abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208464130
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan zou ik het mooi op een spaarrekening zetten.

Achteraf kan je daar spijt van hebben als het stijgt maar een koers kan ook halveren.

Ik heb hier ook alleen maar geld belegd dat ik niet direct nodig heb.
De rest staat op een spaarrekening.
Zou ik ook gedaan hebben.

Alleen geld beleggen dat je kan missen.
  maandag 20 maart 2023 @ 19:01:47 #77
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208469775
Iemand een mening over MMM? Heb er zelf nog niet inhoudelijk naar gekeken, maar kan het eigenlijk niet blijven negeren

https://research.valuelin(...)SG1CIP1CR&format=PDF
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208469883
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 19:01 schreef monkyyy het volgende:
Iemand een mening over MMM? Heb er zelf nog niet inhoudelijk naar gekeken, maar kan het eigenlijk niet blijven negeren

https://research.valuelin(...)SG1CIP1CR&format=PDF
Ik heb er een plukje van gekocht op een dip maar dat kon blijkbaar nog lager :+

Ik weet dat ze (net als J&J) tegen een rechtszaak aan zitten te hikken. In dit geval over slechte oorbescherming.

Het dividend is wel lekker hoog.

https://www.forbes.com/advisor/legal/product-liability/3m-earplug-lawsuit/

https://www.lawsuit-information-center.com/13-million-3m-earplug-verdict.html
pi_208472353
Zag in het journaal van 8 uur een stukje over hoeveel trein wagons er nodig gaan zijn voor het transport van ammoniak als de ontwikkelingen wbt waterstof goed uit zouden pakken.
Bizar veel.
In die zin zou je denken dat Berkshire Hathaway er warmpjes bij zal zitten met hun spoorlijnen in de VS.
pi_208475871
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2023 21:13 schreef WammesWaggel het volgende:
Zag in het journaal van 8 uur een stukje over hoeveel trein wagons er nodig gaan zijn voor het transport van ammoniak als de ontwikkelingen wbt waterstof goed uit zouden pakken.
Bizar veel.
In die zin zou je denken dat Berkshire Hathaway er warmpjes bij zal zitten met hun spoorlijnen in de VS.
Wij zitten dus te zeuren om wat ammoniak van koetjes, maar hierbij worden hele schepen verplaatst?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208476098
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wij zitten dus te zeuren om wat ammoniak van koetjes, maar hierbij worden hele schepen verplaatst?
Er zit natuurlijk nogal wat verschil in of je het opgeslagen hebt zitten in een gekoelde, luchtdichte tank of neergeslagen in een natuurgebied.

Ze laten waterstof met stikstof reageren, de ammoniak (1 N stikstof atoom, 3 H waterstof atomen) sla je op, transporteer je en verder op kan je op een andere locatie weer splitsen in waterstof en stikstof.
Dat is de korte samenvatting, in de praktijk komt er iets meer werk bij kijken.

Ik ben niet echt enthousiast over die oplossing, vooral bij een ontsporing in bewoond gebied kan het een mega ramp veroorzaken.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 10:37:56 #82
545 dop
:copyright: dop
pi_208476441
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wij zitten dus te zeuren om wat ammoniak van koetjes, maar hierbij worden hele schepen verplaatst?
Nog al domme vergelijking.
Als welke willekeurige stof produceert en er iets mee doet, je maakt bijvoorbeeld brandstof of kunststof is geheel iets anders als, een overschot aan een bepaalde stof hebben, en het dan maar in de natuur dumpen.
We laten de afgewerkte olie tegenwoordig ook niet meer in de Maas lopen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208476697
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er zit natuurlijk nogal wat verschil in of je het opgeslagen hebt zitten in een gekoelde, luchtdichte tank of neergeslagen in een natuurgebied.
K dus technologische oplossingen zijn wel ok?
Overigens is het ook maar de vraag wat we willen met die gebieden daar wordt ook nog eens straal overheen gekeken, ik walg wel een beetje van hoe dit politiek verloopt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208476728
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ze laten waterstof met stikstof reageren, de ammoniak (1 N stikstof atoom, 3 H waterstof atomen) sla je op, transporteer je en verder op kan je op een andere locatie weer splitsen in waterstof en stikstof.
Dat is de korte samenvatting, in de praktijk komt er iets meer werk bij kijken.

Ik ben niet echt enthousiast over die oplossing, vooral bij een ontsporing in bewoond gebied kan het een mega ramp veroorzaken.
Vanwege explosie gevaar?
Vraag me ook af hoe goed er een toepassing bestaat voor waterstof, het is immers een soort van batterij dus je hebt dan buffer nodig, daarnaast, moet het ook een toegepaste batterij zijn, de functie van waterstof moet iets kunnen doen wat elektriciteit niet kan.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208476746
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
K dus technologische oplossingen zijn wel ok?
Hoe bedoel je?

quote:
Overigens is het ook maar de vraag wat we willen met die gebieden daar wordt ook nog eens straal overheen gekeken, ik walg wel een beetje van hoe dit politiek verloopt.
BBB stemmer gespot.
pi_208476765
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Vanwege explosie gevaar?
Vraag me ook af hoe goed er een toepassing bestaat voor waterstof, het is immers een soort van batterij dus je hebt dan buffer nodig, daarnaast, moet het ook een toegepaste batterij zijn, de functie van waterstof moet iets kunnen doen wat elektriciteit niet kan.
Je kan waterstof direct als brandbaar gas gebruiken in de industrie. Zit je nog wel met wat NOx uitstoot, of je moet de zuurstof ook direct toevoegen zonder stikstof uit de lucht.

Voor transport zie ik niets in waterstof als energiedrager op een paar niche toepassingen na (eventueel als eFuel).
pi_208476797
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 10:37 schreef dop het volgende:

[..]
Nog al domme vergelijking.
Als welke willekeurige stof produceert en er iets mee doet, je maakt bijvoorbeeld brandstof of kunststof is geheel iets anders als, een overschot aan een bepaalde stof hebben, en het dan maar in de natuur dumpen.
We laten de afgewerkte olie tegenwoordig ook niet meer in de Maas lopen.
Tjah, als jij meetbaar hogere ammoniak concentraties rondom boerderijen een probleem vindt...
- Dat is stap 1 overigens, die wordt genegeerd.
Dan zijn er wel methoden om die concentratie te verlagen, de vraag die daarbij hoort is ook of dat doelmatig je probleem zou kunnen oplossen, we zijn met depositiewaarden in een model bezig met een grote onzekerheidsmarge, geen feitelijke fysieke metingen, overal aanwijzingen dat met 0 uitstoot de uitstoot nog te hoog is (dus nooit doelmatig), en denken dat probleem politiek te kunnen wassen met het meest extreme anti-grondwettelijke middel (recht op bezit) dat we hebben - onteigenen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208476806
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
[..]
BBB stemmer gespot.
Terecht wel, dit kan niet zo, onmenselijk.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208476834
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan waterstof direct als brandbaar gas gebruiken in de industrie. Zit je nog wel met wat NOx uitstoot, of je moet de zuurstof ook direct toevoegen zonder stikstof uit de lucht.
Catalysators? Maar who knows wat er te verzinnen valt, maar brandbaar gas --> hoge temperaturen --> alternatief voor kolen en gas toepassingen? Dan zit er wel wat in.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208476835
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:06 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tjah, als jij meetbaar hogere ammoniak concentraties rondom boerderijen een probleem vindt...
- Dat is stap 1 overigens, die wordt genegeerd.
Dan zijn er wel methoden om die concentratie te verlagen, de vraag die daarbij hoort is ook of dat doelmatig je probleem zou kunnen oplossen, we zijn met depositiewaarden in een model bezig met een grote onzekerheidsmarge, geen feitelijke fysieke metingen, overal aanwijzingen dat met 0 uitstoot de uitstoot nog te hoog is (dus nooit doelmatig), en denken dat probleem politiek te kunnen wassen met het meest extreme anti-grondwettelijke middel (recht op bezit) dat we hebben - onteigenen.
Ik heb geen metingen nodig om aan de begroeiing te zien of er te veel stikstof aanwezig is. Na 46 jaar op het platteland wonen (naja, 2,5 jaar in Leeuwarden dus iets korter) en vaak wandelen in natuurgebieden kan je dat in 1 oogopslag herkennen aan de vegetatie.
pi_208476851
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:09 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb geen metingen nodig om aan de begroeiing te zien of er te veel stikstof aanwezig is. Na 46 jaar op het platteland wonen (naja, 2,5 jaar in Leeuwarden dus iets korter) en vaak wandelen in natuurgebieden kan je dat in 1 oogopslag herkennen aan de vegetatie.
Ik zie er niks heiligs in.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208476885
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:08 schreef ludovico het volgende:

[..]
Catalysators? Maar who knows wat er te verzinnen valt, maar brandbaar gas --> hoge temperaturen --> alternatief voor kolen en gas toepassingen? Dan zit er wel wat in.
Vrijwel alle nieuwe waterstofprojecten in Nederland zijn gericht op industrie, denk aan TATA en dat soort bedrijven.

Cv-ketels op waterstof is niet haalbaar, daar heb je 114TWh aan stroom voor nodig, ofwel de huidige stroomconsumptie van Nederland nog een keer opwekken.

(aantal huishoudens op gas x 1.169 x 9.77) / 0,7
pi_208476899
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:10 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik zie er niks heiligs in.
Als je gras en brandnetels verwart met natuur, dan kan dat.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 12:19:49 #94
545 dop
:copyright: dop
pi_208477970
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:00 schreef ludovico het volgende:

[..]
K dus technologische oplossingen zijn wel ok?
Overigens is het ook maar de vraag wat we willen met die gebieden daar wordt ook nog eens straal overheen gekeken, ik walg wel een beetje van hoe dit politiek verloopt.
technische oplossingen zijn niet ok enkel omdat ze technologisch zijn.'
Elke oplossing heeft natuurlijk positieve en negatieve effecten.
ook de mest die een koe, kip of varken produceert hoeft geen negatief effect te hebben, het is pas een probleem als je veel teveel mest produceert en het vervolgens het overschot toch in de natuur blijft dumpen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208478015
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 11:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je gras en brandnetels verwart met natuur, dan kan dat.
Nou als het echt allemaal om brandnetels zou gaan, ik zie het niet verstikken van de brandnetels, overigens kun je die ook handmatig weghalen, dus dit overtuigd niet van noodzaak.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208478079
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:19 schreef dop het volgende:

[..]
technische oplossingen zijn niet ok enkel omdat ze technologisch zijn.'
Elke oplossing heeft natuurlijk positieve en negatieve effecten.
ook de mest die een koe, kip of varken produceert hoeft geen negatief effect te hebben, het is pas een probleem als je veel teveel mest produceert en het vervolgens het overschot toch in de natuur blijft dumpen.
Daar draait het niet om, het vervliegt, en "depositioneerd" vervolgens in natuurgebiedjes waar voor instandhouding flora en fauna zoals het was, toen het was aangewezen, volgens modellen die depositie lager moet zijn.

Dat vervliegen en ontstaan van die vervliegende verbinding komt voornamelijk door het mixen van urine en mest, dus daar zijn technologische mogelijkheden m.b.t. scheiden.

Teveel stikstof in slootwater dat loopt daadwerkelijk uit het gier, maar daarvoor zijn uitzonderingsregels voor NL, waarschijnlijk ook vergeven met een onderbouwing overigens "derogatie."
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 21 maart 2023 @ 12:34:43 #97
545 dop
:copyright: dop
pi_208478203
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Daar draait het niet om, het vervliegt, en "depositioneerd" vervolgens in natuurgebiedjes waar voor instandhouding flora en fauna zoals het was, toen het was aangewezen, volgens modellen die depositie lager moet zijn.

Dat vervliegen en ontstaan van die vervliegende verbinding komt voornamelijk door het mixen van urine en mest, dus daar zijn technologische mogelijkheden m.b.t. scheiden.
Teveel stikstof in slootwater dat loopt daadwerkelijk uit het gier, maar daarvoor zijn uitzonderingsregels voor NL, waarschijnlijk ook vergeven met een onderbouwing overigens "derogatie."
ik heb niets gezegd over hoe het verder in de natuur terecht komt. ik zeg alleen dat we een overschot hebben wat we in de natuur dumpen. en daar draait het wel om.

als we inderdaad beter mest en urine zouden scheiden dan zou dat zeker helpen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208478412
Ik kan het overigens helemaal mis hebben, misschien worden de Mirai, iX5 en NEXO een groot succes en hebben we straks de 1.500 benodigde waterstoftankstations in Nederland.

Maar ik zet m'n geld er niet op in ;)

Edit: ik zit nog eens te kijken naar die 1.500 waterstoftankstations, misschien is dat wat te optimistisch.

Auto's leggen in Nederland gemiddeld zo'n 35km per dag af, laten we het afronden op 40km omdat iemand die een waterstofauto rijdt dat toch wat sneller zal doen voor de extra range.

Je kan 6 auto's per uur tanken bij een waterstoftankinstallatie (de druk moet op 800 bar en temperatuur op -40 graden Celsius blijven dus na iedere 3 auto's moet er druk opgebouwd worden en gekoeld).

Praktisch heb je van 6:00 tot 24:00 klanten bij zo'n tankstation.
Dan heb je per tankinstallatie dus maximaal 18 uren x 6 klanten = 108 mogelijke tankmomenten per dag.
Een Mirai en Nexo hebben een range van zo'n 580km, dus gedeeld door 40km moet je dan iedere 14,5 dag tanken.

Stel dat je 5 miljoen waterstofauto's hebt in Nederland, dan heb je dus 5.000.000 / 14,5 = 344.828 tankmomenten per dag.

Voor 344.828 tankmomenten heb je dus (bij maximale bezetting) minimaal 344.828 / 108 = 3.193 waterstoftankinstallaties nodig.

We hebben er momenteel 17.

Edit: in 2030 willen ze er 210 hebben :+

https://opwegmetwaterstof.nl/we-mikken-op-ruim-210-waterstoftankstations-2030

En ze gaan uit van 300.000 waterstofauto's in 2030:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie/overheid-stimuleert-de-inzet-van-meer-waterstof

Dat komt aardig overeen met m'n schatting:

210 tankstations x 108 tankmomenten x 14,5 dagen op volle tank = 328.860 waterstofauto's in het meest optimistische geval.

[ Bericht 30% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-03-2023 13:02:32 ]
pi_208478666
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 12:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik kan het overigens helemaal mis hebben, misschien worden de Mirai, iX5 en NEXO een groot succes en hebben we straks de 1.500 benodigde waterstoftankstations in Nederland.

Maar ik zet m'n geld er niet op in ;)

Edit: ik zit nog eens te kijken naar die 1.500 waterstoftankstations, misschien is dat wat te optimistisch.

Auto's leggen in Nederland zo'n 35km per dag af, laten we het afronden op 40km.
Je kan 6 auto's per uur tanken bij een waterstoftankinstallatie (de druk moet op 800 bar en temperatuur op -40 graden Celsius blijven dus na iedere 3 auto's moet er druk opgebouwd worden en gekoeld).

Praktisch heb je van 6:00 tot 24:00 klanten bij zo'n tankstation.
Dan heb je per tankstation dus maximaal 18 uren x 6 klanten = 108 mogelijke tankmomenten per dag.
Een Mirai en Nexo hebben een range van zo'n 580km, dus gedeeld door 40km moet je dan iedere 14,5 dag tanken.

Stel dat je 5 miljoen waterstofauto's hebt in Nederland, dan heb je dus 5.000.000 / 14,5 = 344.828 tankmomenten per dag.

Voor 344.828 tankmomenten heb je dus 344.828 / 108 = 3.193 waterstoftankinstallaties nodig.

We hebben er momenteel 17.

Je tank loopt ook langzaam leeg met waterstof onder hoge druk. Je zult dus vaker moeten tanken.
Nu kan ik me voorstellen dat je meerdere compressoren en tanks op 1 tankstation hebt waardoor je meer auto’s kunt afhandelen.

Maar over het algemeen: de ketenefficientie van waterstof is belabberd, nog slechter dan van een benzine auto.
Alleen als er heel veel waterstof over is kan het pas aantrekkelijk worden voor auto’s. Of het stroomnet moet helemaal vol zijn zodat er een soort natuurlijke ‘cap’ komt op elektrische auto’s en dat daardoor waterstof alsnog minder onaantrekkelijk wordt.
Maar tot die tijd is waterstof voor personenvervoer luchtfietserij.
  dinsdag 21 maart 2023 @ 13:00:22 #100
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_208478667
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2023 09:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Wij zitten dus te zeuren om wat ammoniak van koetjes, maar hierbij worden hele schepen verplaatst?
Wtf. Is dit een serieuze opmerking? :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')