abonnement Unibet Coolblue
  Miss 200.000.000! vrijdag 17 maart 2023 @ 17:54:05 #1
367000 roos94
pi_208425271
Over schermtijd voor kinderen wordt al veel gepraat maar hoe zit het met de ouders?

Zit jij vaak op je mobiel als je met je kind bent?

Ik betrap mezelf er wel vaak op, het is een hele hardnekkige slechte gewoonte waar ik moeilijk vanaf raak.
pi_208425442
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_208425667
Ik heb soms wel 10,5 uur schermtijd omdat mijn kind peppa pig op mijn telefoon kijkt. 😅
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
pi_208426513
quote:
Daar was z’n duur onderzoek niet voor nodig
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_208431166
quote:
Heb je een link naar het onderzoek waar ze naar refereren?
pi_208439929
Ik geef ze allebei een eigen scherm en kan dan op t mijne... probleem opgelost!
S. 2014
J. 2016
  zondag 19 maart 2023 @ 00:06:54 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_208445313
Ik vind het eigenlijk wel een heel interessant en valide onderwerp, opvallend dat er zo weinig reacties op komen.

Ik ben best wel een schermverslaafde, maar ik ben in elk geval bewust onbekwaam dus de eerste stap is wel gemaakt. Ik probeer bijvoorbeeld op momenten dat ik met mijn kinderen iets doe wel mijn telefoon echt weg te houden. Ik vind het ook altijd tamelijk tenenkrommend als ik ouders zie die ergens zijn met hun kinderen en dan echt alleen maar op hun telefoon zitten. Niet af en toe even kijken, maar echt 2 uur onafgebroken in hun telefooncocon zitten.
Tegelijkertijd merk ik ook dat ik op momenten van "verveling" veel te snel dat ding pak. Het is echt conditionering hoor, een beetje vergelijkbaar met hoe ik vroeger sigaretten gebruikte toen ik nog rookte :')

Ik verlang wel eens terug naar de tijd dat die schermen nog een soort nice to have waren. Ik ben net oud genoeg dat ik dat nog zeer bewust heb meegemaakt. Toen ik 9 was kregen wij een computer met 128mb interne opslag zeg maar. Ik kreeg op mijn 11e mijn eerste tvtje, zo'n 14 inch beeldbuis. Maar pas toen de smartphone z'n intrede deed werd het echt een probleem. En toen was het nog heel lang zo dat roaming / mobiel internet echt tandjesduur was dus dat gebruikte je niet. Nu is het al zo dan mijn kinderen een fittie gooien omdat ze in de auto geen WiFi hebben en daarom geen YouTube kunnen kijken (en dan lopen wij waarschijnlijk zelfs mijlenver achter op de technologie).

Anyway, ik probeer er echt heel bewust mee om te gaan maar tegelijk merk ik ook dat ik er constant in word gezogen. En mijn kinderen vinden dat ook echt niet leuk. Tegelijkertijd zijn ook zij al behoorlijk schermverslaafd. Het is een lastig dilemma.
disclaimer
pi_208459611
Ik heb geen smartphone, dus zit zelden op mijn telefoon :) Ik mis het ook niet echt.
Thuis zit ik wel regelmatig op mijn laptop, dat probeer ik wel zo weinig mogelijk te doen, maar bij een moment van niks doen, pak ik hem toch wel vaak.

Ik vind het ook wel een lastig onderwerp, vooral ook om te bepalen hoeveel schermtijd voor een kind raadzaam is. Simon heeft relatief weinig schermtijd, ik denk gemiddeld zo'n 3-4 keer per week 20 minuutjes. Vraag me dan af of we er niet te streng in zijn.
  zondag 19 maart 2023 @ 22:28:14 #9
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_208460194
Ik heb met mezelf een aantal afspraken gemaakt om te voorkomen dat ik zo'n moeder word die meer naar de telefoon dan naar het kind kijkt. Zo heb ik geen social media (meer), heb ik geen onnodige apps op mijn telefoon, en wil ik in bijzijn van kind alleen de telefoon pakken om iets te doen wat echt niet kan wachten (zoals de vertrektijden van bus/trein als we onderweg zijn). Ik vind het echt heel erg waardevol om beschikbaar te zijn voor mijn kinderen en in het verleden heb ik wel eens het gevoel gehad dat ik dat minder was als mijn telefoon aandacht/tijd opeiste. Daarnaast ben ik ook een voorstander van voorleven, dus als ik wil dat zij gezond omgaan met schermtijd moet ik daarin het goede voorbeeld geven.
pi_208462528
Zoon is 12 en heeft nu 1,5 jaar een smartphone. En al sinds heel klein zn eigen tablet. Hij pikte steeds de foon van zijn vader dus hebben we maar een tablet gekocht.
Hij gamet online veel met vrienden én we spelen beide Pokémon go, hij op zn foon en ik op mn tablet. Dus fietsen we veel, hij met foon aan het stuur, ik met tab in tas :D We krijgen best wat beweging zo.
Toen zoon nog klein was, zat hij achterop de fiets met mijn tab Pokémon te vangen. Zo ben je toch samen bezig :P
Bij speeltuinen e.d. heb ik nooit veel op foon gezeten maar me wel verbaasd over andere ouders die dat wél deden. Observeren is leuker *)

Zelf heb ik geen social media en geen enkele app op mijn foon. Lees er wel het nieuws op of kijk in de mail. En vaak even snel mail beantwoorden. En Fok! uiteraard 8-)

Schermtijd en hoeveel, dat heb ik lang geleden al opgegeven. Dat hoort nu eenmaal bij deze tijd. Zoon maakt dus zelf uit wanneer en hoe lang hij een scherm voor zn neus heeft.
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_208463447
Met m'n telefoon heb ik die 'problemen' niet zo, gebruik hem niet zo vaak, maar de TV staat wel onwijs vaak op de achtergrond aan, ook bijvoorbeeld als dochter (bijna één) op schoot zit. Dan is het afwisselend spelen met haar en loeren naar de televisie. Ben onlangs ook begonnen met spelletjes spelen op de telefoon met haar (met haar vinger moet ze objecten verplaatsen bijv.) _O_ Dan gebruik ik het ding wel lol. Een TV buitenshuis bestaat niet echt, dus buiten ben ik wel volledig met haar bezig.

Ik denk dat ik het prima doe zo. Het is 2023. Platforms als telefoons, televisies, laptops, etc. zijn een wezenlijk onderdeel van ons bestaan geworden. Kan ze maar beter leren dat het normaal is dat die dingen óók draaien.
pi_208466515
Geen probleem hier, ik heb mijn telefoon meer niet als wel bij me.
Mis er ook niets aan.Als ik weg ben met de kinderen zit hij wel in mijn tas voor een route opzoeken of als ik pech onderweg krijg. Maar als die dingen niet aan de orde zijn is de telefoon uit en blijft in de tas de hele tijd.
Mijn vier kinderen zijn onder de 10 en talen niet naar schermpjes nog,misschien omdat ze het thuis ook niet veel zien.
pi_208467913
Ik ben nu zwanger van mijn eerste kind en moet eerlijk toegeven dat ik ontzettend veel op mijn telefoon/iPad zit, helemaal nu ik met verlof ben.

Ik wil mijn beeldschermtijd wel drastisch gaan verminderen zodra de baby er is, hier hebben mijn vriend en ik het ook over gehad.

Maar het wordt wel afkikken! :/
...it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing...
pi_208470313
Ik probeer mijn telefoon zo weinig mogelijk te gebruiken in het actieve bijzijn van mijn dochter. Soms lastiger dan gedacht. Ze vraagt 's ochtends en 's avonds altijd naar Nijntje en dat mag ze dan ook kijken, op de telefoon. Overdag probeert ze het ook nog wel eens, maar dan is het een steevast 'nee'. Ze wil soms ook onze telefoons zakkenrollen. :D Naar de tv kijkt ze totaal niet om, maar die staat eigenlijk alleen 's avonds aan als we voetbal willen kijken, en dan ligt ze op bed.
pi_208477175
Ik zit teveel op mijn telefoon. Dat is begonnen toen ik net een baby had, omdat ik vaak lang wakker was 's nachts en dat het enige was dat ik dan kon doen. En nu is het afkicken heel moeilijk.
Nu is het meer een gewoonte en doe ik het omdat mijn hoofd veel te vol zit. Dan is het fijn om even iets anders te hebben dan het constante gemaal in mijn hoofd. Het gebeurt ook wel als de kinderen er zijn maar ik let er wel op. Plus als ik echt iets aan het doen ben met hen heb ik die afleiding ook minder nodig. Maar ik zou echt nog kunnen minderen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')