeren dus
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 20:59:27 #14
236264 crew  capricia
pi_208535920
Echt. Neem je rust.
Als ik een oplegger of aanhangwagen achteruit in moet parkeren tussen kratten of andere opleggers etc, stap ik ook soms gewoon uit. Om te kijken hoe dat ding staat.
Ik heb alle tijd.
Het is geen haast klus.
Definitely not CIA
pi_208535970
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:59 schreef capricia het volgende:
Echt. Neem je rust.
Als ik een oplegger of aanhangwagen achteruit in moet parkeren tussen kratten of andere opleggers etc, stap ik ook soms gewoon uit. Om te kijken hoe dat ding staat.
Ik heb alle tijd.
Het is geen haast klus.
Ik denk niet dat je uit mag stappen op het examen om even te kijken, wel?
pindazakje
  Moderator zaterdag 25 maart 2023 @ 21:02:27 #16
236264 crew  capricia
pi_208535994
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 21:01 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Ik denk niet dat je uit mag stappen op het examen om even te kijken, wel?
Maar wel bij het oefenen. Eindeloos oefenen. Tot je zeker van jezelf bent.

Je begint namelijk niet met het examen.. mooi hè. :D
Definitely not CIA
pi_208536045
Nou je achterwielen zijn op dat moment je pivot point.

Dus als je ziet dat je achterwielen aan het begin van de bocht zijn begin je met insturen en hou je via de spiegel in de gaten of je meer of minder moet bijsturen, je stuur uitwerking is wel groter om je voorwielen niet volgen.

Als je in een keer goed wil insturen moet je even de radiaal van je bocht uitzoeken en de ratio van je stuurverhouding maar dat lijkt mij niet nodig.

En als je dit niet lukt kan je beter op je skelter blijven rijden.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_208539622
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:47 schreef trein2000 het volgende:
In de praktijk nog nooit gedaan. Maakt niet uit, je moet het kunnen voor je examen. Kwestie van het trucje leren, insturen op het goede moment en daarna evenwijdig aan de stoep blijven rijden. Niet tussendoor gaan stilstaan als dat niet hoef, lekker dat ding laten rollen en regelmatig in de spiegel de stoeprand opzoeken om te kunnen corrigeren.
Niet moeilijk doen, gewoon 1 hand op het stuur en je hele bovenlijf 180 graden draaien en hop hop gas erop, draaien met die handel. Niet moeilijker maken dan nodig is.

pi_208545123
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 20:42 schreef sirdanilot het volgende:
Even situatie geschetst

[ afbeelding ]

Dus achteruit de bocht in aan de linkerkant (linksrijdend land)

Hoe doe ik dat in godsnaam want afgelopen rijlessen al een paar keer geprobeerd met weinig succes.

Ofwel ik zit op de stoep, ofwel ik neem de bocht veel te ruim waardoor ik overig verkeer hinder. Ik moet dit namelijk ook straks doen op mijn rijexamen en dat gaat dus echt voor geen meter.

Iemand hier tips voor?

En laten we eerlijk zijn hoe vaak doe je dit nou als je echt gaat rijden, je gaat toch geen doodlopende straat in rijden waar je niet uit kan zonder achteruit te rijden.... Maar goed het moet op het rijexamen hier.

Veel tips en tricks bij deze YouTube channel.

Je kan veel leren er aan.

Deze is Koreaanse maar veel tips echt veel tips.
Zelf ik leerde er nog van dat denk shit als ik dat had geweten .





[ Bericht 14% gewijzigd door suijkerbuijk op 26-03-2023 16:36:48 ]
pi_208546420
Auto laten rollen, geen gas geven, voortdurend in je linkerspiegel kijken en behandel het stuur als je minnares. Op het gemak dus, met veel beleid.
Het is koud, het is guur....
pi_208566447
Dit is een beetje per auto verschillend afhankelijk van de draaicirkel en lengte van de auto. Is vergelijkbaar met achteruit inparkeren en het denkbeeldige punt zoeken wanneer je moet beginnen met indraaien. Dat punt zoek je dan door je ruitje waardoor je aan de zijkant naar achteren kijkt.

Bij inparkeren is dit waar bevind zich de achterkant van de auto die naast je staat geparkeerd of achteruit indraaien op een oprit langs een hoek van een gebouw of muur? Een vierdeurs auto met een middenstijl dan kun je dit punt bepalen met de denkbeeldige afstand van de achterkant van de auto of hoek naast je bv. t.o.v. middenstijl in de zijruit van je auto. Deze afstand dan bij benadering inschatten en daar beginnen met insturen. Referentiepunt zoeken tussen lengte auto en punt van insturen in je blikveld tussen auto en object.

Dus je moet dit referentiepunt even zoeken tussen auto en omgeving, de rijinstructeur kan je die ook vertellen. Zou best kunnen dat hij of zij dit niet begrijpelijk weet uit te leggen. Ik had vroeger een instructeur die had als ezelsbrug een klein plakkertje op de zijruit achter x afstand van de middenstijl. Wanneer de hoek waar je omheen moet gelijk is met die plakker dan begin je met insturen.

Bij een bocht achteruit met de stoep aan de linker kant zie je dit in de spiegel t.o.v. bv. achterwiel. Wanneer je achterwiel bijna het begin van de bocht bereikt begin je met insturen. Zoals op de afbeelding zie je de afstand tussen wiel en trottoirband zolang deze afstand gelijk is ga je gelijk met trottoirband de bocht om. Wordt die afstand groter stuur je te weinig, wordt het kleiner stuur je teveel.

Als beginnend bestuurder heb je die focus op dat referentiepunt nodig om in te schatten. Na gelang je meer ervaring krijgt de auto leert kennen gaat dit op gevoel en steeds vlotter en zo goed als op de automatische piloot.
pi_208569976
Probeer het eens met de buitenspiegel omlaag, zodat je goed kan ziet wat het binnenste achterwiel doet.

Mag niet op je examen, maar je kan een beetje proberen feeling te krijgen met hoeveel stuur uitslag je nodig hebt.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')