Overigens heb ik zelf ook 2-3 uur reistijd per dag (afhankelijk van hoe ik naar kantoor ga). Als ik terugga van 5 naar 4 dagen zou dat dus behoorlijk wat tijd besparen…quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ah je kan dat ook anders interpreteren, maar met deze uitleg snap ik het weer.
Gemiddeld heeft een vrouw nog 27,5 uur per week aan onbetaalde arbeid zoals de zorg voor kinderen of het huishouden. Mannen besteden hier wekelijks 17,4 uur aan.quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:02 schreef Zwansen het volgende:
Een week heeft 168 uur. Zou nogal raar zijn als je wel overal tijd voor hebt als je 32 uur werkt, maar niet als je 40 uur werkt?
Of is 32 nog geen parttime?
Dat geld is bedoeld voor haar kinderen. Logisch dat zij meer verdient, er moeten immers meer mensen van leven.quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:31 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Het gaat om een alleenstaande moeder van 2 kids. Kreeg naar eigen zeggen ook aardig wat kindgebonden budget bovenop de toeslagen.
Ik heb het van horen zeggen hè, ik heb geen bewijs oid gezien
Misschien omdat het niet de realiteit is? Het is vreemd om een deel van het werk dat mensen doen gewoon maar te negeren, omdat het niet op papier staat en geen geld oplevert. Alsof alleen wat in geld uit te drukken is bestaat.quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Waarom word je daar kriebelig van?
Dat mogen mensen toch vinden?
Maar die mensen denken dat toch. En nu?quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:06 schreef Avelie het volgende:
[..]
Misschien omdat het niet de realiteit is? Het is vreemd om een deel van het werk dat mensen doen gewoon maar te negeren, omdat het niet op papier staat en geen geld oplevert. Alsof alleen wat in geld uit te drukken is bestaat.
Ze komen er vanzelf wel achter. Vroeg of laat komen er toch andere verantwoordelijkheden op je pad, of dat nu een eigen huishouden, een kind, of mantelzorg is voor bijvoorbeeld je ouders of je partner. Alleen duurt het bij de ene wat langer dan bij de ander.quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:07 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar die mensen denken dat toch. En nu?
Ja en? Dat verandert niets dat die mensen dat NU nog steeds wel denken, en jij wordt daar nog steeds NU kriegel van. En dat allemaal omdat random mensen een meninkje hebben dat jou niet zint.quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:09 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ze komen er vanzelf wel achter. Vroeg of laat komen er toch andere verantwoordelijkheden op je pad, of dat nu een eigen huishouden, een kind, of mantelzorg is voor bijvoorbeeld je ouders of je partner. Alleen duurt het bij de ene wat langer dan bij de ander.
Ik word er niet kriegel van, dat was iemand anders.quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja en? Dat verandert niets dat die mensen dat NU nog steeds wel denken, en jij wordt daar nog steeds NU kriegel van. En dat allemaal omdat random mensen een meninkje hebben dat jou niet zint.
Dat gaat nooit goed gezien het tekort dat er nu al is qua personeel. Nu zit alles al ramvol terwijl er een flinke ouderbijdrage geldt.quote:Op woensdag 1 maart 2023 12:21 schreef Bloem75 het volgende:
[..]
Ik denk dat die user bedoeld dat zijn/haar kind in 2025 nagenoeg gratis naar de opvang gaat. Door de herziening van het kinderopvangstelsel is het per 2025 niet meer inkomensafhankelijk maar inkomensONafhankelijk. Ongeacht de hoogte van je inkomen krijgt iedereen dan 96% vergoed.
Dus mensen die geen kinderen hebben (die zijn er), en/of die gewoon keihard werken omdat ze een eigen bedrijf hebben, ofzo, weet ik veel, ik noem maar een dwarsstraat, die zijn dáár dus mee bezig, die zijn dus op zijn minst onvolwassen, maar wellicht ook kinderachtig en asociaal, en denken alleen aan efficiëntie, geld, ego en macht?quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:29 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ik word er niet kriegel van, dat was iemand anders.
Zelf zie ik het als een mooie schifting van mensen die volwassen zijn geworden en iets meer doelen hebben gekregen dan alleen geld verdienen. En mensen die zijn blijven steken in kinderachtig, asociaal gedrag en alleen denken aan efficiëntie, geld, ego, macht etc.
Ik word fulltime betaald, maar als ik thuis werk, doe ik het huishouden en het woningonderhoud.quote:Op woensdag 1 maart 2023 10:53 schreef Avelie het volgende:
Werk jij zelf fulltime of parttime in een betaalde baan? Is dit een bewuste keuze? Denk je er wel eens over om meer of minder te gaan werken? Hoe staat je partner hierin (als je die hebt) Hoe is bij jullie het betaalde/onbetaalde werk verdeeld?
Kortom: wat zijn jouw ideeën omtrent parttime en fulltime (betaald) werk?
Ze missen wel een deel van het leven waarin het om heel andere dingen gaat dan "keihard werken" ja. Ik ken die wereld heel goed, omdat ik er zelf jarenlang in heb gezeten.quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus mensen die geen kinderen hebben (die zijn er), en/of die gewoon keihard werken omdat ze een eigen bedrijf hebben, ofzo, weet ik veel, ik noem maar een dwarsstraat, die zijn dáár dus mee bezig, die zijn dus op zijn minst onvolwassen, maar wellicht ook kinderachtig en asociaal, en denken alleen aan efficiëntie, geld, ego en macht?
Ik snap niet waarom je je op zou winden over die mensen? Zoveel mensen zoveel wensen, iedereen vult zijn/haar leven in op de manier die zij willen. Er vanuit gaande dat die mensen doen wat ze willen doen, hoeft niemand daar verder iets van te vinden, behalve die mensen zelf.quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:38 schreef Avelie het volgende:
[..]
Ze missen wel een deel van het leven waarin het om heel andere dingen gaat dan "keihard werken" ja. Ik ken die wereld heel goed, omdat ik er zelf jarenlang in heb gezeten.
Ik vind zeker niet al deze mensen kinderachtig en asociaal, maar wel de mensen die niet begrijpen dat betaald werk niet het enige werk is dat bestaat in de wereld.
En wat nou als die mensen dat denken? Vergaat dan de wereld omdat ze dat denken? Want ik denk bij mezelf, oke ja nou, leuk, dan denk je dat dat 'vrije tijd is', en dan ga ik weer verder met mijn dag.quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:47 schreef Avelie het volgende:
Ik heb het specifiek over mensen die denken dat alle tijd buiten werktijd, "vrije tijd" is waarin je niks anders uitvoert dan op je gat zitten en thee drinken. Daar reageerde ik op.
Achterlijk dure opvang heb je danquote:Op woensdag 1 maart 2023 11:16 schreef MisChrartin het volgende:
Het loont niet om fulltime te werken als je kind(eren) naar de opvang gaan.
Ik werk 34 uur per week
Mijn vriendin werkt 24 uur.
We hebben 2 dagen opvang voor 1 kind, dat kost netto 750 euro per maand. Een derde dag erbij nemen kost iets van 400 euro omdat je salaris omhoog gaat en je minder opvangtoeslag krijgt.
Ik betaal 55% belasting over iedere euro die ik meer verdien (ja dat klopt, je marginale tarief is 55,5 ipv 49,5%), dus 400 netto betekent dat ik bruto 880 euro meer moet verdienen om alleen maar break even uit te komen.
En aangezien ik nu 34 uur werk ipv 40, moet ik die 880 meer per maand met 6 uur per week doen (gemiddeld 26 uur per maand). Dus als ik 880/26 uitreken kom ik op 33,80 euro wat ik bruto kwijt ben aan de opvang. Nu verdien ik iets meer per uur maar dan houd ik een paar tientjes over voor een hele dag werk extra. Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
Kortom, door de dure kinderopvang is het voordelig om parttime te werken. En die rekensom maken veel mensen op dezelfde manier. En dan gaat de politiek klagen dat we zo weinig werken.
En zeggen ze dat ze kinderopvang goedkoper maken. We hebben dit jaar wel 5% hogere opvang toeslag gehad. De kinderopvang kosten zijn met 11% gestegen. Dus ja dat schiet lekker op met het goedkoper maken![]()
Het lijkt wel dat wanneer de overheid iets zegt dat ze juist het tegenovergestelde doen.
Maar goed dat is een andere discussie.
TLDR: met kinderen op de opvang ben je dief van je eigen portemonnee en tijd als je fulltime gaat werken.
Precies, op papier sta ik er voor 40 uur en ben je er (met pauzes) 45 uur per week.quote:
Je zou ook zeggen dat het moet kunnen. Er zijn meer mensen dan ooit, we kunnen meer automatiseren dan ooit, de arbeidsproductiviteit is nog nooit zo hoog geweest. Met een iets andere verdeling van wie wat doet, kan volgens mij alles dat gedaan moet worden best af met 3 dagen per week. Maar ja, dan heb je wel wat minder bullshit jobsquote:Op woensdag 1 maart 2023 14:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Precies, op papier sta ik er voor 40 uur en ben je er (met pauzes) 45 uur per week.
In realiteit werk je misschien 25-30 uur effectief in de week als je al het geouwehoer, koffieklets, wc momenten en uitstelgedrag bij elkaar optelt.
Ik zou wel graag naar een vaste dag vrij in de 2 weken willen op termijn (36 uur op papier, 40 uur werken).
Sinds wanneer zijn andermans meningen realistisch?quote:Op woensdag 1 maart 2023 13:06 schreef Avelie het volgende:
[..]
Misschien omdat het niet de realiteit is? Het is vreemd om een deel van het werk dat mensen doen gewoon maar te negeren, omdat het niet op papier staat en geen geld oplevert. Alsof alleen wat in geld uit te drukken is bestaat.
Dat is onzin want de kosten van levensonderhoud zijn inmiddels zo dat je bijna wel met 2en moét werken om bijvoorbeeld een fatsoenlijke hypotheek te krijgen of te kunnen voorzien in je maandelijkse kosten. De vaste lasten zijn voor heel veel huishoudens tegenwoordig standaard 2000-2500 euro per maand.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |