abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_208208368


Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.



Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

pi_208208800
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als ze rond de $7 zitten ga ik dat eens overwegen ;)
En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.

Vorig jaar waren dat er 24.337

Het is wel een mooi product maar het opschalen valt ze zwaar.
  donderdag 2 maart 2023 @ 19:43:15 #3
545 dop
:copyright: dop
pi_208209357
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je roept op tot "harde cijfers" en begint met ruis. Tesla is meer dan wat Musk zegt. De groei en winstcijfers zijn historisch openbaar. De "deadlines" zijn vaak wat optimistisch maar 3 tot 5 jaar is ook niet overdreven lang voor het ontwikkelen van een auto. Je mag best iets over FSD zeggen, op dat vlak is Musk te optimistisch.

De Semi is er eindelijk, de Megapack XL met LFP-accu's is er eindelijk (geen NMC / NCA meer), de Cybertruck is er bijna (wordt ook steeds vaker in het wild gespot). Die zal dit jaar geen massaproductie bereiken maar 2024 ziet er goed uit voor de Cybertruck. Met ongeveer 1,6 miljoen pre-orders (refundable, dus geen keiharde orders) is er ook wel animo voor.
[..]
Tesla heeft in 5 jaar 4 hagelnieuwe Gigafactories geopend en inmiddels aangetoond dat ze massaproductie kunnen bereiken. Deze week is het 4.000.000e voertuig geproduceerd.
De kosten van zo'n Gigafactory zijn ook bekend. Dus op dat vlak maak ik me niet echt zorgen.
[..]
Gek genoeg laat Tesla wel zien hoe ze de kostenreductie willen behalen en dat staat voor een groot deel los van een nieuw model.

Ze gaan o.a. van een CAN bus naar een Ethernet oplossing. Voordeel is kortere bekabeling, je kan meer vanuit een "sternetwerk" werken naar componenten toe. Ook heb je nu voor CAN bus nog diverse snelheden/bandbreedte en modules (een ruit openen heeft minder data nodig dan een camera) nodig en kan je met ethernet centraal alles in de auto uitlezen. Dat vergemakkelijkt ontwikkeling en troubleshooting. Het is ook heel betrouwbaar.

Ze stappen over op 48 volt boordspanning. Dat betekent minder kans op storingen, tot 4x dunnere kabels nodig, minder verlies in halfgeleiders dus ook minder koeling nodig voor halfgeleiders (gewichtsbesparing), minder verlies in kabels, etc.
12 volt kan voor legacy apparatuur nog steeds met behulp van een step-down buck converter, dat kan integraal in een 12-volt stopcontact verwerkt worden. Uit ervaring weet ik dat dat knakenwerk is, ik gebruik ze zelf ook veel in m'n projecten.

Behalve de geplande aanpassingen, werd er ook ingegaan op de evolutie die al plaats heeft gevonden waardoor een Tesla Model 3 nu bijvoorbeeld 30% goedkoper is te produceren dan in 2017, ondanks duurdere grondstoffen.

Ik vond zelf het gebruik van de centrale display in een Tesla tijdens de assemblage heel creatief. Deze staat tijdens assemblage in "Factory Mode" en geeft constant aan wat er gebeurt en kan in geval van een storing/defect/fout direct een melding geven naar een operator.

Als er andere genoemde punten zijn waar je op in wil gaan en de effectiviteit daarvan dan sta ik daar voor open, ik heb hier niet alles opgesomd.
[..]
Dit is nogal belerend. Ik volg Tesla juist op de voet via diverse bronnen. Als er 1 bedrijf is waar ik van zou kunnen uitleggen wat het doet en waarom ik er in geïnvesteerd heb, dan is het Tesla. Had ik dat met PostNL ook maar gedaan ;)
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.
tesla zegt 20 miljoen units te willen maken in 2030, als je rekent met jouw 3 tot 5 jaar om een nieuw model te ontwikkelen en bedenkt dat tesla zelf zegt ongeveer 10 modellen te willen maken om die 20miljoen te bereiken. hoe denk je dat je dat puzzeltje gaat leggen.

neem de cybertruck, die werd in 2019 aangekondigd en zou in eind 2021 van de band rollen. dat is nu eind 2023.
hoe gaat het straks lopen met de eerst volgende aankondiging waar op eigenlijk nu al werd gehoopt. het is nu 2023

en 50% besparing leuk maar dat kan niet alleen uit elektronica komen dan moet er op veel meer vlakken enorme worden bespaard. dat zit hem echt niet in wat goedkopere onderdelen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208210414
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 19:43 schreef dop het volgende:

[..]
Sorry voor het belerend zijn, maar ik zie sommetjes die niet kloppen of incompleet zijn.
tesla zegt 20 miljoen units te willen maken in 2030, als je rekent met jouw 3 tot 5 jaar om een nieuw model te ontwikkelen en bedenkt dat tesla zelf zegt ongeveer 10 modellen te willen maken om die 20miljoen te bereiken. hoe denk je dat je dat puzzeltje gaat leggen.

neem de cybertruck, die werd in 2019 aangekondigd en zou in eind 2021 van de band rollen. dat is nu eind 2023.
hoe gaat het straks lopen met de eerst volgende aankondiging waar op eigenlijk nu al werd gehoopt. het is nu 2023

De Cybertruck had wel een paar uitzonderlijke uitdagingen en tegenvallers waardoor de productie uitgesteld moest worden.

Nieuwe bouwtechniek, de accu-cellen waren nog niet in massaproductie, Covid19 bracht nieuwe uitdagingen, tekorten daarna brachten ook nieuwe uitdagingen. In feite was Tesla vooral bezig om brandjes te blussen en de productie van Model 3 en Y op gang te houden.

De Model 3 was aangekondigd in 2014 en kwam op de markt in 2017, dus 3 jaar.
De Model Y was aangekondigd in 2019 en kwam op de markt in 2020, dus (ruim) 1 jaar.

Dus het kan wel.
Maar je kan ook uitgaan van 5 jaar als het je beter uitkomt in de discussie ;)

Ik weet niet of 20 miljoen stuks in 2030 lukt, daar is 40% YOY groei voor nodig.
De helft zou al heel mooi zijn (dan zit je op het productieniveau van Toyota) en daarvoor is 28% groei per jaar nodig.

quote:
en 50% besparing leuk maar dat kan niet alleen uit elektronica komen dan moet er op veel meer vlakken enorme worden bespaard. dat zit hem echt niet in wat goedkopere onderdelen.
Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.
Tesla maakt die claim wel maar daar heb ik geen duidelijk termijn bij gezien, dat kan 2030 zijn.

De verwachting is dat een "Model 2" achtige variant (B-segment) rond de $25.000 gaat kosten, de "Model 3" is er nu vanaf $35.000 in de US.

Ik noemde niet alleen besparingen op elektronica (en gewicht) en er is gisteren meer aan bod gekomen dan ik genoemd heb.

We hoeven er ook geen avond mee te gaan vullen, uiteindelijk zal Tesla moeten bewijzen dat ze het waar kunnen maken. Dat kan ik niet.

edit: ze hebben blijkbaar nog een kostenbesparing ontdekt bij Tesla ;)

twitter


[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 20:49:10 ]
pi_208211404
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:.

edit: ze hebben blijkbaar nog een kostenbesparing ontdekt bij Tesla ;)

[ twitter ]
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?
pi_208211634
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 21:10 schreef DIJK het volgende:

[..]
Tesla staat er ook om bekend uitzonderlijk slecht met het personeel om te gaan. Heb je daar geen moeite mee als Tesla adept?
Staan ze er echt om bekend? Of halen alleen de negatieve verhalen het nieuws?

Er weken bijna 130.000 mensen voor Tesla, in diverse functies, in 7 fabrieken of in talloze servicecentra, ik kan niet voor al die mensen spreken op basis van wat mediaberichten.

edit:
Kijk ik naar personeelstevredenheid in de US (op sites als Indeed.com en Payscale.com) dan scoren ze zo'n 3,4 tot 3,7 sterren waar GM en Ford op 3,8 tot 4,1 sterren zitten. Dus het kan waarschijnlijk wel iets beter.

edit: werken voor die slavendrijvers van PostNL levert blijkbaar 3,6 sterren op :+

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 21:49:13 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:07:44 #7
545 dop
:copyright: dop
pi_208212409
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 20:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]


Ik weet niet of 20 miljoen stuks in 2030 lukt, daar is 40% YOY groei voor nodig.
De helft zou al heel mooi zijn (dan zit je op het productieniveau van Toyota) en daarvoor is 28% groei per jaar nodig.
[..]
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomsten
quote:
Ten eerste heb ik geen 50% besparing geclaimd volgens mij, of ik ben scheel.
Tesla maakt die claim wel maar daar heb ik geen duidelijk termijn bij gezien, dat kan 2030 zijn.
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem.
Je snap hopelijk zelf ook wel dat je tesla geen besparings claims kan gaan maken die ze pas over 7jaar gaan waarmaken
quote:
De verwachting is dat een "Model 2" achtige variant (B-segment) rond de $25.000 gaat kosten, de "Model 3" is er nu vanaf $35.000 in de US.

Ik noemde niet alleen besparingen op elektronica (en gewicht) en er is gisteren meer aan bod gekomen dan ik genoemd heb.
er is vast nog genoeg aan bod gekomen. Maar helaas geen goed onderbouwd plan, dat vertrouwen geeft.

[ Bericht 19% gewijzigd door dop op 02-03-2023 22:17:49 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208212565
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:07 schreef dop het volgende:

[..]
tja nogal een groot verschil 10 of 20 miljoen units, resulteert in heel veel minder inkomsten
[..]
Ik snap dat jij het niet claimt, die onduidelijkheid is precies het probleem
[..]

Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.
Wel fors.

En van energie verwacht ik ook heel veel.

quote:
Je snap hopelijk zelf ook wel dat je tesla geen besparings claims kan gaan maken die ze pas over 7jaar gaan waarmaken
Het zijn allemaal stapjes, het is niet ineens een stap van xx%.
Voor een deel ziet dat er heel goed uit en Tesla heeft aangetoond dat ze al jaren dat soort stapjes maken.

Maar nee, ik weet het ook niet zeker.
Ik weet wel dat een groep Tesla engineers meer inzicht heeft in wat er mogelijk is dan ik.

Ik heb alleen m'n mavo afgerond (in 5 jaar _O-), dus voor die functie kom ik niet in aanmerking.

[ Bericht 12% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 22:24:02 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 22:26:57 #9
545 dop
:copyright: dop
pi_208212711
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Evengoed is 10 miljoen nog een 7,3x groei vanaf 2022.
Wel fors.

En van energie verwacht ik ook heel veel.
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_208212836
quote:
1s.gif Op donderdag 2 maart 2023 22:26 schreef dop het volgende:

[..]
zeker fors maar ook een fors verschil in aandeelhouders waarde.
Als ze de helft van hun doelstellingen halen en in 2030 op "maar" 10 miljoen auto's per jaar zitten en 0,75TWh aan energieopslag, dan is er vanaf hier evengoed nog genoeg opwaarts potentieel voor de koers.

De winst kan dan nog wel x15 en met een PE van 53 op dit moment lijkt dat niet zo heel vervelend.

En dan ga ik er vanuit dat Tesla verder helemaal niets meer uitvindt en dat FSD en Optimus ook faalt.

Heb met ludovico nog een "weddenschap" staan dat we in 2028 op ~850 staan ($2.500 voor de split) dus dat kan me een krat Hertog-Jan kosten ;(

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2023 22:40:06 ]
  donderdag 2 maart 2023 @ 23:08:41 #11
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208213272
Tesla is gewoon intens moeilijk om te waarderen omdat toekomstige kastromen één groot vraagteken zijn. Hoeveel auto's gaan ze produceren en verkopen, tegen welke prijs, lukt FSD ooit, gross margins op storage moeten écht omhoog, blijven hun gross margins op auto's rond de 25%. In een wereld waarin 100 miljoen auto's worden verkocht met een totale waarde van $1,7T wil Tesla 20 miljoen verkopen, als Tesla 20% marktaandeel wil houdt dat in $340B omzet = $17,000 omzet per auto? Of de auto markt moet gigantisch groeien in $ aantallen, of Tesla moet écht dat goedkope model op de markt gaan brengen of ze halen 20 miljoen auto's niet. Ik weet het antwoord op al deze vragen niet.

Als ik het in mijn modelletje stop dan kom ik uit op een waarde tussen de $339 B en $4,674 T. (bedrijf wordt nu verhandeld voor $642 miljard)



Wat laat zien dat ik geen flauw idee heb hoeveel het waard is. :+ Maar het is zeker een interessant bedrijf om te blijven volgen.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208213376
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:08 schreef monkyyy het volgende:
Tesla is gewoon intens moeilijk om te waarderen omdat toekomstige kastromen één groot vraagteken zijn. Hoeveel auto's gaan ze produceren en verkopen, tegen welke prijs, lukt FSD ooit, gross margins op storage moeten écht omhoog, blijven hun gross margins op auto's rond de 25%. In een wereld waarin 100 miljoen auto's worden verkocht met een totale waarde van $1,7T wil Tesla 20 miljoen verkopen, als Tesla 20% marktaandeel wil houdt dat in $340B omzet = $17,000 omzet per auto? Of de auto markt moet gigantisch groeien in $ aantallen, of Tesla moet écht dat goedkope model op de markt gaan brengen of ze halen 20 miljoen auto's niet. Ik weet het antwoord op al deze vragen niet.

Als ik het in mijn modelletje stop dan kom ik uit op een waarde tussen de $339 B en $4,674 T. (bedrijf wordt nu verhandeld voor $642 miljard)

[ afbeelding ]

Wat laat zien dat ik geen flauw idee heb hoeveel het waard is. :+ Maar het is zeker een interessant bedrijf om te blijven volgen.
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030 :P

En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
pi_208213540
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 19:17 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
En als Rivian eens boven 50.000 afgeleverde voertuigen in een jaar zit.

Vorig jaar waren dat er 24.337

Het is wel een mooi product maar het opschalen valt ze zwaar.
Het is natuurlijk wel een bijzonder model. Je bent voor of tegen!
Cindy De Vuyst
  donderdag 2 maart 2023 @ 23:46:41 #14
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208213567
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030 :P

En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.
Ik zal eens een groter model bouwen en kijken of ik er chocola van kan maken, wordt vervolgd
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  vrijdag 3 maart 2023 @ 00:12:37 #15
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208213686
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 23:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je vergeet nog de $200 tot $400 miljard omzet uit energieopslag in 2030 :P

En handel in stroom, laadpalen die open staan voor alle merken EV's, Tesla Insurance, etc.


Aannames:
Automotive sales groeit met 35%, 25% gross margin
Automotive leasing = 3% van Automotive sales met 40% gross margin
Energy generation and storage groeit met 50% 10% gross margin
Services groeit met 30% en 5% gross margin
Tax rate = 15%
SGA is 4% van omzet
R&D is 5% van omzet
Depreciation en CapEx groeien allebei met 20% per jaar. (Capex blijft hoger dan Depreciation omdat ze blijven investeren in fabrieken etc)

In de groene cellen komt daar dan de FCF in miljarden.

Zoiets, dan moet ik inderdaad nog getallen gaan bedenken (omzet + gross margin) voor Tesla bot, Insurance en FSD en de dan de uiteindelijke FCF contant maken.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208214970
quote:
0s.gif Op donderdag 2 maart 2023 18:18 schreef einzeinz het volgende:
Nog iemand die Rivian (automotive) in portefeuille heeft?
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_208215423
Gisteren in AMG gestapt: put's geschreven, met de opbrengst call's gekocht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_208215599
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.

Dat is een verlies van $279.410 per auto.

Ik vraag me dus af of het goed gaat komen, want de doelstelling om dit jaar 50.000 auto's te produceren gaat zoiets ook niet oplossen. Dat Rivian zelf verwacht dit jaar $4,3 miljard verlies te draaien ondersteunt dat wel een beetje.

Ik had me nog niet zo verdiept in die cijfers maar ik denk dat ik nog even 2 tot 3 jaar wacht voor ik weer naar Rivian kijk.

Ze hebben nog wel wat cash dus kopje onder gaan ze niet direct maar er zal echt een grote ommekeer moeten komen voor Rivian, anders branden ze daar in ~2,5 jaar geheel doorheen.

Ik hoop wel dat ze slagen, ik vind het een mooie en herkenbare wagen, het valt op tussen al het grijze rijdende blik.
pi_208216074
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 09:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]
Ja, 50 stuks. Maar zit op het moment 51% in de min.
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?
Cindy De Vuyst
pi_208216097
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het probleem met Rivian is dat ze 6,8 $ miljard verlies hebben gedraaid met een productie van slechts 24.337 auto's in heel 2022.

Dat is een verlies van $279.410 per auto.

Ik vraag me dus af of het goed gaat komen, want de doelstelling om dit jaar 50.000 auto's te produceren gaat zoiets ook niet oplossen. Dat Rivian zelf verwacht dit jaar $4,3 miljard verlies te draaien ondersteunt dat wel een beetje.

Ik had me nog niet zo verdiept in die cijfers maar ik denk dat ik nog even 2 tot 3 jaar wacht voor ik weer naar Rivian kijk.

Ze hebben nog wel wat cash dus kopje onder gaan ze niet direct maar er zal echt een grote ommekeer moeten komen voor Rivian, anders branden ze daar in ~2,5 jaar geheel doorheen.

Ik hoop wel dat ze slagen, ik vind het een mooie en herkenbare wagen, het valt op tussen al het grijze rijdende blik.
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Cindy De Vuyst
pi_208216197
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:56 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Hoe sta je tegenover het merk en het aandeel? Denk je dat je ooit je verlies nog goed zal maken?
(IJdele) hoop... Ze hebben flink wat achterstand maar denk dat dat wel weten om te draaine, alleen zal dit een lange zit worden.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Europa? Met pick-ups? Zie ze juist goed op hun plen in de Amerikaanse markt. Als ze naar Europa willen komen moeten ze denk ik toch kleiner denken, qua autoformaat.

Sowieso vind ik hun aanbod nog vrij schaars. Daar mag wel een extra modelletje bij. Maar het concept en uiterlijk vind ik wel nice.

Maar daar heb je dus niks aan als je niet kan opschalen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_208216210
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2023 10:57 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Pick-ups zijn sowieso schaars en al zeker als je elektrisch wil rijden. Ze snijden wel een markt aan waar vraag naar is.
Ze zouden beter uitbreiden naar Europa willen ze hun verkoop stimuleren.
Verkoop is het probleem niet, ik las dat er ongeveer 100.000 back-orders zijn om weg te werken.

De restrictie voor Rivian is momenteel het opschalen van productiecapaciteit, andere markten aanboren voegt dan weinig toe.
pi_208217650
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2023 12:25 schreef JimmyJames het volgende:
k kan me niet voorstellen dat er een large cap te vinden is met een lagere EV/FCF.
Equinor wellicht.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  zaterdag 4 maart 2023 @ 15:57:02 #24
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_208236163
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht. :s)

You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_208237213
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 maart 2023 15:57 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag is de AEX exact 40 jaar oud geworden. Het begon te handelen op ƒ100 (~¤45). Als de AEX een Total Return index was, dan stond deze nu op ¤2.834. Dat is een gemiddeld jaarlijks rendement van (2.834/45)^(1/40) = 10,9% sinds deze begon. Niet slecht. :s)

[ afbeelding ]
Die coronarally blijft echt bizar om te zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')