abonnement Unibet Coolblue
pi_208108512
Ik hoorde een nogal vreemd verhaal van een collega.
Een collega heeft op Marktplaats een monitor gekocht voor 25 euro. Nadat ie hem aangesloten had op zijn werklaptop kreeg hij van de ICT-afdeling van het werk een mailtje met de vraag om dat beeldscherm zo snel mogelijk in te leveren.
Mijn collega begreep er niets van en ging verhaal halen bij ICT.

Blijkbaar ging het om een scherm dat eigendom is van het bedrijf maar in het verleden gestolen werd. De ICT-afdeling had vastgesteld dat dat scherm in gebruik genomen werd op de werkcomputer van ...

Gevolg: Beeldscherm ingeleverd en 25 euro armer.

Maar ik vraag me af hoe zoiets kan? Je kunt toch niet achterhalen met welke hardware je werkt bij je thuis?
Cindy De Vuyst
  donderdag 23 februari 2023 @ 08:50:03 #2
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_208108537
Dit kan inderdaad niet, tenzij ze via teamviewer in je pc zitten en je apparaat beheer in de gaten houden ofzo :{

heel vaag

Had hij het niet kunnen vragen aan IT toen hij verhaal ging halen?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_208108565
quote:
15s.gif Op donderdag 23 februari 2023 08:50 schreef junkiesietze het volgende:
Dit kan inderdaad niet, tenzij ze via teamviewer in je pc zitten en je apparaat beheer in de gaten houden ofzo :{

heel vaag

Had hij het niet kunnen vragen aan IT toen hij verhaal ging halen?
Dit kan wel, (er vanuit gaande dat de laptop eigendom is van het werk of op een andere manier bv lid is van het domein of bepaalde software heeft draaien, alhoewel ik dat niet verwacht bij een laptop die geen eigendom is van het werk) met de juiste tools kun je bepaalde powershell scripts draaien en daarmee de serienummers van een monitor of ander apparaat achterhalen

gwmi WmiMonitorID -Namespace root\wmi | ForEach-Object {($_.UserFriendlyName -ne 0 | foreach {[char]$_}) -join ""; ($_.SerialNumberID -ne 0 | foreach {[char]$_}) -join ""}
  donderdag 23 februari 2023 @ 08:54:45 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_208108578
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 08:53 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Dit kan wel, (er vanuit gaande dat de laptop eigendom is van het werk of op een andere manier bv lid is van het domein of bepaalde software heeft draaien) met de juiste tools kun je bepaalde powershell scripts draaien en daarmee de serienummers van een monitor of ander apparaat achterhalen

gwmi WmiMonitorID -Namespace root\wmi | ForEach-Object {($_.UserFriendlyName -ne 0 | foreach {[char]$_}) -join ""; ($_.SerialNumberID -ne 0 | foreach {[char]$_}) -join ""}
joh, bizar
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_208108610
Idd bizar, ik zou het verhaal even uitleggen en het bonnetje laten zien. Als ze geen compassie hebben is het een KUT bedrijf! *)
Just say hi!
  donderdag 23 februari 2023 @ 09:31:06 #6
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208108936
Het is wel heel toevallig dat iemand een gestolen monitor koopt en die ook weer aansluit op een werkcomputer van datzelfde bedrijf

verder vraag ik me af waarom ze daar intern op zouden monitoren en wat daar het nut van is. lijkt me allemaal vrij intensief om te doen
  donderdag 23 februari 2023 @ 09:38:47 #7
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_208109003
Een monitor van 25 euro klinkt als een oud ding. Tevens what are the odds dat toevallig iemand een gestolen monitor koopt op MP, die iemand werkt bij het bedrijf waar dat ding gejat is.

Ik weet het niet, klinkt dubieus als je het mij vraagt.

Daar komt nog bij dat, als het een oude monitor is, het apparaat wel allang afgeschreven is.
pi_208109052
Dus de werknemer koopt ergens een monitor, neemt die mee naar kantoor en gebruikt hem daar?

Nee de ICT afdeling mag niet zijn monitor afpakken ... dit is geen kleuterschool :')

Of er mist eea in het verhaal, of de werkgever is heel heel eng bezig. (of de werknemer werkt bij interpol op hoge veiligheidsklasse oid, maar ja, je eigen monitor meenemen dan?)
Dum de dum
pi_208109117
Los van de technische mogelijkheden, ik had toch wel geeist dat die ict afdeling even wat papieren of ander bewijs zou overleggen voordat ze mijn monitor zo inpikten.

Sowieso, een ict afdeling die tot in diepste detail kan zien wat voor hardware je erop aansluit, en daar ook uiterst actief op monitort, ik vind dat een beetje eng.
pi_208109243
Voor ¤30,- mochten ze hem komen halen.
  donderdag 23 februari 2023 @ 10:00:40 #11
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_208109252
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 09:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus de werknemer koopt ergens een monitor, neemt die mee naar kantoor en gebruikt hem daar?

Nee de ICT afdeling mag niet zijn monitor afpakken ... dit is geen kleuterschool :')

nee, ze kunnen wel naar de politie gaan en aangifte doen van heling. Dan ben je nog verder van huis.
  donderdag 23 februari 2023 @ 10:02:46 #12
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208109272
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 10:00 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
nee, ze kunnen wel naar de politie gaan en aangifte doen van heling. Dan ben je nog verder van huis.
Dat zal wel loslopen, wederom, afhankelijk van het soort monitor en soort werkgever. Sowieso mag je niet dingen 'terugstelen'. Werkgever heeft een groter probleem als de politie wordt gebeld.

Hoeveel random dell monitoren denk je dat er bijv. op marktplaats staan. Hoe kan medewerker nu weten dat juist die ene gejat is bij z'n baas.

(kleine lettertjes: volgens mij klopt er eea niet in het verhaal natuurlijk)
Dum de dum
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 23 februari 2023 @ 10:04:42 #13
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_208109291
quote:
15s.gif Op donderdag 23 februari 2023 08:54 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
joh, bizar
Mwah, als het apparaat (de laptop dus) gewoon eigendom is van het bedrijf...tja. Niet al te bizar lijkt me. De rest van het verhaal wel natuurlijk, net toevallig een gestolen monitor van dat bedrijf kopen en koppelen aan een computer van dat bedrijf...uhuh :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  donderdag 23 februari 2023 @ 10:09:15 #14
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_208109331
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 09:44 schreef Fe2O3 het volgende:
Dus de werknemer koopt ergens een monitor, neemt die mee naar kantoor en gebruikt hem daar?

Nee de ICT afdeling mag niet zijn monitor afpakken ... dit is geen kleuterschool :')

Of er mist eea in het verhaal, of de werkgever is heel heel eng bezig. (of de werknemer werkt bij interpol op hoge veiligheidsklasse oid, maar ja, je eigen monitor meenemen dan?)
Dit ja

Met dien verstande dat de monitor thuis wordt gebruikt en niet eens op kantoor. Leuk dat werkgever de monitor terugeist maar dat slaat natuurlijk nergens op. TS koopt dat ding op persoonlijke titel.

Graag hoor ik om welk merk en vooral type monitor dit gaat. Als het een Eizo diagnostisch scherm bijvoorbeeld betreft snap ik het, maar die haal je ook niet voor 25 euro :')
  donderdag 23 februari 2023 @ 10:10:29 #15
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208109346
Verder, mocht die diefstal verzekeringstechnisch zijn afgehandeld is dat scherm ook feitelijk geen eigendom meer van dat bedrijf.
pi_208109392
Hoe dan ook kutbedrijf als ze voor thuiswerken geen betere monitor kunnen leveren dan een zelf gekochte armetierige 25 euro monitor van Marktplaats.

Verder vreemd verhaal. Zou toch eens vragen aan de verkoper hoe hij aan de monitor kwam.
  donderdag 23 februari 2023 @ 10:16:05 #17
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  FOK!mycroftheld donderdag 23 februari 2023 @ 10:56:20 #18
128465 verified  bondage
niet meer aanwezig op FOK!
pi_208109840
quote:
2s.gif Op donderdag 23 februari 2023 09:31 schreef Gunner het volgende:
Het is wel heel toevallig dat iemand een gestolen monitor koopt en die ook weer aansluit op een werkcomputer van datzelfde bedrijf

verder vraag ik me af waarom ze daar intern op zouden monitoren en wat daar het nut van is. lijkt me allemaal vrij intensief om te doen
Heel erg toevallig inderdaad... Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze een database hebben waar gestolen spul in staat vermeld en daar actief op scannen, zoals eerder gepost kun je serienummers uitlezen als de hardware dat toelaat.

Maar dan nog, waarom zouden ze daar de moeite voor doen.
  donderdag 23 februari 2023 @ 10:57:55 #19
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208109858
quote:
11s.gif Op donderdag 23 februari 2023 10:56 schreef bondage het volgende:

[..]
Heel erg toevallig inderdaad... Het zou natuurlijk wel kunnen dat ze een database hebben waar gestolen spul in staat vermeld en daar actief op scannen, zoals eerder gepost kun je serienummers uitlezen als de hardware dat toelaat.

Maar dan nog, waarom zouden ze daar de moeite voor doen.
Wat is het nut om daar intern op te scannen vraag ik me af. Waarom zou je vermoeden dat zoiets terugkomt in je netwerk. Dan vermoed je dus dat je personeel steelt.
pi_208109859
Nee mijn collega heeft dat beeldscherm gekocht voor eigen gebruik. Maar blijkbaar was het een gestolen beeldscherm en toevallig van dezelfde werkgever.

De laptop is van het werk. Hij heeft dat scherm aangesloten om een externe monitor te hebben en toen zijn ze er op uit gekomen. Ik vond dat een heel vreemd verhaal maar hij heeft dat wel degelijk terug moeten afgeven.

Hij heeft wel zitten zoeken naar dezelfde type schermen zoals op het werk omdat hij die prettig werken vond en hij vond er 2dehands ééntje (zo goed als nieuw) op Marktplaats voor 25 euro en was iemand uit de buurt.
Cindy De Vuyst
pi_208109890
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 10:00 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]
nee, ze kunnen wel naar de politie gaan en aangifte doen van heling. Dan ben je nog verder van huis.
Als het scherm "te goeder trouw" gekocht is, dan kan er wel sprake zijn van heling maar mag de persoon het scherm wel houden.

Het wordt pas een probleem als je had kunnen weten dat het gestolen is.
  donderdag 23 februari 2023 @ 11:25:48 #22
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208110222
quote:
2s.gif Op donderdag 23 februari 2023 10:57 schreef Gunner het volgende:

[..]
Wat is het nut om daar intern op te scannen vraag ik me af. Waarom zou je vermoeden dat zoiets terugkomt in je netwerk. Dan vermoed je dus dat je personeel steelt.
Of je bent een bepaald soort, hoog risico werkgever, die tot dit niveau monitort of er geen geheimen gestolen worden of niet toegestane randapparatuur wordt gebruikt oid.

Maar bovendien weet het personeel van zulke werkgevers wel beter. Dan heb je ook geen idioten onder je personeel die hun eigen extra monitor op mp kopen, en meenemen naar kantoor om mee te gaan werken neem ik aan.
Dum de dum
  donderdag 23 februari 2023 @ 11:27:58 #23
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_208110252
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 11:25 schreef Fe2O3 het volgende:
Of je bent een bepaald soort, hoog risico werkgever, die tot dit niveau monitort of er geen geheimen gestolen worden of niet toegestane randapparatuur wordt gebruikt oid.
maar dan nog... een monitor....
  donderdag 23 februari 2023 @ 13:27:30 #24
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_208111724
quote:
2s.gif Op donderdag 23 februari 2023 11:27 schreef Gunner het volgende:

[..]
maar dan nog... een monitor....
Mja ik ben ook aan het zoeken naar een normale reden om hierop digitaal en actief te zouden moeten monitoren als werkgever zijnde :D

Aannemelijker lijkt me gewoon dat iemand van ICT langs liep, een niet gedocumenteerde monitor ziet, en zo het balletje is gaan rollen. (asset ID/serienummer opzoeken -> hee die was gejat!).
Dum de dum
  donderdag 23 februari 2023 @ 16:37:22 #25
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_208113886
quote:
0s.gif Op donderdag 23 februari 2023 13:27 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Mja ik ben ook aan het zoeken naar een normale reden om hierop digitaal en actief te zouden moeten monitoren als werkgever zijnde :D

Aannemelijker lijkt me gewoon dat iemand van ICT langs liep, een niet gedocumenteerde monitor ziet, en zo het balletje is gaan rollen. (asset ID/serienummer opzoeken -> hee die was gejat!).
Welke medewerker neemt een prive monitor mee naar het werk? :') _O-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')