Vaker aan gaan is vaak slechter dan constant in bedrijf afaikquote:Op zondag 5 maart 2023 10:07 schreef Deepfreeze het volgende:
We hebben sinds 2 weken vloerverwarming. Deze is aangesloten met een verdeler (dus geen warmtewisselgeval) aan de intergas ketel.
De loodgieter heeft de cv ingesteld. Hij staat op 30 graden aanvoer en een lager vermogen (op advies Intergas zelf).
Nu de vraag: de aanvoertemperatuur van de ketel haalde gisteren soms de 48 graden. Niet de bedoeling voor de vloer. Dus gisteravond heb ik in de cv de minimale aanvoertemperatuur van de cv ingesteld van 40 naar 28. Logisch dat hij die 30 graden overstookte naar 40+. Nu zie ik dat de cv veel kleine stapjes heeft gestookt vannacht ipv grotere (en warmere) stappen gisteren. De aanvoer was net 32 tijdens het stoken. Beter voor de vloer dus. Maar wat is nu wijsheid voor de cv. Deze kleine stapjes blijven laten doen? Ik twijfel omdat hij dan wel vaak aan gaat en hoe beïnvloedt dat de levensduur van de cv.
Plan is warmtepomp op redelijke termijn, uiterlijk zomer 2024. Mijn loodgieter heeft mij tot cv-mevrouw bevorderd. Technisch behoorlijk handig. Mijn man moet er afblijven (die zat er 1 keer aan en het ding zat in storing). Die mag stucen en schilderen
Nee, nog niet. We dubben nog tussen bodemwarmte, thermodynamische of reguliere warmtepomp. De vloerverwarming meneer verwacht die laatste in een maand of 9 wel te kunnen regelen. Dus dan is zomer 2024 te doen. Maar dat is voor een andere discussie. En staat op de rol voor besluit als ons huis weer fatsoenlijk bewoonbaar is (besluit in april)quote:Op zondag 5 maart 2023 10:08 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vaker aan gaan is vaak slechter dan constant in bedrijf afaik
Verder, je warmtepomp al besteld? Als hij zomer 2024 moet
Deels wel uitgespeeld.quote:Op zondag 5 maart 2023 10:57 schreef Pedante_Mansplainer het volgende:
Neem aan dat je de filmpjes van deze kerel al uitgespeeld hebt?
Aangezien je met dit weer niet meer dan een KW of 3 nodig hebt ga je pendelen nooit helemaal uitsluiten. Je moet echter wel pogen dat onder de vijf keer per uur te houden.quote:Op zondag 5 maart 2023 10:42 schreef Deepfreeze het volgende:
Hij is begrensd op 30%. Dan zit hij op ca 9,6 kW volgens de tabel.
(Standaard is 70, max is 85%)
(Het is een HRE 36/30)
Hij kan nog lager, bij 25% is het ca 7kW. Ga ik instellen.quote:Op zondag 5 maart 2023 11:16 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Aangezien je met dit weer niet meer dan een KW of 3 nodig hebt ga je pendelen nooit helemaal uitsluiten. Je moet echter wel pogen dat onder de vijf keer per uur te houden.
Vermogen zo laag mogelijk dus. Eventueel een buffervat?
Daar had ik al wat van bekeken. Ik wil alleen graag wel een lagere aanvoer temperatuur dan hij gebruikt in zijn filmpjes.quote:Op zondag 5 maart 2023 12:45 schreef spierbal het volgende:
https://youtube.com/@:JohnVissercvoptimalisatie
Ga jij maar eens paar filmpjes van deze beste man bekijken.
Misschien dat het een achterhaalt idee is maar je kan met een dubbel circuit gaan werken, Dus een kort circuit met de ketel en evt een buffervat erin. En een aparte pomp voor je vloercircuit wat deels uit retourwater van de vloer bestaat en deels warm uit de ketel. Alleen stort het rendement dan wel wat in lijkt mij. En of je dan van pendelen af bent? In ieder geval voorkom je wel dat je vloer te warm wordt. Maar volgens mij is idt de ouderwetse oplossing.quote:Op zondag 5 maart 2023 14:37 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Daar had ik al wat van bekeken. Ik wil alleen graag wel een lagere aanvoer temperatuur dan hij gebruikt in zijn filmpjes.
Als ik 75° de leidingen in gooi, dan is mijn vloer naar de knoppen. Wel warm, maar niet de bedoeling. Vandaar de vraag: hoe regel ik dat het beste in bij een lagere aanvoer. (en ik app mijn loodgieter echt wel als ik er niet uitkom)
Mijn Intergas staat lager dan 75 dus je doet wat fout denk ik.quote:Op zondag 5 maart 2023 14:37 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Daar had ik al wat van bekeken. Ik wil alleen graag wel een lagere aanvoer temperatuur dan hij gebruikt in zijn filmpjes.
Als ik 75° de leidingen in gooi, dan is mijn vloer naar de knoppen. Wel warm, maar niet de bedoeling. Vandaar de vraag: hoe regel ik dat het beste in bij een lagere aanvoer. (en ik app mijn loodgieter echt wel als ik er niet uitkom)
Ik kan de instellingen wel vinden en aanpassen. Die filmpjes volg ik wel. Handleiding is ook duidelijk zat. Maar ik kom niet een filmpje tegen waarbij de cv op 30 graden staat en hoe dan de andere instellingen staan.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:21 schreef spierbal het volgende:
[..]
Mijn Intergas staat lager dan 75 dus je doet wat fout denk ik.
Geen idee meer hoe het werkte maar deed aan de hand van zijn filmpjes.
Oow zo, er is geen 1:1 video naar jou situatie. Maar met andere instellingen heb je over het vermogen en pomp instelling etc etc? Daar kan je toch ook gewoon beetje mee kloten en kijken wat de uitwerking is.quote:Op zondag 5 maart 2023 18:37 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Ik kan de instellingen wel vinden en aanpassen. Die filmpjes volg ik wel. Handleiding is ook duidelijk zat. Maar ik kom niet een filmpje tegen waarbij de cv op 30 graden staat en hoe dan de andere instellingen staan.
Ik heb wat dingen aangepast vandaag en kijk het even een dag of wat aan.
Zou je denken. Maar er is geen max temperatuur instelling. Alleen minimaal. En een wenstemperatuur.quote:Op zondag 5 maart 2023 19:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Je hebt je minimale temp verlaagd? Zie OP.
Dat zal toch zijn je max temp?
Tuurlijk niet, ik ken Intergas wel.quote:Op zondag 5 maart 2023 21:26 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Zou je denken. Maar er is geen max temperatuur instelling. Alleen minimaal. En een wenstemperatuur.![]()
@:spierbal Beetje klooien zal het wel worden idd. Vloer vs verbruik vs levensduur cv tuning![]()
Volgende optie kan ook nog zijn de toevoer van de vloerverwarming te verminderen bij de verdeler. Als het water minder hard stroomt, kan het water meer warmte kwijt onderweg naar de retour.
Wel gek. Dat hij bij 40° instelling dan 48° haalt. En de omschrijving ook zegt minimum.quote:Op zondag 5 maart 2023 22:50 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Tuurlijk niet, ik ken Intergas wel.
Wat je instelt is je Max cv temperatuur
Hysteresequote:Op maandag 6 maart 2023 07:49 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wel gek. Dat hij bij 40° instelling dan 48° haalt. En de omschrijving ook zegt minimum.
quote:Op maandag 6 maart 2023 07:49 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Wel gek. Dat hij bij 40° instelling dan 48° haalt. En de omschrijving ook zegt minimum.
Prima, max cv aanvoer zit op 30, max vermogen ook op 25. Nog komt er dus warmer water uit dan die 30. Al is een beetje overschieten geen drama. 48 graden wat ik heb gezien op de cv vindt ik wel overdreven veel. (44 bij de verdeler van de vloerverwarming)quote:Op maandag 6 maart 2023 13:03 schreef Lospedrosa het volgende:
Weer niet wat je bij minimum zit te prutsen maar dat is voor WA stoken en dat doe je niet.
Je kunt alleen spelen met Max cv aanvoer temp en Max vermogen (welke gelijk je pompsnelheid verlaagd)
Waar zie je die 48C dan? Op het beeldschermpje van de CV, deze kan nl ook net op dat moment op warm water branden.quote:Op maandag 6 maart 2023 15:01 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Prima, max cv aanvoer zit op 30, max vermogen ook op 25. Nog komt er dus warmer water uit dan die 30. Al is een beetje overschieten geen drama. 48 graden wat ik heb gezien op de cv vindt ik wel overdreven veel. (44 bij de verdeler van de vloerverwarming)
Maar dan is er ook nog de minimale aanvoertemperatuur tijdens OT vraag (E in jou tabel). De ketel en thermostaat zijn OT verbonden, dus dan moet die ook omlaag lijkt me?
(het lijkt beter nu de radiatoren boven dicht staan. vermoed dat daar ook nog wel wat warm water in de retour vandaan kwam. CV-meneer had die blijkbaar helemaal open gezet (stonden altijd al bijna dicht)
Hij draait nu op OT minimaal 25 en cv max 38. De cv draait nu af en toe eventjes op 31/32 graden. Wel vaak, ca 6 keer per uur, maar hij slaat niet meer af op code 1 (te veel warm water retour). Ik laat het zo even draaien, kijken of dat zo blijft en wat het gasverbruik doet. (nu wel hoger, want klussers in/uit plus koud buiten.quote:Op maandag 6 maart 2023 18:46 schreef Lospedrosa het volgende:
Deze zul je dus op 25C moeten instellen en de CV Max zou ik nog iets hoger zetten naar 45C
De OT regeling werkt met dit bereik, en je bereik moet wel wat marge hebben.
Zonder.quote:Op donderdag 9 maart 2023 12:39 schreef Edwink het volgende:
Afhankelijk van het type ketel kan je de minimum capaciteit pomp nog verhogen. Is instelling c. Kan rustig naar 70
Op deze manier krijg je meer water met een lagere temperatuur naar je cv installatie.
Edit:
Heb je een vloerverwarmingsverdeler met of zonder pomp?
Mag best iets hoger op cV Max ivm pendelgedrag 45Cquote:Op donderdag 9 maart 2023 11:16 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hij draait nu op OT minimaal 25 en cv max 38. De cv draait nu af en toe eventjes op 31/32 graden. Wel vaak, ca 6 keer per uur, maar hij slaat niet meer af op code 1 (te veel warm water retour). Ik laat het zo even draaien, kijken of dat zo blijft en wat het gasverbruik doet. (nu wel hoger, want klussers in/uit plus koud buiten.
Het gaat om instelling - kleine c met een puntquote:Op donderdag 9 maart 2023 12:50 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Zonder.
c is instelbaar van 20-50. 70 gaat niet lukken .
Ik laat hem even 2-3 dagen zo lopen. Dan vergelijk ik het met de grafiek van mijn ouders (ivm weersinvloeden).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |