En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.quote:Op donderdag 2 maart 2023 18:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ze rond de $7 zitten ga ik dat eens overwegen
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.quote:Op donderdag 2 maart 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je roept op tot "harde cijfers" en begint met ruis. Tesla is meer dan wat Musk zegt. De groei en winstcijfers zijn historisch openbaar. De "deadlines" zijn vaak wat optimistisch maar 3 tot 5 jaar is ook niet overdreven lang voor het ontwikkelen van een auto. Je mag best iets over FSD zeggen, op dat vlak is Musk te optimistisch.
De Semi is er eindelijk, de Megapack XL met LFP-accu's is er eindelijk (geen NMC / NCA meer), de Cybertruck is er bijna (wordt ook steeds vaker in het wild gespot). Die zal dit jaar geen massaproductie bereiken maar 2024 ziet er goed uit voor de Cybertruck. Met ongeveer 1,6 miljoen pre-orders (refundable, dus geen keiharde orders) is er ook wel animo voor.
[..]
Tesla heeft in 5 jaar 4 hagelnieuwe Gigafactories geopend en inmiddels aangetoond dat ze massaproductie kunnen bereiken. Deze week is het 4.000.000e voertuig geproduceerd.
De kosten van zo'n Gigafactory zijn ook bekend. Dus op dat vlak maak ik me niet echt zorgen.
[..]
Gek genoeg laat Tesla wel zien hoe ze de kostenreductie willen behalen en dat staat voor een groot deel los van een nieuw model.
Ze gaan o.a. van een CAN bus naar een Ethernet oplossing. Voordeel is kortere bekabeling, je kan meer vanuit een "sternetwerk" werken naar componenten toe. Ook heb je nu voor CAN bus nog diverse snelheden/bandbreedte en modules (een ruit openen heeft minder data nodig dan een camera) nodig en kan je met ethernet centraal alles in de auto uitlezen. Dat vergemakkelijkt ontwikkeling en troubleshooting. Het is ook heel betrouwbaar.
Ze stappen over op 48 volt boordspanning. Dat betekent minder kans op storingen, tot 4x dunnere kabels nodig, minder verlies in halfgeleiders dus ook minder koeling nodig voor halfgeleiders (gewichtsbesparing), minder verlies in kabels, etc.
12 volt kan voor legacy apparatuur nog steeds met behulp van een step-down buck converter, dat kan integraal in een 12-volt stopcontact verwerkt worden. Uit ervaring weet ik dat dat knakenwerk is, ik gebruik ze zelf ook veel in m'n projecten.
Behalve de geplande aanpassingen, werd er ook ingegaan op de evolutie die al plaats heeft gevonden waardoor een Tesla Model 3 nu bijvoorbeeld 30% goedkoper is te produceren dan in 2017, ondanks duurdere grondstoffen.
Ik vond zelf het gebruik van de centrale display in een Tesla tijdens de assemblage heel creatief. Deze staat tijdens assemblage in "Factory Mode" en geeft constant aan wat er gebeurt en kan in geval van een storing/defect/fout direct een melding geven naar een operator.
Als er andere genoemde punten zijn waar je op in wil gaan en de effectiviteit daarvan dan sta ik daar voor open, ik heb hier niet alles opgesomd.
[..]
Dit is nogal belerend. Ik volg Tesla juist op de voet via diverse bronnen. Als er 1 bedrijf is waar ik van zou kunnen uitleggen wat het doet en waarom ik er in geïnvesteerd heb, dan is het Tesla. Had ik dat met PostNL ook maar gedaan
De Cybertruck had wel een paar uitzonderlijke uitdagingen en tegenvallers waardoor de productie uitgesteld moest worden.quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:43 schreef dop het volgende:
[..]
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.
tesla zegt 20 miljoen units te willen maken in 2030, als je rekent met jouw 3 tot 5 jaar om een nieuw model te ontwikkelen en bedenkt dat tesla zelf zegt ongeveer 10 modellen te willen maken om die 20miljoen te bereiken. hoe denk je dat je dat puzzeltje gaat leggen.
neem de cybertruck, die werd in 2019 aangekondigd en zou in eind 2021 van de band rollen. dat is nu eind 2023.
hoe gaat het straks lopen met de eerst volgende aankondiging waar op eigenlijk nu al werd gehoopt. het is nu 2023
Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.quote:en 50% besparing leuk maar dat kan niet alleen uit elektronica komen dan moet er op veel meer vlakken enorme worden bespaard. dat zit hem echt niet in wat goedkopere onderdelen.
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?quote:Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:.
edit: ze hebben blijkbaar nog een kostenbesparing ontdekt bij Tesla
[ twitter ]
Staan ze er echt om bekend? Of halen alleen de negatieve verhalen het nieuws?quote:Op donderdag 2 maart 2023 21:10 schreef DIJK het volgende:
[..]
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomstenquote:Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet niet of 20 miljoen stuks in 2030 lukt, daar is 40% YOY groei voor nodig.
De helft zou al heel mooi zijn (dan zit je op het productieniveau van Toyota) en daarvoor is 28% groei per jaar nodig.
[..]
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem.quote:Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.
Tesla maakt die claim wel maar daar heb ik geen duidelijk termijn bij gezien, dat kan 2030 zijn.
er is vast nog genoeg aan bod gekomen. Maar helaas geen goed onderbouwd plan, dat vertrouwen geeft.quote:De verwachting is dat een "Model 2" achtige variant (B-segment) rond de $25.000 gaat kosten, de "Model 3" is er nu vanaf $35.000 in de US.
Ik noemde niet alleen besparingen op elektronica (en gewicht) en er is gisteren meer aan bod gekomen dan ik genoemd heb.
Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:07 schreef dop het volgende:
[..]
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomsten
[..]
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem
[..]
Het zijn allemaal stapjes, het is niet ineens een stap van xx%.quote:Je snap hopelijk zelf ook wel dat je tesla geen besparings claims kan gaan maken die ze pas over 7jaar gaan waarmaken
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.
Wel fors.
En van energie verwacht ik ook heel veel.
Als ze de helft van hun doelstellingen halen en in 2030 op "maar" 10 miljoen auto's per jaar zitten en 0,75TWh aan energieopslag, dan is er vanaf hier evengoed nog genoeg opwaarts potentieel voor de koers.quote:Op donderdag 2 maart 2023 22:26 schreef dop het volgende:
[..]
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:08 schreef monkyyy het volgende:
Tesla is gewoon intens moeilijk om te waarderen omdat toekomstige kastromen één groot vraagteken zijn. Hoeveel auto's gaan ze produceren en verkopen, tegen welke prijs, lukt FSD ooit, gross margins op storage moeten écht omhoog, blijven hun gross margins op auto's rond de 25%. In een wereld waarin 100 miljoen auto's worden verkocht met een totale waarde van $1,7T wil Tesla 20 miljoen verkopen, als Tesla 20% marktaandeel wil houdt dat in $340B omzet = $17,000 omzet per auto? Of de auto markt moet gigantisch groeien in $ aantallen, of Tesla moet écht dat goedkope model op de markt gaan brengen of ze halen 20 miljoen auto's niet. Ik weet het antwoord op al deze vragen niet.
Als ik het in mijn modelletje stop dan kom ik uit op een waarde tussen de $339 B en $4,674 T. (bedrijf wordt nu verhandeld voor $642 miljard)
[ afbeelding ]
Wat laat zien dat ik geen flauw idee heb hoeveel het waard is.Maar het is zeker een interessant bedrijf om te blijven volgen.
Het is natuurlijk wel een bijzonder model. Je bent voor of tegen!quote:Op donderdag 2 maart 2023 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.
Vorig jaar waren dat er 24.337
Het is wel een mooi product maar het opschalen valt ze zwaar.
Ik zal eens een groter model bouwen en kijken of ik er chocola van kan maken, wordt vervolgdquote:Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030
En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
quote:Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030
En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.quote:Op donderdag 2 maart 2023 18:18 schreef einzeinz het volgende:
Nog iemand die Rivian (automotive) in portefeuille heeft?
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?quote:Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.
Dat is een verlies van $279.410 per auto.
Ik vraag me dus af of het goed gaat komen, want de doelstelling om dit jaar 50.000 auto's te produceren gaat zoiets ook niet oplossen. Dat Rivian zelf verwacht dit jaar $4,3 miljard verlies te draaien ondersteunt dat wel een beetje.
Ik had me nog niet zo verdiept in die cijfers maar ik denk dat ik nog even 2 tot 3 jaar wacht voor ik weer naar Rivian kijk.
Ze hebben nog wel wat cash dus kopje onder gaan ze niet direct maar er zal echt een grote ommekeer moeten komen voor Rivian, anders branden ze daar in ~2,5 jaar geheel doorheen.
Ik hoop wel dat ze slagen, ik vind het een mooie en herkenbare wagen, het valt op tussen al het grijze rijdende blik.
(IJdele) hoop... Ze hebben flink wat achterstand maar denk dat dat wel weten om te draaine, alleen zal dit een lange zit worden.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 10:56 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?
Europa? Met pick-ups? Zie ze juist goed op hun plen in de Amerikaanse markt. Als ze naar Europa willen komen moeten ze denk ik toch kleiner denken, qua autoformaat.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Verkoop is het probleem niet, ik las dat er ongeveer 100.000 back-orders zijn om weg te werken.quote:Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:
[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Equinor wellicht.quote:Op maandag 27 februari 2023 12:25 schreef JimmyJames het volgende:
k kan me niet voorstellen dat er een large cap te vinden is met een lagere EV/FCF.
Die coronarally blijft echt bizar om te zienquote:Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht.![]()
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |