abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Manager PR/Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 14:50:29 #1
269689 crew  Viv
pi_208045843
quote:
Roald Dahl books rewritten to remove language deemed offensive

Roald Dahl’s children’s books are being rewritten to remove language deemed offensive by the publisher Puffin.

Puffin has hired sensitivity readers to rewrite chunks of the author’s text to make sure the books “can continue to be enjoyed by all today”, resulting in extensive changes across Dahl’s work.

Edits have been made to descriptions of characters’ physical appearances. The word “fat” has been cut from every new edition of relevant books, while the word “ugly” has also been culled, the Daily Telegraph reported.

Augustus Gloop in Charlie and the Chocolate Factory is now described as “enormous”. In The Twits, Mrs Twit is no longer “ugly and beastly” but just “beastly”.

Hundreds of changes were made to the original text – and some passages not written by Dahl have been added. But the Roald Dahl Story Company said “it’s not unusual to review the language” during a new print run and any changes were “small and carefully considered”.

In The Witches, a paragraph explaining that witches are bald beneath their wigs ends with the new line: “There are plenty of other reasons why women might wear wigs and there is certainly nothing wrong with that.”

In previous editions of James and the Giant Peach, the Centipede sings: “Aunt Sponge was terrifically fat / And tremendously flabby at that,” and, “Aunt Spiker was thin as a wire / And dry as a bone, only drier.”

Both verses have been removed, and in their place are the rhymes: “Aunt Sponge was a nasty old brute / And deserved to be squashed by the fruit,” and, “Aunt Spiker was much of the same / And deserves half of the blame.”

References to “female” characters have disappeared. Miss Trunchbull in Matilda, once a “most formidable female”, is now a “most formidable woman”.

Gender-neutral terms have been added in places – where Charlie and the Chocolate Factory’s Oompa Loompas were “small men”, they are now “small people”. The Cloud-Men in James and the Giant Peach have become Cloud-People.

Puffin and the Roald Dahl Story Company made the changes in conjunction with Inclusive Minds, which its spokesperson describes as “a collective for people who are passionate about inclusion and accessibility in children’s literature”.

Alexandra Strick, a co-founder of Inclusive Minds, said they “aim to ensure authentic representation, by working closely with the book world and with those who have lived experience of any facet of diversity”.

A notice from the publisher sits at the bottom of the copyright page of the latest editions of Dahl’s books: “The wonderful words of Roald Dahl can transport you to different worlds and introduce you to the most marvellous characters. This book was written many years ago, and so we regularly review the language to ensure that it can continue to be enjoyed by all today.”

A spokesperson for the Roald Dahl Story Company said: “When publishing new print runs of books written years ago, it’s not unusual to review the language used alongside updating other details including a book’s cover and page layout. Our guiding principle throughout has been to maintain the storylines, characters, and the irreverence and sharp-edged spirit of the original text. Any changes made have been small and carefully considered.”
https://www.theguardian.c(...)age-deemed-offensive

Het ging dus niet om racisme of zo, maar om woorden zoals "fat" en "ugly".

Waar houdt dit op? :{
pi_208045922
Wat jammer. -O-

En dit is juist zo goed. Geen idee hoe ze dit dan vervangen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world. Piaget
pi_208045957
Goh, in een ander topic werd toch écht beweerd dat het ergeren aan dat woke/gendergeneuzel aan jezelf lag, vooral domme mensen zouden dat ervaren. En het viel čcht wel mee hoor met dat gedram...

Toch? @Zwansen, @Nielsch...

:')
pi_208046020
Kunnen we van NWS ajb een wokevrije omgeving maken?
Ergens geen aandacht aan geven zou best hier kunnen beginnen.
pi_208046023
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:02 schreef Toine51 het volgende:
Goh, in een ander topic werd toch écht beweerd dat het ergeren aan dat woke/gendergeneuzel aan jezelf lag, vooral domme mensen zouden dat ervaren. En het viel čcht wel mee hoor met dat gedram...

Toch? @:Zwansen, @:Nielsch...

Mensen die zich regelmatig ergeren aan wokegeneuzel ergeren zich dan ook soms aan zaken die niet per definitie woke zijn maar gewoon zaken die gerechtvaardigd worden aangekaart

Dat is natuurlijk van een hele andere orde dan dit waarin genormaliseerde termen worden beschimpt. Dat is een kwalijke zaak waar zowel links als rechts over zal vallen.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_208046050
Lol vroeger werden mensen ook boos om dit soort teksten, wordt er wat aan gedaan is het ook niet goed :') Mensen :')
  Spellchecker zaterdag 18 februari 2023 @ 15:16:27 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_208046076
De woke taliban
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:17:27 #9
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_208046083
Kunnen ze beter al die religieuze boeken beginnen te herschrijven, daar lijden meer mensen onder in the long run dan fucking kinderboeken :') Wat een onzin dit :')
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
  Manager PR/Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 15:23:34 #10
269689 crew  Viv
pi_208046149
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:13 schreef Selenophilia het volgende:
Lol vroeger werden mensen ook boos om dit soort teksten, wordt er wat aan gedaan is het ook niet goed :') Mensen :')
Is er ooit iemand gevallen over het woord "ugly" in een kinderboek ja? :?

Of hebben ze het preventief weggehaald, omdat er ooit iemand boos over zou kúnnen worden? Dat lijkt hier de maatstaf geweest te zijn, en ik vind dat geen goede ontwikkeling. :N
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:27:21 #11
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208046181
Triest. Ongeschonden exemplaren zullen weldra het illegale circuit in gaan en flink stijgen in prijs.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208046250
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:23 schreef Viv het volgende:

[..]
Is er ooit iemand gevallen over het woord "ugly" in een kinderboek ja? :?

Of hebben ze het preventief weggehaald, omdat er ooit iemand boos over zou kúnnen worden? Dat lijkt hier de maatstaf geweest te zijn, en ik vind dat geen goede ontwikkeling. :N
Nou ja je hoeft niet specifiek alleen ugly als voorbeeld te nemen. Ugly in details beschrijven wanneer iemand als ugly beschouwd wordt wel ja en fat natuurlijk ook.
  Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 15:35:47 #13
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_208046256
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:37:05 #14
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_208046275
Tegenwoordig heeft men een huid ter dikte van een A4tje , ze kunnen niks meer hebben. _O-
Ik ben inmiddels overleden
pi_208046276
George Orwell, 1984 - praktijken.
Tails tell tales
pi_208046291
Tering, is dit bericht echt of is het een soort van De Speld? :{
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_208046333
quote:
10s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:37 schreef Enchanter het volgende:
Tegenwoordig heeft men een huid ter dikte van een A4tje , ze kunnen niks meer hebben. _O-
? Dit wordt dus juist betwijfeld. Het zijn volwassenen die deze keuzes maken terwijl kinderen misschien minder sensitief zijn dan zij denken
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_208046340
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:27 schreef thedeedster het volgende:
Triest. Ongeschonden exemplaren zullen weldra het illegale circuit in gaan en flink stijgen in prijs.
Had laatst op een boekenmarkt een paar boeken van Ira Levin gekocht. Druk kwam uit begin 2000.
Werd nog vaak het woord neger gebruikt.

Nou die zal nu wel op de brandstapel belanden..
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:51:00 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_208046441
Ik ben blij dat deze schokkende teksten uit de wereld zijn. Ik zie al licht gloren aan de horizon!
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 18 februari 2023 @ 15:51:37 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_208046449
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:42 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Had laatst op een boekenmarkt een paar boeken van Ira Levin gekocht. Druk kwam uit begin 2000.
Werd nog vaak het woord neger gebruikt.

Nou die zal nu wel op de brandstapel belanden..
Ira Levin. Die ben ik net weer aan het (her)lezen. Rosemary's baby, Boys from Brazil en A Kiss Before Dying net uit. De rest komt er nog aan. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_208046517
Progressieve gekkies gonna gekkie.
  Manager PR/Moderator zaterdag 18 februari 2023 @ 16:03:23 #22
269689 crew  Viv
pi_208046587
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:42 schreef Fok-it het volgende:

[..]
? Dit wordt dus juist betwijfeld. Het zijn volwassenen die deze keuzes maken terwijl kinderen misschien minder sensitief zijn dan zij denken
Ja, die "sensitivity readers" dus. Wat een beroep is dat, met een rode pen alles doorstrepen waar ooit iemand door beledigd zou kúnnen worden. _O_ ;(
  zaterdag 18 februari 2023 @ 16:21:01 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_208046827
The love you take is equal to the love you make.
pi_208047080
Gelukkig, anders blijft dit soort taal in stand. We leven niet meer in 1980.
pi_208047103
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2023 15:13 schreef Selenophilia het volgende:
klopt inderdaad de mens is niet echt meningvast tegenwoordig.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')