abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208643977
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2023 17:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Meer auto's maar lagere marges. Ik begrijp dat met name dat laatste bij beleggers tot zorgen leidt.
Lagere prijzen.
In hoeverre de marges er onder te lijden hebben gehad is nog niet bekend.
Het is in ieder geval wel zeker dat de kosten ook gedaald zijn, accu's zijn fors goedkoper geworden (zie je ook aan de lithium prijzen).

edit: oh, dat laatste staat ook in je artikel idd
pi_208644105
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hoezo dat?
Koersstijging, want GAK < 92%
pi_208647075
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 17:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Oh je bedoelt waardestijging?
Ik dacht dat je het over de couponrente had.
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_208647533
Wat is er met Aperam aan de hand? -4,5% en hoge volumes.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 3 april 2023 @ 22:21:40 #230
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_208648111
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 17:48 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ah zo. Ja had ik ook moeten doen. Maar heb toen maar heel weinig gekocht.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_208648811
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 maart 2023 10:14 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik wil weer een aantal call's schrijven, dus laat maar doorstijgen.
Doe je ook een optiestrategie op Shell uit?
Ben er sinds kort mee begonnen, alleen gedekt schrijf ik opties.
Ik probeer puts te schrijven van rond de 26 in de money en calls rond de 28,5 ook als het kan in the money en als looptijd max 2 maanden tot expiratie.

Wat ik nu doe is soms wachten tot de koers omhoog/omlaag tot die 26/28,50 euro haalt en dan pas ga ik opties te schrijven. Hierdoor staat mijn geld soms een tijdje ‘stil’. Ik vraag me dan af of dat het meest effectief is qua rendementen.
Ik zou ook out of the money opties kunnen schrijven met wat langere looptijd maar daar krijg je minder premie voor. Maar misschien is dat toch beter als koersen een tijdje voortkabbelen.
Met andere woorden: voer je ook zo’n strategie uit? En wacht je dan ook tot koop/verkoopmomenten?

[ Bericht 13% gewijzigd door MisChrartin op 04-04-2023 07:41:14 ]
pi_208650046
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2023 23:17 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Doe je ook een optiestrategie op Shell uit?
Ben er sinds kort mee begonnen, alleen gedekt schrijf ik opties.
Ik probeer puts te schrijven van rond de 26 in de money en calls rond de 28,5 ook als het kan in the money en als looptijd max 2 maanden tot expiratie.

Wat ik nu doe is soms wachten tot de koers omhoog/omlaag tot die 26/28,50 euro haalt en dan pas ga ik opties te schrijven. Hierdoor staat mijn geld soms een tijdje ‘stil’. Ik vraag me dan af of dat het meest effectief is qua rendementen.
Ik zou ook out of the money opties kunnen schrijven met wat langere looptijd maar daar krijg je minder premie voor. Maar misschien is dat toch beter als koersen een tijdje voortkabbelen.
Met andere woorden: voer je ook zo’n strategie uit? En wacht je dan ook tot koop/verkoopmomenten?
Ik probeer de verwachtingswaarde die in de optiepremie zit verdisconteert, te cashen. Dus meestal schrijf ik OTM opties. Puts als ik de aandelen wil hebben, daarna call's om ze weer kwijt te raken. Die laatste met een strikedatum na een dividenduitkering, dan krijgt het aandeel even een knauw en sommige optiebeleggers "vergeten" dat. Heb ik zowel dividend als de optiepremie.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 04-04-2023 09:39:52 ]
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208650852
quote:
1s.gif Op maandag 3 april 2023 17:32 schreef recursief het volgende:

[..]
Meer auto's maar lagere marges.
Is natuurlijk een goed punt. Dat zal sowieso de toekomst van Tesla zijn.

Uiteindelijk zal die ~30% marge die ze vorig jaar hadden sowieso niet houdbaar zijn.
Ze konden dat doen omdat alles wat geproduceerd werd, zonder problemen verkocht werd.

Tesla is sowieso 2 fabrieken aan het opschalen nu, die auto's moeten ze kwijt, dus je zal dan prijzen moeten gaan verlagen om nieuwe klanten aan te boren.

Het is natuurlijk geen geheim dat je meer klantenpotentieel hebt met een auto van $35.000 dan van $55.000.

Geen idee wat dat voor de concurrentie gaat doen, sommigen draaien een paar procent winst of zelfs verlies op EV's dus dan is er geen ruimte om mee te gaan in de verlagingen.
pi_208650953
quote:
0s.gif Op maandag 3 april 2023 21:41 schreef blomke het volgende:
Wat is er met Aperam aan de hand? -4,5% en hoge volumes.
En vandaag gaat AMG onderuit op dezelfde wijze......
pi_208651645
The growing role of investment funds in euro area real estate markets: risks and policy considerations
https://www.ecb.europa.eu(...)1~4a07638376.en.html

De ECB ziet grote grensoverschrijdende besmettingsrisico's in investeringsfondsen in commercieel onroerend goed (Reifs). Deze investeringsfondsen maken inmiddels 40% uit van de commerciële onroerend goed markt, en dankzij de stijgende rentes hebben veel van die fondsen terugbetalingen al beperkt/gestopt. Eurolanden waar het risico het grootst is zijn Luxemburg, Ierland, Nederland en Portugal. De enorme groei van die fondsen is vooral veroorzaakt door de jarenlange belachelijk lage rente, het logisch gevolg daarvan is dat de huidige problemen op hun beurt worden veroorzaakt door de oplopende rente.

quote:
This article analyses the financial stability risks of investment funds active in euro area commercial real estate (CRE) markets. It finds that real estate investment funds (REIFs) have grown significantly in the past decade, and have a large market footprint in several euro area countries where the outlook for CRE markets has deteriorated sharply. In addition, REIFs are exposed to liquidity risk when they offer frequent redemptions, which could affect the stability of CRE markets. REIFs should therefore be subject to a common and comprehensive policy framework to reduce the liquidity mismatch and risks to financial stability.

[...]

"Instability in the Reif sector could therefore have systemic implications for CRE markets, which could in turn affect the stability of the wider financial system (because of financial institutions’ direct exposure to CRE) and the real economy (for example, because of the effects on collateral values and lending)."

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2023 10:51:53 ]
pi_208651770
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 april 2023 10:48 schreef J.B. het volgende:
The growing role of investment funds in euro area real estate markets: risks and policy considerations
https://www.ecb.europa.eu(...)1~4a07638376.en.html

De ECB ziet grote grensoverschrijdende besmettingsrisico's in investeringsfondsen in commercieel onroerend goed (Reifs). Deze investeringsfondsen maken inmiddels 40% uit van de commerciële onroerend goed markt, en dankzij de stijgende rentes hebben veel van die fondsen terugbetalingen al beperkt/gestopt. Eurolanden waar het risico het grootst is zijn Luxemburg, Ierland, Nederland en Portugal. De enorme groei van die fondsen is vooral veroorzaakt door de jarenlange belachelijk lage rente, het logisch gevolg daarvan is dat de huidige problemen op hun beurt worden veroorzaakt door de oplopende rente.

Hebben de banken daar niet heel veel geld in gestopt??
  dinsdag 4 april 2023 @ 11:58:17 #237
545 dop
:copyright: dop
pi_208652458
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 09:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Is natuurlijk een goed punt. Dat zal sowieso de toekomst van Tesla zijn.

Uiteindelijk zal die ~30% marge die ze vorig jaar hadden sowieso niet houdbaar zijn.
Ze konden dat doen omdat alles wat geproduceerd werd, zonder problemen verkocht werd.

Tesla is sowieso 2 fabrieken aan het opschalen nu, die auto's moeten ze kwijt, dus je zal dan prijzen moeten gaan verlagen om nieuwe klanten aan te boren.

Het is natuurlijk geen geheim dat je meer klantenpotentieel hebt met een auto van $35.000 dan van $55.000.

Geen idee wat dat voor de concurrentie gaat doen, sommigen draaien een paar procent winst of zelfs verlies op EV's dus dan is er geen ruimte om mee te gaan in de verlagingen.
wat dat laatste betreft zou ik me toch eens wat meer gaan verdiepen in BYD als ik jouw was.

beide voldoen om verschillende redenen niet aan mijn beleggings criteria, maar moest ik nu kiezen zou ik niet alleen op Tesla mikken
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208652947
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 11:58 schreef dop het volgende:

[..]
wat dat laatste betreft zou ik me toch eens wat meer gaan verdiepen in BYD als ik jouw was.

beide voldoen om verschillende redenen niet aan mijn beleggings criteria, maar moest ik nu kiezen zou ik niet alleen op Tesla mikken
Oh ja, ik ben op de hoogte van wat BYD doet.
De enige reden dat ik daar niet óók in zit is omdat het Chinees is ;)
Een andere reden is dat BYD nog voor zo'n 50% auto's met verbrandingsmotoren produceert (wel hybride overigens).

Als accu en energystorage producent zijn ze ook interessant, ze leveren aan meerdere grote autofabrikanten waaronder Toyota (en Tesla natuurlijk). De Toyota bZ4X zou zonder de samenwerking met BYD wss niet eens bestaan hebben.

Qua marge per voertuig zit Tesla beter op dit moment.
Tesla: $9,574
GM: $2,150
BYD: $1,550
Toyota: $1,197
VW: $973
Hyundai: $927
Ford: -$762

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-04-2023 12:44:39 ]
  dinsdag 4 april 2023 @ 12:41:10 #239
545 dop
:copyright: dop
pi_208653023
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 12:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
De enige reden dat ik daar niet óók in zit is omdat het Chinees is
dat is ook precies mijn bezwaar, al hoewel ik dat bezwaar zelf ook telkens opnieuw zal moet overwegen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208653600
Q1 is blijkbaar altijd een slecht kwartaal voor autoverkopen (slecht weer?), ook het kortste kwartaal qua dagen. YOY wel prima groei.

dinsdag 4 april 2023 @ 13:37:04 #241
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_208653856
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 13:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
Q1 is blijkbaar altijd een slecht kwartaal voor autoverkopen (slecht weer?), ook het kortste kwartaal qua dagen. YOY wel prima groei.

[ afbeelding ]
Heeft dat ook niet te maken met allerlei fiscale regelingen die in Q4 nog gelden, maar in Q1 niet?

Denk aan onze bijtelling. Nu al jaren achtereen dat die bijtellingscategorieën minder gunstig worden.
pi_208653953
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 april 2023 13:37 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Heeft dat ook niet te maken met allerlei fiscale regelingen die in Q4 nog gelden, maar in Q1 niet?

Denk aan onze bijtelling. Nu al jaren achtereen dat die bijtellingscategorieën minder gunstig worden.
Dat kan ook invloed hebben.

In Noorwegen zelfs heel goed te zien, daar zou een belastingvoordeel op EV's wegvallen dus in december een recordverkoop en in januari een gigantische dip.

In februari herstelde het alweer wat.

pi_208655596
Zou je ons nou ook een E-auto aanbevelen of toch maar gewoon diesel?
(overigens heb ik een benzine waarvan ik verwacht dat die nog wel een jaar of 8 voor de deur staat, als 1e danwel 2e auto (3e, 4e, 5e).
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208656248
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 15:38 schreef ludovico het volgende:
Zou je ons nou ook een E-auto aanbevelen of toch maar gewoon diesel?
(overigens heb ik een benzine waarvan ik verwacht dat die nog wel een jaar of 8 voor de deur staat, als 1e danwel 2e auto (3e, 4e, 5e).
Hangt van je situatie, wensen en budget af.

Als je makkelijk op je oprit of voor de deur kan laden dan is dat een plus.

Ik rij nu zelf nog een V60 T8 dus gewoon een PHEV. Maar tegen de tijd dat m'n garantie verloopt ga ik wel rustig rondkijken naar een EV.
pi_208656425
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je makkelijk op je oprit of voor de deur kan laden dan is dat een plus.
Ik kom over x jaar in een situatie met voldoende zonnestroom.

Maar eigenlijk zit ik dan op 0 vermogen en overzware hypotheek.
Dan zou ik evt lease-auto kunnen doen, die wordt vanwege de werkgever dan sowieso elektrisch.

Weet alleen niet of thuis laden dan geen diefstal van eigen portemonnee is....
E-auto op naam is denk ik net wat te zwaar, hoewel, die zijn er tegenwoordig ook variantje golf 2e hands...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_208656435
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 17:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ik kom over x jaar in een situatie met voldoende zonnestroom.

Maar eigenlijk zit ik dan op 0 vermogen en overzware hypotheek.
Dan zou ik evt lease-auto kunnen doen, die wordt vanwege de werkgever dan sowieso elektrisch.

Weet alleen niet of thuis laden dan geen diefstal van eigen portemonnee is....
E-auto op naam is denk ik net wat te zwaar, hoewel, die zijn er tegenwoordig ook variantje golf 2e hands...
Als je thuis laadt betaalt je werkgever de stroom daarvoor neem ik aan? Zo is het vaak wel geregeld.
pi_208656453
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 april 2023 17:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je thuis laadt betaalt je werkgever de stroom daarvoor neem ik aan? Zo is het vaak wel geregeld.
Als ze dan genoeg betalen voor die stroom is het nog winstgevend ook.
pi_208662664
Ik zou net een Engelstalige bron plaatsen maar NU.nl bleek de vertaalslag al gemaakt te hebben.

https://www.nu.nl/economie/6258213/farmaceut-jj-schikt-voor-miljarden-in-zaak-rond-mogelijk-asbest-in-babypoeder.html

quote:
Farmaceut Johnson & Johnson betaalt 8,9 miljard dollar (zo'n 8,1 miljard euro) in een zaak over mogelijk kankerverwekkend babypoeder. Het Amerikaanse bedrijf hoopt met die schikking onder tienduizenden rechtszaken uit te komen.

Johnson & Johnson (J&J) is verwikkeld in meer dan 40.000 rechtszaken over het talkpoeder, waarin asbest zou zitten. Duizenden vrouwen zouden daardoor eierstok- of asbestkanker hebben opgelopen. J&J hield altijd vol dat het talkpoeder niet schadelijk is.

Toch stopte de fabrikant eerder met de verkoop van de producten. Het medische bedrijf werd in de afgelopen jaren al eerder veroordeeld vanwege het talkpoeder en moest miljarden dollars aan schadevergoedingen betalen.

Uit onderzoek van Reuters in 2018 bleek dat J&J al tientallen jaren op de hoogte was van de mogelijk kankerverwekkende asbestsporen in het talkpoeder. Het Amerikaanse bedrijf zou wetenschappers betaald hebben om positief onderzoek over het product te publiceren.
  woensdag 5 april 2023 @ 00:21:33 #249
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208662701
Dat valt nog mee.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208664416
quote:
0s.gif Op woensdag 5 april 2023 00:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
waarin asbest zou zitten.
:?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')