abonnement Unibet Coolblue
pi_208472110
Hai allen,

Ik wilde vorig jaar gaan starten aan de studie Data Science aan de Maastricht University. Door omstandigheden ben ik dit toch niet gaan doen.

Ik wilde daar dit jaar weer aan beginnen, maar toen zag ik dat de uni een nieuwe studie sinds dit jaar aanbiedt. Namelijk Computer Science! Dit trekt mij meer dan Data Science. Alleen zijn voor mij de verschillen tussen deze twee studies niet zo duidelijk.
Heeft er verder iemand ervaring met Data Science in Maastricht (of iig iets ‘technisch’)?

Zijn verder de vooruitzichten goed als afgestuurde Computer Scientist straks? Gezien de snelle ontwikkelingen in de AI wereld bijv. En ik zie hier in Nederland bijv. niet van zo’n top salarissen als in Amerika voor Software developers. Ik zie op YouTube al die filmpjes van mensen die CS hebben gevolgd en nu een 100k per jaar maken, maar dit is in Amerika. In Nederland valt dit volgens mij zwaar tegen, of zie ik dit verkeerd?

Er zijn ook mensen die mij hebben afgeraden om CS te volgen in Maastricht, ook omdat zij dit nu voor het eerst gaan geven. Maar zij hebben wel al jarenlange ervaring in Data Science. En veel vakken komen wel overeen.
Wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
pi_208472304
In nederland ga je geen 100k verdienen in de eerste 20 jaren van je carriere, tenzij je CTO bent of iets dergelijks
pi_208472402
Ik zou zo'n beroep sowieso kiezen omdat je het gaaf vindt en zowel de capaciteit als de interesse hebt om het te doen.

Als je er alleen voor geld zit dan worden het 40 zware jaren.

Neemt niet weg dat een goed inkomen mooi meegenomen is.
pi_208472511
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:15 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou zo'n beroep sowieso kiezen omdat je het gaaf vindt en zowel de capaciteit als de interesse hebt om het te doen.

Als je er alleen voor geld zit dan worden het 40 zware jaren.

Neemt niet weg dat een goed inkomen mooi meegenomen is.
Ik heb in eerste instantie ook gekeken naar wat m’n interesses waren. Ik heb 3 tussenjaren gehad, dus tijd zat gehad om na te denken. Ik heb een tijd ook aan Business Engineering gedacht, maar CS/Data Science trekt mij toch meer.
Ik heb dus zeer zeker niet mijn keuze gebaseerd op alleen salaris.

Maar ik zag in Amerika bijv dat Software Developers het velen malen beter hebben dan in Nederland.
pi_208472546
Als je drie tussenjaren hebt gehad dan had je toch ook wel even kunnen opzoeken wat het verschil tussen computer science en data science is? :?

Lees anders beide studieprogramma's even door.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 20 maart 2023 @ 21:45:55 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208472849
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:20 schreef ProfessorQuark het volgende:

[..]

Maar ik zag in Amerika bijv dat Software Developers het velen malen beter hebben dan in Nederland.
Is maar net waar je waarde aan hecht, geld of een leven naast je werk? ;)
pi_208472965
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:45 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Is maar net waar je waarde aan hecht, geld of een leven naast je werk? ;)
Vooral als dat geld direct doorvloeit naar belachelijke huizenprijzen welke weer eigendom zijn van je werkgever zoals in silicon valley. _O_
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_208501647
quote:
16s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:55 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Vooral als dat geld direct doorvloeit naar belachelijke huizenprijzen welke weer eigendom zijn van je werkgever zoals in silicon valley. _O_
Eh nee, als je puur kijkt naar de koopkracht, hebben software engineers het in de VS inderdaad een stuk beter dan in Nederland. Wat ze netto overhouden na alle kosten (ook woonkosten) is ongeveer 4000 euro per maand (iets wat een gemiddelde software engineer per maand bruto verdient in Nederland).
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_208502894
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 00:00 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Eh nee, als je puur kijkt naar de koopkracht, hebben software engineers het in de VS inderdaad een stuk beter dan in Nederland. Wat ze netto overhouden na alle kosten (ook woonkosten) is ongeveer 4000 euro per maand (iets wat een gemiddelde software engineer per maand bruto verdient in Nederland).
Ik stel nergens dat dit niet zo is, echter kan je natuurlijk niet alleen naar het bruto inkomen kijken wat TS wel doet. En graag zie ik enige onderbouwing voor je 4000 euro verhaal.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 23 maart 2023 @ 15:57:21 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_208507278
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2023 00:00 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Eh nee, als je puur kijkt naar de koopkracht, hebben software engineers het in de VS inderdaad een stuk beter dan in Nederland. Wat ze netto overhouden na alle kosten (ook woonkosten) is ongeveer 4000 euro per maand (iets wat een gemiddelde software engineer per maand bruto verdient in Nederland).
Dat is wel heel algemeen.. Alleen al de inkomensbelasting verschilt minimaal per staat, en de kosten voor huur sowieso per stad.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')