https://www.bbc.com/sport/football/64742833quote:Legendary commentator John Motson, who had an illustrious 50-year career with the BBC, has died aged 77.
Motson covered 10 World Cups, 10 European Championships and 29 FA Cup finals for BBC Sport before retiring from the organisation in 2018.
Popularly known as 'Motty', he had worked on Match of the Day since 1971.
"It is with great sadness we announce that John Motson OBE died peacefully in his sleep today (Thursday)," said a statement from Motson's family.
He is survived by his wife Anne and son Frederick.
"John Motson was the voice of a footballing generation - steering us through the twists and turns of FA Cup runs, the highs and lows of World Cups and, of course, Saturday nights on Match of the Day," said BBC director-general Tim Davie.
"Like all the greats behind the mic, John had the right words, at the right time, for all the big moments."
Match of the Day presenter Gary Lineker said he was "deeply saddened" by news of Motson's passing.
He added: "A quite brilliant commentator and the voice of football in this country for generations. He'll be very much missed."
The son of a Methodist minister, Motson had stints as a reporter on the Barnet Press and Sheffield Morning Telegraph at the start of his career.
He also worked as a freelancer for BBC Radio Sheffield before he joined the BBC on a full-time basis in 1968.
After starting out as a sports reporter on Radio 2, he made his breakthrough on Match of the Day during the famous FA Cup replay between Hereford and Newcastle four years later.
Originally billed as a five-minute segment, Hereford's shock 2-1 win - featuring Ronnie Radford's famous 30-yard strike - saw the match promoted to the main game, with Motson capturing all the drama.
From 2017: John Motson explains his decision to hang up his microphone with the BBC
For most of the period from 1979 to 2008, Motson - known for his trademark sheepskin coats and encyclopaedic knowledge of the game - was the BBC's voice on major finals such as the FA Cup, European Championship and World Cup.
That run included his record-breaking sixth World Cup final in Berlin in 2006 and his 29th FA Cup final in 2008.
He also covered more than 200 England matches and commentated on almost 2,500 televised games.
His final game for Match of the Day was between Crystal Palace and West Bromwich Albion in 2018.
He was invited on to the pitch after full-time and applauded by the fans before Palace manager Roy Hodgson presented him with a framed copy of the programme from his first and last matches at Selhurst Park and a crystal microphone.
He returned to work for a stint at Talksport and also provided voiceovers for some football computer games.
Motson became an OBE in 2001 for services to sports broadcasting.
He was also honoured at the British Academy Film and Television Awards (Bafta) in 2018 for his "outstanding contribution to sports broadcasting".
"He was a legendary figure in the commentary box and will be sorely missed. Thoughts and prayers go out to his family," said BBC pundit Chris Sutton.
Flikker op met je kut spelletjes.quote:
Neen zuipschuit. John Motson god ken ik vanuit zijn rol bij de Fifa spellen. Sindsdien erg gaan waarderen. Godenstem.quote:
Dat bedoel ik kuthoer. Ken hem al 40 jaar. Flikker op met Ever ten Napel waarderen door fucking FIFA spelletjes. Rot een eind op met het degraderen van geweldige verslaggevers naar je eigen niveau.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:20 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Neen zuipschuit. John Motson god ken ik vanuit zijn rol bij de Fifa spellen. Sindsdien erg gaan waarderen. Godenstem.
Nounounou Herman.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:21 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik kuthoer. Ken hem al 40 jaar. Flikker op met Ever ten Napel waarderen door fucking FIFA spelletjes. Rot een eind op met het degraderen van geweldige verslaggevers naar je eigen niveau.
Kap eens met het noemen van m'n voornaam Patricia.quote:
Triest. Alsof je Cruijff herinnert door z'n schoenmerk.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:30 schreef Beathoven het volgende:
De stem van Fifa 64................
[..........]
zonder ongein.. terecht 'the voice', een van de meest herkenbare commentatoren.
door de musical.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:34 schreef tong80 het volgende:
[..]
Triest. Alsof je Cruijff herinnert door z'n schoenmerk.
Anne Frank de musical. Met Hans Klok. Die als pappa Frank uit de kast komt.quote:
Wat is er mis met jouw voornaam, van Tongerlo?quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:27 schreef tong80 het volgende:
[..]
Kap eens met het noemen van m'n voornaam Patricia.
Je moeder schreeuwde hem te vaak, terwijl ik haar anaal liet klaarkomen.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:45 schreef Boezeidekoe het volgende:
[..]
Wat is er mis met jouw voornaam, van Tongerlo?
Cruijf herinneren we ons al dagelijks door het falen op de WK’s van 74 en 78. Over de doden niets dan goeds!!!quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:34 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ben je boos?quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:07 schreef tong80 het volgende:
[..]
Flikker op met je kut spelletjes.
Denk trillingen van het niet zuipen. Iedereen is stom behalve Herman zelf boehoehoehoe.quote:
We zijn niet allemaal geboren in 1920.quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:34 schreef tong80 het volgende:
[..]
Triest dat dit topic over een legendarische verslaggever, verzandt in het bashen van een legendarische FOK!er.quote:Op donderdag 23 februari 2023 18:17 schreef SonicVolcano het volgende:
[..]
We zijn niet allemaal geboren in 1920.
Dat doe je toch echt zelf. De meeste Nederlanders zullen hem dan ook kennen van fifa. Deal with it.quote:Op donderdag 23 februari 2023 18:19 schreef tong80 het volgende:
[..]
Triest dat dit topic over een legendarische verslaggever, verzandt in het bashen van een legendarische FOK!er.
Wat is er mis met jou joh?quote:Op donderdag 23 februari 2023 16:46 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je moeder schreeuwde hem te vaak, terwijl ik haar anaal liet klaarkomen.
Moet je als "normale" user eens proberen te posten, heb je zo een banquote:
Kwestie van tijd dat we weer een maand van hem af zijn. Kan hij weer machteloos vanachter z’n beeldscherm lopen kwijlen onze Herman.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:24 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Moet je als "normale" user eens proberen te posten, heb je zo een ban
Tja, dat heeft de FIFA toch zelf verneukt door te veel $$$ te vragen voor de licentie/rechten etc?quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:13 schreef nils_22 het volgende:
Einde van een tijdperk, Fifa heet straks ook EA Sports Soccer ofzoiets, waar gaat de wereld heen
Ons Herm.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:29 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Kwestie van tijd dat we weer een maand van hem af zijn. Kan hij weer machteloos vanachter z’n beeldscherm lopen kwijlen onze Herman.
Alsof men het minder gaat kopenquote:Op donderdag 23 februari 2023 22:36 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Tja, dat heeft de FIFA toch zelf verneukt door te veel $$$ te vragen voor de licentie/rechten etc?
Inderdaad, daarom zei EA ook: Fuck you, FIFA. Dan maar zonder 'FIFA'quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:39 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Alsof men het minder gaat kopen
Terecht. Alhoewel ik voor PES ben.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:44 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
Nee, daarom zei EA ook: Fuck you, FIFA. Dan maar zonder 'FIFA'
ik ben nooit goed geweest in voetbalspellen. (boeit me ook geen reet) Laatste die ik leuk vond was FIFA 98' (France, Road to the World Cup was dat toch?)quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:45 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Terecht. Alhoewel ik voor PES ben.
Jep, was de beste ooit idd.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:47 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
ik ben nooit goed geweest in voetbalspellen. (boeit me ook geen reet) Laatste die ik leuk vond was FIFA 98' (France, Road to the World Cup was dat toch?)
Je had nieteens het Nederlands elftal toch?quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Jep, was de beste ooit idd.
Dit boeit niemand.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:47 schreef Het_Bokje het volgende:
[..]
ik ben nooit goed geweest in voetbalspellen. (boeit me ook geen reet) Laatste die ik leuk vond was FIFA 98' (France, Road to the World Cup was dat toch?)
FIFA Road to World Cup '98 had volgens mij alle landenteams ter wereld. Van Brazilië tot Vanuatu, inclusief NL.quote:Op donderdag 23 februari 2023 22:50 schreef nils_22 het volgende:
[..]
Je had nieteens het Nederlands elftal toch?
En John Motson ? Likte de kut van z'n tekkel?quote:Op donderdag 23 februari 2023 23:19 schreef Beathoven het volgende:
[..]
FIFA Road to World Cup '98 had volgens mij alle landenteams ter wereld. Van Brazilië tot Vanuatu, inclusief NL.
Ik had dat juist precies andersomquote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:32 schreef Littlerabbit het volgende:
Ik vertrouw mensen die Engels commentaar boven Evert en Youri verkozen niet maar doodgaan had ook weer niet gehoeven.
hohoooo goeie genade die dekselse John Motson uit Salford, wat een klasbak.quote:Op vrijdag 24 februari 2023 15:32 schreef Littlerabbit het volgende:
Ik vertrouw mensen die Engels commentaar boven Evert en Youri verkozen niet maar doodgaan had ook weer niet gehoeven.
Maar stond ie achter het doel?quote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:15 schreef De_Kraam het volgende:
[..]
hohoooo goeie genade die dekselse John Motson uit Salford, wat een klasbak.
quote:Op vrijdag 24 februari 2023 16:15 schreef De_Kraam het volgende:
[..]
hohoooo goeie genade die dekselse John Motson uit Salford, wat een klasbak.
@tong80quote:Op zaterdag 25 februari 2023 07:54 schreef XL het volgende:
Haha, gekke boomers hier die zich niet realiseren dat veel meer mensen hem door gaming kennen dan van televisie en doen alsof zijn lokale tv werk belangrijker/invloedrijker is als zijn werk voor een van de grootste gaming franchises ooit
Ben je serieusquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |