En nu allemaal schuilen bij de Russen, wat een stel laffe honden zijn het toch ookquote:Op vrijdag 24 maart 2023 23:27 schreef slashdotter3 het volgende:
Als de Amerikanen slim zijn zetten ze een todo in hun calendar om aanstaande maandag wanneer ze weer terug zijn in hun HQ verder te bombarderen
[ twitter ]
Invloed uitoefenen counter Iran en Isis. Ervoor zorgen dat Syri een failed state blijft, zodat ze Isral nooit echt kunnen bedreigen. En met een beetje mazzel een nieuwe staat creren samen met de PKK, dat de Amerikanen altijd dankbaar en schuldig zal blijven.quote:
Vrede onder Trump? Sure, je hebt het over Syri.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 23:04 schreef epicbeardman het volgende:
100% dat in de aankomende dagen Putin hiervan de schuld gaat krijgen.
Terwijl het Obama was die FSA bewapende om Bashar al-Assad uit zijn presentiele matcht te krijgen. Wat wel in Libie was gelukt lukte USA niet in Syrie.
De oorlogsmachine is iig weer op volle toeren. Chapeau, wapenhandelaren zullen weer mooie winsten maken. Die winst moeten ze natuurlijk inhalen na 4 jaar vrede onder Trump.
Dit is niks nieuws. Deze hele idiote situatie is veroorzaakt door de idiote tweede Golfoorlog, waarvoor Blair als bush als oorlogsmisdadigers terecht zouden moeten staan voor alle shit wat ze hebben veroorzaakt.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 23:53 schreef slashdotter3 het volgende:
Het begint me te duizelen...![]()
[ twitter ]
Syri kan zich alleen economisch herstellen als er een pro Westerse leider aan de macht komt, denk een beetje aan de Egyptische president Sisi, sinds Sisi aan de macht is, is Egypte onherkenbaar veranderd, het oude centrum is grotendeels gerenoveerd, grootschalige projecten in de infrastructuur, nieuwe steden..quote:Op vrijdag 24 maart 2023 23:57 schreef Slayage het volgende:
[..]
Invloed uitoefenen counter Iran en Isis. Ervoor zorgen dat Syri een failed state blijft, zodat ze Isral nooit echt kunnen bedreigen. En met een beetje mazzel een nieuwe staat creren samen met de PKK, dat de Amerikanen altijd dankbaar en schuldig zal blijven.
Exactamundoquote:
Het gaat inmiddels dramatisch slecht met Egypte, volgens mij zit hun inflatie rond de 70%. Je hoort er niets over uiteraard omdat ook openlijk onvrede uiten over beleid of miserabele staat van de economie voor Egyptenaren gevaarlijk is. Maar, mocht je er zijn en de taal spreken, heb je binnen paar minuten zo uit een taxi chauffeur de miserabele staat van het lang gekregen. Al voor Corona is die weg omlaag ingezet overigens.quote:Op zaterdag 25 maart 2023 12:04 schreef BMW1993 het volgende: denk een beetje aan de Egyptische president Sisi, sinds Sisi aan de macht is, is Egypte onherkenbaar veranderd, het oude centrum is grotendeels gerenoveerd, grootschalige projecten in de infrastructuur, nieuwe steden..
Uh oh... er komen twee grote problemen aan voor Egypte. Volgens Peter Zeihan gaat de voedsellevering uit Ukraine en Rusland in de toekomst achteruit. En Ethiopie wilt in 2024 of 25 hun dam vullen dus minder water voor Egyptische gewassen. Als Ethiopie er 10 jaar voor uittrekt om de dam te vullen dan is er niets aan de hand maar als ze het versneld in bijvoorbeeld 5 jaar willen doen dan gaan ze het in Egypte merken.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:38 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Het gaat inmiddels dramatisch slecht met Egypte, volgens mij zit hun inflatie rond de 70%. Je hoort er niets over uiteraard omdat ook openlijk onvrede uiten over beleid of miserabele staat van de economie voor Egyptenaren gevaarlijk is. Maar, mocht je er zijn en de taal spreken, heb je binnen paar minuten zo uit een taxi chauffeur de miserabele staat van het lang gekregen. Al voor Corona is die weg omlaag ingezet overigens.
Saudische miljardensteun is ook opgedroogd nu Sisi alweer 10+ jaar aan de macht is en er geen enkel gevaar voor de Moslimbroeders meer is. Ze geven alleen nog leningen, geen “aid” meer. En Egypte verdrinkt al in de vele leningen van afgelopen decennia die ze niet kunnen afbetalen. Daar kwamen oa ook die paar mooie infrastructuur projecten vandaan of Nieuw Caro. Maar Egyptenaren vreten geen staal of bouwstenen maar brood en “foul”, en dat kunnen ze steeds minder betalen.
Ah dat wist ik niet, ik volg al jaren op het hoogbouwforum de projecten rondom Cairo, en ik wist wel dat Egypte veel leningen heeft afgesloten met Saudi Arabi en China, maar niet dat het economisch zo slecht ging, het BBP groeit wel gestaag, maar dat zegt natuurlijk niet alles zoals het aantal mensen die werkloos zijn, of inderdaad de inflatie.quote:Op zondag 26 maart 2023 18:38 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Het gaat inmiddels dramatisch slecht met Egypte, volgens mij zit hun inflatie rond de 70%. Je hoort er niets over uiteraard omdat ook openlijk onvrede uiten over beleid of miserabele staat van de economie voor Egyptenaren gevaarlijk is. Maar, mocht je er zijn en de taal spreken, heb je binnen paar minuten zo uit een taxi chauffeur de miserabele staat van het lang gekregen. Al voor Corona is die weg omlaag ingezet overigens.
Saudische miljardensteun is ook opgedroogd nu Sisi alweer 10+ jaar aan de macht is en er geen enkel gevaar voor de Moslimbroeders meer is. Ze geven alleen nog leningen, geen “aid” meer. En Egypte verdrinkt al in de vele leningen van afgelopen decennia die ze niet kunnen afbetalen. Daar kwamen oa ook die paar mooie infrastructuur projecten vandaan of Nieuw Caro. Maar Egyptenaren vreten geen staal of bouwstenen maar brood en “foul”, en dat kunnen ze steeds minder betalen.
Je zat er weer eens 100% naast.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 23:04 schreef epicbeardman het volgende:
100% dat in de aankomende dagen Putin hiervan de schuld gaat krijgen.
Terwijl het Obama was die FSA bewapende om Bashar al-Assad uit zijn presentiele matcht te krijgen. Wat wel in Libie was gelukt lukte USA niet in Syrie.
De oorlogsmachine is iig weer op volle toeren. Chapeau, wapenhandelaren zullen weer mooie winsten maken. Die winst moeten ze natuurlijk inhalen na 4 jaar vrede onder Trump.
Vooral dat eerste en dat laatste gok ik.quote:Op vrijdag 24 maart 2023 23:57 schreef Slayage het volgende:
[..]
Invloed uitoefenen counter Iran en Isis. Ervoor zorgen dat Syri een failed state blijft, zodat ze Isral nooit echt kunnen bedreigen. En met een beetje mazzel een nieuwe staat creren samen met de PKK, dat de Amerikanen altijd dankbaar en schuldig zal blijven.
Projecten mbt infrastructuur zijn altijd gewild in dictatoriale landen en "onderstrepen de positieve verandering en vooruitgang sinds X het land bestuurd". Uiteraard paradepaardje van zo een nieuwe heerser dan.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:55 schreef BMW1993 het volgende:
Ah dat wist ik niet, ik volg al jaren op het hoogbouwforum de projecten rondom Cairo, en ik wist wel dat Egypte veel leningen heeft afgesloten met Saudi Arabi en China, maar niet dat het economisch zo slecht ging, het BBP groeit wel gestaag, maar dat zegt natuurlijk niet alles zoals het aantal mensen die werkloos zijn, of inderdaad de inflatie.
Egypte mist behalve inkomsten uit het Suez kanaal, en het toerisme ook een degelijke industrie, zoals Marokko dat heeft met de auto-industrie, en ze moeten wat minder afhankelijk worden van het importeren van voedsel.
Mbt Ethiopie kan er denk ik nog wel via allerlei landen en Afrikaanse Unie en US onderhandeld worden op bepaalde voorwaarden, wat de pijn enigszins verzacht voor Egypte. Maar het grootste probleem voor de MENA regio zou ik zeggen waar echt helemaal niets aan te doen is de gevolgen van klimaatverandering. Al langer zichtbaar overigens in die landen zelf. Deze regio wordt volgens alle rapporten het hardst getroffen en circa 30/40% droger (!!!). Egypte is sowieso al kurkdroog, maar ook Marokko, Algerije en Tunesie of Turkije en Syrie waar weldegelijk groene gebieden zijn gaan dus gewoon een enorm stuk droger worden. Irak en de Golfstaten benoem ik niet eens want die zijn al kurkdroog, maar ook daar wordt 50 graden in de warmere zomermaanden steeds een normaler verschijnsel.quote:Op zondag 26 maart 2023 19:10 schreef slashdotter3 het volgende:
Uh oh... er komen twee grote problemen aan voor Egypte. Volgens Peter Zeihan gaat de voedsellevering uit Ukraine en Rusland in de toekomst achteruit. En Ethiopie wilt in 2024 of 25 hun dam vullen dus minder water voor Egyptische gewassen. Als Ethiopie er 10 jaar voor uittrekt om de dam te vullen dan is er niets aan de hand maar als ze het versneld in bijvoorbeeld 5 jaar willen doen dan gaan ze het in Egypte merken.
Zal ook weinig goeds betekenen voor de toeristenindustrie waar ze vollop op zijn in gaan zetten.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:13 schreef Aloulu het volgende:
de Golfstaten benoem ik niet eens want die zijn al kurkdroog, maar ook daar wordt 50 graden in de warmere zomermaanden steeds een normaler verschijnsel.
Egypte heeft altijd zomerweer, waar je gehele jaar kan zwemmen in de toeristische gebieden. Dus voor Europeanen of Russen is dat wel handig, in Marokko bijv heb je dat niet dat je hartje winter of herst de zee in kan duiken. Dus wat dat betreft denk ik dat die hitte niet zoveel uitmaakt eigenlijk....quote:Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Zal ook weinig goeds betekenen voor de toeristenindustrie waar ze vollop op zijn in gaan zetten.
Maar dat heeft Europa zelf straks ook, waarom zou je dan naar zo'n dictatoriaal land willen?quote:Op maandag 27 maart 2023 11:20 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Egypte heeft altijd zomerweer, waar je gehele jaar kan zwemmen in de toeristische gebieden. Dus voor Europeanen of Russen is dat wel handig, in Marokko bijv heb je dat niet dat je hartje winter of herst de zee in kan duiken. Dus wat dat betreft denk ik dat die hitte niet zoveel uitmaakt eigenlijk....
Denk dat Egypte goedkoper is dan een een week (of 2) boeken in een willekeurig zuid europees land in een all inclusive hotel. Dat de bevolking dan onder een dictator leeft is niet zo heel veel van invloed in of jij er een leuke vakantie doorbrengt. En daarnaast helpt je vakantie ook mensen die in dat hotel werken aan een inkomen.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar dat heeft Europa zelf straks ook, waarom zou je dan naar zo'n dictatoriaal land willen?
Ik had het over de golfstaten.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:20 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Egypte heeft altijd zomerweer, waar je gehele jaar kan zwemmen in de toeristische gebieden. Dus voor Europeanen of Russen is dat wel handig, in Marokko bijv heb je dat niet dat je hartje winter of herst de zee in kan duiken. Dus wat dat betreft denk ik dat die hitte niet zoveel uitmaakt eigenlijk....
Je ziet ook op elke straathoek een portret van Sisi hangen, dat deed mij inderdaad aan Assad denken, want in Syri zie je dat ook op elke straathoek.quote:Op maandag 27 maart 2023 11:07 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Projecten mbt infrastructuur zijn altijd gewild in dictatoriale landen en "onderstrepen de positieve verandering en vooruitgang sinds X het land bestuurd". Uiteraard paradepaardje van zo een nieuwe heerser dan.
Maar Egypte heeft hun munt niet voor niets moeten devalueren onlangs, en had dat eigenlijk eerder al moeten doen. Volgens mij zijn normale voedselprijzen met 50% toegenomen. Mensen klagen steen en been dat ze al langer elk jaar er alleen maar op achteruit gaan en dat klopt ook. Egypte heeft ook uiteindelijk een IMF-lening moeten krijgen, en daarvoor uiteraard subsidies moeten laten varen wat de burger weer hard voelt. Zoals ik zei geven de Golfstaten geen serieuze hulp meer en enkel nog leningen tegen serieuze voorwaarden. En ook Saudie Arabie. Toen Sisi net de boel overnam hadden ze er baadt bij dat Egypte nooit meer olv van moslimbroeders zou staan en dus moest Sisi een serieuze zak geld krijgen om ook financieel wat ruimte te hebben maar nu 10 jaar verder is dat uiteraard bijgedraaid; de moslimbroeders zijn diep onder de grond gestopt en Sisi krijgt niet meer grote zakken met gratis geld van deze landen.
Die economische groei is leuk maar meestal komt het overgrote deel in de zakken terecht van de 1% waaronder veel lui gerelateerd aan het leger. Geen trickle down effect zeg maar. En vergeet niet dat Egypte een grote jonge bevolking heeft en hard blijft groeien door veel geboorten. Ook bezit het leger grote delen van de economie en die 5/6% economische groei komt bij een select groepje voornamelijk terecht. Men vreet zoveel brood (in de hele regio) dat de Oekrains-Russische oorlog ook niet echt helpt om die prijs normaal te houden.
Over een jaar of 10 zal Sisi wel ongeveer richting hetzelfde lot gaan als Mubarak uiteindelijk. Altijd zelfde vicieuze cirkel, en dan neemt uiteindelijk na een jaartje onrust de deep state olv het leger het weer over alszijnde brenger "van stabiliteit na periode van grote onrust". Same old.
In autocratische staten moet je een portret van de dictator hangen aan je muur, anders wordt er getwijfeld aan je loyaliteit aan het regime en dat kan levensgevaarlijk zijn voor je.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:15 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Je ziet ook op elke straathoek een portret van Sisi hangen, dat deed mij inderdaad aan Assad denken, want in Syri zie je dat ook op elke straathoek.
Marokko doet het vrij goed afgezet tegen de rest van de Arabische wereld en zeker de landen die niet rijk aan olie zijn. De weg van geleidelijke transitie zou je kunnen zeggen en verlichte dictatuur is niet zo slecht. Ook Jordani bijv, ander koningshuis zonder grondstoffen wat ook stabiliserende factor is. Eerst maar eens verder ontwikkelen op gebied van HDI-index etc. Enige gevaar blijft altijd dat er teveel economische voorspoed in zakken terecht komt van kleine elite en er teveel have not’s ontstaan….quote:Op dinsdag 28 maart 2023 12:15 schreef BMW1993 het volgende:
Je ziet ook op elke straathoek een portret van Sisi hangen, dat deed mij inderdaad aan Assad denken, want in Syri zie je dat ook op elke straathoek.
En inderdaad, een 5x5 brede autosnelweg die abrupt stopt bij de grens met Libi, en die dus nergens naartoe gaat, treinhaltes die midden in de woestijn zijn aangelegd waar dus de komende 10 jaar geen hond komt.
Parlementsgebouwen die net zo luxe zijn als in de golfstaten, terwijl een groot deel van de bevolking straatarm is.. In veel landen leveren die leningen van nieuwe infrastructuur nog wat nuttigs op, maar er lijkt in Egypte niet echt een heel sterk plan in te zitten.
Van Noord Afrika heb ik het meeste hoop in Marokko, Algerije is ook een dictatuur, en Tunesi leek de goede richting uit de gaan, maar ook daar gaat het compleet mis met de rechtsstaat en na de val van Libi is de economie van Tunesi ook ingestort, ik las dat Tunesi voor de revolutie behoorlijk profijt had van de handel met Libi.
Ik heb het altijd raar gevonden dat men van Assad af willen terwijl ze dikke vrienden blijven met die griezels in Saudi-Arabi.quote:Op zaterdag 25 maart 2023 12:04 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Syri kan zich alleen economisch herstellen als er een pro Westerse leider aan de macht komt, denk een beetje aan de Egyptische president Sisi, sinds Sisi aan de macht is, is Egypte onherkenbaar veranderd, het oude centrum is grotendeels gerenoveerd, grootschalige projecten in de infrastructuur, nieuwe steden..
Damascus zelf is best een mooie stad, en de naastgelegen stad Beiroet heeft vroeger bewezen dat er best wel wat welvaart mogelijk is in dat deel van het Midden Oosten, maar zolang de Amerikaanse sancties tegen Assad staan zal het land economisch niet veel beter doen dan een gemiddeld land in Afrika.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |