abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208320756
quote:
De hoofdredactie van NOS Sport treedt op termijn terug, om ruimte te maken voor "nieuw leiderschap" naar aanleiding van een inventarisatie van meldingen over grensoverschrijdend gedrag op de redactie. Die meldingen gaan over de afgelopen ruim twintig jaar en betreffen ook de werkcultuur. NOS-directeur Gerard Timmer zegt dat hij "geraakt" is en biedt excuses aan.

De externe vertrouwenspersoon die de inventarisatie heeft opgesteld heeft de afgelopen maanden geen feitenonderzoek gedaan. "Toch heeft het verslag indringende inzichten opgeleverd, die de NOS raken en tot actie dwingen", staat in een verklaring van de omroep. In het inventarisatieverslag staan meldingen van pestgedrag, (seksuele) intimidatie, discriminatie, verbale agressie en integriteitsvraagstukken.

De vertrouwenspersoon kreeg in december opdracht om meldingen van grensoverschrijdend gedrag op de sportredactie in kaart te brengen. Op een personeelsbijeenkomst kreeg de hoofdredactie het verwijt dat die meldingen er al lang waren, maar dat er niets mee werd gedaan.

Daarop is besloten om de inventarisatie te laten doen en te gaan werken aan een cultuurverandering. Ook de vertrouwenspersoon kreeg overigens te horen dat leidinggevenden op de sportredactie niet genoeg hebben gedaan met signalen van grensoverschrijdend gedrag.

Excuses
Het terugtreden van de vierkoppige hoofdredactie is niet per direct, omdat "de continuïteit van de sportverslaggeving gegarandeerd moet blijven", staat in de verklaring. Hoofdredacteur Maarten Nooter wijst erop dat er een onderzoek komt naar de cultuur op de redactie en dat er "kritisch naar onszelf en onze organisatie" wordt gekeken. "En dus ook naar de mensen die daar leiding aan geven."

NOS-directeur Gerard Timmer zegt dat het gaat om voorbeelden van omgangsvormen "die niet passen bij wie we willen zijn en waar de NOS voor staat". Hij biedt excuses aan: "Deze ervaringen leren ons dat we het in de toekomst beter moeten doen."

Professionele begeleiding
Medewerkers die daar behoefte aan hebben krijgen professionele begeleiding aangeboden. Verder wordt het beleid met betrekking tot het melden van grensoverschrijdend gedrag verbeterd, omdat de signalen volgens de omroep onvoldoende aan het licht zijn gekomen.

Bij de publieke omroep loopt ook een breder onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag en de cultuur, door een commissie onder leiding van oud-minister Martin van Rijn. De NOS zal de uitkomsten van deze inventarisatie met die commissie delen.
https://nos.nl/artikel/24(...)verschrijdend-gedrag

Volkskrant artikel.
https://www.volkskrant.nl(...)j-nos-sport~v666007/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:10:52 #2
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208320803
Wat een verschrikkelijke kutbende op die redactie. Maar wat wil je ook, met zoveel fragiele ego's.

Dat degenen die zich niet fatsoenlijk gedragen kunnen, maar rap gecancelled worden. Helaas Jack, ik vond je altijd tof maar aangezien jij naar vrouwelijke collega's refereert als 'die hoer' en 'die kut': je verdient niet beter. Dag Tom! Ik vond je altijd een competente professionele gast maar achter de schermen beflikker je je vrouw met een collegaatje en bedreigt haar vervolgens als ze contact opneemt met je vrouw. Hou je lul gewoon in je broek. Hopelijk zien we je niet meer terug op TV.
Resistance is futile.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:13:32 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208320822
@PietjePuk2000 staat weer vooraan te juichen voor dit soort teringlijers, zeker?
Resistance is futile.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:15:03 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208320838
Iedereen die zich zo misdraagt, verdient de publieke schandpaal ^O^ .
Resistance is futile.
pi_208320842
Mart Smeets die desgevraagd collega's gewoon niet kan herinneren, dat is wel heel erg Mart Smeets. _O-
-nee-
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:18:18 #6
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_208320863
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:15 schreef Marsenal het volgende:
Mart Smeets die desgevraagd collega's gewoon niet kan herinneren, dat is wel heel erg Mart Smeets. _O-
Dat is gewoon een act.
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_208320878
God, wat een kleuterklas. Ik herken overigens dat hautaine gedrag over sport bij meer mannen. Alsof voetbal hogere wiskunde is. _O-
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_208320884
quote:
14s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:15 schreef Marsenal het volgende:
In het hele artikel valt op dat ze goed van Rutte hebben geleerd.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:19:54 #9
372302 Revanches
pi_208320885
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:19 schreef Fascination het volgende:
God, wat een kleuterklas. Ik herken overigens dat hautaine gedrag over sport bij meer mannen. Alsof voetbal hogere wiskunde is. _O-
Ja, bij wielrennen hangt er ook zo'n sfeertje, en zeker als ze het zelf beoefenen. _O-
pi_208320889
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:19 schreef Regilio_ het volgende:

[..]
In het hele artikel valt op dat ze goed van Rutte hebben geleerd.
Op zich is het niet gek dat journalisten weten hoe de media werkt. Maar het stemt wel treurig.
zie email 27 oktober
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:27:43 #11
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208320955
quote:
Het is geen hogere wiskunde, maar je kunt er lastig fatsoenlijk verslag van doen als je er geen reet van weet.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:28:06 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208320959
Meer dan 100 klachten. Godverdomme zeg, wat een vuile hufters zijn het toch.
Resistance is futile.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:28:35 #13
372302 Revanches
pi_208320965
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:27 schreef Repentless het volgende:

[..]
Het is geen hogere wiskunde, maar je kunt er lastig fatsoenlijk verslag van doen als je er geen reet van weet.
En die kans heeft ze ook gekregen?
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:30:02 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208320974
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:18 schreef Revanches het volgende:

[..]
Dat is gewoon een act.
En hij heeft die act véél te vaak nodig.

Gooi die beerput maar open, van hem is allang bekend dat hij zich niet normaal kan gedragen.
Resistance is futile.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 10 maart 2023 @ 23:33:34 #15
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208320999
quote:
Dat heb ik sowieso nooit gesnapt. Als je sport daadwerkelijk leuk vindt, dan vindt je het toch juist ook leuk om het er over te hebben, en er eventueel iets over uit te leggen aan mensen die er interesse in hebben maar er minder bekend mee zijn? :{

Ik heb best veel sportkennis, en als ik eens met een collega praat die dat niet heeft, maar er oprecht in geïnteresseerd is hoe dit of dat werkt, vind ik het juist leuk om dat uit te leggen in plaats van iemand af te zeiken of als 'minder' te zien....

Geldt natuurlijk precies zo voor elke andere interesse...
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 10 maart 2023 @ 23:35:35 #16
284411 crew  heywoodu
pi_208321021
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:27 schreef Repentless het volgende:

[..]
Maar als presentator hoef je er helemaal niet véél van te weten. Je moet zorgen dat je je vooraf een beetje ingelezen hebt en je dus niet dingen opleest als ware het de meest vreemde woorden en namen ooit (iets wat men bij NOS Sport nogal vaak doet), maar inhoudelijk is het echt niet per se nodig om er heel veel van te weten om een item aan te kondigen en een berichtje voor te lezen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_208321025
Studio Sport opheffen, de NOS betaalt met belastinggeld de hoofdprijs voor uitzendrechten die commerciële partijen er nooit uit kunnen halen. Oneerlijke en zinloze concurrentie. Vieze mannetjes denken dat de mensen voor hen kijken en krijgen opgeblazen ego's.
Denk onbegrensd en kijk verder dan je kan zien
Wij zijn unlimited barrières kennen we niet
Denk unlimited
pi_208321038
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:33 schreef heywoodu het volgende:
Dat heb ik sowieso nooit gesnapt.
Iets met "ego".

En dan; de verderfelijke gevolgen daarvan.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:38:03 #19
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208321044
quote:
10s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:28 schreef Revanches het volgende:

[..]
En die kans heeft ze ook gekregen?
Nee, zeker niet als ik het zo lees.

Maar ik doelde erop dat die opmerking op mij overkomt als: "Sport/voetbal stelt allemaal niet zoveel voor. Iedere boerenlul kan daar verslag van doen". Maar het vergt wel degelijk inzicht/kennis om er fatsoenlijk verslag van te doen. Iets dat uiteraard valt te leren, maar enige feeling/interesse is wel noodzakelijk.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:41:34 #20
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_208321063
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:35 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Maar als presentator hoef je er helemaal niet véél van te weten. Je moet zorgen dat je je vooraf een beetje ingelezen hebt en je dus niet dingen opleest als ware het de meest vreemde woorden en namen ooit (iets wat men bij NOS Sport nogal vaak doet), maar inhoudelijk is het echt niet per se nodig om er heel veel van te weten om een item aan te kondigen en een berichtje voor te lezen.
Dat onderscheidt nu juist de mensen die het wel en niet maken in de (sport)journalistiek. Een autocue voorlezen kunnen heel veel mensen.
pi_208321085
Waar gaat het naar toe met deze wereld als je zelfs niet meer aan de stagiaire mag zitten?
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 10 maart 2023 @ 23:45:22 #22
284411 crew  heywoodu
pi_208321088
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:41 schreef Repentless het volgende:

[..]
Dat onderscheidt nu juist de mensen die het wel en niet maken in de (sport)journalistiek. Een autocue voorlezen kunnen heel veel mensen.
Blijkbaar valt het mee, want ook de mensen die inmiddels al jarenlang de sportnieuwtjes voorlezen spreken veel dingen nog uit alsof ze géén idee hebben wat het eigenlijk is.

"We gaan nu kijken naar het....schans...spring...en, daar won...even kijken...." en dan net zo stuntelend een naam oplezen.

En toch mogen ze al jaren blijven binnen de sportjournalistiek. Maar goed, dat zegt meer over NOS Sport natuurlijk :P
  Moderator vrijdag 10 maart 2023 @ 23:47:19 #23
236264 crew  capricia
pi_208321100
quote:
9s.gif Op vrijdag 10 maart 2023 23:28 schreef Seven. het volgende:
Meer dan 100 klachten. Godverdomme zeg, wat een vuile hufters zijn het toch.
Ja. En meer dan dat.
De hele structuur er achter klopt toch ook van geen kant. Niemand greep ik. Klachten waren al jaren lang bekend.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_208321120
Willen er zo veel mensen bij de NOS sportredactie werken dan? Ik kan me niet voorstellen dat verhalen in dat wereldje niet heel snel rond gaan. Nou weet ik van mijn industrie niet alle ins en outs van alle bedrijven maar ik ken wel een aantal bedrijven waar ik puur vanwege de reputatie al niet eens zou willen werken.
  vrijdag 10 maart 2023 @ 23:55:09 #25
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_208321155
Wtf is dit holy shit ook tom egbers
graag op anoniem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')