Het Openbaar Ministerie heeft 3,5 jaar cel geëist tegen profvoetballer Rai Vloet voor het veroorzaken van een verkeersongeval waarbij de 4-jarige Gio overleed. Vloet werd, zei de officier van justitie vanmorgen in Haarlem, met ‘bloeddoorlopen ogen en ruikend naar alcohol’ aangetroffen na de crash. De officier van justitie sprak ook van rijden met een ‘absurde snelheid'.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Ook eist de officier van justitie een rij-ontzegging van vier jaar. Vloet reed rond de 203 kilometer per uur, had het gaspedaal volledig ingedrukt en heeft niet geremd of een poging gedaan om weg te sturen, las de officier van justitie voor. Het OM gaat vanwege de marges uit van een snelheid van 193 km op het moment dat Vloets auto de auto ramde waarin Gio zat. ,,Zo snel rijden is een welbewuste keuze,” aldus de officier van justitie. ,,Verdachte heeft er vlak na het ongeluk alles aan gedaan om onder zijn straf uit te komen,” zei ze ook, wijzend op de leugenachtige verklaringen van Vloet vlak na de klap.
‘Ik had twee of drie glazen sterke drank op’Vloet ‘was bezig met zijn cruisecontrol’ toen het ongeluk gebeurde waarbij de 4-jarige Gio overleed. ,,En op dat moment gebeurt het ongeluk,” zei hij zelf, bij de start van de rechtszaak. ,,Ik weet dat ik twee, drie glazen sterke drank op had.”
Vloet: ,,Ik was op een feestje in Amsterdam, in coronatijd nog, het feest werd voortijdig beëindigd. Ik zou in Amsterdam blijven slapen, maar we maakten een nieuw plan: naar Rotterdam gaan. Zonder na te denken ga je dan rijden... Ik was op mijn stuur bezig met mijn cruisecontrol en op dat moment gebeurt het ongeluk.”
Het gebeurde op 14 november 2021 op de A4 bij Hoofddorp. Vloet reed met zijn Golf GTI achterop een auto waarin de 4-jarige Gio, zijn ouders en zijn zusje zaten. Gio bezweek later in het ziekenhuis toen reanimatie niet bleek te helpen.
U reed 203 km, dat is wat laat om met de cruisecontrol bezig te zijn
De rechterDe rechtbank hield Vloet voor dat hij 203 kilometer per uur reed. ,,Dat is héél hard. En u zegt dat u met de cruisecontrol bezig was, dat is een beetje laat met deze snelheid.” Volgens Vloet reed hij in zijn beleving 130 kilometer per uur.
![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Vloet (27, ex-speler van onder meer PSV, NAC en Heracles) zegt dat hij twee à drie glazen sterke drank op had. ,,Ik weet dat ik zelf verantwoordelijk ben. Ik ben denk ik een uurtje op dat feest geweest. Dan besef je niet dat de alcohol die je hebt genuttigd al te veel is.”
‘Ik was in shock’Vloet bleek na onderzoek twee keer de toegestane hoeveelheid alcohol te hebben gedronken. Hij had volgens het OM vóór het feest ook al een paar wijntjes op. Vloet voetbalde voor Heracles toen het drama plaatsvond, maar door het ongeluk werd zijn situatie onhoudbaar. Hij sprak niet meteen de waarheid over wie er achter het stuur zat. Waarom niet, vraagt de rechter. ,,Ja, ppfoeh.... Ik was in shock, je bent in een andere ‘staat van dienst’, zeg maar.”
Vloets stem trilde af en toe. Vloet zei dat ‘als hij had geweten dat het zo ernstig was, hij wel meteen zou hebben gezegd dat hij achter het stuur zat’. De officier van justitie en de rechter waren daar kritisch over, het lijkt niet helemaal te kloppen met het moment dat Vloet hoorde dat er een kind was overleden. Vloet stamelde, hij zei dat hij in shock was, dat hij dacht dat iedereen in goede handen was, dat hij niks voelde op dat moment.
En wat voelt hij nu over die avond: ,,Alleen maar pijn, zoveel spijt, iets wat ik de rest van mijn leven moet ondergaan.”
Vloet voetbalt tegenwoordig in Rusland, maar is wel naar de rechtszaak gekomen. ,,Nederland werd een beetje onbewoonbaar, zeg maar”, zei hij daarover. De familie van Gio zette in de rechtbank een foto van het jongetje drie meter links achter Vloet. Ze zijn bang dat hij zijn straf niet gaat uitzitten, dat hij een Russisch paspoort zou willen hebben. Dat is niet zo, reageerde hij.
Moeder: ‘Had jij dan helemaal geen spijt?De moeder van Gio zei tijdens het spreekrecht dat ze tegen Gio schreeuwde dat-ie moest reageren toen ze hem zag hangen in zijn gordel, net na de klap. ,,Hoe moeten wij in vredesnaam verder? Alles is ons en onze Gio ontnomen, hij mag niet meer groot worden.”
Ze wilde ook speciaal iets tegen Rai Vloet zeggen: dat ze een interview gaven aan De Telegraaf toen ze zagen dat hij weer een wedstrijd wilde gaan spelen bij Heracles, om Gio een naam te geven. ,,Had je dan helemaal geen spijt? Ons leven stond stil en jij ging door alsof er niks gebeurd was.”
Vloet draaide zich om toen de familie sprak. Zijn advocaat Erik Thomas suggereerde dat het ook kan zijn dat Gio geen gordel om had toen het ongeluk gebeurde. Op dat moment verliet de moeder van Gio even de zaal. Volgens Thomas komt Vloet zijn eventuele celstraf wel gewoon uitzitten, maar ‘te zijner tijd’. ,,Hij heeft een contract bij zijn club.”
De rechter doet maandag 3 april uitspraak.
https://www.ad.nl/binnenl(...)-van-gio-4~ad719a89/Wat een triest horrorverhaal.

Video in de link.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !