abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_208498884
Van de NOS voorpagina.

Och jee. Het is ook wat, blijkbaar moeten totaal ongefundeerde aantijgingen van discriminatie gewoon worden geaccepteerd.
quote:
Demonstratie tegen sociale onveiligheid aan universiteit Groningen

In de hal van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen voeren tientallen studenten actie. Ze vinden dat de universiteit meer moet doen tegen sociale onveiligheid.

De studenten noemen het ontslag van universitair hoofddocent Susanne Täuber als voorbeeld. De docent zou ontslagen zijn omdat ze zich uitsprak tegen discriminatie aan de universiteit. Täuber stelde in een wetenschappelijke publicatie dat vrouwelijke onderzoekers aan de RUG worden tegengewerkt in hun carrière.

Deze beschuldiging van Täuber, zelf expert sociale veiligheid, viel verkeerd bij haar leidinggevenden. Zij vonden dat zij zonder goede onderbouwing werden beticht van discriminatie, schrijft RTV Noord. Volgens de regionale omroep leidt het ontslag tot ophef onder studenten en collega's aan de universiteit.

Rechter keurde ontslag goed

"De sociale veiligheid binnen de universiteit is heel slecht, voor zowel studenten als personeelsleden. Het is hoog tijd dat daar wat aan gedaan wordt", zegt een van de actievoerders tegen RTV Noord. "Er zijn helaas heel veel gevallen van sociale onveiligheid binnen de universiteit. Veel personeelsleden durven zich niet kritisch te uiten, omdat ze bang zijn voor de gevolgen voor hun carrière." Er is volgens haar sprake van machtsmisbruik en discriminatie.

Een petitie om Täuber weer terug te halen, is inmiddels bijna 3700 keer getekend. De zaak kwam voor de rechter en die keurde het ontslag onlangs goed, omdat er sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie. Zowel Täuber zelf als de petitie-ondertekenaars erkennen dat, maar zij vinden dat voor de hoofddocent wel een andere baan moet worden gevonden binnen de universiteit.

Gesprekken gaande

Een woordvoerder van de RUG laat aan RTV Noord weten dat de studenten veel lawaai maken. Promotieplechtigheden die aan de gang zijn, worden daardoor gehinderd.

De studenten hebben gevraagd om een gesprek met het college van bestuur van de universiteit. Tot die tijd blijven ze protesteren, zeggen ze. Volgens RTV Noord zijn er inmiddels gesprekken gaande tussen de twee partijen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 22 maart 2023 @ 19:54:57 #2
408813 crew  trein2000
pi_208498940
Ah. Een door de rechter goedgekeurd ontslag is nu ook al 'onveilig'?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208499315
Ok .. En hoe zit het met Täuber's onderbouwing van haar claim? Lijkt me belangrijk in deze.
"Pools are perfect for holding water"
pi_208499588
Ik betreur vooral de ook hier voortslepende inflatie van het woord onveilig.
pi_208499661
is sociale onveiligheid niet gewoon een grote bek krijgen omdat je dom gedrag vertoond?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Eindredactie Games woensdag 22 maart 2023 @ 20:37:57 #6
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_208499888
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 20:10 schreef probeer het volgende:
Ok .. En hoe zit het met Täuber's onderbouwing van haar claim? Lijkt me belangrijk in deze.
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joms.12516
https://www.rug.nl/resear(...)ssment-at-the-ug.pdf

Niet gelezen trouwens 8-) Wel ff vluchtig doorheen geskipt en ik lees een heleboel aanstelleritis, vooral in die "interviews", alsof de universiteitsgebouwen hel op aarde zijn. Dat brengt wmb meteen dat hele pdfje in diskrediet.

Daarentegen heb je ongetwijfeld een boel ongelikte beren en old boys network-types rondlopen op de RUG. Volgens mij is de grootste klacht dat er te weinig gedaan wordt met... Klachten. Wat ik me dan nog wel enigszins kan voorstellen ten aanzien van haar pleidooitjes is dat er een algemeen beeld heerst dat dergelijke zaken (geslachtsdiscriminatie, intimidatie, etc.) toch zeker niet zullen voorkomen op een gerenommeerde universiteit als de RUG en dat controverses daardoor mogelijk sneller in de doofpot belanden of anderszins in de kiem gesmoord worden.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  woensdag 22 maart 2023 @ 20:54:56 #7
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_208500112
Lijkt me niet echt handig zelf een wetenschappelijke publicatie te doen wanneer jij zelf het lijdend voorwerp v/d publicatie bent. Lijkt me eerder dat je daarvoor andere kanalen gebruikt. Zijn er geen overkoepelende instanties waar je het old boys network kan omzeilen? Of je stapt naar die gast die de hele The Voice zaak in de media bracht :D
Krekker is de bom!
  Beste debater 2022 woensdag 22 maart 2023 @ 21:03:07 #8
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208500222
Die studenten moeten gewoon weer eens gaan studeren.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208501442
Fuck de NOS. Die trend om gewoon mee te gaan in alle nieuwe termen die 10 minuten geleden op het internet zijn bedacht zonder enige journalistieke verantwoordelijkheid hangt me de keel uit.
  donderdag 23 maart 2023 @ 07:12:00 #10
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_208502346
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2023 21:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
Die studenten moeten gewoon weer eens gaan studeren.
Nou ja, hun hoofddocent was ontslagen. Misschien was het wel een heel goede en geliefde docent en heeft het ontslag ook wat invloed op het studieaanbod/de studiekwaliteit.
Krekker is de bom!
  donderdag 23 maart 2023 @ 09:31:21 #11
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_208503205
Wat een genuanceerde reacties weer. :) misschien even wat verder lezen dan het NOS artikel.

De RUG en academische vrijheid, contradictio in terminis.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_208504911
Er werd voor de inclusivity toch wel in English geprotest?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_208508246
Als Bertha destijds was weggepest uit de Harmoniekantine (wie heeft er nog meer in de zero’s bij Rechten of Letteren gelopen?), dan was het een ander verhaal. Dit is gewoon interessantdoenerij van de GsB en een gefrustreerde promovenda.
  Beste debater 2022 donderdag 23 maart 2023 @ 20:37:48 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208510750
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2023 09:31 schreef Revanches het volgende:
Wat een genuanceerde reacties weer. :) misschien even wat verder lezen dan het NOS artikel.

De RUG en academische vrijheid, contradictio in terminis.
De academische vrijheid wordt al enige tijd ernstig bedreigd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  donderdag 23 maart 2023 @ 20:49:19 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_208510881
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De academische vrijheid wordt al enige tijd ernstig bedreigd.
Dat vinden deze studenten dus ook.
We have always been at war with Eastasia.
  Beste debater 2022 donderdag 23 maart 2023 @ 22:02:52 #16
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_208511835
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 20:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat vinden deze studenten dus ook.
nu wel ja

Enfin, je weet wel hoe laat het is wanneer er 'Diversity & Inclusion Managers' op scholen en universiteiten worden aangerukt.

[ Bericht 12% gewijzigd door EttovanBelgie op 23-03-2023 22:08:09 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_208513647
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
De academische vrijheid wordt al enige tijd ernstig bedreigd.
Dat beperkt zich echter niet tot vrouwen. Wel dat alles binnen de 'oude' cultuur en visie van de RUG moet vallen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')