Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. In 2021 is de markt van financiering via crowdfunding sterk gegroeid naar 730 miljoen euro. Dat is een groei van plus 75% (bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Weer een probleemproject bij NLI, was al vaker laat met betalen, en had el een keer 3 maanden uitstel gehad.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.We zullen eens zien wat de verpandingen en persoonlijke borgstelling waard zijn. Er staat op het moment nog ruim 45% van het oorspronkelijke leningsbedrag open. Een van de meest recente projecten in mijn portefeuille zonder harde zekerheden.
[..] Wel hoge rente voor schijf 1A. Schijf 1A zal verwacht ik volledig gedekt zijn bij executie. Ik durf hem wel mee te nemen.
Ik ben er nog niet van overtuigd dat bij gedwongen verkoop die 162k ook gehaald zal worden. Als ik goed geinformeerd ben is het begin 2022 voor 165k gekocht en wordt het nu getaxeerd op 325k tot 358k. Er zou wel het een en ander verbouwd zijn, maar verdubbeling in waarde binnen een jaar in een stagnerende/dalende markt voelt bij mij niet echt vertrouwd. Ik begreep uit de tekst dat contract met kapsalon ook nog niet getekend is (in onderhandeling), dus dat kan ook zomaar niet doorgaan. Tenzij ik iets essentieels gemist heb wat die (in mijn ogen) hoge taxatie waar kan maken wordt ik nog niet echt enthousiast.
[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 22-02-2023 15:30:03 ]
Op woensdag 22 februari 2023 15:02 schreef crowder07 het volgende: Lening 1431864 Max Crowthfund zou 9 februari aflossen: vandaag dus paar dagen later afgelost.
Mooi dat er eens wat wordt afgelost bij MAX. Zijn er eigenlijk crowdfunders die op dit moment in een lening zitten die met rentebetaling of aflossing achterloopt, en wel meer dan 45 dagen? C*rbello even terzijde omdat daar in theorie afwijkende afspraken over zijn gemaakt.
Koestraat 4 te Leiden LIVE 24 februari 2023 om 15.30 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Koestraat 4 te Leiden. Je kunt vanaf 24 februari 2023 om 15.30 uur investeren. Het betreft een appartement gelegen op de begane grond met 1 slaapkamer, een nieuwe keuken en nieuwe badkamer. Het object ligt in de Marewijk, aan de mooie grachten van Leiden. Op loopafstand zijn diverse horecagelegenheden, supermarkten en parken te vinden. Parkeren is mogelijk tegen betaling of met een vergunning. De bereikbaarheid is met de auto redelijk. Verder kan je het object goed bereiken met de fiets en met het openbaar vervoer.
[..] Ik ben er nog niet van overtuigd dat bij gedwongen verkoop die 162k ook gehaald zal worden. Als ik goed geinformeerd ben is het begin 2022 voor 165k gekocht en wordt het nu getaxeerd op 325k tot 358k. Er zou wel het een en ander verbouwd zijn, maar verdubbeling in waarde binnen een jaar in een stagnerende/dalende markt voelt bij mij niet echt vertrouwd. Ik begreep uit de tekst dat contract met kapsalon ook nog niet getekend is (in onderhandeling), dus dat kan ook zomaar niet doorgaan. Tenzij ik iets essentieels gemist heb wat die (in mijn ogen) hoge taxatie waar kan maken wordt ik nog niet echt enthousiast.
Er zouden foto's bij zitten van vóór en na de verbouwing maar dat biedt niet veel inzicht. Een paar foto's met de omschrijving 'voltooid' maar wat daarop staat ziet er redelijk deplorabel uit Met name het zakelijke deel.....
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 22-02-2023 16:05:59 ]
1150 euro per maand voor een hok van 31 m2. De locatie is zeker niet verkeerd, alleen zie ik niet hoe zie hiermee voldoende punten denkt te verzamelen om boven de puntengrens voor sociale woningbouw te komen. Laat staan boven de grens voor de middeldure huur tot 1000 per maand.
[..] Ik ben er nog niet van overtuigd dat bij gedwongen verkoop die 162k ook gehaald zal worden. Als ik goed geinformeerd ben is het begin 2022 voor 165k gekocht en wordt het nu getaxeerd op 325k tot 358k. Er zou wel het een en ander verbouwd zijn, maar verdubbeling in waarde binnen een jaar in een stagnerende/dalende markt voelt bij mij niet echt vertrouwd. Ik begreep uit de tekst dat contract met kapsalon ook nog niet getekend is (in onderhandeling), dus dat kan ook zomaar niet doorgaan. Tenzij ik iets essentieels gemist heb wat die (in mijn ogen) hoge taxatie waar kan maken wordt ik nog niet echt enthousiast.
Belangrijkste punt van de verbouwing is denk ik de splitsing geweest.
quote:
De woning is inmiddels verbouwd en het pand is gesplitst
Nog niet gekeken wat een appartementje daar in de regio precies kost.
[..] 1150 euro per maand voor een hok van 31 m2. De locatie is zeker niet verkeerd, alleen zie ik niet hoe zie hiermee voldoende punten denkt te verzamelen om boven de puntengrens voor sociale woningbouw te komen. Laat staan boven de grens voor de middeldure huur tot 1000 per maand.
Klopt, dat is wel zorgelijk maar dat zie je bij bijna alle huidige SiG projecten.
Voor deze woning kom je dan op een markthuurwaarde conform het WWS van ¤ 7.980,-- op jaarbasis.
En dan is de verhuurder notabene advocaat.
quote:
Ik heb rechten en beroepsopleiding Advocaten in Amsterdam afgerond. Momenteel werk ik als advocaat bij een advocatenkantoor in Amsterdam en als jurist bij de overheid in Utrecht.
P R O E F L O K A A L P O E S I A T & K A T E R G E B O R G D E L E N I N G
Deze lening van ¤50.000 wordt 100% geborgd door een toeleverancier. Op dit project wordt een rente van 5% geboden met een annuïtaire looptijd van 60 maanden.
Deze leningaanvraag wordt aan een select aantal investeerders aangeboden op basis van investerings- en loyaliteitsniveau (duur investeerdersrelatie en gemiddelde omvang investering).
Voor uitgebreide informatie verwijzen wij u graag naar onze speciale pagina “Toelichting geborgde leningen”.
[..] Klopt, dat is wel zorgelijk maar dat zie je bij bijna alle huidige SiG projecten.
Voor deze woning kom je dan op een markthuurwaarde conform het WWS van ¤ 7.980,-- op jaarbasis.
En dan is de verhuurder notabene advocaat. [..]
En SiG gaat zelf uit van 950 euro per maand.
Je ziet het steeds meer gaan schuren bij een oplopende rente omdat de projecten niet meer rond gerekend kunnen worden. Voor mij zijn er inmiddels ruim voldoende signalen om mijn investeringen in dit type woningen op een laag pitje te zetten. Als niet duidelijk is dat het een vrije sector woning is en kan blijven, investeer ik alleen nog als de businesscase klopt op basis van een redelijke en houdbare huurprijs op basis van het WWS.
quote: Koestraat 4 te Leiden LIVE 24 februari 2023 om 15.30 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Koestraat 4 te Leiden. Je kunt vanaf 24 februari 2023 om 15.30 uur investeren. Het betreft een appartement gelegen op de begane grond met 1 slaapkamer, een nieuwe keuken en nieuwe badkamer. Het object ligt in de Marewijk, aan de mooie grachten van Leiden. Op loopafstand zijn diverse horecagelegenheden, supermarkten en parken te vinden. Parkeren is mogelijk tegen betaling of met een vergunning. De bereikbaarheid is met de auto redelijk. Verder kan je het object goed bereiken met de fiets en met het openbaar vervoer. https://investeren.sameningeld.nl/project/leiden-koestraat-4
[..] Mooi dat er eens wat wordt afgelost bij MAX. Zijn er eigenlijk crowdfunders die op dit moment in een lening zitten die met rentebetaling of aflossing achterloopt, en wel meer dan 45 dagen? C*rbello even terzijde omdat daar in theorie afwijkende afspraken over zijn gemaakt.
Moeilijk te overzien vanwege de rommelige administratie. Overgens zijn er (veel) meer projecten waar speciale afspraken over gemaakt zijn. Ik neem aan dat je refereert aan de reservering die MAX toepast m i v 45 dagen achterstand
[..] Moeilijk te overzien vanwege de rommelige administratie. Overgens zijn er (veel) meer projecten waar speciale afspraken over gemaakt zijn. Ik neem aan dat je refereert aan de reservering die MAX toepast m i v 45 dagen achterstand
Ja ik heb het inderdaad specifiek over projecten die echt achterlopen waar de geldnemer simpelweg niet (meer) betaald of die al in een executie zitten. Er worden verder inderdaad veel projecten (na een stemronde) verlengd, maar die zie ik zelf niet als achterstallig zolang de rente gewoon binnenkomt.
De projecten waarin ik zit kan ik verder wel vrij goed overzien door betaalschemas 1 voor 1 te openen. Maar als je meer dan 20 projecten hebt kan ik me voorstellen dat dit geen houdbare oplossing is. Bij mij zijn er 2 geldnemers die achterlopen met betalingen, maar nog geen 45 dagen.
[..] Ja ik heb het inderdaad specifiek over projecten die echt achterlopen waar de geldnemer simpelweg niet (meer) betaald of die al in een executie zitten. Er worden verder inderdaad veel projecten (na een stemronde) verlengd, maar die zie ik zelf niet als achterstallig zolang de rente gewoon binnenkomt.
De projecten waarin ik zit kan ik verder wel vrij goed overzien door betaalschemas 1 voor 1 te openen. Maar als je meer dan 20 projecten hebt kan ik me voorstellen dat dit geen houdbare oplossing is. Bij mij zijn er 2 geldnemers die achterlopen met betalingen, maar nog geen 45 dagen.
Zoals gezegd vermoed ik een aantal projecten met >45 dagen achterstand maar in mijn account geen reserveringen. Om reserveringen te voorkómen is verlengen natuurlijk een handige methode, dat er geen rente meer binnenkomt wordt opgevangen door de lening full bullit te maken. Zo hou je de "geen defaults"status overeind
Bij de 5 Gelsenkirchen leningen van MCF die 30/12/2022 afgelost zouden worden, is er op die datum alleen rente betaald. (Te laat) Er is verzocht om 6 maanden uitstel ivm bouwvergunning issues. Prima, maar dan zou ik zelf verwachten dat ik per 30/01/2023 iig weer een rentetermijn binnen zou krijgen. Dus vanaf 30/12/2022 zit je voor de rente betaling nu over de 45 dagen. Ik heb in mijn relatief kleine stukje MCF zoveel van dit soort onzin, dat ik niet eens meer de moeite neem om te kijken of de lening full bullet is geworden vanaf de oorspronkelijke aflosdatum. Je kan op geen enkele betaling vertrouwen dat hij precies op de vervaldatum binnen komt. Triest. En dat is in mijn geval voor meer dan 10 leningen. Moet ik niet proberen met een hypotheek. Als er geen automatische incasso plaatsvindt, moet je gewoon vanaf werkdag 5 keihard boeterente in rekening brengen om de discipline erin te houden.
[ Bericht 15% gewijzigd door Crowdmeister op 22-02-2023 20:52:22 (Aanvulling) ]
Leeft Aygodutch eigenlijk nog? Na het Infra Union debacle is het aardig stil geworden rondom het platform van Han van Rijn. Er staan nu andere mensen op de website, maar die hebben volgens mij niets meer gedaan met het platform? Altijd een raar verhaal gevonden...
Op donderdag 23 februari 2023 02:38 schreef leolinedance het volgende: Leeft Aygodutch eigenlijk nog? Na het Infra Union debacle is het aardig stil geworden rondom het platform van Han van Rijn. Er staan nu andere mensen op de website, maar die hebben volgens mij niets meer gedaan met het platform? Altijd een raar verhaal gevonden...
het platform is toch niet meer van Han van Rijn is overgenomen door anderen die er nu zeer waarschijnlijk niets meer mee doen. De doorstart is na een optreden bij Harry Mens niet van de grond gekomen.