abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 24 maart 2023 @ 22:56:05 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208525500
Breaking Twitter news, dus nog geen bericht op Al Jazeera en dergelijke.

Eerder vandaag had een Iraanse drone bij een Amerikaanse basis 1 Amerikaanse contractor gedood en 5 anderen verwond. Zojuist zijn er Amerikaanse bombardementen uitgevoerd op Iraanse militia basissen die op hun beurt weer raketten hebben afgevuurd op Amerikaanse basissen...
twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

twitter

[ Bericht 8% gewijzigd door slashdotter3 op 24-03-2023 23:24:46 ]
  vrijdag 24 maart 2023 @ 22:57:10 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 22:59:45 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208525557
Tis al minstens een uur aan de gang en nog steeds niets op reuters, nyt, wapo, aljazeera, jpost... 🤔🤔🤔
pi_208525628
100% dat in de aankomende dagen Putin hiervan de schuld gaat krijgen.

Terwijl het Obama was die FSA bewapende om Bashar al-Assad uit zijn presentiele matcht te krijgen. Wat wel in Libie was gelukt lukte USA niet in Syrie.

De oorlogsmachine is iig weer op volle toeren. Chapeau, wapenhandelaren zullen weer mooie winsten maken. Die winst moeten ze natuurlijk inhalen na 4 jaar vrede onder Trump.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:11:30 #5
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_208525717
Wat doen de Amerikanen nog in Syri?
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:11:36 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208525718
Ben vooral benieuwd wat nu reden is voor die initiele aanval op die Amerikaanse basis.

Dat heeft die Iraanse militie vast in overleg met Iran gedaan. En die heeft toestemming gegeven, wellicht ook nog in overleg met Syrie of Rusland.

Wat was de reden om het te doen? Is dit om de aandacht af te leiden van de oorlog in Ukraine? Of wraak voor die Iraanse generaal van een paar jaar geleden?

Of vanwege de start van de Ramadan ofzoiets?
twitter
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:18:50 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:21:58 #8
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:26:27 #9
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:27:49 #10
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208525902
Als de Amerikanen slim zijn zetten ze een todo in hun calendar om aanstaande maandag wanneer ze weer terug zijn in hun HQ verder te bombarderen :7
twitter
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 24 maart 2023 @ 23:32:17 #11
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympir:
pi_208525960
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:27 schreef slashdotter3 het volgende:
Als de Amerikanen slim zijn zetten ze een todo in hun calendar om aanstaande maandag wanneer ze weer terug zijn in hun HQ verder te bombarderen :7
[ twitter ]
En nu allemaal schuilen bij de Russen, wat een stel laffe honden zijn het toch ook _O-
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympir in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:36:59 #12
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:39:41 #13
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:43:36 #14
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:46:04 #15
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_208526083
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:43 schreef slashdotter3 het volgende:
Oei wat een blunder...
[ twitter ]
Wat een toeval...
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:50:17 #16
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:51:18 #17
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:53:26 #18
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208526164
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:11 schreef Ciclon het volgende:
Wat doen de Amerikanen nog in Syri?
Invloed uitoefenen counter Iran en Isis. Ervoor zorgen dat Syri een failed state blijft, zodat ze Isral nooit echt kunnen bedreigen. En met een beetje mazzel een nieuwe staat creren samen met de PKK, dat de Amerikanen altijd dankbaar en schuldig zal blijven.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
pi_208526166
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:04 schreef epicbeardman het volgende:

Terwijl het Obama was die FSA bewapende om Bashar al-Assad uit zijn presentiele matcht te krijgen. Wat wel in Libie was gelukt lukte USA niet in Syrie.

De oorlogsmachine is iig weer op volle toeren. Chapeau, wapenhandelaren zullen weer mooie winsten maken. Die winst moeten ze natuurlijk inhalen na 4 jaar vrede onder Trump.
Vrede onder Trump? Sure, je hebt het over Syri.
  vrijdag 24 maart 2023 @ 23:58:17 #21
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 00:03:35 #22
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208526205
Gezellig allemaal. :{ Het heeft er voor mij toch alle schijn van dat we langzaam maar zeker afstevenen op een globaal megaconflict. De incidenten op verschillende plekken lijken elkaar steeds sneller op te volgen.

Uiteindelijk lijken veel daarvan steeds weer met een sisser af te lopen en hier in het veilige/oorlogsvrije westen is het voornamelijk nog steeds een ver-van-mijn-bedshow, maar voor mijn gevoel zijn tijdens mijn leven de spanningen in de wereld nog nooit zo hoog geweest als nu (ik ben 40).
pi_208526234
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:53 schreef slashdotter3 het volgende:
Het begint me te duizelen... 8)7
[ twitter ]
Dit is niks nieuws. Deze hele idiote situatie is veroorzaakt door de idiote tweede Golfoorlog, waarvoor Blair als bush als oorlogsmisdadigers terecht zouden moeten staan voor alle shit wat ze hebben veroorzaakt.

Saddam was een bastion tegen Iran. Toen Saddam werd opgeknoopt werd Irak gedoemd om een Iraanse vazal te worden.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
pi_208526377
Wat betreft al die Twitter berichtjes, er blijkt vaak 10% van te kloppen dus ik hecht er niet teveel waarde aan.
Toen met die raketaanvallen in Irak van een paar jaar terug leek het ook alsof WW3 op uitbreken stond, het ene bericht nog erger dan het andere.

Daarmee zeg ik niet dat er niets gebeurd is maar sommige accounts doen alles voor een paar views en likes.
pi_208529053
Goede schets van de complexe situatie waarin de Amerikanen zich bevinden

twitter
  zaterdag 25 maart 2023 @ 12:04:06 #26
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208529767
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:57 schreef Slayage het volgende:

[..]
Invloed uitoefenen counter Iran en Isis. Ervoor zorgen dat Syri een failed state blijft, zodat ze Isral nooit echt kunnen bedreigen. En met een beetje mazzel een nieuwe staat creren samen met de PKK, dat de Amerikanen altijd dankbaar en schuldig zal blijven.
Syri kan zich alleen economisch herstellen als er een pro Westerse leider aan de macht komt, denk een beetje aan de Egyptische president Sisi, sinds Sisi aan de macht is, is Egypte onherkenbaar veranderd, het oude centrum is grotendeels gerenoveerd, grootschalige projecten in de infrastructuur, nieuwe steden..

Damascus zelf is best een mooie stad, en de naastgelegen stad Beiroet heeft vroeger bewezen dat er best wel wat welvaart mogelijk is in dat deel van het Midden Oosten, maar zolang de Amerikaanse sancties tegen Assad staan zal het land economisch niet veel beter doen dan een gemiddeld land in Afrika.
  zaterdag 25 maart 2023 @ 15:29:36 #27
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  zaterdag 25 maart 2023 @ 17:23:09 #28
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208545585
Knip
pi_208545638
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 17:01 schreef Slayage het volgende:
Knip
Verkeerde topic denk ik :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_208545742
quote:
1s.gif Op zondag 26 maart 2023 17:04 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Verkeerde topic denk ik :P
Exactamundo
pi_208546900
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:04 schreef BMW1993 het volgende: denk een beetje aan de Egyptische president Sisi, sinds Sisi aan de macht is, is Egypte onherkenbaar veranderd, het oude centrum is grotendeels gerenoveerd, grootschalige projecten in de infrastructuur, nieuwe steden..
Het gaat inmiddels dramatisch slecht met Egypte, volgens mij zit hun inflatie rond de 70%. Je hoort er niets over uiteraard omdat ook openlijk onvrede uiten over beleid of miserabele staat van de economie voor Egyptenaren gevaarlijk is. Maar, mocht je er zijn en de taal spreken, heb je binnen paar minuten zo uit een taxi chauffeur de miserabele staat van het lang gekregen. Al voor Corona is die weg omlaag ingezet overigens.

Saudische miljardensteun is ook opgedroogd nu Sisi alweer 10+ jaar aan de macht is en er geen enkel gevaar voor de Moslimbroeders meer is. Ze geven alleen nog leningen, geen “aid” meer. En Egypte verdrinkt al in de vele leningen van afgelopen decennia die ze niet kunnen afbetalen. Daar kwamen oa ook die paar mooie infrastructuur projecten vandaan of Nieuw Caro. Maar Egyptenaren vreten geen staal of bouwstenen maar brood en “foul”, en dat kunnen ze steeds minder betalen.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  zondag 26 maart 2023 @ 19:10:58 #33
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_208547259
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 18:38 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Het gaat inmiddels dramatisch slecht met Egypte, volgens mij zit hun inflatie rond de 70%. Je hoort er niets over uiteraard omdat ook openlijk onvrede uiten over beleid of miserabele staat van de economie voor Egyptenaren gevaarlijk is. Maar, mocht je er zijn en de taal spreken, heb je binnen paar minuten zo uit een taxi chauffeur de miserabele staat van het lang gekregen. Al voor Corona is die weg omlaag ingezet overigens.

Saudische miljardensteun is ook opgedroogd nu Sisi alweer 10+ jaar aan de macht is en er geen enkel gevaar voor de Moslimbroeders meer is. Ze geven alleen nog leningen, geen “aid” meer. En Egypte verdrinkt al in de vele leningen van afgelopen decennia die ze niet kunnen afbetalen. Daar kwamen oa ook die paar mooie infrastructuur projecten vandaan of Nieuw Caro. Maar Egyptenaren vreten geen staal of bouwstenen maar brood en “foul”, en dat kunnen ze steeds minder betalen.
Uh oh... er komen twee grote problemen aan voor Egypte. Volgens Peter Zeihan gaat de voedsellevering uit Ukraine en Rusland in de toekomst achteruit. En Ethiopie wilt in 2024 of 25 hun dam vullen dus minder water voor Egyptische gewassen. Als Ethiopie er 10 jaar voor uittrekt om de dam te vullen dan is er niets aan de hand maar als ze het versneld in bijvoorbeeld 5 jaar willen doen dan gaan ze het in Egypte merken.
  zondag 26 maart 2023 @ 19:55:31 #34
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208547884
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 18:38 schreef Aloulu het volgende:

[..]

Ah dat wist ik niet, ik volg al jaren op het hoogbouwforum de projecten rondom Cairo, en ik wist wel dat Egypte veel leningen heeft afgesloten met Saudi Arabi en China, maar niet dat het economisch zo slecht ging, het BBP groeit wel gestaag, maar dat zegt natuurlijk niet alles zoals het aantal mensen die werkloos zijn, of inderdaad de inflatie.

Egypte mist behalve inkomsten uit het Suez kanaal, en het toerisme ook een degelijke industrie, zoals Marokko dat heeft met de auto-industrie, en ze moeten wat minder afhankelijk worden van het importeren van voedsel.
pi_208551763
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:04 schreef epicbeardman het volgende:

Je zat er weer eens 100% naast.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208551793
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2023 23:57 schreef Slayage het volgende:

[..]
Vooral dat eerste en dat laatste gok ik.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_208552668
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 19:55 schreef BMW1993 het volgende:
Ah dat wist ik niet, ik volg al jaren op het hoogbouwforum de projecten rondom Cairo, en ik wist wel dat Egypte veel leningen heeft afgesloten met Saudi Arabi en China, maar niet dat het economisch zo slecht ging, het BBP groeit wel gestaag, maar dat zegt natuurlijk niet alles zoals het aantal mensen die werkloos zijn, of inderdaad de inflatie.

Egypte mist behalve inkomsten uit het Suez kanaal, en het toerisme ook een degelijke industrie, zoals Marokko dat heeft met de auto-industrie, en ze moeten wat minder afhankelijk worden van het importeren van voedsel.
Projecten mbt infrastructuur zijn altijd gewild in dictatoriale landen en "onderstrepen de positieve verandering en vooruitgang sinds X het land bestuurd". Uiteraard paradepaardje van zo een nieuwe heerser dan.
Maar Egypte heeft hun munt niet voor niets moeten devalueren onlangs, en had dat eigenlijk eerder al moeten doen. Volgens mij zijn normale voedselprijzen met 50% toegenomen. Mensen klagen steen en been dat ze al langer elk jaar er alleen maar op achteruit gaan en dat klopt ook. Egypte heeft ook uiteindelijk een IMF-lening moeten krijgen, en daarvoor uiteraard subsidies moeten laten varen wat de burger weer hard voelt. Zoals ik zei geven de Golfstaten geen serieuze hulp meer en enkel nog leningen tegen serieuze voorwaarden. En ook Saudie Arabie. Toen Sisi net de boel overnam hadden ze er baadt bij dat Egypte nooit meer olv van moslimbroeders zou staan en dus moest Sisi een serieuze zak geld krijgen om ook financieel wat ruimte te hebben maar nu 10 jaar verder is dat uiteraard bijgedraaid; de moslimbroeders zijn diep onder de grond gestopt en Sisi krijgt niet meer grote zakken met gratis geld van deze landen.
Die economische groei is leuk maar meestal komt het overgrote deel in de zakken terecht van de 1% waaronder veel lui gerelateerd aan het leger. Geen trickle down effect zeg maar. En vergeet niet dat Egypte een grote jonge bevolking heeft en hard blijft groeien door veel geboorten. Ook bezit het leger grote delen van de economie en die 5/6% economische groei komt bij een select groepje voornamelijk terecht. Men vreet zoveel brood (in de hele regio) dat de Oekrains-Russische oorlog ook niet echt helpt om die prijs normaal te houden.

Over een jaar of 10 zal Sisi wel ongeveer richting hetzelfde lot gaan als Mubarak uiteindelijk. Altijd zelfde vicieuze cirkel, en dan neemt uiteindelijk na een jaartje onrust de deep state olv het leger het weer over alszijnde brenger "van stabiliteit na periode van grote onrust". Same old.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aloulu op 27-03-2023 11:14:26 ]
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_208552770
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2023 19:10 schreef slashdotter3 het volgende:
Uh oh... er komen twee grote problemen aan voor Egypte. Volgens Peter Zeihan gaat de voedsellevering uit Ukraine en Rusland in de toekomst achteruit. En Ethiopie wilt in 2024 of 25 hun dam vullen dus minder water voor Egyptische gewassen. Als Ethiopie er 10 jaar voor uittrekt om de dam te vullen dan is er niets aan de hand maar als ze het versneld in bijvoorbeeld 5 jaar willen doen dan gaan ze het in Egypte merken.
Mbt Ethiopie kan er denk ik nog wel via allerlei landen en Afrikaanse Unie en US onderhandeld worden op bepaalde voorwaarden, wat de pijn enigszins verzacht voor Egypte. Maar het grootste probleem voor de MENA regio zou ik zeggen waar echt helemaal niets aan te doen is de gevolgen van klimaatverandering. Al langer zichtbaar overigens in die landen zelf. Deze regio wordt volgens alle rapporten het hardst getroffen en circa 30/40% droger (!!!). Egypte is sowieso al kurkdroog, maar ook Marokko, Algerije en Tunesie of Turkije en Syrie waar weldegelijk groene gebieden zijn gaan dus gewoon een enorm stuk droger worden. Irak en de Golfstaten benoem ik niet eens want die zijn al kurkdroog, maar ook daar wordt 50 graden in de warmere zomermaanden steeds een normaler verschijnsel.
pi_208552815
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:13 schreef Aloulu het volgende:
de Golfstaten benoem ik niet eens want die zijn al kurkdroog, maar ook daar wordt 50 graden in de warmere zomermaanden steeds een normaler verschijnsel.
Zal ook weinig goeds betekenen voor de toeristenindustrie waar ze vollop op zijn in gaan zetten.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_208552880
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:16 schreef Akathisia het volgende:

[..]
Zal ook weinig goeds betekenen voor de toeristenindustrie waar ze vollop op zijn in gaan zetten.
Egypte heeft altijd zomerweer, waar je gehele jaar kan zwemmen in de toeristische gebieden. Dus voor Europeanen of Russen is dat wel handig, in Marokko bijv heb je dat niet dat je hartje winter of herst de zee in kan duiken. Dus wat dat betreft denk ik dat die hitte niet zoveel uitmaakt eigenlijk....
pi_208553332
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:20 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Egypte heeft altijd zomerweer, waar je gehele jaar kan zwemmen in de toeristische gebieden. Dus voor Europeanen of Russen is dat wel handig, in Marokko bijv heb je dat niet dat je hartje winter of herst de zee in kan duiken. Dus wat dat betreft denk ik dat die hitte niet zoveel uitmaakt eigenlijk....
Maar dat heeft Europa zelf straks ook, waarom zou je dan naar zo'n dictatoriaal land willen?
pi_208553771
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar dat heeft Europa zelf straks ook, waarom zou je dan naar zo'n dictatoriaal land willen?
Denk dat Egypte goedkoper is dan een een week (of 2) boeken in een willekeurig zuid europees land in een all inclusive hotel. Dat de bevolking dan onder een dictator leeft is niet zo heel veel van invloed in of jij er een leuke vakantie doorbrengt. En daarnaast helpt je vakantie ook mensen die in dat hotel werken aan een inkomen.
pi_208563318
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:20 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Ik had het over de golfstaten.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  dinsdag 28 maart 2023 @ 12:15:27 #44
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_208566117
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2023 11:07 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Projecten mbt infrastructuur zijn altijd gewild in dictatoriale landen en "onderstrepen de positieve verandering en vooruitgang sinds X het land bestuurd". Uiteraard paradepaardje van zo een nieuwe heerser dan.
Maar Egypte heeft hun munt niet voor niets moeten devalueren onlangs, en had dat eigenlijk eerder al moeten doen. Volgens mij zijn normale voedselprijzen met 50% toegenomen. Mensen klagen steen en been dat ze al langer elk jaar er alleen maar op achteruit gaan en dat klopt ook. Egypte heeft ook uiteindelijk een IMF-lening moeten krijgen, en daarvoor uiteraard subsidies moeten laten varen wat de burger weer hard voelt. Zoals ik zei geven de Golfstaten geen serieuze hulp meer en enkel nog leningen tegen serieuze voorwaarden. En ook Saudie Arabie. Toen Sisi net de boel overnam hadden ze er baadt bij dat Egypte nooit meer olv van moslimbroeders zou staan en dus moest Sisi een serieuze zak geld krijgen om ook financieel wat ruimte te hebben maar nu 10 jaar verder is dat uiteraard bijgedraaid; de moslimbroeders zijn diep onder de grond gestopt en Sisi krijgt niet meer grote zakken met gratis geld van deze landen.
Die economische groei is leuk maar meestal komt het overgrote deel in de zakken terecht van de 1% waaronder veel lui gerelateerd aan het leger. Geen trickle down effect zeg maar. En vergeet niet dat Egypte een grote jonge bevolking heeft en hard blijft groeien door veel geboorten. Ook bezit het leger grote delen van de economie en die 5/6% economische groei komt bij een select groepje voornamelijk terecht. Men vreet zoveel brood (in de hele regio) dat de Oekrains-Russische oorlog ook niet echt helpt om die prijs normaal te houden.

Over een jaar of 10 zal Sisi wel ongeveer richting hetzelfde lot gaan als Mubarak uiteindelijk. Altijd zelfde vicieuze cirkel, en dan neemt uiteindelijk na een jaartje onrust de deep state olv het leger het weer over alszijnde brenger "van stabiliteit na periode van grote onrust". Same old.
Je ziet ook op elke straathoek een portret van Sisi hangen, dat deed mij inderdaad aan Assad denken, want in Syri zie je dat ook op elke straathoek.
En inderdaad, een 5x5 brede autosnelweg die abrupt stopt bij de grens met Libi, en die dus nergens naartoe gaat, treinhaltes die midden in de woestijn zijn aangelegd waar dus de komende 10 jaar geen hond komt.

Parlementsgebouwen die net zo luxe zijn als in de golfstaten, terwijl een groot deel van de bevolking straatarm is.. In veel landen leveren die leningen van nieuwe infrastructuur nog wat nuttigs op, maar er lijkt in Egypte niet echt een heel sterk plan in te zitten.

Van Noord Afrika heb ik het meeste hoop in Marokko, Algerije is ook een dictatuur, en Tunesi leek de goede richting uit de gaan, maar ook daar gaat het compleet mis met de rechtsstaat en na de val van Libi is de economie van Tunesi ook ingestort, ik las dat Tunesi voor de revolutie behoorlijk profijt had van de handel met Libi.
pi_208566937
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:15 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Je ziet ook op elke straathoek een portret van Sisi hangen, dat deed mij inderdaad aan Assad denken, want in Syri zie je dat ook op elke straathoek.
In autocratische staten moet je een portret van de dictator hangen aan je muur, anders wordt er getwijfeld aan je loyaliteit aan het regime en dat kan levensgevaarlijk zijn voor je.
pi_208569459
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 maart 2023 12:15 schreef BMW1993 het volgende:
En inderdaad, een 5x5 brede autosnelweg die abrupt stopt bij de grens met Libi, en die dus nergens naartoe gaat, treinhaltes die midden in de woestijn zijn aangelegd waar dus de komende 10 jaar geen hond komt.

Parlementsgebouwen die net zo luxe zijn als in de golfstaten, terwijl een groot deel van de bevolking straatarm is.. In veel landen leveren die leningen van nieuwe infrastructuur nog wat nuttigs op, maar er lijkt in Egypte niet echt een heel sterk plan in te zitten.

Van Noord Afrika heb ik het meeste hoop in Marokko, Algerije is ook een dictatuur, en Tunesi leek de goede richting uit de gaan, maar ook daar gaat het compleet mis met de rechtsstaat en na de val van Libi is de economie van Tunesi ook ingestort, ik las dat Tunesi voor de revolutie behoorlijk profijt had van de handel met Libi.
Marokko doet het vrij goed afgezet tegen de rest van de Arabische wereld en zeker de landen die niet rijk aan olie zijn. De weg van geleidelijke transitie zou je kunnen zeggen en verlichte dictatuur is niet zo slecht. Ook Jordani bijv, ander koningshuis zonder grondstoffen wat ook stabiliserende factor is. Eerst maar eens verder ontwikkelen op gebied van HDI-index etc. Enige gevaar blijft altijd dat er teveel economische voorspoed in zakken terecht komt van kleine elite en er teveel have not’s ontstaan….

Overigens doet Libi ook stuk beter en wel vertrouwen in. Helpt dat ze olie hebben ja. Vergeet trouwens niet dat in Egypte 60% ongeveer onder of rond de armoedegrens leeft (!!!!!!!!). En Algerije legt als een gek pijplijnen aan voor gas naar Europa, hetzij Algerijns of ook Nigeriaans. Gaat er eentje aankomen naar Itali.

Tunesi is het nieuwe zorgenkindje, met name economisch. Afgelopen maand 12000 migranten aangekomen in Itali tegenover 1300 in dezelfde maand het jaar ervoor.
pi_208584332
twitter
pi_208588895
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2023 12:04 schreef BMW1993 het volgende:

[..]
Syri kan zich alleen economisch herstellen als er een pro Westerse leider aan de macht komt, denk een beetje aan de Egyptische president Sisi, sinds Sisi aan de macht is, is Egypte onherkenbaar veranderd, het oude centrum is grotendeels gerenoveerd, grootschalige projecten in de infrastructuur, nieuwe steden..

Damascus zelf is best een mooie stad, en de naastgelegen stad Beiroet heeft vroeger bewezen dat er best wel wat welvaart mogelijk is in dat deel van het Midden Oosten, maar zolang de Amerikaanse sancties tegen Assad staan zal het land economisch niet veel beter doen dan een gemiddeld land in Afrika.
Ik heb het altijd raar gevonden dat men van Assad af willen terwijl ze dikke vrienden blijven met die griezels in Saudi-Arabi.
mon citoyens vous serez unis.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')