abonnement Unibet Coolblue
pi_208112496
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:18 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Je zal versteld staan hoe handig dieven zijn. Zeker als ze zoals in mijn geval een raamp tot hun beschikking hebben met direct zicht op de binnenkant van de deur.

Daarom heb ik er een raamhendel op zitten, die klikt dicht en kan alleen geopend worden door het knopje in te drukken en de hendel omhoog te bewegen. Dat lukt je niet door een brievenbus. En als ze de deur eruit stampen dan komen ze wel eenvoudig binnen maar maken ze dermate veel lawaai dat ik daar wakker van wordt. Iedereen in mijn huis kan die hendel bedienen en dus zo naar buiten lopen, zonder gezoek naar sleutels of andere ellende.

Zo'n draaiknop zou ik nooit en te nimmer naast een brievenbus willen hebben in ieder geval.
Als er direct zicht is op de binnenkant van de deur zou ik daar heel snel iets voor hangen of afplakken. Daarmee maak je het wel heel makkelijk.

Ik denk dat een raamhendel ondanks het knopje veel simpeler door een brievenbus te openen is dan een draaiknop waar nauwelijks profiel op zit.

Binnenkomen lukt altijd. Bovenramen zijn ook vaak simpel te forceren bijvoorbeeld. En een flinke trap tegen de gemiddelde voordeur zal ook werken. Ramen inslaan maakt veel herrie en omdat alles dubbel is levert dat nog wat extra moeite op. Niet meer interessant om binnen te komen. Forceren van sluitingen werkt dan simpeler. En ja, een Velux raam zit ook maar vast met een plastic armpje wat je dus kan forceren of zelfs door de kierstand zo opzij drukt.

Talloze manieren dus om ergens binnen te komen maar hoe aantrekkelijk is het huis daarvoor? Ja, ik zal veel schade en verdriet hebben bij een inbraak maar aan de andere kant is er bijzonder weinig wat waarde oplevert voor een inbreker. Een hacker kan meer halen bij mij vrees ik.

inbraak maak ik me niet echt druk om, brand is veel erger.
pi_208112661
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als er direct zicht is op de binnenkant van de deur zou ik daar heel snel iets voor hangen of afplakken. Daarmee maak je het wel heel makkelijk.

Ik denk dat een raamhendel ondanks het knopje veel simpeler door een brievenbus te openen is dan een draaiknop waar nauwelijks profiel op zit.

Binnenkomen lukt altijd. Bovenramen zijn ook vaak simpel te forceren bijvoorbeeld. En een flinke trap tegen de gemiddelde voordeur zal ook werken. Ramen inslaan maakt veel herrie en omdat alles dubbel is levert dat nog wat extra moeite op. Niet meer interessant om binnen te komen. Forceren van sluitingen werkt dan simpeler. En ja, een Velux raam zit ook maar vast met een plastic armpje wat je dus kan forceren of zelfs door de kierstand zo opzij drukt.

Talloze manieren dus om ergens binnen te komen maar hoe aantrekkelijk is het huis daarvoor? Ja, ik zal veel schade en verdriet hebben bij een inbraak maar aan de andere kant is er bijzonder weinig wat waarde oplevert voor een inbreker. Een hacker kan meer halen bij mij vrees ik.

inbraak maak ik me niet echt druk om, brand is veel erger.
Brand is absoluut erger, en gevaarlijker. Verder heb je gelijk hoor, er is altijd een methode om binnen te komen. Voor mij is van belang dat er in geval van braak herrie ontstaat, dan kan ik wakker worden en actie ondernemen. Ik heb niet de illusie dat ik inbrekers buiten de deur kan houden.
pi_208112669
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:23 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Altijd goed om erover na te denken. Eventueel kan je van die auto hamertjes ophangen als je niet sterk genoeg bent om een stoel of nachtkastje door het raam te gooien.

Mijn eerste advies zou zijn om te zorgen voor voldoende rookmelders. Die maken je wakker als het nodig is en hoe eerder je wakker bent hoe meer kans je hebt. Stel dat je toch naar de voordeur moet, dat doe je liever bij een beginnende brand dan bij een brand die al 10 minuten volle bak brandt. In het eerste geval kan je er mogelijk nog wel doorheen rennen (bij voorkeur gewikkeld in een branddeken, die kan je ook eenvoudig ophangen op elke verdieping), in het 2e geval zit je als een rat in de val.

Het klopt dat ik er over nagedacht heb. Ik heb ook op elke verdieping een branddeken én blusmiddel. Komt deels door jarenlange BHV cursussen.
Ten eerste: ik woon huur, met een paar mensen in één pand, dus huisbaas moet één en ander doen, en ik ben ook afhankelijk van de anderen. Er zijn drie brandblussers aanwezig (maar al een paar jaar niet meer gekeurd), en er zijn geschakelde rookmelders (gelukkig), en die doen het (laatst weer gemerkt). Maar het is ook een oud huis, met veel houtwerk. Ik woon op de eerste verdieping en slaap op zolder. In mijn woonkamer kan ik makkelijk via het raam naar buiten (daar zit beneden een uitbouw waar je zo op kan stappen), maar uit mijn slaapkamer wordt het moeilijker. Ik kan eruit komen, want het zijn dakramen (beetje klauteren), maar dan zit ik dus op een schuin dak, 5 meter hoogte boven stenen, of op de dakkapel van mijn onderbuurvrouw. Mijn huisbaas heeft er ook een brandtrap in een koffer liggen, maar ik kwam er laatst achter dat die heel anders werkt dan dat ik dacht. Dus of ik daar zoveel aan heb... Die zou ik nog moeten uittesten. Ik heb vanuit mijn slaapkamer mijn reguliere 'vlieringtrap', en ik heb een (voormalig) luik dat geen trap heeft, maar uitkomt op onze gezamenlijke gang op de eerste verdieping. Dat is hoog, maar in geval van nood kan ik daar naar beneden springen. Daar zit een slot op (van buitenaf), maar die heb ik bewust niet op slot omdat ik het dus belangrijker vind dat ik in geval van nood daar naar buiten kan, dan dat iemand anders niet naar binnen kan. Niet ideaal, maar het zij zo. Brand is echt mijn grootste nachtmerrie.
Somebody that I used to know
pi_208112725
In geval van nood kan er altijd een stoel door het raam heen.
pi_208112763
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:50 schreef 111210 het volgende:
In geval van nood kan er altijd een stoel door het raam heen.
Moet je die wel voorhanden hebben. Ik heb in de slaapkamer geen stoelen of andere losse items. Hooguit de TV van de muur rukken. Maar waarschijnlijk kan ik het raam wel gewoon open doen :)
pi_208112817
quote:
2s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:47 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Ten eerste: ik woon huur, met een paar mensen in één pand, dus huisbaas moet één en ander doen, en ik ben ook afhankelijk van de anderen. Er zijn drie brandblussers aanwezig (maar al een paar jaar niet meer gekeurd), en er zijn geschakelde rookmelders (gelukkig), en die doen het (laatst weer gemerkt). Maar het is ook een oud huis, met veel houtwerk. Ik woon op de eerste verdieping en slaap op zolder. In mijn woonkamer kan ik makkelijk via het raam naar buiten (daar zit beneden een uitbouw waar je zo op kan stappen), maar uit mijn slaapkamer wordt het moeilijker. Ik kan eruit komen, want het zijn dakramen (beetje klauteren), maar dan zit ik dus op een schuin dak, 5 meter hoogte boven stenen, of op de dakkapel van mijn onderbuurvrouw. Mijn huisbaas heeft er ook een brandtrap in een koffer liggen, maar ik kwam er laatst achter dat die heel anders werkt dan dat ik dacht. Dus of ik daar zoveel aan heb... Die zou ik nog moeten uittesten. Ik heb vanuit mijn slaapkamer mijn reguliere 'vlieringtrap', en ik heb een (voormalig) luik dat geen trap heeft, maar uitkomt op onze gezamenlijke gang op de eerste verdieping. Dat is hoog, maar in geval van nood kan ik daar naar beneden springen. Daar zit een slot op (van buitenaf), maar die heb ik bewust niet op slot omdat ik het dus belangrijker vind dat ik in geval van nood daar naar buiten kan, dan dat iemand anders niet naar binnen kan. Niet ideaal, maar het zij zo. Brand is echt mijn grootste nachtmerrie.
Ik zou, met de beperkte kennis, zorgen voor een eigen goede brandblusser + branddeken in de slaapkamer. En een oprolbare trap (of is dat wat je bedoeld met die koffer?) is ook altijd een goede optie: https://www.brandblusserc(...)-kl2s-lengte-4-meter (je hebt ze in verschillende maten, maar ze kosten de wereld niet).
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 februari 2023 @ 14:57:34 #57
408813 crew  trein2000
pi_208112827
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:50 schreef 111210 het volgende:
In geval van nood kan er altijd een stoel door het raam heen.
Mijn brandblusser is het nuttigst wanneer ik er de ruit mee insla inderdaad.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_208112868
Voordeur gaat eigenlijk nooit op slot, en ik heb achter een schuifpui die ook nooit op slot gaat, maar daar zit wel een sleutel in. Ik moest dus even drie keer lezen voor ik begreep wat het nut was :D
  donderdag 23 februari 2023 @ 15:37:34 #59
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_208113281
Voordeur niet, die zit niet op slot. Vroeger niet eens op de knip, maar dat heb ik moeten doen toen een van mijn katten een geroutineerd deuren-opener bleek te zijn.

Achtertuin wel, daar hangt standaard een sleutel naast die nergens anders voor wordt gebruikt (ook nodig omdat de deur van de buitenberging dezelfde sleutel nodig heeft).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 23 februari 2023 @ 15:37:50 #60
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208113288
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 13:57 schreef GereDathan het volgende:
Enkel voor domme mensen deze "oplossing". Als de sleutel op de verkeerde plek hangt heb je er geen reet aan.

Gewoon zorgen dat je deuren altijd kan openen middels een sleutel vlakbij de deur (uit het zicht / bereik vanaf buiten), hendel, knopcilinder of simpelweg een raamhendel op de deur die je gewoon open kan doen. Het ligt helemaal aan welke deur en de situatie, naast een brievenbus wil je geen sleutel in het slot hebben zitten.

Voor je zo'n onzinnige sleutel gepakt hebt ben je al dood. Als het nodig is kwak je een stuk meubilair door het raam. Tijd verspillen aan het halen van een of andere sleutel is een gigantisch risico.

Snap niet dat de brandweer met dit soort onzin durft aan te komen. Ze moedigen hiermee bewust aan om door een brandend huis te gaan banjeren met alle risico's van dien.
Dit is toch precies het idee van een vluchtsleutel?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 23 februari 2023 @ 16:22:29 #61
197456 ytram
...dacht je!
pi_208113740
Wij hebben eigenlijk altijd een sleutel in de deur staan als we thuis zijn. Al dan niet een kwartslag gedraaid (als we geen zin hebben dat iemand die de sleutel van ons appartement heeft onaangekondigd binnen kan komen). Wat ook z’n nadeel heeft, al een paar keer gehad dat ik na een late dienst thuis kwam en vriendin lief lekker aan het slapen was en ik voor een “geblokkeerde” deur stond.

Als het mijn eigen appartement zou zijn, zou ik het slot vervangen voor een slot waarbij je geen sleutel nodig hebt om naar buiten te gaan (alleen een draaiknop). Misschien toch eens de verhuurder vragen of hij daar ook wat aan bij wil dragen.
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_208113799
Nee, mijn deur zit niet op slot. Niet nodig dus, ik heb een hele grote oranje waakhond.
  Moderator donderdag 23 februari 2023 @ 16:43:39 #63
45833 crew  Fogel
pi_208113949
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 13:51 schreef qajariaq het volgende:
Precies om die reden he ik in zowel de voor als achterdeur draaiknopcilinders zitten. Net als @:Fogel dus. Prima als dat hier ook een verplichting zou worden.

Ik logeer wel eens bij een zus en het heeft me jaren gekost haar er van te overtuigen dat er een sleutel in de buurt van de deur moet hangen. Nu is ze overtuigd en laat elke keer zien dat de sleutel op een meter van de deur hangt.

Vanmorgen op de radio dat je eigenlijk binnen drie minuten je huis uit moet kunnen. Als je dan minuten sleutels moet zoeken of uitproberen om de deur open te krijgen wordt het wel heel erg krap. Een dubbelglasruit trap je ook niet zomaar stuk en dan blijf je nog met erg veel scherpe punten zitten.
Ik heb een nieuw woord geleerd vandaag :D

quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 13:58 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Dat werkt alleen als er geen brievenbus naast de knop zit, anders hebben ze hem zo open.
Mijn brievenbus staat 20 meter van mijn huis vandaan :P
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_208113985
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:43 schreef Fogel het volgende:

[..]
Ik heb een nieuw woord geleerd vandaag :D
Ja, kennelijk is het ook geen correct woord. Het is simpelweg een knopcilinder als ik google mag geloven. O-)
  Moderator donderdag 23 februari 2023 @ 16:50:21 #65
45833 crew  Fogel
pi_208114033
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:46 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, kennelijk is het ook geen correct woord. Het is simpelweg een knopcilinder als ik google mag geloven. O-)
Is nog steeds een nieuw woord voor me :D Wist niet dat die dingen een naam hadden.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_208114928
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 10:23 schreef Geitenkamp het volgende:
O
[..]
ook als je in je onderbroek wakker word van een brandgeur of als het erger is en de vlammen al in de slaapkamer komen?
Voor deur staat niet op slot.
Achterdeur hangt een sleutel aan.
Duitse herder met certificaat ph2 zit bij de achterdeur.
Oke dit is broertje huis

Ma haar huis zit de sleutel in de deur .
Achterdeur staat open maar uit een flat springen geen optie .

Op de boot kan je de deur niet afsluiten aan de binnen kant met een sleutel .
Dus staat altijd open .
Vluchtluik zijn haken van binnen af te open.

Een getrainde maar afgekeurd ph1 hond is aan boord . (Afgekeurd op dubbel beet )
Durf wel me de deur open te slapen.
Maar goed als iemand op dek stap gaat de boot heen en weer en word je gewoon wakker .

Alles heeft een rookmelder en koolmonoxidemelder aan huis of aan boord.

Boot bezit twee grote brandblusser en een brand deken.
Een in de slaapkamer.
Een in de keuken.
Brand deken hangt in de keuken.(koken als iets fout gaat )
pi_208122479
quote:
1s.gif Op donderdag 23 februari 2023 15:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dit is toch precies het idee van een vluchtsleutel?
Nee, het idee van een vluchtsleutel is dat je deze op een vaste centrale plek in huis bewaard. Dat is niet perse bij de deur. Wat een groot risico vormt als je deze moet gaan halen en de boel in de fik staat.
pi_208122482
Sleutel voordeur op een vaste plek in de buurt. Nooit erop, dan kunnen anderen in geval van nood (met mij) niet binnen komen zonder de deur open te breken.
Achterdeur zit op de knip. Evt rolluik ervoor.

In de keuken een branddeken, rookmelders op elke verdieping.

Ik slaap op de tweede etage, ooit van iemand een uitrolbare brandladder kunnen overnemen. Die reikt niet tot aan de grond maar mijn idee is dat ik minder hard dood ga van een sprong vanaf twee meter dan vanaf een meter of vijf.

Het is allemaal niet ideaal, maar ik voel me er veilig genoeg bij.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_208122494
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 16:43 schreef Fogel het volgende:
Mijn brievenbus staat 20 meter van mijn huis vandaan :P
En daarin hengelen zal ongetwijfeld behalve wat blauwe enveloppen weinig opleveren :)
  vrijdag 24 februari 2023 @ 08:56:43 #70
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208122520
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 08:52 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Nee, het idee van een vluchtsleutel is dat je deze op een vaste centrale plek in huis bewaard. Dat is niet perse bij de deur. Wat een groot risico vormt als je deze moet gaan halen en de boel in de fik staat.
Jij noemt het centrale plek en daarom vind je het een dom idee. In een krantenartikel lees ik: “ Het is de bedoeling dat mensen de hanger aan een huissleutel maken die bij een eventuele brand binnen handbereik is waardoor ze snel naar buiten kunnen.” Binnen handbereik dan beter?
The love you take is equal to the love you make.
pi_208122731
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 08:56 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Jij noemt het centrale plek en daarom vind je het een dom idee. In een krantenartikel lees ik: “ Het is de bedoeling dat mensen de hanger aan een huissleutel maken die bij een eventuele brand binnen handbereik is waardoor ze snel naar buiten kunnen.” Binnen handbereik dan beter?
Nee, want het is en blijft zinloos en gevaarlijk. Er zijn betere oplossingen voor veel deuren (zie eerder in dit topic). Ook moedigt het, zoals ik eerder aangaf, aan om een vluchtweg te kiezen die vol staat met rook en vuur omdat je koste wat kost een sleutel wil bemachtigen en naar buiten wil. Zeker als dit in het donker en in paniek is, je gaat hem echt niet vinden die sleutel. Ook al ken je de ruimtes nog zo goed. Probeer het maar eens door een slaapmasker op te zetten als je gaat slapen en dan op een willekeurige tijd in de nacht laat je je partner je wakker maken en ga je zo snel mogelijk naar buiten terwijl je partner paniek zaait door brand te roepen.

Je moet, in mijn ogen, vooral zorgen voor een zo vroeg mogelijke alarmering. Dat is veel belangrijker. Dat geeft je hoogstwaarschijnlijk voldoende tijd om veilig met je dierbaren buiten te geraken. Daar heb je veel meer aan dan een sleutel waarnaar je gaat zoeken omdat je dat in je gedachten hebt geprent.

Bij elke deur of raam een mogelijkheid om naar buiten te geraken is natuurlijk ook zeker verstandig. Dat kan een sleutel in de nabijheid zijn, een draaiknop, een hamertje en weet ik wat meer. Maar je moet op elke plek een werkende en snelle optie hebben (die ook weer niet zorgt dat ongenode gasten eenvoudig kunnen binnenkomen), niet een of andere centraal hangende sleutel die vaak precies op de verkeerde plek hangt.
  vrijdag 24 februari 2023 @ 09:35:31 #72
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208122833
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 09:24 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Nee, want het is en blijft zinloos en gevaarlijk. Er zijn betere oplossingen voor veel deuren (zie eerder in dit topic). Ook moedigt het, zoals ik eerder aangaf, aan om een vluchtweg te kiezen die vol staat met rook en vuur omdat je koste wat kost een sleutel wil bemachtigen en naar buiten wil. Zeker als dit in het donker en in paniek is, je gaat hem echt niet vinden die sleutel. Ook al ken je de ruimtes nog zo goed. Probeer het maar eens door een slaapmasker op te zetten als je gaat slapen en dan op een willekeurige tijd in de nacht laat je je partner je wakker maken en ga je zo snel mogelijk naar buiten terwijl je partner paniek zaait door brand te roepen.

Je moet, in mijn ogen, vooral zorgen voor een zo vroeg mogelijke alarmering. Dat is veel belangrijker. Dat geeft je hoogstwaarschijnlijk voldoende tijd om veilig met je dierbaren buiten te geraken. Daar heb je veel meer aan dan een sleutel waarnaar je gaat zoeken omdat je dat in je gedachten hebt geprent.

Bij elke deur of raam een mogelijkheid om naar buiten te geraken is natuurlijk ook zeker verstandig. Dat kan een sleutel in de nabijheid zijn, een draaiknop, een hamertje en weet ik wat meer. Maar je moet op elke plek een werkende en snelle optie hebben (die ook weer niet zorgt dat ongenode gasten eenvoudig kunnen binnenkomen), niet een of andere centraal hangende sleutel die vaak precies op de verkeerde plek hangt.
Ik ben het er gewoon niet mee eens dat je zo’n campagne met zo’n sleutelhanger zo makkelijk afdoet als dom, terwijl je zelf ook wel weet dat het onderdeel is van een groter geheel. Daarin kan die vluchtsleutel echt wel een goede rol spelen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_208123035
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 09:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ik ben het er gewoon niet mee eens dat je zo’n campagne met zo’n sleutelhanger zo makkelijk afdoet als dom, terwijl je zelf ook wel weet dat het onderdeel is van een groter geheel. Daarin kan die vluchtsleutel echt wel een goede rol spelen.
Dat mag, ik blijf het dom, zinloos en gevaarlijk vinden. De redenen heb ik duidelijk uiteen gezet en ik denk dat het genoeg zegt dat dit niet wijdverspreid gebruikt wordt.

Zoals gezegd, doe maar eens de test met het slaapmasker. Je gaat echt ontzettend hard schrikken wat je gaat overkomen. Pas aub wel op dat je niet van de trap stort of iets, doe dit dus nooit alleen! En bedenk dan achteraf dat je het in een gecontroleerde situatie gedaan hebt waar er geen sprake was van paniek.

Als mensen in paniek zijn dan reageren ze compleet irrationeel. Vaak gaat men over op instinct, dat is prima als dat instinct zorgt dat je in geval van brand zo snel mogelijk buiten bent. Als het instinct je verteld dat je een sleutel moet en zal bemachtigen dan zal je daar vol voor gaan, ook al staan je tenen in de fik. Je moet zoiets dus niet in het systeem van mensen prenten.

Maar dat is slechts mijn visie op de gang van zaken. Deels ingegeven door ervaring, deels ingegeven door cursus en aangevuld met een portie eigen inbreng.
pi_208123307
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 14:56 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Ik zou, met de beperkte kennis, zorgen voor een eigen goede brandblusser + branddeken in de slaapkamer. En een oprolbare trap (of is dat wat je bedoeld met die koffer?) is ook altijd een goede optie: https://www.brandblusserc(...)-kl2s-lengte-4-meter (je hebt ze in verschillende maten, maar ze kosten de wereld niet).
Wat Trein2000 zegt, een brandblusser is heel handig om je ramen in te gooien, maar je hebt er verder weinig aan.


Zo'n ladder is op zich nog niet zo'n gek idee.
Juin uit Eigen Tuin!
pi_208124166
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 februari 2023 10:22 schreef Symphonic het volgende:

[..]
Wat Trein2000 zegt, een brandblusser is heel handig om je ramen in te gooien, maar je hebt er verder weinig aan.


Zo'n ladder is op zich nog niet zo'n gek idee.
Een brandblussert is inderdaad hooguit geschikt voor een beginnende brand (maximale grootte brand prullenbak is de vuistregel). En dan heb ik het niet over die brandblussertjes voor in de auto, die krijgen nog geen branden zakdoekje uit.

Een brandblusser heeft een paar voordelen. Bij een beginnende brand (kaars die omvalt) of om door het raam te smijten. Maar een belangrijk punt wat men vaak niet weet is dat je hem ook als "scherm" kunt gebruiken. Ik bedoel daarmee dat je er mee voor je uit kan spuiten als je door vlammen heen moet vluchten. Het kan net voldoende zijn om het vuur even bij je weg te houden. Zeker als je het kan combineren met een branddeken die je om je heen slaat. Het kan het verschil maken tussen erge brandwonden of wat verbrande haren.

Maar het moet dan wel allemaal meezitten. Maar als je alle mogelijkheden hebt die er zijn (melder + brandblusser + blusdeken + vluchtweg) dan heb je de grootste kans om relatief ongeschonden uit de situatie te komen. Vuur is zeer gevaarlijk (met name de dampen in de eerste instantie) en gaat zoals het filmpje laat zien zo ontzettend snel. 30 seconden kan het verschil tussen leven en dood zijn.

En soortgelijk filmpje waarbij de tijd meeloopt:

of met de Kerst:
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')